Bereken hoeveel ongeveer aan elektriciteit kwijt


Margreet1981

Well-known member
Lid geworden
2 oktober 2019
Berichten
392
Leeftijd
42
Hoi hoi,

Ik zit er over na te denken om te gaan sparen voor een grotere bak. Ik heb nu 200 liter. Maar wil voor een 350 bak gaan. Hoe kan ik bereken hoeveel dit ongeveer kost in de maand aan elektriciteit?

Pomp 8 watt 24 uur aan
Verlichting led 29 watt 12uur aan
Verlichting led 29 watt 12uur aan
Verwarming 300watt gemid. 8 uur aan?
 
Ja die zag ik . Maar kwam er niet helemaal uit😉 kun je daar ook balken verwijderen) ik heb niet alles nodig
 
Kheb gewoon de dingen die ik niet heb op 0 gezet. Ik kom uit voor 350 liter bak op €378
Mijn bak nu van 200 liter komt uit op €243

Bedankt!
 
Margreet1981

Met de sterk stijgende energie-prijzen moet je toch ook wel rekening houden voor wat het uiteindelijk en in (de toekomst) aan energie kost.Zo te zien zal de verwarming wel de grootste post zijn, of niet,,heb het zelf in alle jaren nooit berekend.

Aan de andere kant denk ik dat een verwarming nooit 8 uur per dag ' aanstaat' indien dit wel zo is dan is de capaciteit onvoldoende, en dat lijkt mij ook weer niet in de zin zoals jij het aangeeft.

Is een aquarium op een gegeven moment ' op temperatuur' dan slaat de verwarming enkel maar aan tijdens kleine temperatuursverschillen.

Ik heb even vooraf op de site van Conrad electronica gekeken, en daar staat een een Brennenstuhl EM 231 energie-kostenmeter afgebeeld die 18.59 Euro kost.Het apparaat meet na instellingen het wattage aan stroomgebruik, zo heb je met een dergelijke energie kostenmeter op een gegeven moment een inzicht wat het aquarium echt per 24 uur gebruikt.

Dit apparaatje moet natuurlijk wel op het eerst ingaande stopkontakt staan, daar waar de stroomvoorziening begint.

Hoop dat je wat kunt met mijn info.
gr.bert
 
Gelukkig zit ik kwa energie 3 jaar vast.
Maar ja thermostaat is echt een grote kosten post ja. Ik had ingevuld 24uur per dag aan. 8 uur echt in gebruik en factor op 0,5.

En als ik besluit om een grotere bak te nemen gaat mijn kleine bakje weg. Ik zit nu met 2 bakken. 1 van 200 en 1 van 40liter
 
Margreet1981

Met de sterk stijgende energie-prijzen moet je toch ook wel rekening houden voor wat het uiteindelijk en in (de toekomst) aan energie kost.Zo te zien zal de verwarming wel de grootste post zijn, of niet,,heb het zelf in alle jaren nooit berekend.

Aan de andere kant denk ik dat een verwarming nooit 8 uur per dag ' aanstaat' indien dit wel zo is dan is de capaciteit onvoldoende, en dat lijkt mij ook weer niet in de zin zoals jij het aangeeft.

Is een aquarium op een gegeven moment ' op temperatuur' dan slaat de verwarming enkel maar aan tijdens kleine temperatuursverschillen.

Ik heb even vooraf op de site van Conrad electronica gekeken, en daar staat een een Brennenstuhl EM 231 energie-kostenmeter afgebeeld die 18.59 Euro kost.Het apparaat meet na instellingen het wattage aan stroomgebruik, zo heb je met een dergelijke energie kostenmeter op een gegeven moment een inzicht wat het aquarium echt per 24 uur gebruikt.

Dit apparaatje moet natuurlijk wel op het eerst ingaande stopkontakt staan, daar waar de stroomvoorziening begint.

Hoop dat je wat kunt met mijn info.
gr.bert
Bedankt. Volgens mij heeft mijn vader nog zoon ding. En nee thermostaat is niet 8 uur aan. Maar heb het maar goed ruim genomen ipv te weinig uur
 
Bij mijn stroom leverancier Eneco heb ik op mijn mobile telefoon een app gezet ( van Eneco) waar alle apparaten die wij in huis hebben daar kan ik als ik het op een gegeven moment allemaal begrijp de grootste stroomvrager's qua verbruik inzien, hoe ze dit doen??.

Moet die app nog leren te gebruiken, maar goed we gaan niet bezuinigen op douchen en de was en de koelkast, er zijn nu eenmaal apparaten waar we niet zonder kunnen.
Maar bij vervanging van een afwas automaat of wasmachine kijk ik wel weer naar het gebruik, zo is alles weer een beetje te matchen.
bert.
 
Oh das handig. Tja ik heb energie direct. Heeft wel een app maar niet die functies 😉
 
Ook een investering in led lampen is een aanbeveling om het stroomverbruik te verminderen, vele aquarianen gebruiken deze al, maar vergeet de lampen in huis niet, ze worden steeds goedkoper.
Bij mij thuis is alles led, zelfs in de douche hangt een led verlichting tegen het plafond, geeft de uitstraling van 100 watt.En gebruikt weinig stroom.Wel voor de niet technische onder ons, koop wel voor de douche een dergelijke lamp die daar qua vochtigheid voor geschikt is.

Zomaar wat tip's die de hobby kunnen compenseren.
 
Ook een investering in led lampen is een aanbeveling om het stroomverbruik te verminderen, vele aquarianen gebruiken deze al, maar vergeet de lampen in huis niet, ze worden steeds goedkoper.
Bij mij thuis is alles led, zelfs in de douche hangt een led verlichting tegen het plafond, geeft de uitstraling van 100 watt.En gebruikt weinig stroom.Wel voor de niet technische onder ons, koop wel voor de douche een dergelijke lamp die daar qua vochtigheid voor geschikt is.

Zomaar wat tip's die de hobby kunnen compenseren.

Goede led verlichting voor een aquarium brengt een behoorlijke kostenpost met zich mee, zeker voor grotere bakken.
Stroomverbruik is bij die lampen ook niet altijd drastisch veel lager dan T5 bijvoorbeeld... het is dus maar de vraag hoe snel je dat eruit hebt.

Dat zeggende: je kan natuurlijk wel ook makkelijker mooie zon opkomst/ondergang creëren ect met LED.

Voor de rest van het huis: ja zeker doen!.
 
Het is voordeliger de omgeving waar de bak in staat die tijdig te verwarmen dan de bak electrisch te verwarmen en de omgeving fris te laten want in dat laatste geval verbruik je aanzienlijk meer energie en ben je duurder uit
 
Het is voordeliger de omgeving waar de bak in staat die tijdig te verwarmen dan de bak electrisch te verwarmen en de omgeving fris te laten want in dat laatste geval verbruik je aanzienlijk meer energie en ben je duurder uit
Oh das een goede tip..
 
Nicolientje, dat was inderdaad de beste oplossing, totdat sinds een week geleden Nederland op zijn kop staat zeker met de aankomende kosten van verwarming ofwel gasverbruik.

Misschien moeten we via de moderator wel naar een nieuw onderwerp, en dat zou kunnen zijn,,hoe betaalbaar blijft onze hobby, niet de vissen en toebehoren, maar de energie die dit vraagt en nuttige oplossingen.

gr. bert
 
Nicolientje, dat was inderdaad de beste oplossing, totdat sinds een week geleden Nederland op zijn kop staat zeker met de aankomende kosten van verwarming ofwel gasverbruik.

Misschien moeten we via de moderator wel naar een nieuw onderwerp, en dat zou kunnen zijn,,hoe betaalbaar blijft onze hobby, niet de vissen en toebehoren, maar de energie die dit vraagt en nuttige oplossingen.

gr. bert
Gasverwarmen is nog altijd goedkoper als electriciteitverwarmen want die electriciteit betaal je veel meer voor omdatie met gas word opgewekt (o.a.)
 
Nicolientje dat is niet waar, jij en iedereen in Nederland krijgt als het allemaal klopt ,dit of aankomend jaar een tegemoedkoming in ( energie) de gaskosten levering en belastingen daarop van 400 euro.Zal wel verrekend worden,, wordt zeker niet gestort.
Ga wel met jou mee dat een aquarium in een ( huiskamer) verwarmde omgeving de temperatuur opneemt, maar met stroom,(een verwarming-heater) is de goedkoopste oplossing electronisch.

Moet misschien toch wel een nieuw onderwerp worden,,waar we lekker mee aan de gang kunnen.
gr. bert
 
Gasverwarmen is nog altijd goedkoper als electriciteitverwarmen want die electriciteit betaal je veel meer voor omdatie met gas word opgewekt (o.a.)

Gasverwarming is belachelijk duur.

Wij hebben over het afgelopen jaar 3x zoveel electriciteit gebruikt als gas, maar onze energierekening bestaat voor ongeveer 80% uit kosten voor gas.
 
Ook ik betwijfel of gasverwarmen daadwerkelijk nog zo kosten efficiënt is als dat het vroeger was, en zeker met de nieuwe gasprijzen of elektrisch niet goedkoper is in bepaalde situaties.
 
Misschien moeten we via de moderator wel naar een nieuw onderwerp, en dat zou kunnen zijn,,hoe betaalbaar blijft onze hobby, niet de vissen en toebehoren, maar de energie die dit vraagt en nuttige oplossingen.
Als daar behoefte aan is dan kan ieder die zich daartoe geroepen voelt een topic starten;)
 
ik heb onlangs een verbruiksmeter op mijn aquarium aangesloten gehad ik heb een rio 240 met co2 en led van ledaquaristik en een oase biomaster 600 kwam ik op een verbruik uit tussen de 11 en12 euro in de maand . dus dat viel mij enorm mee
 
Laatst bewerkt:
De moderator grijpt tot op heden nog niet in om deze discussie in een ander onderwerp te plaatsen dus ik neem nog even de vrijheid.Forum leiding,,thank's.
Richd1011 deze kostenoverweging ( het gasverbruik) zal nog wel even in jaren duur blijven, maar de discussie ging over het electra verbruik t.b.v.Een aquarium.

Electra wint het momenteel van gasverbruik, tussendoor lees ik de reactie van jessicapilon, we kunnen nog even door:) is te waarderen, sorry voor de topicstarter dat het deze kant op gaat maar een energie discussie daar hebben we in de goede zin allemaal wat aan.
 
Ropje mooi dat je dit plaatst, zo blijkt de hobby toch qua kosten echt mee te vallen in het totale plaatje van verbruik.
 
heb ook de rekening binne ratten(energiemaatschapij) 350 euro meer als vorig jaar ongeveer
 
De moderator grijpt tot op heden nog niet in om deze discussie in een ander onderwerp te plaatsen
Om de reden dat dit toch gerelateerd is aan de hoeveelheid stroom wat onze hobby kost en de daarbij behorende kosten. Tips en suggesties kunnen ook voor de TS voordelig uitpakken. Mocht het wel offtopic gaan dan gaat de bezem erdoor;)
 
Mooi dat dit forum de energie benodigd voor een aquarium en de discussie daarover in brede zin aan de gang houdt.Ik voorzie in de loop van de tijd via een site als Ali-expres of wie of welke firma uit China een zonnepaneel van een kleine afmeting geleverd gaat worden, ( wat is klein tja) waardoor we een aquarium op kunnen laten draaien, of welk apparaat dan ook.En die hoeft niet perse op een dak, mag en kan ook op elke andere plaats gerealiseerd worden.

Ook zullen in de toekomst de wat grotere panelen die menigeen op het dak heeft liggen veel kleiner worden om een breder publiek te bedienen.Het aantal led's in de aquarium verlichting zijn toch ook in aantal behoorlijk toegenomen.
Veel en alles wordt kleiner en beter te handelen, en daar hebben we wat aan.

Er is er maar een die niet de eigen energie voorziening waardeerd, en dat is de Regering met allerlei belastingen die ze gaan mislopen.Maar daar wordt wel weer wat op verzonnen.
 

Terug
Bovenaan