Bereken hoeveel ongeveer aan elektriciteit kwijt


ik heb onlangs een verbruiksmeter op mijn aquarium aangesloten gehad ik heb een rio 240 met co2 en led van ledaquaristik en een oase biomaster 600 kwam ik op een verbruik uit tussen de 11 en12 euro in de maand . dus dat viel mij enorm mee
Zo is mijn aquarium 24 uur laten draaien goedkoper dan 3-4 uur film kijken of gamen..
Then-again dat was gemeten op een 42” plasma tv..
Nu met OLED zal dat iets anders liggeb
 

Ook voordat ik zonnepanelen had (en voor de elektrische auto) bestond het grootste deel van de rekening uit gas. En ik kook ook nog elektrisch!
Kan mij dus niet voorstellen dat het goedkoper is om de hele benedenverdieping te verwarmen met gas dan alleen het aquarium met de heater. Er van uit gaande dat het niet kouder wordt dan 16 graden.
 
Ging over verwarming toch??

Gebruik daar 4x zo weinig voor. Dan met gas.
Ja maar dat wek jij zelf op die warmte middels een warmtepomp, dus dat is geen vergelijking met mensen die electra krijgen van een energiebedrijf want dat is gecreeerd met gas of biomassa of kolen of kernehergie dus dat gas/biomassa/kolen betaal je ook voor, terwijl als je zelf direct met gas verwarmt je dus minder kosten hebt
 

Ook voordat ik zonnepanelen had (en voor de elektrische auto) bestond het grootste deel van de rekening uit gas. En ik kook ook nog elektrisch!
Kan mij dus niet voorstellen dat het goedkoper is om de hele benedenverdieping te verwarmen met gas dan alleen het aquarium met de heater. Er van uit gaande dat het niet kouder wordt dan 16 graden.
Omdat je statisch bezien meer aan gas verbruikt dan aan electriciteit maar dat maakt het niet goedkoper
 
Nicolientje, ik volg nooit het GMT topic, maar je komt een beetje zielig over door een reactie naar biljoenblijk die ik begrijp maar die je niet moet weergeven, ik ken biljoenblik niet persoonlijk maar als je zoals jij verteld, ben je een beetje jaloers, en ik ook, en mede omdat ik niet meer zo jong ben, ik heb zelf de tijd niet meer om een omslag te maken, er is veel te verdienen in en met energie-besparing soms met simpele middelen.En ja ook met de duurdere uitgave voor de lange termijn, is niet anders toch.
 
ik meende als je warmte pomp kapot gaat dat da 6000 euro kost om te vervangen dus das leuk tot het kapot gaat?
 
Omdat je statisch bezien meer aan gas verbruikt dan aan electriciteit maar dat maakt het niet goedkoper
Gas is ook duurder per eenheid? kWh electra is 22/23 cent en een kuub gas bijna 80 cent. En dan zit ik qua gasprijs nog goed (van wat ik begrepen heb).

Ik heb afgelopen maand 12kuub gas verbruikt. Ik weet niet of dat veel is eigenlijk.
 
Ja maar dat wek jij zelf op die warmte middels een warmtepomp, dus dat is geen vergelijking met mensen die electra krijgen van een energiebedrijf want dat is gecreeerd met gas of biomassa of kolen of kernehergie dus dat gas/biomassa/kolen betaal je ook voor, terwijl als je zelf direct met gas verwarmt je dus minder kosten hebt
En daarom willen ze iedereen aan een elektrische warmtepomp!!
 
ik meende als je warmte pomp kapot gaat dat da 6000 euro kost om te vervangen dus das leuk tot het kapot gaat?
Een CV gaat ook kapot. En die moet je VERPLICHT laten onderhouden. En die bespaard niets.

Een warmtepomp levert in mijn geval afgelopen jaar 9125 kWh aan warmte. Die gebruikt 2453 kWh.
Voor 9125 kWh warmte heb je 1013 kuub gas nodig. Dat is nu 1000 euro!
2453 kWh kost 546 euro. Dat bespaard per jaar 450 euro.
Onderhoud CV 100 euro. CV ketel 2000 euro.

Na 10 jaar:

CV 2000 + 1000 (10x onderhoud) = 3000

WP: 6000 -4500 = 1500

Wie is goedkoper?
 
Een CV gaat ook kapot. En die moet je VERPLICHT laten onderhouden. En die bespaard niets
Wie controleert dat?
Iemand die een beetje handig is kan dat onderhoud zelf ook 🤷🏼‍♀️

Anyway. Kan de warmtepomp koude winters ook wat aan? Heb daar veel negatieve verhalen over gehoord, dat het niet goed warm werd.
 
Nicolientje, ik volg nooit het GMT topic, maar je komt een beetje zielig over door een reactie naar biljoenblijk die ik begrijp maar die je niet moet weergeven, ik ken biljoenblik niet persoonlijk maar als je zoals jij verteld, ben je een beetje jaloers, en ik ook, en mede omdat ik niet meer zo jong ben, ik heb zelf de tijd niet meer om een omslag te maken, er is veel te verdienen in en met energie-besparing soms met simpele middelen.En ja ook met de duurdere uitgave voor de lange termijn, is niet anders toch.
Ik snap niet helemaal (eigenlijk helemaal niet) wat je hiermee bedoeld?
 
Mooi dat dit forum de energie benodigd voor een aquarium en de discussie daarover in brede zin aan de gang houdt.Ik voorzie in de loop van de tijd via een site als Ali-expres of wie of welke firma uit China een zonnepaneel van een kleine afmeting geleverd gaat worden, ( wat is klein tja) waardoor we een aquarium op kunnen laten draaien, of welk apparaat dan ook.En die hoeft niet perse op een dak, mag en kan ook op elke andere plaats gerealiseerd worden.

Ook zullen in de toekomst de wat grotere panelen die menigeen op het dak heeft liggen veel kleiner worden om een breder publiek te bedienen.Het aantal led's in de aquarium verlichting zijn toch ook in aantal behoorlijk toegenomen.
Veel en alles wordt kleiner en beter te handelen, en daar hebben we wat aan.

Er is er maar een die niet de eigen energie voorziening waardeerd, en dat is de Regering met allerlei belastingen die ze gaan mislopen.Maar daar wordt wel weer wat op verzonnen.
Ging jij je bak niet verkopen??
 
Gas is ook duurder per eenheid? kWh electra is 22/23 cent en een kuub gas bijna 80 cent. En dan zit ik qua gasprijs nog goed (van wat ik begrepen heb).

Ik heb afgelopen maand 12kuub gas verbruikt. Ik weet niet of dat veel is eigenlijk.
Ja maar gas eenheden zijn niet te vergelijken met energie-eenheden dat is niet mogelijk want met een kuub gas wek je misschien wel 1000 kwh aan energie op, het gaat er dus om dat electrisch verwarmen duurder is dan met gas verwarmen, dat is de insteek
 
Ja maar gas eenheden zijn niet te vergelijken met energie-eenheden dat is niet mogelijk want met een kuub gas wek je misschien wel 1000 kwh aan energie op, het gaat er dus om dat electrisch verwarmen duurder is dan met gas verwarmen, dat is de insteek
Ja oké 🤔 toch denk ik maar niet dat ik de benedenverdieping standaard op 20+ laat verwarmen 😜
Want de hele huiskamer en keuken (in mijn geval een ruimte) heeft meer kuub aan inhoud dan alleen het aquarium uiteraard. Wanneer je een kleinere kamer hebt met meerdere bakken zou het misschien wel uit kunnen :)
maar in mijn situatie geloof ik niet dat ik beter 150 kuub kan verwarmen dan alleen de 400 liter van twee bakken.
 
Nicolientje, ik volg nooit het GMT topic, maar je komt een beetje zielig over door een reactie naar biljoenblijk die ik begrijp maar die je niet moet weergeven, ik ken biljoenblik niet persoonlijk maar als je zoals jij verteld, ben je een beetje jaloers, en ik ook, en mede omdat ik niet meer zo jong ben, ik heb zelf de tijd niet meer om een omslag te maken, er is veel te verdienen in en met energie-besparing soms met simpele middelen.En ja ook met de duurdere uitgave voor de lange termijn, is niet anders toch.
Laten we maar niet over zielig praten zullen we. Want jij kan er ook wat van.
 
Ja maar gas eenheden zijn niet te vergelijken met energie-eenheden dat is niet mogelijk want met een kuub gas wek je misschien wel 1000 kwh aan energie op, het gaat er dus om dat electrisch verwarmen duurder is dan met gas verwarmen, dat is de insteek
Waar haal je die onzin vandaan??? Een kuub gas bevat 35,17 megajoule per kuub.
Elektra bevat 3.6 megajoule per kWh.

Dus een kuub gas geeft max 9.77 kWh aan energie. Als jou ketel ook met 100% rendement werkt. Vaak mag je blij zijn met 90%

Uitleg:
 
Ancistruz,

We gaan langzaam off topic, maar nog steeds de goede kant op om over energie vraagstukken te praten, raakt ons allemaal en de hobby, laat het lekker doorgaan, zijn we lekker in beweging.
Waarom ben ik zielig ancistruz, leg eens uit.Desnoods via pb.
 
Een CV gaat ook kapot. En die moet je VERPLICHT laten onderhouden. En die bespaard niets.

Een warmtepomp levert in mijn geval afgelopen jaar 9125 kWh aan warmte. Die gebruikt 2453 kWh.
Voor 9125 kWh warmte heb je 1013 kuub gas nodig. Dat is nu 1000 euro!
2453 kWh kost 546 euro. Dat bespaard per jaar 450 euro.
Onderhoud CV 100 euro. CV ketel 2000 euro.

Na 10 jaar:

CV 2000 + 1000 (10x onderhoud) = 3000

WP: 6000 -4500 = 1500

Wie is goedkoper?
Moet je warmte pomp niet jaarlijks STEK gekeurd worden of is daarvoor het systeem te klein?
Maar een cv hoef je niet te laten onderhouden, kan gwn 10 jaar hangen en in bedrijf zijn zonder naar om te kijken, of het verstandig is word een ander verhaal
 
En daarom willen ze iedereen aan een elektrische warmtepomp!!
Maar met een redelijk maar eigenlijk net niet goed genoeg geïsoleerd huis zal dat nog niet meevallen. Heb een woning uit 1986(dacht ik) wel geïsoleerd maar de isolatie is uit die tijd. Wat ik zo weet (en dat is niet veel ;))) is dit waarschijnlijk niet goed genoeg.
 
Maar met een redelijk maar eigenlijk net niet goed genoeg geïsoleerd huis zal dat nog niet meevallen. Heb een woning uit 1986(dacht ik) wel geïsoleerd maar de isolatie is uit die tijd. Wat ik zo weet (en dat is niet veel ;))) is dit waarschijnlijk niet goed genoeg.
En dat extra isoleren leidt vaak weet tot onvoldoende ventilatie met allerlei andere ellende tot gevolg
 
Waar haal je die onzin vandaan??? Een kuub gas bevat 35,17 megajoule per kuub.
Elektra bevat 3.6 megajoule per kWh.

Dus een kuub gas geeft max 9.77 kWh aan energie. Als jou ketel ook met 100% rendement werkt. Vaak mag je blij zijn met 90%

Uitleg:
Ik weet niet hoeveel kwh je opwekt met 1 kuub gas, was ook puur als hypothese bedoeld dat je die eenheden niet met elkaar kan vergelijken.
 
En dat extra isoleren leidt vaak weet tot onvoldoende ventilatie met allerlei andere ellende tot gevolg
Had al gehoord dat mensen de spouwmuren extra isoleren en daardoor vochtproblemen binnen ontstaan doordat er nu een verbinding tussen de buiten en binnenmuur zit.
 
Had al gehoord dat mensen de spouwmuren extra isoleren en daardoor vochtproblemen binnen ontstaan doordat er nu een verbinding tussen de buiten en binnenmuur zit.
Ook dat, gruis in de spouw waardoor je een koude brug krijgt dacht ik..
Maar door de extra isolatie mis je ook ventilatie en krijg je de gwn ongezonde CO2 concentraties in huis.
 
Ook dat, gruis in de spouw waardoor je een koude brug krijgt dacht ik..
Maar door de extra isolatie mis je ook ventilatie en krijg je de gwn ongezonde CO2 concentraties in huis.
Het aardgasvrij maken zal nog niet zo makkelijk gaan denk ik.
 
Een CV gaat ook kapot. En die moet je VERPLICHT laten onderhouden. En die bespaard niets.

Een warmtepomp levert in mijn geval afgelopen jaar 9125 kWh aan warmte. Die gebruikt 2453 kWh.
Voor 9125 kWh warmte heb je 1013 kuub gas nodig. Dat is nu 1000 euro!
2453 kWh kost 546 euro. Dat bespaard per jaar 450 euro.
Onderhoud CV 100 euro. CV ketel 2000 euro.

Na 10 jaar:

CV 2000 + 1000 (10x onderhoud) = 3000

WP: 6000 -4500 = 1500

Wie is goedkoper?
het is veel geld en zonnepanelen klinkt dan aantrekelijker die gaan 25 jaar mee zonder veel onderhoud
 
Dat vraag ik mij zomaar af, gpatton, wie gaat na 24 jaar nog de garantie voorwaarden opzoeken,,,fabriek of importeur failliet etc.

Ik verwacht qua zonnepanelen binnen enkele jaren een nieuwe generatie daarvan welke nog duurzamer worden qua ontwerp en ontwikkeling.
 
het is veel geld en zonnepanelen klinkt dan aantrekelijker die gaan 25 jaar mee zonder veel onderhoud
Nou niet geheel…
Meeste panelen hebben 25 jaar garantie op 80% van het initiële vermogen.
Maar zijn er ook met “maar” 15 jaar garantie.
Betekent niet dat ze gegarandeerd 25 jaar mee gaan.
Dan heb je nog de omvormer die gemiddeld 15 jaar mee gaat en meteen ook het duurste component is van je systeem.
In de afgelopen 15 jaar tijd zijn de meest gangbare panelen van 200-250Wp naar 330-350Wp gegaan, dat is een vrij forse vooruitgang.
Als dat door blijft gaan loont het telkens als je omvormer ermee kapt om een compleet nieuw systeem aan te leggen, zeker als je terugverdientijd ver binnen je verwachte levensduur valt
 

Terug
Bovenaan