Bereken hoeveel ongeveer aan elektriciteit kwijt


Zoals verwacht een duidelijke uitleg van tuinkabouter.Is te waarderen, toch.
 
Een CV gaat ook kapot. En die moet je VERPLICHT laten onderhouden. En die bespaard niets.

Een warmtepomp levert in mijn geval afgelopen jaar 9125 kWh aan warmte. Die gebruikt 2453 kWh.
Voor 9125 kWh warmte heb je 1013 kuub gas nodig. Dat is nu 1000 euro!
2453 kWh kost 546 euro. Dat bespaard per jaar 450 euro.
Onderhoud CV 100 euro. CV ketel 2000 euro.

Na 10 jaar:

CV 2000 + 1000 (10x onderhoud) = 3000

WP: 6000 -4500 = 1500

Wie is goedkoper?
Ik ken dat warmetepomp gedoe niet goed , maar ik hoor zoveel over dat mensen de warmtepomp in de nacht gewoon stilleggen (stekker eruit), want zou niet te betalen zijn ... en herstellingen zijn ook vrij snel aan de orde en perperduur .. ik denk ik nog maar even een blokje hout op de kachel gooi 😊
 
Ik heb het afgelopen jaar 80 euro per maand extra betaald aan stoom.
Mijn bak is dan wel wat groter en wat warmer.
Ondertussen heb ik mijn dak vol gelegd met zonnepanelen
 
Het verbruik van een aquarium is enorm afhankelijk van de omgevingstemperatuur en van de ingestelde temperatuur van de heater.. Onderstaand plaatje zijn de gegevens van een Rio 125 die in een kamer staat die nooit hoger verwarmd wordt dan 20 graden (temperatuur in het aquarium staat ingesteld op 23 graden). Je zit dat in 2 weken oktober al een verdubbeling heeft plaatsgevonden t.o.v. de zomermaanden. Voor dec/jan/feb verwacht ik nog eens een kleine verdubbeling. Gemiddeld over een heel jaar zal zullen de kosten ergens rond de 10 EUR/maand liggen.

Knipsel.JPG
 
Kwa berekening kom ik er op uit dat ik tegen de €12 per maand meer kwijt ben. Wordt ietsjes minder want mijn bakje van 40liter gaat dan weg
 
Zuinige Hollanders worden echt goed wakker als het gaat over kosten en al helemaal met de dure tarieven van nu;)
Oh ik snap ze totaal hoor. Ik ben volledig afgekeurd en leef van een sociaal minimum uitkering. Ik reken alles echt goed uit voordat ik ergens aan begin. Heb veel huisdieren en elke hobby kost geld. Maar aquarium is toch wel 1 van de duurdere dingen..
 

Terug
Bovenaan