bak 40*20*25


Status
Niet open voor verdere reacties.
luc zei:
Trouwens, ik moet zelf oppassen, net stond Lut achter me en haar blikken voorspelde ook niet veel goeds ;) :D

:D
Die van mij komt ook net thuis. ;)
 
Dat sommige nu dingen roepen als 'huilie doen', geeft enkel aan dat de situatie op dit forum voor een deel toch zo erg is geworden. Ik vindt het totaal niet vervelend dat mensen mijn mening niet delen, heb dat ook nooit beweerd, maar als mijn mening niet mag worden gegeven vind ik dat vervelend.
Het enige wat ik heb gedaan is mensen geprobeert te overtuigen maar volgens mij mag dat.

Dus ga lekker zelf huilie doen en met de kudde meehuppelen, dingen als 'argumenten slaan nergens op' ,volgens mij wel, maar dat is toch een foutieve redenatie, of argumentatie

Ik heb mezelf trouwens herpakt, en ben niet klaar met het forum, maar met sommige mensen hier die grof doen tegen me, of kuddegedrag vertonen.... Maar gellukig zijn er nog normale mensen te vinden in de hobby.
 
Dit forum is net het echte leven. Pak eruit wat je zint, laat gaan waar je niets aan hebt.
 
Nienepien zei:
Dit forum is net het echte leven. Pak eruit wat je zint, laat gaan waar je niets aan hebt.

nou dat vind ik nu eens een mooie zin !
 
Coulibaly zei:
felix zei:
met alle respect, de reden dat mensen raad geven aan de TS is omdat ze voelen dat er waarschijnlijk van alles mis gaat als hij deze keuze effectief maakt.. niet om dat hij een 'beginner' is. Ik vind dat je ergens wel gelijk hebt, maar er een beetje in overdrijft. Mensen geven nu eenmaal raad & wanneer deze verschillen ontstaat er een discussie tussen de raadgevenden. Denk niet dat iemand in dit topic de TS persoonlijk heeft aangesproken of beledigd? Of heb ik daar nu helemaal overheen gelezen

Als udomritthiruj aangeeft dat ie klaar is met dit forum omwille van de stijl van aanpak, dan zal ik wellicht niet aan het overdrijven zijn.

Het is ook niet de eerste keer dat het plaats heeft.

Discussie is goed, maar da's nog iets anders dan een georganiseerde heksenjacht waarbij iedereen eens met een steen mag gooien.

En dan gaat dit nog over een grijs issue, waar geen kat met zekerheid weet of het al dan niet kan.

udomritthiruj was nog zo keurig om te vermelden dat zijn advies niet door iedereen zal gedeeld worden. Hij was dus niet zwart/wit in zijn advies. De tegenpartij w�l.

udomritthiruj is trouwens geen beginner. Hij haalt met zijn aanpak naar eigen zeggen ook goede resultaten.

Sorry, normaal kan ik me vinden in jouw mening. Maar ik heb het wel degelijk over de TS zelf & niet over degene die hier een discussie aan het voeren zijn onder elkaar. Iedereen komt wel eens scherp uit de hoek, denk dat je zelf niet kunt ontkennen dat jij je hier ook wel eens aan hebt gezondgigd.
'' de tegenpartij'' is dan ook weer zoiets waarvoor je zorgt dat mensen gaan denken dat er 2 groepen bestaan. Ach ik ga mijn mond houden, veel psychologische stof hier in ieder geval.
Ieder heeft zijn mening, als de ene nu vind dat er in een 20 liter bak corry's kunnen & de ander niet, dat is dat maar zo. De TS ziet zelf maar wat ie er mee doet.
De ene is nu eenmaal rechtuit en de ander denkt net nu iets meer na over de woorden die hij/zij gebruikt, maar veranderd dit nu de boodschap? Ja, het komt minder grof over, maar leren mensen uit het minder grof zijn?
Toen ik hier pas op jet topic aankwam deelde ik volledig je mening, maar heb wel gemerkt uit mijn eigen manier van doen, dat soms de harde aanpak beter doordringt dan het allemaal in een mooie krant te typen. Nu praat ik niet goed wat er hier gezegd wordt, aar het is maar om op jouw commentaar verder te gaan
 
udomritthiruj zei:
Dat sommige nu dingen roepen als 'huilie doen', geeft enkel aan dat de situatie op dit forum voor een deel toch zo erg is geworden. Ik vindt het totaal niet vervelend dat mensen mijn mening niet delen, heb dat ook nooit beweerd, maar als mijn mening niet mag worden gegeven vind ik dat vervelend.
Het enige wat ik heb gedaan is mensen geprobeert te overtuigen maar volgens mij mag dat.

Dus ga lekker zelf huilie doen en met de kudde meehuppelen, dingen als 'argumenten slaan nergens op' ,volgens mij wel, maar dat is toch een foutieve redenatie, of argumentatie

Ik heb mezelf trouwens herpakt, en ben niet klaar met het forum, maar met sommige mensen hier die grof doen tegen me, of kuddegedrag vertonen.... Maar gellukig zijn er nog normale mensen te vinden in de hobby.

Ik denk dat iedereen hier op het forum een addict is, stoppen is dan ook gewoon iets wat geen 1 van ons werkelijk zal kunnen. (naar mijn mening) als de mening/toon/manier van doen van een ander lid je niet aanstaat, dan reageer gewoon niet. Dan is het gewoon gedana met de discussie & verder geen probleem.
Wanneer jij reageert & zegt dat je gaat stoppen met het forum blabla... geef je mensen enkel en alleen maar voer om toe te happen.Vandaar dat je dan van die commentaren krijgt, geloof mij... studeer al bijna 4 jaar psychologie, & negeren is nog altijd de beste oplossing. Want wanneer je reageert krijgt de persoon enkel en alleen maar voldoening uit zijn actie & zal die dit opnieuw blijven doen omdat hij/zij dit ziet als een beloning.
Gewoon niet te veel van aantrekken en lekker je eigen ding doen op het forum, net zoals dat iedereen dat doet hier :)
 
Iemand die met een grote mond komt aanzetten en dan gaat weglopen is voor mij een .......

Mijn vrouw mag me best gemeen aankijken.hou ik wel van.
 
De TS word nergens met de grond gelijk gemaakt. Er word advies gegeven en er onstaat een discussie omdat mensen niet het zelfde denken, moet gewoon kunnen lijkt me? Word iedereen alleen maar wijzer van ;) Zulke discussies horen juist thuis op een forum, zo kunnen beginners en ervaren mensen zelf een conclusie trekken en zien wat ze er mee doen.
 
Tom_ zei:
Iemand die met een grote mond komt aanzetten en dan gaat weglopen is voor mij een .......

Mijn vrouw mag me best gemeen aankijken.hou ik wel van.

Begin meer en meer te ergeren aan je gedrag kerel.
Je mag toch wat kalmeren en anders zoek je het elders maar.

Voor mij heb je afgedaan.
 
roy_c zei:
De TS word nergens met de grond gelijk gemaakt. Er word advies gegeven en er onstaat een discussie omdat mensen niet het zelfde denken, moet gewoon kunnen lijkt me? Word iedereen alleen maar wijzer van ;) Zulke discussies horen juist thuis op een forum, zo kunnen beginners en ervaren mensen zelf een conclusie trekken en zien wat ze er mee doen.
inderdaad. Helemaal mee eens
 
Tom_ zei:
Iemand die met een grote mond komt aanzetten en dan gaat weglopen is voor mij een ......

Mijn vrouw mag me best gemeen aankijken.hou ik wel van.



je zou de mijne es moeten zijn, zou je meteen laten zien wat voor een vrselijk wijf ik dan kon zijn
 
Haha wie moet hier nou kalmeren man. Pak een zakdoekje ofzo
 
Beste tom, heb het niet op de man willen spelen maargoed,

Als je mijn mening of die van anderen niet deelt dat mag, maar met een grote bek, en in mijn ogen stoerdoenerij gedrag reageren is wat mij betreft een teken van onkunde en onmacht.

Dus alstublieft hou op met eventueel kwetsende opmerkingen, geniet van de hobby, geef een goed tegenargument, en de zakdoekjes laten we wat mij betreft in de doos....
 
udomritthiruj zei:
Beste tom, heb het niet op de man willen spelen maargoed,

Als je mijn mening of die van anderen niet deelt dat mag, maar met een grote bek, en in mijn ogen stoerdoenerij gedrag reageren is wat mij betreft een teken van onkunde en onmacht.

Dus alstublieft hou op met eventueel kwetsende opmerkingen, geniet van de hobby, geef een goed tegenargument, en de zakdoekjes laten we wat mij betreft in de doos....
+1
 
Haha Felix. Mijn vrouw is ook altijd gepikeerd hoor als ik vraag of ze weer ongesteld is. Maar grappige is dat het antwoord dan altijd standaard ' ja' is achteraf _o-.
Ge�rriteerd lopen doen over dingen die ik vergeten ben enzo. Hey schat, hoe lang ken je me nou? Ik heb jou tekortkomingen ook geaccepteerd toch?
 
Tom_ zei:
Haha Felix. Mijn vrouw is ook altijd gepikeerd hoor als ik vraag of ze weer ongesteld is. Maar grappige is dat het antwoord dan altijd standaard ' ja' is achteraf _o-.
Ge�rriteerd lopen doen over dingen die ik vergeten ben enzo. Hey schat, hoe lang ken je me nou? Ik heb jou tekortkomingen ook geaccepteerd toch?

het is dan ook niet de meest geweldige opmerking om te geven aan je vrouw, als je weet dat het weer zo ver is. Dat is vragen om problemen, maar ja zo zijn vrouwen nu eenmaal h�. Voor die ene keer dat we eens lekker gelijk kunnen hebben :D slim vrouwtje heb je daar thuis!
 
Ik vind het een hoop blabla van personen die als eerste beginnen met mijn mening - die ook nog verdraaid wordt- af te doen als onzin, die dan vervolgens een slachtofferrol aannemen als ik ze daarom mietjes vind. Lees het topic maar eens goed met wat ik zeg en vind. Het grappige is dat ik het niet eens persee oneens ben met de stelling zoals een Botia die gewoon zegt. Kan niet!

Anyways ik heb vooral gelachen om het argument ' ik heb al 10 jaar aquaria'. Nou ja in dat kader heeft ome Bertus altijd gelijk want die heeft Sparta nog goed zien voetballen!
 
Het lijkt mij een goed idee als we dan nu weer on topic gaan beste mensen.
 
Komt omdat het ook onzin is dat kleine bakken moeilijker stabiel zijn te houden XD
 
roy_c zei:
Komt omdat het ook onzin is dat kleine bakken moeilijker stabiel zijn te houden XD

Zelf heb ik met de nano bakjes hier ook niet de ervaring dat die moeilijker stabiel te houden zijn zolang je met overleg alles doet. Natuurlijk zal het water sneller vervuilen dan een grote bak wanneer je er een gelijke hoeveelheid voer per ongeluk in laat vallen. Maar bij goed en normaal onderhoud merk ik ook weinig verschil moet ik zeggen.
 
Ik vind dat het moeilijker is Roy, niet onmogelijk. In theorie kan ik een 40 cm bakje met twee van mijn goudvissen gezond houden.
Dat is wat ik later ook uitleg dat je het in gradatie s kunt zien...van streng naar strenger.
Stap 1 is waterkwaliteit. Dat is be�nvloedbaar, en te doen met een dik filter, hygi�ne en water verversing.
Stal 2 ..dan kom je in een grijs gebied...en dan zullen meningen gaan verschillen. Gaat een vis een ander gedrag vertonen. Dit verschilt per vis. Chinese danio's ' kunnen' makkelijk in 60/cm. Maar in de praktijk gaan ze met zijn allen in het midden hangen en elkaar pesten. Is dit leuk?
Ik lees oom een aantal keren over Botia's kunnen in 120cm ? Wie zegt dat dan' formaat goudvis met karakter van Chinese danio's in 120 cm??
 
Ik heb een bak van 50cm voor de helft gevuld en zonder filter... De waterwaardes zijn al sinds juni stabiel.
 
Jaja, zal dat waar zijn? was het water op dan? in Roermond? :D
 
Haha, met een kolonie slakken en zo nu en dan water verversen en gewoon de natuur zijn gang laten gaan kom je al een heel eind.
 
Tja, had ik ook met een 1 m. bak, wel met een 2011 erop.
Is een plantenbak. met garnalen. wel.
 
luc zei:
Tom_ zei:
Tsja honderd makkelijk. Ik ken een man met een 1.80 bak, die heeft er duizenden in die bak zitten. Een garnaal is een veel effici�nter dier dan een vis.

Er zijn een aantal gradaties, als je antwoord geeft op de vraag; kan een vis in x liter water.
A- wordt het water vergif?
B- de vis gaat terug getrokken / ander gedrag vertonen
C- wil je alles uit een vis halen
D- Smaak.

Het is gewoon hetzelfde als een 125cc motor op de snelweg. Kan het? Ja, als je een ervaren rijder bent en de gevaren kent. Is het leuk, of aan te raden? Nee.

Ben het met je eens dat je aandachtiger moet zijn, ben het met je oneens dat vissen niet in dit bakje zouden kunnen.

Ik zal je excuses wel accepteren hoor Luc. Zo ben ik dan ook wel weer. Maar doe ff beter lezen de volgende x.
 
felix zei:
Sorry, normaal kan ik me vinden in jouw mening. Maar ik heb het wel degelijk over de TS zelf & niet over degene die hier een discussie aan het voeren zijn onder elkaar. Iedereen komt wel eens scherp uit de hoek, denk dat je zelf niet kunt ontkennen dat jij je hier ook wel eens aan hebt gezondgigd.
'' de tegenpartij'' is dan ook weer zoiets waarvoor je zorgt dat mensen gaan denken dat er 2 groepen bestaan. Ach ik ga mijn mond houden, veel psychologische stof hier in ieder geval.
Ieder heeft zijn mening, als de ene nu vind dat er in een 20 liter bak corry's kunnen & de ander niet, dat is dat maar zo. De TS ziet zelf maar wat ie er mee doet.
De ene is nu eenmaal rechtuit en de ander denkt net nu iets meer na over de woorden die hij/zij gebruikt, maar veranderd dit nu de boodschap? Ja, het komt minder grof over, maar leren mensen uit het minder grof zijn?
Toen ik hier pas op jet topic aankwam deelde ik volledig je mening, maar heb wel gemerkt uit mijn eigen manier van doen, dat soms de harde aanpak beter doordringt dan het allemaal in een mooie krant te typen. Nu praat ik niet goed wat er hier gezegd wordt, aar het is maar om op jouw commentaar verder te gaan

Felix, je hoeft niet met alles 100% het eens zijn met mij.

Maar dat udomritthiruj niet de TS is, doet gewoon totaal niet ter zake.

Allez, als ie het wel zou zijn, dan mag je hem niet 'kraken', en indien ie het niet is, dan mag het weer wel?

En ja er zijn 2 groepen in dit geval. udomritthiruj en de rest. En die rest pikte op hem in groep. En niet eens om een feitelijk iets aan te vallen en te verdedigen. Wel een mening, een opinie, een gewoonte, een cultuur bijna.

Hier op het forum is er een groep mensen die er een bepaalde aquariumcultuur op na houden. Dat is goed �n doodnormaal. Wat ze minder goed doen, is die cultuur als een feit voorstellen en iedereen veroordelen die deze cultuur niet volgt.

Niks verkeerd mee om te stellen �n argumenteren waarom je pakweg geen paardenvlees eet. Het is wel verkeerd om die gewoonte op te dringen aan een ander en degene die wel paardenvlees eten te veroordelen.

Dat alleen al kan enorm intimiderend zijn. Vooral omdat het in groep plaats heeft.

Er is ook niks mis met rechtuit, direct en scherp zijn. Graag zelfs.

Maar da's nog iets anders dan onbeschoft worden of persoonlijk te worden. Dat heeft niet iedereen gedaan, wel een aantal mensen.

Jij hebt een andere mening dan ik, hoe zou jij het vinden dat ik uitroep dat je niks van psychologie kent en wellicht ongesteld bent? Voor alle duidelijkheid, ik oordeel niet dat het zo is eh :)

Jij zou dat mss. weglachen, maar niet iedereen zal zo reageren. Anderen voelen zich aangevallen en houden deze plek voor bekeken.
 
jessicapilon zei:
roy_c zei:
Komt omdat het ook onzin is dat kleine bakken moeilijker stabiel zijn te houden XD

Zelf heb ik met de nano bakjes hier ook niet de ervaring dat die moeilijker stabiel te houden zijn zolang je met overleg alles doet. Natuurlijk zal het water sneller vervuilen dan een grote bak wanneer je er een gelijke hoeveelheid voer per ongeluk in laat vallen. Maar bij goed en normaal onderhoud merk ik ook weinig verschil moet ik zeggen.

Dat komt omdat jij ervaren bent en door die ervaring een routine hebt. Dan snap ik best dat het niet meer veel uitmaakt.

Voor een starter ligt dat wel even anders. Die weet niet altijd wat goed en minder goed is, die maakt meer fouten.

Een grotere bak vergeeft nu eenmaal meer, waardoor de fouten van die beginner al eens meer zonder gevolg passeren.
 
Jij suggereert dat ik hem uitscheldt vanwege een afwijkende mening. Ik vind het nogal kwalijk hoe jij altijd dingen in een verkeerd daglicht stelt en verdraait om zogenaamd discussies te winnen.

Ik heb me voorgenomen om niet meer op jou te reageren maar nu moet ik het gewoon.

Het gaat mij om het feit dat men een soort van theatrale afscheidsbrief gaat lopen neertikken als mensen het niet met hem eens zijn. Niemand was onbeleefd tegen hem tot die tijd. Dus dat huilgedrag is nergens voor nodig.
 
Coulibaly zei:
jessicapilon zei:
roy_c zei:
Komt omdat het ook onzin is dat kleine bakken moeilijker stabiel zijn te houden XD

Zelf heb ik met de nano bakjes hier ook niet de ervaring dat die moeilijker stabiel te houden zijn zolang je met overleg alles doet. Natuurlijk zal het water sneller vervuilen dan een grote bak wanneer je er een gelijke hoeveelheid voer per ongeluk in laat vallen. Maar bij goed en normaal onderhoud merk ik ook weinig verschil moet ik zeggen.

Dat komt omdat jij ervaren bent en door die ervaring een routine hebt. Dan snap ik best dat het niet meer veel uitmaakt.

Voor een starter ligt dat wel even anders. Die weet niet altijd wat goed en minder goed is, die maakt meer fouten.

Een grotere bak vergeeft nu eenmaal meer, waardoor de fouten van die beginner al eens meer zonder gevolg passeren.


Ben ik het niet mee eens. De meeste beginners hebben een 60/80cm bak met niet al te veel liters en vaak een grotere bezetting. Dat zijn ook echt te weinig liters om eventuele fouten op te vangen ;)

De rede waarom ik er eigenlijk over door blijf gaan is vrij simpel. Als je alle ongeschreven regels volgt kan er gewoon wat kleine vis in dit bakkie. Nogmaals een boraras in 40 cm zit een stuk ruimer dan ee maanvis in 150cm terwijl dat laatste wel geaccepteerd word maar het eerste niet. Dus word er in mijn ogen met 2 maten gemeten, wat natuurlijk nergens over gaat
 
Nah, IEDEREEN heeft gelijk hier.
Kusjuh erop :)
 
Zo, en pagina 5 is ook weer vol.
waar is die ho -houder,

Het is toch niet te geloven,he.
Gewoon door blijven drammen.

Jij suggereert dat ik hem uitscheldt vanwege een afwijkende mening. Ik vind het nogal kwalijk hoe jij altijd dingen in een verkeerd daglicht stelt en verdraait om zogenaamd discussies te winnen. :thumbs:

Juist je slaat de spijker op zijn kop. Tom. :thumbs:

Is moeilijk aan te nemen,zeker?
 
Marja zei:
En dit alles naar aanleiding met de vraag wat voor visjes erin kunnen! Te gek voor woorden vind je niet. De persoon in kwestie reageert niet eens meer...zo jammer.

zo is dat, de persoon in kwestie zal toch wel haar eigen ding doen.
 
Tja, of je neemt iets aan, of je laat het.

Is ook moeilijk iets te willen, en dat er dan gezegd wordt, Kan niet.

Dan ga je weg.
En doe je het toch.
 
roy_c zei:
Ben ik het niet mee eens. De meeste beginners hebben een 60/80cm bak met niet al te veel liters en vaak een grotere bezetting. Dat zijn ook echt te weinig liters om eventuele fouten op te vangen ;)

De rede waarom ik er eigenlijk over door blijf gaan is vrij simpel. Als je alle ongeschreven regels volgt kan er gewoon wat kleine vis in dit bakkie. Nogmaals een boraras in 40 cm zit een stuk ruimer dan ee maanvis in 150cm terwijl dat laatste wel geaccepteerd word maar het eerste niet. Dus word er in mijn ogen met 2 maten gemeten, wat natuurlijk nergens over gaat

Als je in een echt kleine bak te veel voer geeft, dan kan dat noodlottig zijn.

Als je in een kleine bak te laat ververst dan kan dat noodlottig zijn.

Doe dat in een bak van een paar honderd liter en je komt er misschien nog wel mee weg.

Die discussie vis x kan al dan niet in bak y, is deels cultureel gebonden.

Veel Amerikanen gebruiken dikwijls voor een bepaalde bezetting een kleinere bak dan wij. Wij kijken daar dan op neer, wij vinden van onszelf dat we het beter doen, zelfs moreel superieur zijn.

Terwijl niemand weet of hun vissen sneller dood gaan of meer ziek worden. En da's wel belangrijk om te weten, alvorens we kunnen oordelen.

Uiteraard zijn er w�l zekerheden. Bepaalde vissen zet je gewoon niet in pakweg een 30 of 40 liter bak. Maar ik heb de indruk dat we allemaal daar nogal in doorslagen ook.

En degene die er een afwijkende mening op na houden, worden nogal makkelijk als een paria weggezet.

Het heeft bijna iets fundamentalistisch. Ik zie in dit draadje veel emo, wat zich soms uit in roepen, schelden en persoonlijke aanvallen.

Ik zie weinig goede argumenten gebaseerd op feiten, in het beste geval is het meer gestoeld op veronderstellingen of het enorm misleidende 'gezond verstand'.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan