Aquatlantis Fusion 150 van Fozzy


00F8E0C2-0FDA-467B-B59B-9E2C8DD3791B.jpeg
 
Project Spraybar. 2 stukken van 100cm met een mof in het midden. Ff de helft aftekenen en afzagen. Schilderstape erop geplakt, zo recht mogelijk, en om de 4cm een streepje. Morgen de 2mm boor erin denk ik.

D64D1B5F-A2EE-4A5F-8CAA-79E2AB0F54F5.jpeg
E06D2BBC-8FF5-44D9-AB4F-4C95F9AF4A66.jpeg
E8CC37BE-B0CA-4D0D-B69E-6FB1FFC2E41F.jpeg
 





bij het eerste filmpje spoot het water er zo’n beetje uit. Gaatjes 2mm. Bij de 2e heb ik er ongeveer de helft op 3mm geboord.
eens zien hoe t gaat zo.
 





bij het eerste filmpje spoot het water er zo’n beetje uit. Gaatjes 2mm. Bij de 2e heb ik er ongeveer de helft op 3mm geboord.
eens zien hoe t gaat zo.

Dat is nogal een groot verschil zo!
 
Zo, die zit. Transparante PVC buis, valt amper op. Heb de HN er uit gehad en behoorlijk wat uitlopers opnieuw geplant. Als het zo doorgaat kan ik er binnenkort weer wat verkopen denk ik. Paar bladeren eraf gehaald met stengels van 80cm volgens mij. Ze doen t weer prima.

67E5393B-A7CA-470E-853C-99B8FA3E6C14.jpeg
 
Ziet er goed uit zo!
HN vind ik overigens een prachtige plant.
 
Ik kan het op de film niet zien, maar heb je 1 lange buis of met een paar moffen erop voor makkelijke (de)montage, en heb je beide filters op de zelfde buis staan, dus 1 links en de andere rechts aangesloten, of elke op een deel van de buis?
 
Ik kan het op de film niet zien, maar heb je 1 lange buis of met een paar moffen erop voor makkelijke (de)montage, en heb je beide filters op de zelfde buis staan, dus 1 links en de andere rechts aangesloten, of elke op een deel van de buis?
Ik had 2 stukken van een meter besteld en 1 mof ertussen en beide op 1 buis ja. Links en rechts. De mof ongeveer in t midden. Anders bleef er een 25cm over links of rechts. En dat vindt Albert niet mooi.
 
En voordat ik commentaar krijg over alg op die stukken hout rechts…morgen is dat weggepoetst..😆
 
Nou het staat er een stuk beter bij dan eerder Albert en ik moet zeggen dat die alg die je bedoeld me niet eens was opgevallen. Ik merk hier ook dat het best lastig is om de bak algvrij te houden en ik denk dat we er deels mee moeten leven.
 
Nou het staat er een stuk beter bij dan eerder Albert en ik moet zeggen dat die alg die je bedoeld me niet eens was opgevallen. Ik merk hier ook dat het best lastig is om de bak algvrij te houden en ik denk dat we er deels mee moeten leven.
Dat klopt helemaal.
De maanvissen vervuilen veel meer dan een berg kleine visjes.
Gelukkig gaat mijn bak ook de goede kant op.
Maar algen blijven wel aanwezig.
Gelukkig is de blauwalg zo goed als weg. De rest valt wel mee te leven.

Ik merk ook dat de penseelalg op de decoratie toeneemt.
En dat komt denk ik, omdat ik geen osmose meer kan gebruiken.
Ik heb er gewoon geen plaats voor.
 
Paar plaatjes weer van de plaatjes. EN van de nieuwe aanwinst. Apistogramma Agassizii Fire Red. 1 man en 2 jongedames. Ze zijn nog jong maar al wel lekker druk met elkaar uitdagen. Plek genoeg om weg te kruipen.
B84CB7D4-8B9C-4297-9EF5-D42EE32E179F.jpeg
D599B6FF-24C7-41C2-8199-84B4CE4EC335.jpeg
69AFB8D0-94C0-4840-AC10-DA59C9DA8665.jpeg
E2BABBFB-9216-4753-AB8A-B009A6E56341.jpeg
CCF5892C-CE43-48DB-8914-AA67234F9929.jpeg
DB813EAE-D979-4A79-A509-4D041739F59D.jpeg
 
Paar weken draaiend nu met de spraybar. Ik merk wel dat de planten beter groeien tov de vorige uitstromen die ik in de bak had. Planten zijn voller. En de HN groeit als een dolle. Mede icm de plantenvoeding uiteraard
DAC9C105-12BD-4AA3-B94F-BF1673279554.jpeg
 
Ik denk dat wij vaak op het verkeerde been worden gezet door oa bepaalde guru’s. Die denken dat je een filter nagenoeg een jaar met rust kunt laten.
Maar zo zijn doorgaans onze standaard potfilters niet op ingericht.
De diverse sponzen zijn een magazijn voor allerhande vuiligheid. En dat moet gewoon uit je systeem. En dat kan alleen door je filter maandelijks of 2 maandelijks even wat te verfrissen.
Oke, de harde materialen, die moet je hooguit ‘afstoffen’ door even licht te spoelen. Maar dat is geen echt volledige reiniging.
Dat is eigenlijk ook soort van met rust laten.
Nou ja, in mijn filter, een JBL 1502, raak ik het biologische deel eigenlijk niet aan. Hooguit een keer per jaar, mogelijk nog minder. Maar ik heb dan ook geen vervuilende vissen. De enige sponzen in mijn filter zijn de spons in het voorfilter, dus waar het water binnenkomt en in het laatste uitgaande deel. En laat nu dat uitgaande deel, heel slim onder mijn voorfilter geklemd zitten. Dus feitelijk haal ik zo eens in de maand het bovenste mandje met daar dus onder geklemd het laatste uitgaan filter naar boven en spoel de sponzen. Wanneer ik het bovenste mandje uit het filter heb gehaald is ook zichtbaar of het biologische deel reiniging behoeft. Verder heb ik onder mijn sponzen, dus zowel op het ingaande én het uitgaande deel, filterdoek wat er voor zorgdraagt dat er sowieso geen grovere vuildelen dieper in mijn filter komen. Deze methode werkt voor mij prima en draagt zorg voor kraakhelder water.
 
. Maar ik heb dan ook geen vervuilende vissen.
Daar zit dan denk ik het verschil met een bak met Manen want ik merk ook dat ze flink vervuilen en het water en de filter belasten. Zelf spoel ik zo eens per 3 mnd de sponzen lichtjes uit.
 
Daar zit dan denk ik het verschil met een bak met Manen want ik merk ook dat ze flink vervuilen en het water en de filter belasten. Zelf spoel ik zo eens per 3 mnd de sponzen lichtjes uit.
Ik heb bij het onderhoud ook vanmiddag mn jbl even open gehad. En alleen het voorfilter eruit gehaald en dat viel hard mee qua vuil. Dus snel weer dichtgedaan en aangesloten.
 
Nou ja, in mijn filter, een JBL 1502, raak ik het biologische deel eigenlijk niet aan. Hooguit een keer per jaar, mogelijk nog minder. Maar ik heb dan ook geen vervuilende vissen. De enige sponzen in mijn filter zijn de spons in het voorfilter, dus waar het water binnenkomt en in het laatste uitgaande deel. En laat nu dat uitgaande deel, heel slim onder mijn voorfilter geklemd zitten. Dus feitelijk haal ik zo eens in de maand het bovenste mandje met daar dus onder geklemd het laatste uitgaan filter naar boven en spoel de sponzen. Wanneer ik het bovenste mandje uit het filter heb gehaald is ook zichtbaar of het biologische deel reiniging behoeft. Verder heb ik onder mijn sponzen, dus zowel op het ingaande én het uitgaande deel, filterdoek wat er voor zorgdraagt dat er sowieso geen grovere vuildelen dieper in mijn filter komen. Deze methode werkt voor mij prima en draagt zorg voor kraakhelder water.
Feitelijk onderhoud je het filter dan toch maandelijks……..
Ook al laat je een deel met rust.
 
Albert, het groeit echt als kool!

Maar dit is toch niet alleen maar het gevolg van een spray bar?
Heb je daarnaast nog meer veranderd in de wekelijkse routine?
 
Albert, het groeit echt als kool!

Maar dit is toch niet alleen maar het gevolg van een spray bar?
Heb je daarnaast nog meer veranderd in de wekelijkse routine?
Ik heb een paar maand geleden de verlichting wat verhoogd, en ik heb wat meer regelmaat in de dosering vd plantenvoeding aangebracht. Dus na het verversen doseren 1x per week, en de dag erop de Tensococktail.

heb ook wel gedacht aan een doseerpomp enzo, maar dat kost weer wat Euries. En ik vraag me af of dat opweegt tegen de routine en regelmaat. Heb nu gewoon een reminder in mn telefoon gezet. Als je een doseerpomp met containers gebruikt moet je weer opletten dat de tanks niet leeg raken natuurlijk
 
Ik heb een paar maand geleden de verlichting wat verhoogd, en ik heb wat meer regelmaat in de dosering vd plantenvoeding aangebracht. Dus na het verversen doseren 1x per week, en de dag erop de Tensococktail.

heb ook wel gedacht aan een doseerpomp enzo, maar dat kost weer wat Euries. En ik vraag me af of dat opweegt tegen de routine en regelmaat. Heb nu gewoon een reminder in mn telefoon gezet. Als je een doseerpomp met containers gebruikt moet je weer opletten dat de tanks niet leeg raken natuurlijk
Nou, die regelmaat erin houden wordt wel duidelijk beloont.
Dus dat motiveert wel om het erin te houden.
 

Terug
Bovenaan