Barbelensoort bij Corydoras in 80 cm.


Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Berichten
10,227
Locatie
Zundert
Enkele dagen geleden heb ik een bakje van 80x30x40 opgestart. Hier wil ik graag Blue fairy garnalen, 10 Corydoras pygmaeus en 10 Corydoras habrosus in houden (met hoop op nakweek) met een leuk barbelensoortje. De volgende soortjes heb ik op het oog:

- Puntius titteya
- Puntius oligolepis
- Eirmotus octozona
- Puntius tetrazona

Over de laatste heb ik gevonden dat deze weleens kleine visjes zoals dwergcory's willen pesten. Heeft iemand hier ervaring mee? Vroeger heb ik de 'cobalt'-kweekvorm gehouden en daar was ik erg van gecharmeerd. Deze zou ik graag terug willen mits dit kan met dwerg-cory's en in deze bakmaat.

De Cory's zijn erg subtiel gekleurd. Oligolepis en octozona ook, dit maakt het geheel misschien wat saai?

De bak is ingericht met aan de linkerkant hoge tot middelhoge beplanting en vanaf het midden lage beplanting met een leeg stuk voor de Corydoras. Drijfplantjes en een redelijke stroming zijn aanwezig.

Eventuele suggesties voor andere soortjes worden gewaardeerd.
 
Met de titteya heb ik alleen maar goed ervaring, leuke visjes met een leuk gedrag, hangen veelal wel eerder onderaan de bak rond zodat je bak misschien wat leeg zal lijken aan het oppervlak. De tetrazona's zijn druk en laten andere vissen gerust als ze met genoeg zijn om zich druk te maken om de pikorde binnen de groep , anders gaan ze de etter uithangen. Een voldoende grote groep is al snel meer dan 10 dieren, daar lijkt 80 cm net te klein voor. Beide ander soorten heb ik geen ervaring mee.
 
Jones zei:
De Cory's zijn erg subtiel gekleurd. Oligolepis en octozona ook, dit maakt het geheel misschien wat saai?
Ikzelf denk juist dat dit the way to go is.

Als ik kijk naar onze Zuid Amerika bak, dan hebben we daar als hoofdbewoners allemaal redelijk subtiel gekleurde vissen: C. strigata, N. marginatus, D, filamentosus.
We hebben ook erg lang getwijfeld over M. ramirezi in plaats van D. filamentosus. Achteraf blij dat we het niet hebben gedaan, voornamelijk omdat daarmee de C. strigata en N. marginatus totaal uit beeld zouden verdwijnen bij gebrek aan spectaculaire kleuring. Bij M. ramirzi had een bijvisjes als P. simulans veel beter gepast: kleur vs. kleur.

Ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

~ Ivo
 
Puntius oligolepis is een erg leuk visje. Zeker gezonde exemplaren zijn niet saai !!
Niet gehouden, maar had ze bijna gekocht bij de Winkelier Zonder Naam die er een aantal prachtige had zitten.
Ik ben zelf geen Tetrazona-fan. Worden in mijn beleving snel etterbakken als er iets is wat ze niet zint.

Welke temperatuur ga je aanhouden??? De Corys niet te koud en de Puntius mogen juist wel koeler meen ik.
 
Ben bang dat het dan met de titteya te druk wordt op en bij de bodem. Vind ze wel erg mooi gekleurd en het pronken van de mannen vind ik leuk.

Ik ben voorstander van het houden van scholenvisjes in degelijke scholen, dus niet minder dan 10 stuks. Dat is met de tetrazona inderdaad misschien te veel van het goede (het worden best stevige visjes) en met een kleinere groep ben ik bang dat ze gaan etteren. Dit soortje dus maar laten varen? ;(

Ik begrijp wat je bedoelt Ivo, maar alleen grijs met zwarte visjes lijkt me wel saai. Hoewel de mannelijke oligolepis wel een mooi gekleurde buik en vinnetjes hebben. Ze doen me wat aan haaienvinbarbelen denken en dat vind ik erg mooie vissen. Subtiel mooi ;).
Met 5 cm. kan ik er ook een wat groter schooltje van houden.
 
@ Aad
Het gedrag van de oligolepis vind ik erg leuk (wat ik ervan gezien heb)

Qua temperatuur houd ik 22 graden aan. De verwarming schakelt tegelijk met het licht uit waardoor de bak 's nachts afkoelt. Hoeveel dit zal zijn weet ik nog niet precies, ben de boel nog aan het fine-tunen. In de zomer mag het bakje opwarmen naar zo'n 26 graden.

Na een extensieve google-actie van enkele weken ben ik erop uitgekomen dat 22 graden warm genoeg is voor de Cory's en het juist niet verstandig zou zijn om ze jaarrond warmer dan 22-23 graden te houden.
 
Het voorbeeld wat ik gaf was natuurlijk ook best extreem, maar met een doel. Het heeft je in ieder geval aan het denken gezet zo te zien :)

In het kader van 'andere suggesties' zijn ook welkom: is het qua bezetting geen idee eens te kijken naar een 5-tal Trichopsis pumila, in plaats van een scholenvisje dat je met z'n tienen zou willen houden?

~ Ivo
 
Trichopsis pumila vind ik een prachtig visje dat ik graag ooit eens zou houden, maar deze wil warmer dan de temperatuur die ik in gedachten heb.

Ik neig steeds meer naar oligolepis.
 
Wat ik me zojuist bedenk: Cory pygmaeus is minder aan de bodem gebonden dan habrosus en schijnt de neiging te hebben om met andere schooltjes mee te zwemmen. Zwemmen ze dan de oligolepis niet in de weg? Misschien zal de bak dan bovenin ook erg kaal ogen. Een oppervlaktevisje erbij? Of C. pygmaeus weglaten (liever niet!)?
 
Ik denk dat ze de niet in de weg zwemmen. je kan ook kiezen voor de Chinese danio die kan net in een 80cm bakje. Deze zitten in de boven en middenlaag. Naast de gewone heb je ook de zgn lini die roder is en ws een kleurmutatie van de gewone is.

Tanichthys albonubes
UmYsWo1IbhyMLF97wQePLffFvfYCCJUF.jpeg


Tanichthys albonubes "Lini"
UmYsWo1IbhyMLF97wQePLffFvfYCCJUF.jpeg
 
Chinese danio's vind ik erg mooi, ik heb ook naar Danio choprae gekeken. Alleen qua gedrag vind ik ze minder leuk/interessant dan barbeeltjes, of valt dit mee?
 
+1 voor de Danio's dan. Hmm.. moeilijk hoor!

Hoeveel danio's zou ik erin kunnen zetten? En hoeveel oligolepis, mocht ik daarvoor gaan (i.p.v. de danio's natuurlijk, niet allebei)? 10 stuks?
 
Voor de Danio choprae is je bak wel te klein.

Ik zou voor 12 dieren kiezen. De Danio's doen naar mijn mening ook niet onder voor de Puntiussen wat betreft pronken.
 
Jammer. Ik vind de choprae mooier. Ze worden maar 3 cm. toch? Heb wel op filmpjes gezien dat ze erg druk zijn.

Vond de Chinese danio's ook best druk ogen.
 
Ik heb evenals diverse andere leden de choprae op 80cm gehouden en de algememe conclusie was dat deze vis eigenlijk te weinig zwemruimte heeft in een 80cm bak. Ze zijn gigantisch druk en snel en ze moeten beslist groter.
 
Een soortje dat ik al jaren op het oog heb is de Rode Minor (Hyphessobrycon callistus). Ben toch een beetje bang dat ze de Cory's gaan treiteren. Iemand ervaring mee? Zijn ze verder een beetje leuk qua gedrag (= niet doelloos rondzwemmen).
 
Zeker leuk van gedrag is de sterk gelijkende Rode fantoomzalm (H sweglesi), de mijnen pronkten voortdurend naar elkaar, ik heb ze nooit een ander visje weten lastig vallen. De minor heeft een slechte reputatie (terecht?) vandaar dat ik voor deze gekozen had.
Maar zit je met 22�C niet iets te laag voor deze soortjes?
 
Dat is ook een erg mooi visje. Bedankt voor de tip :)

Veel vissen worden juist te warm gehouden terwijl betrouwbare bronnen over o.a. Cory pygmaeus en habrosus aangeven dat 22 graden prima is. De hogere temperaturen zijn ze niet het hele jaar door gewend. Lijkt me dus niet slecht om de bak in de zomer te laten opwarmen zodat ze die warme periode hebben en ze verder op 22 graden te houden. Eventueel kan dit naar 23 graden als dit nodig is voor medebewoners. Ik zie op Seriously Fish al dat H. sweglesi ook een ondertemperatuur van 22 graden heeft. Hier ga ik nog wat meer over opzoeken.
 
Het bijt gedrag van de Rode minor heeft precies dezelfde oorzaak als het bijtgedrag van Sumatranen. Namelijk te weinig soortgenoten. 12 of meer exemplaren en het gaat goed!
 
Wilde je niet ook ooit een keer M. kubotai? P. getrudae? Ondergrens van deze soorten zou 21/22 zijn.

Als je interessant gedrag wilt zijn killies misschien erg geschikt, zeker voor de temperatuur die je wilt aanhouden. Of is het geen afgedekte bak?

~ Ivo
 
Kubotai vind ik erg mooi, maar lijken me misschien wat saai qua gedrag. Ze zijn wel lekker klein, dus een school van 30 behoort tot de mogelijkheden en dat vind ik wel erg gaaf.

In Killi's ben ik niet erg ge�nteresseerd. Misschien ga ik me daar eens meer in verdiepen en dan misschien als extra soortje (koppeltje?) in de bovenlaag, maar alleen als ik verder voor een niet territoriaal middenlaag-soortje ga (zoals de kubotai).

Heb ook aan blauwe Platy's als bijvisjes/blikvangers zitten denken :rolleyes:
Erg mooi, makkelijk en actief.

Met welk soortje/schooltje ik uiteindelijk thuiskom hangt af van wat er allemaal op de beurs in Vianen aangeboden wordt. De genomineerden blijven momenteel:
- P. oligolepis
- H. callistus
- T. albonubes
 
Ik ben een soortje tegengekomen dat me erg aanstaat: Epiplatys dageti monroviae "Harbel"

FLNQBIy4hxXfkq6Q35GjDglfdygqQV6x.jpeg


Helemaal verliefd nu h� :smitten:

Killivissen en Corydoras heeft ze en ze staan op de beurs in Vianen. Dat komt dus perfect uit.

Deze zou in een groepje van 6 in mijn bak kunnen, maar helaas valt er dan een school weg anders wordt het te vol.

10x C. habrosus = 25l.
10x C. pygmaeus = 25l.
6x E. dageti monroviae 'Harbel' = 30l.
Totaal = 80l.

Heeft iemand ervaring met Platy's bij E. dageti? Anders zou ik daar eventueel een harempje van bij kunnen zetten zodat er wat meer kleur in de bak is, want de andere bewoners zijn overwegend grijs.

Sowieso ben ik van plan om binnen een jaar de boel over te zetten naar een meterbak dus dan zou ik er alsnog een school P. oligolepis of H. callistus bij kunnen zetten.
 
Qua kleur en gedrag zou ik gaan voor Danio margaritatus of Danio tinwini. Deze hebben beide geweldig pronk gedrag.

Verder vind ik de Pethia gelius altijd erg leuk, maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Ook ben ik een groot fan van de Barbus hulstaerti, maar die zie je niet zo vaak, en als je ze ziet, zijn ze vrij duur.

Bovenin is Pseudepiplatys annulatus altijd erg leuk.
 
Bedankt voor je inbreng, Dargine.

Zou zo'n schooltje bij het bestandje dat hierboven aangegeven is kunnen? Lijkt me te vol, sowieso qua liters, maar ook dat ze elkaar in de weg zwemmen:

10x C. habrosus = 25l.
10x C. pygmaeus = 25l.
6x E. dageti monroviae 'Harbel' = 30l.
 
Toch een Killi ;).

Hij wordt op verschillende sites beschreven als een makkelijk visje voor de beginners met Killi's. Ik ben benieuwd.

Bedankt voor de tip! Anders was ik waarschijnlijk niet naar Killisoortjes gaan zoeken.
 
Ik kom nog even heel vervelend doen en iets een tweede keer vragen. De plannen zijn veranderd en de bak wordt nu een Rio 125 (80x36x50). Kunnen hier ook geen purperkoppen of Sumatraantjes in? Zal wel niet, maar ik vind ze zo leuk dus vraag ik het nog een keer :rolleyes:
 
Voor 80cm heb ik de purperkoppen (tenminste, P. nigrofasciatus bedoel je? ik heb ook wel eens een andere soort zo aangeduid zien worden) vaker aangeraden zien worden. O.a. door Botia en Tuinfluiter. Wel vermeldden zij er altijd bij dat het om een onverwarmde bak ging, zoals hier.

Als ik kijk naar het herkomstgebied en de info die fishbase en seriously fish daarover geven begrijp ik dat niet helemaal, maar dat zal aan mij liggen ;)

~ Ivo
 
Ik bedoel P. nigrofasciatus inderdaad, had ik er wel even bij mogen zetten ;).

Dat herkomstgebied heb ik uit zitten pluizen (en moet echt eens leren die linkjes op te slaan!) en kwam uit op zo'n 20-22 graden met warmere periodes (tot 26 graden).

De afgelopen dagen heb ik gezien dat de temperatuur van de Rio 125 's morgens voor het licht aangaat 21 graden is. Door de verlichting stijgt dit tot 's avonds 22,5. Mooie temperaturen vind ik zelf :).

De purperkopjes spreken me enorm aan en ik twijfel behoorlijk tussen deze en P. oligolepis.
 
Als ik kijk naar het herkomstgebied en de info die fishbase en seriously fish daarover geven begrijp ik dat niet helemaal, maar dat zal aan mij liggen

~ Ivo

Pethia nigrofasciatus komt weliswaar uit het voltropische Sri Lanka, maar voornamelijk in de bovenloop van riviertjes op wat grotere hoogte. Daar is het niet zo warm als op zeeniveau.

Purperkoppen in een 80 cm bak vind ik wel op het randje.
Het blijven toch actieve visjes (ook al houd je ze niet te warm).Wel zijn ze, wat mij betreft, een stuk interessanter dan P. oligolepis.
 
Bedankt voor je inbreng Kajsa. Als het op het randje is, is het beter van niet dus ik ga voor P. oligolepis. De purperkopjes komen er dan ooit nog wel, maar in een grotere bak :).

Heb sinds vandaag Corydoras habrosus en ze zijn toch wel erg klein, dus oligolepis lijkt me dan minder intimiderend voor ze.
 

Terug
Bovenaan