bak 40*20*25


Status
Niet open voor verdere reacties.
Mascha&Ivo zei:
dat je de term 'debiel' meent te moeten hanteren nodigt nu niet bepaald uit verder te lezen of je verder serieus te nemen...

Hij zegt niet dat iemand debiel is, wel dat een situatie dit is. Da's toch wel een nuance en lijkt me geen reden om zijn mening dan maar niet meer verder te lezen en de schrijver gelijk maar niet serieus te nemen.

Dit draadje is een schoolvoorbeeld hoe men hier wel meer met nieuwe mensen omgaat.

Met zijn allen in groep erop inpikken. Het is de zoveelste die het dan gelijk voor bekeken zit te houden.

Hij heeft een mening en jullie ook. En die van hem is niet meer of minder waard als die van een ander. Hij geeft ook aan dat ie het al lang doet zoals ie het doet, met goede resultaten.

Wie zijn jullie dan om dat maar met de grond gelijk te maken?

Dit is een forum, waar o.a. diverse mensen hun eigen verschillende ervaringen doorgeven. Dit is geen fundamentalistische sekte waar iedereen maar in de pas moet lopen conform de richtlijnen van een zelfverklaarde elite.

Er zijn zaken die zwart/wit zijn, fout of goed, 1 of 0, maar er zijn ook een hoop dingen in een grijs gebied waar geen sluitend antwoord voor bestaat. Wat je bij die laatste dan eigenlijk nooit mag doen, is jouw eigen ervaring als de norm en het enige juiste antwoord meegeven.
 
luc zei:
Botia zei:
In zulke kleine visjes blijkt dat de Boraras maculatus amper zwemt. Zet je ze in een 60cm bak dan blijken het opeens hele actieve zwemmers. Is het dan wenselijk om ze in zo'n klein bakje te zetten?

Natuurlijk is een 60cmbak beter, 1 meterbak beter, 2 meterbak beter, 4 meter nog beter en 6 meter nog beter, groter zal altijd beter zijn, daar twijfelt volgens mij niemand aan.

Hebben de Boraras maculatus voldoende schuilplaatsen tussen de planten of kienhout kan dit perfect, of neem nu de Boraras brigittae deze is nog zo'n soort die volgens mij gemakkelijk in een 40cm bakje kan.

Komaan zeg, even serieus blijven.

Er is verschil tussen een 40cm bakje en een 40cm bakje. Ik heb hier de Expert 30 en die is 40cm breed en 30 liter bruto. Maar die is hoger en dieper dan die de TS heeft en ook bijna een dubbele inhoud netto. Hier hou ik zo n 26 liter over ongeveer. dat is in verhouding behoorlijk meer dan de 16 van de TS.
Dus het speelt denk ik ook en rol wat alle maten van de bak zijn en niet alleen de breedte.
De hoogte van de Expert hier is 30 en de diepte 26. Dus ik denk dat je ook verder moet kijken dan alleen de breedte in veel gevallen. Er is toch een behoorlijk verschil tussen netto 16 liter of 26 liter ;).
 
Denk dat je hier het juiste punt te pakken hebt , John.
Het bakje is welliswaar 40cm, maar wel met een lengte,diepte van 20 en 25 cm.
Echt TE klein voor visjes.
 
Wel grappig om te zien hoe een aantal van jullie zo in de aanval gaan op een mening/advies, dat zelfs de topicstarter niet meer terug komt.
Tevens vraagt TS of een bepaalde vis kan, en worden er diverse andere vissen bijgehaald om aan te geven waarom dat in zijn bak niet kan.

Heeft iemand van jullie wel eens habrosus gezien of gehouden? Met zo'n vis gelden niet zo zeer baklengtes. Het zijn namelijk niet echt actieve zwemmers.

Het enige wat je zou kunnen zeggen is dat hoe minder liter inhoud, hoe lastiger het wordt om je waterwaarden goed te houden. Maar als je dat kan, dan is er op sommige vlakken meer mogelijk dan hier wordt voorgeschoteld.
 
Een groepje Boraras of betta man kan prima. Er word altijd overdreven met die bakmaten hier. Want een maanvis kan wel in een bak van 150cm en een boraras niet in een bak van 40cm, terwijl in verhouding de boraras een stuk ruimer zou zitten ;)
 
Vaak als heel veel mensen iets zeggen zit er toch wel een kern van waarheid in. Om te zeggen dat een 30 of 40 cm bak per definitie te klein is zeg ik niet, maar zou het nooit aanraden bij een beginner.

Daarnaast moet je ook de vraag stellen wat het nut ervan is ze zo klein te stoppen. Ergens in je huis moet je wel 60 cm kunnen vinden toch.
 
Wat is die kern van waarheid dan? Leg het eens uit?

Nogmaals die boraras in 40cm zit niet klein, 20x eigen lengte om te zwemmen kan ik niet bepaald te klein noemen. Dat groter altijd beter is vind ik ook, maar om nou te zeggen dat het een Must is ;)
 
Coulibaly zei:
Mascha&Ivo zei:
dat je de term 'debiel' meent te moeten hanteren nodigt nu niet bepaald uit verder te lezen of je verder serieus te nemen...

Hij zegt niet dat iemand debiel is, wel dat een situatie dit is. Da's toch wel een nuance en lijkt me geen reden om zijn mening dan maar niet meer verder te lezen en de schrijver gelijk maar niet serieus te nemen
Helemaal juist, maar dat is nu ook precies het tragische. Het kan wel zo uitwerken en dan is het bijzonder zonde van een bericht dat verder wel vol stond met keurige argumenten. Als je een fatsoenlijk verhaal hebt, heb je het gebruik van krachttermen niet nodig, of dat nu over een persoon gaat of over een bericht of situatie.
 
We kijken ook naar gedrag. Zoals Bart al opmerkte (ook mijn ervaring) als je de boraras in een 40cm (dit bakje is trouwens 40x20x25) stopt dan gebeurt er niet veel, ze hangen een beetje rond. Stop je datzelfde groepje in een 60cm of 80 cm bakje dan zie je vervolgens een compleet ander gedrag. Lijkt mij genoeg te zeggen.
 
De kern is dat water moeilijk schoon en stabiel te houden is in kleine concentraties. Zwemlengtes tav bak kun je schikken in de afdeling meningen. Extreme buiten beschouwing latend uiteraard.

Ik ga wel voor een deel met je mee, ik lees ook adviezen van mensen waarvan ik sterk vermoed dat zij daar weinig of geen ervaring mee hebben.

Ik vind een betta in een kleine bak ook niks, maar dat is ook maar mijn mening.

Of iets wel of niet 'kan' is sowieso niks meer dan een mening.
 
Dit bedoel ik dus, wordt er weer uitgegaan van boraras, maar ik heb TS niet horen praten over boraras.
 
Mascha&Ivo zei:

Sorry,had de quote alweer verwijderd. Ik lig ziek op de bank, je bedoeling kwam niethelemaal door. Na opnieuw lezen kwam ie binnen :)
 
Amarantha zei:
Dit bedoel ik dus, wordt er weer uitgegaan van boraras, maar ik heb TS niet horen praten over boraras.

Okee, daar heb je gelijk in.

Even naar de C.habrosus dan. Seriously Fish (staan bekend als redelijk betrouwbaar) zegt het volgende erover: Minimum base dimensi0ns of�60 x 30 cm are recommended. This species is unsuitable for modern �nano� aquaria.

En zij hanteren vaak andere maatnormen (lees kleiner) dan hier op het AF
 
:thumbs:

Alhoewel mijn persoonlijke ervaring iets anders is. Ik heb een groepje in een 80cm (rio125), maar echt veel ruimte gebruiken ze bij mij niet.
 
Amarantha zei:
:thumbs:

Alhoewel mijn persoonlijke ervaring iets anders is. Ik heb een groepje in een 80cm (rio125), maar echt veel ruimte gebruiken ze bij mij niet.

Dat kan, maar zou je om die reden zo'n groepje adviseren in een bakje van nog geen 20 liter terwijl ze bij jou in 125 liter zitten ?

Heb zelf de Corydoras pygmaeus (nog weer iets kleiner dan de C.habrosus) gehad in een rio 125 maar ook die zou ik niet in een 20 liter bakje stoppen.
 
Tom_ zei:
De kern is dat water moeilijk schoon en stabiel te houden is in kleine concentraties. Zwemlengtes tav bak kun je schikken in de afdeling meningen. Extreme buiten beschouwing latend uiteraard.

Ik ga wel voor een deel met je mee, ik lees ook adviezen van mensen waarvan ik sterk vermoed dat zij daar weinig of geen ervaring mee hebben.

Ik vind een betta in een kleine bak ook niks, maar dat is ook maar mijn mening.

Of iets wel of niet 'kan' is sowieso niks meer dan een mening.

Onzin, ze houden garnalen ook altijd in kleine bakjes en die zijn vaak gevoeliger voor verandering in waterwaardes dan de meeste visjes ;)

Vind het gewoon jammer dat veel mensen op fora elkaar gewoon napraten, en dat er met 2 maten gemeten word. Want volgens de "vuistregels" waar iedereen altijd zo op hamert kunnen er prima visjes gehouden worden in kleinere bakjes, die dan vaak in verhouding nog ruimer zitten dan grotere vissen in grote bakken.
 
Beste mensen, het gaat hier over een bakje van nog geen 20 liter inhoud!
Kan er bij mij echt niet in dat er dan serieus gediscussieerd gaat worden of er wel/geen vissen in kunnen.
Nee dus, DIT bakje is echt TE klein.
 
Maar wel appelslakken en garnalen? 2 maten ;)
 
roy_c zei:
Tom_ zei:
De kern is dat water moeilijk schoon en stabiel te houden is in kleine concentraties. Zwemlengtes tav bak kun je schikken in de afdeling meningen. Extreme buiten beschouwing latend uiteraard.

Ik ga wel voor een deel met je mee, ik lees ook adviezen van mensen waarvan ik sterk vermoed dat zij daar weinig of geen ervaring mee hebben.

Ik vind een betta in een kleine bak ook niks, maar dat is ook maar mijn mening.

Of iets wel of niet 'kan' is sowieso niks meer dan een mening.

Onzin, ze houden garnalen ook altijd in kleine bakjes en die zijn vaak gevoeliger voor verandering in waterwaardes dan de meeste visjes ;)

Vind het gewoon jammer dat veel mensen op fora elkaar gewoon napraten, en dat er met 2 maten gemeten word. Want volgens de "vuistregels" waar iedereen altijd zo op hamert kunnen er prima visjes gehouden worden in kleinere bakjes, die dan vaak in verhouding nog ruimer zitten dan grotere vissen in grote bakken.

Kun je popi jopie doen, en gelijk onzin roepen maar vissen vervuilen meer dan garnalen.
 
roy_c zei:
Maar wel appelslakken en garnalen? 2 maten ;)

Ik zou zelf dus nooit zo'n klein bakje aanschaffen om er "iets" levends in te stoppen ;)

Welke visjes zou jij dan evt geschikt vinden Roy?
 
Ik ben dat met Pjotr persoonlijk wel eens. Zoals ik al eerder aangaf spelen er meer maten mee dan alleen de breedte. We hebben het hier over een bakje van rond de 16 liter netto en dat is een hele kleine nano als je het zo mag noemen.
Anders is het bij een nano van 40x30x35 want die heeft bijna een dubbele netto inhoud.
Maar natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening over deze vraag hebben ;).
 
Nou,die slakken zou ik er helemaal niet inzetten, vervuilen 3 x zo hard.

zou he bij garnalen houden.
 
Ik heb zelf de Juwel Vio 40, ongeveer de zelfde maten als jouw bak. Hier heb ik 10 vuurgarnaaltjes en 5 japonica garnalen in. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst ook niet zo'n fan van garnalen was. Maar nu ik ze heb denk ik daar heel anders over. Zijn echt leuke beestjes die de hele dag aan het schoonmaken zijn (vooral de Japonica garnalen ). Ik zou het zeker in overweging nemen om er garnalen in te houden. Het is namelijk echt leuk!

Mvg
Rennie
 
Pfff,wat kunnen sommige mensen toch fel worden.
Zijn maar adviezen hoor en geen wettelijke verplichtingen die hier worden gegeven! ;)
 
jessicapilon zei:
luc zei:
Botia zei:
In zulke kleine visjes blijkt dat de Boraras maculatus amper zwemt. Zet je ze in een 60cm bak dan blijken het opeens hele actieve zwemmers. Is het dan wenselijk om ze in zo'n klein bakje te zetten?

Natuurlijk is een 60cmbak beter, 1 meterbak beter, 2 meterbak beter, 4 meter nog beter en 6 meter nog beter, groter zal altijd beter zijn, daar twijfelt volgens mij niemand aan.

Hebben de Boraras maculatus voldoende schuilplaatsen tussen de planten of kienhout kan dit perfect, of neem nu de Boraras brigittae deze is nog zo'n soort die volgens mij gemakkelijk in een 40cm bakje kan.

Komaan zeg, even serieus blijven.

Er is verschil tussen een 40cm bakje en een 40cm bakje. Ik heb hier de Expert 30 en die is 40cm breed en 30 liter bruto. Maar die is hoger en dieper dan die de TS heeft en ook bijna een dubbele inhoud netto. Hier hou ik zo n 26 liter over ongeveer. dat is in verhouding behoorlijk meer dan de 16 van de TS.
Dus het speelt denk ik ook en rol wat alle maten van de bak zijn en niet alleen de breedte.
De hoogte van de Expert hier is 30 en de diepte 26. Dus ik denk dat je ook verder moet kijken dan alleen de breedte in veel gevallen. Er is toch een behoorlijk verschil tussen netto 16 liter of 26 liter ;).

Dat is jou mening John, en ik heb daar geen enkel probleem mee. ;)

Vb. Ik zeg van wel, jij zegt van niet, jij respecteert mijn mening en ik respecteer de jouwe.
TS heeft beide gehoord, nu is het aan hem om uit te maken of hij dit wil en kan.

Meer is er volgens mij niet mee te doen, of zie ik dit verkeerd?
 
Het aantal liter buiten beschouwing gelaten spreken we hier nog steeds "maar" over een 40 cm horizontale zwemruimte, wat erg klein blijft.
Een Betta of garnalen zou mijn advies zijn.
 
Tom_ zei:
roy_c zei:
Tom_ zei:
De kern is dat water moeilijk schoon en stabiel te houden is in kleine concentraties. Zwemlengtes tav bak kun je schikken in de afdeling meningen. Extreme buiten beschouwing latend uiteraard.

Ik ga wel voor een deel met je mee, ik lees ook adviezen van mensen waarvan ik sterk vermoed dat zij daar weinig of geen ervaring mee hebben.

Ik vind een betta in een kleine bak ook niks, maar dat is ook maar mijn mening.

Of iets wel of niet 'kan' is sowieso niks meer dan een mening.

Onzin, ze houden garnalen ook altijd in kleine bakjes en die zijn vaak gevoeliger voor verandering in waterwaardes dan de meeste visjes ;)

Vind het gewoon jammer dat veel mensen op fora elkaar gewoon napraten, en dat er met 2 maten gemeten word. Want volgens de "vuistregels" waar iedereen altijd zo op hamert kunnen er prima visjes gehouden worden in kleinere bakjes, die dan vaak in verhouding nog ruimer zitten dan grotere vissen in grote bakken.

Kun je popi jopie doen, en gelijk onzin roepen maar vissen vervuilen meer dan garnalen.

Ik doe niet popie jopie man. Een garnaal vervuilt zeker net zoveel als een vis van het zelfde formaat, je weet duidelijk niet waar je over praat ofzo. Zou eerst eens naar je zelf kijken voor je oordeelt over andere. Je sluiers zitten in 120cm?? Toch klein he voor een vis die 20cm minimaal word.


@ auqapjoter ik vind dat een schooltje boraras zeker kan, visjes worden 2cm en hebben dus best wat ruimte. Dat groter altijd beter is klopt maar dat wil niet zeggen dat dit niet kan ;)
 
Prima Roy. En dan kan de TS (als hij/zij het topic nog volgt) de keuze maken.
 
Je doet wel popi jopie, want garnalen eten veel effici�nter. Als je gaat praten met onzin, en je weet niet waar je over praat etc zou ik eigenlijk niet eens meer moeten reageren.
 
Nou leg uit dan als je het zo goed weet??

Het enige wat efficent is van garnalen is dat ze ook "rotzooi" eten. Ze schijten net zo veel als een vis hoor, mij hoef je niks over garnalen te vertellen. Heb jaren lang op vrij grote schaal CR gekweekt dus weet wel degelijk waar ik over praat. En idd reageer maar niet meer als je toch niet weet waar je over praat.
 
Waarom zou ik dingen gaan uitleggen aan onbeleefde mensen. Kleine vissen eten ineffici�nt. In tegenstelling tot een goudvis trouwens is wat dat betreft makkelijker. Maak maar eens een maceo opname. Veel voer blijft liggen en rondzwerven.
 
De vergelijking vis/garnaal qua belasting gaat toch al enigszins mank denk ik?
Ik heb hier een aantal garnalenbakken waar ik niet tot nauwelijks voer aangezien ruim beplante bakken (hoe klein ook) meestal al ruim voldoende voeding bieden.
Als ik structureel bijvoer lijken ze hooguit sneller te groeien, en ook groter te groeien trouwens, maar zonder (bij)voeding floreren de populaties net zo goed.

Het lijkt me dan ook dat je voornamelijk met je voeding je water belast.
Visjes zul je moeten bijvoeren, garnalen veelal niet.
Ook dat maakt garnaaltjes voor de wat kleinere bakkies een voor de hand liggende keus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan