Barbelensoort bij Corydoras in 80 cm.


In je openingspost zeg je dat je hoopt op nakweek...
Bij de habrosus heb ik ontdekt dat de nakweek gewoon in de bak kan plaatsvinden,oftewel de ouders laten de eitjes met rust, hoe dat bij de pYgmaeus gaat weet ik nog niet, maar die is van vergelijkbare grootte dacht ik.
Dus ik vroeg mij af of je de gewenste nakweek ook apart gaat zetten om op te kweken?
Anders misschien geen 3e soort erbij? Heb geen idee of killies eitjes eten?

Ik heb trouwens ook de corys op 22 graden...
 
De bedoeling is dat de kleintjes in deze bak opgroeien. Mocht dat niet lukken dan kan ik er altijd nog een extra bak voor opzetten.

Deze killi's zouden zelden verder dan het oppervlak moeten komen dus ze zullen wat eitjes kunnen opeten als deze hoog tegen het glas of planten gelegd worden.
 
Ik heb namelijk samen met de Pygmaeus ook de annulatus aangeschaft maar deze komen af en toe echt wel naar beneden als ze ergens een lekker hapje vermoeden...
 
Daar ben ik weer :)

Afgelopen zaterdag heb ik op de beurs in Vianen 10 Puntius oligolepis en 3 koppels Epiplatys dageti 'harbel' kunnen bemachtigen. De Corydoras habrosus heb ik sinds een paar weken.

Voor P. oligolepis heb ik inmiddels een andere bak opgezet. Ze zitten achter de dageti's aan en qua kleuren is het een beetje een rommeltje. Alle visjes zijn grijs met zwart en dat staat niet mooi. Helaas pindakaas...

Mijn zoektocht naar een leuke barbelensoort gaat dus verder. Ik wil graag een soortje met veel kleur. Puntius titteya vind ik erg mooi en Sumatranen ook (de cobalt uitvoering), maar zouden die geen probleem vormen voor de C. habrosus? P. schuberti staat me ook erg aan, maar worden wel een stuk groter dan de medebewoners. Dit staat misschien niet zo mooi.

Er rekening mee houdend dat de inhoud van deze bak over een paar maanden naar een 100x40x40 bak verhuist, welke soort(en) zouden jullie me kunnen adviseren?

Pethia nigrofasciata is me afgeraden omdat ze te druk zouden zijn voor de dageti's. Hoe denken jullie daarover? Dit was eigenlijk mijn eerste keuze ;(
 
Die Schubertis zijn leuk worden vrij tam en eten uit de hand een blokje tubifex maar het zijn wel pestkoppen ze eisen alle voer voor zich zelf.

Ze zijn daarentegen niet agressief naar corydorassen, ik heb 6 cory anaes en 4 schubertis en dat gaat prima
 
Klinkt goed! Ik vind ze altijd wat weg hebben van goudvissen, dus dat staat me wel aan :).

Maken ze vaak een uitstapje naar het oppervlak of blijven ze daar gewoonlijk uit de buurt?
 
Schuberti's zijn mooi. Steken prachtig af tegen het groene van beplanting. Ik heb ze eens uitgegroeid in een meterbak gezien en moet wel zeggen, ze worden behoorlijk massief, maar ik vond ze de rust zelve. Zie niet in waarom 80cm niet zou kunnen. Van bijvoorbeeld sherrybarbeeltjes zou je natuurlijk wel een stuk meer exemplaren kwijt kunnen, makkelijk anderhalf keer zoveel als ik het goed zie.

~ Ivo
 
Ik vind ze zelf te groot worden voor een 80 cm. bak dus ze zouden er pas in komen als de boel verplaatst is naar een meterbak. Dat geel/oranje zal fantastisch staan bij de beplanting en de zwarte bodem. De inrichting blijft hetzelfde in de meterbak.

Zojuist heb ik even wat filmpjes opgezocht en ze staan me erg aan. Niet te druk en heel mooi. Wel jammer dat ze geen baarddraden hebben, maar het is ze vergeven :)
 
Hahaha, inderdaad. Ik zit te denken aan een school van 15, si?
 
15 is wel erg veel hoor. Uitgroeid halen ze met gemak 10cm en ze worden heel erg plomp. 8-10 is wel het maximale.
 
10 is ook prima :).

Vormen ze geen gevaar voor C. habrosus dan, met dat formaat? Ik vind op internet verschillende maximale afmetingen van 6 tot 10 cm.
 
De grootste die ik heb gezien waren ongeveer 12cm maar die zaten ook in een enorme bak. In een bak van een meter worden ze een cm of 10 en in een bak van 80cm blijven ze hangen op 6cm. Zonder vergroeiingen te zien trouwens.

Ik heb geen idee, ik denk het niet ze zijn niet zo jagerig.
 
Dat er geen zichtbare vergroeiingen zijn hoeft niets te zeggen over eventuele interne vergroeiingen. Dat ze in grotere bakken groter worden is voor mij een dealbreaker. Het is alles of niets... maar weer verder zoeken dan.
 
In bakken van een meter werden ze 5 jaar oud wat ongeveer het maximale schijnt te zijn. Dat een vis in een bak van 3 meter met weinig andere vis 12cm werdt daar moet je niet naar kijken. In de natuur worden veel van onze vissen ook groter dan in aquaria.
 
Het voelt voor mij toch niet prettig Botia, hoeveel argumenten je ook geeft :). Dan ga ik liever op zoek naar een kleiner soortje dat wel zijn volledige potentie kan bereiken.
 
Ik denk dat 90% van de vissen niet volledig kan uitgroeien in een aquarium. En qua kleur zijn veel vissen in aquaria schimmen van hoe ze buiten zijn onder invloed van U.V licht, Prachtbarbelen bv de mannen werden buiten knalrood met een groene rug en de vrouwen roze met een knalgroene rug ipv flauw roos en bruinachtigin aquaria.

De Puntius rhomboocellatus is ook erg leuk alleen is het in alle gevallen wildvang.
UidTFROFaaQyz9mF--3jmag41Y_hRIAa.jpeg
 
Barbus gelius?

Rustig klein visje, midden/onder, niet te warm, waarschijnlijk ook wel wat nakweek in de bak.

Groetjes john.
 
Wildvang hoeft geen probleem te zijn als ik ze 'tweedehands' kan krijgen, maar dit visje vind ik niet zo mooi dus is de zoektocht het me niet waard.

Gelius vind ik niet kleurrijk genoeg, dan vrees ik dat ik met hetzelfde probleem zit als met P. oligolepis: het visbestand lijkt teveel op elkaar, maar bedankt voor je input :)
 
De foto is ook niet zo goed :p Qua kleur moet je denken aan een Puntius pentazona.

Ik denk dat je gewoon je hart moet volgen en kijken voor de Schuberti. Ik heb er honderden gezien van 10cm waar van 4 stuks die wat groter waren dan normaal en die zwommen in een 3 meter bak. Misschien waren deze uit een stam die genetisch wat groter wordt? Of lag het aan het voer? Ik heb ook eens een sleutegat cichlide gezien die zo volgestouwd werdt met hoogwaardige voeding dat deze gemeten 16cm was.
 
moeten het barbeeltjes zijn?

Overigens zag ik in je foto-album dat zowel P. pentazona als P. padamya het net niet zijn. Heb je de pentazona al eens in real life en op kleur gezien? Ik zag ze laatst in een winkel en in hun strepen zit een heel bijzonder iriserend blauw, dat je bijna niet op een foto krijgt.
 
Botia zei:
Misschien waren deze uit een stam die genetisch wat groter wordt?
Ik twijfel al een tijdje om een topic te openen: waarom zijn Betta halfmoon/crowntail plakats zo fors, ten opzichte van de langvinnige halfmoons/crowntails. Mascha en ik leerden de Betta splendens kennen met de langvinnige halfmoon en crowntail kweekvarianten. De eerste keer dat we een plakat zagen schrokken we ons rot: bakbeesten. Bokito, daar had George drie keer in gepast.
Mascha en ik hebben het erover gehad en ik moet toegeven, haar uitleg vond ik plausibeler dan de mijne: het zou komen door andere voorouders (wat Botia als 'stammen' omschrijft zou je op dezelfde manier kunnen iterpreteren).

Maar ik blijf het lastig vinden.

~ Ivo
 
Als ik m'n gevoel volg kom ik steeds bij Puntius tetrazona uit. Zelf heb ik er in mijn beginjaren 3 in een 60 cm. bij Black Molly's gehad :oops: en van wat ik me herinner was er van agressie niets te merken. Ze waren vooral schuw omdat ze met drie�n waren. Dit was de cobalt-uitvoering. Ik vind ze nog steeds schitterend. Het worden mooie, robuuste vissen waar ik wel van houd en verder zijn ze speels en altijd bezig.

Op deze site verschillen de ervaringen nogal:
http://badmanstropicalfish.com/profiles ... mment.html

In veel gevallen denk ik dat de agressie veroorzaakt wordt doordat er nieuwe vissoorten na de Sumatranen zijn toegevoegd (terwijl zij de bak al als hun territorium zien), ze met te weinig gehouden worden en/of ze te warm zitten.

Nu wil ik het direct goed doen en een school van 15 a 20 nemen, maar bestaat dan niet de kans dat ze zich zo gesterkt voelen door hun aantallen dat als ze mochten aanvallen dit direct voor de dood van de aaangevallen vis zorgt?

Heeft iemand ervaring met Sumatranen en kleine (bodem)visjes of rustige (oppervlakte)vissen? Eventueel is het mogelijk om de C. habrosus bij de P. oligolepis in de 80 cm. bak te zetten. In de meterbak zou dan C. trilineatus komen.

Graag zou ik eigenlijk een keiharde nee m.b.t. Sumatranen zien voordat ik verder kan/wil kijken :).

Dit vind ik wel zo ontzettend mooi
Cx2_LIcuXVibiDA1N2-7dCmjNqLZL59L.jpeg



Net als dit:

Cx2_LIcuXVibiDA1N2-7dCmjNqLZL59L.jpeg



:smitten:
 
Laatst heb ik een stukje gelezen over de Sumatraan in de natuur ("Het aquarium" jaargang 1983). Volwassen dieren worden vaak alleen of met 3/4 dieren aangetroffen. Jonge dieren in grotere groepen maar ook geen enorme scholen.

Ik denk dus niet dat 15 volwassen sumatranen het prettig vinden om samen te zitten in een meterbak.
 
Op grond van het natuurlijke gedrag zou ik zeggen een stuk of 5 maar dat is ook net weer niets. Het is moeilijk...

Ik zie net wel dat Ruinemans de wildvorm van de schuberti nu heeft zitten. Het is wildvang maar wel een superkans om eraan te komen. http://www.ruinemans.com/nl-NL/84387/vi ... rbeel.html (hele slechte foto)
 
Ik hoef niet zonodig wildvang te stimuleren voor een bijzonder visje.

Dus wat denk je m.b.t. de Sumatranen? Ik heb bakken genoeg dus zou met 10 stuks kunnen beginnen en als het niet goed gaat ze verdelen over andere bakken. Daar is altijd wel een mouw aan te passen. Mijn Sumatranen waren toen trouwens verre van happy met drie�n en ik lees erg veel ervaringen dat ze zich met meer exemplaren amper met andere bewoners bezighouden. Moet ook zeggen dat ik op youtube veel filmpjes zie van scholen met 8+ volwassen Sumatranen die samenscholen en zich niet met andere soorten bezighouden. Zoiets zou ik wel willen.
 
Uit Vietnam komt vrijwel niets. Dit is een hele bijzondere Import en wat er wordt geimporteerd is niets van wat er dagelijks aan dieren van dit soort wordt gevangen door lokale vissers om op te eten. Ik vind het echt wat voor jou. Ze zijn niet zo moeilijk te kweken en er is best vraag naar deze vorm en het aanbod is minimaal. Juist als je ze gaat nakweken kan je andere liefhebbers voorzien en hoeft deze vorm ook niet meer geimporteerd te worden. ;)

Je kan altijd 10 sumatranen kopen en zien hoe het zich ontwikkeld. Vaak gaat het ook wel goed. Ik zeg alleen dat in de natuur volwassen dieren alleen of in kleine groepjes werden aangetroffen.

Ik weet in die een winkel nog 5 mooi uitgegroeide Oranje sumatranen. Nu ben ik niet zo gek van die kleur maar deze zijn echt heel erg mooi. Ik kan altijd een foto voor je maken eventueel.
 
Bij nader inzien bewaar ik dit soortje even tot ik m'n 2-meterbak heb. Daarin komen ze veel beter tot hun recht. Tegen Clownbotia's en Metynnis hypsauchen zullen ze niet zo makkelijk vervelend gaan doen.

Wil wel graag de cobalt, omdat dit nostalgisch voor mij is :)
 
De Sumatraan of de wildvorm van de schuberti?
 
Ik denk dat er weinig soortjes nog overblijven voor je bak.
 

Terug
Bovenaan