Aquatlantis Fusion 150 van Fozzy


Staat er weer erg jetjes bij Albert.

En wat een mooie manen zeg!
 
uitgebreid onderhoud weer gehad. En daarna het water getest. Hier de uitslag van de Bergentheimse Jury… Fozzy douze points.. ;) nu serieus dan.

Geleidbaarheid 300Us na verversen.
Sio2 >6. Jbl test donkerblauw.
KH 5
PH 6,7
GH 5 à 6
Nh3 0
No2 0.
No3 0, dus wat aangevuld
Po4 1.

o ja, ik. Heb de Eheim pomp ook maar eens flink gereinigd, was wel nodig dus,
437E49FD-8C97-4282-BEE4-3BEED8AEA5C7.jpeg
 
Hoeveel uren heb jij het licht aan ?
Om de hoeveel tijd reinig jij jou filter en zitten daar ook filterwatten in ?
Silicaat is wel hoog .
Verder vind ik dat je super mooie manen hebt !!!
 
Hoeveel uren heb jij het licht aan ?
Om de hoeveel tijd reinig jij jou filter en zitten daar ook filterwatten in ?
Silicaat is wel hoog .
Verder vind ik dat je super mooie manen hebt !!!
Het licht is aan van smorgen half 10, begint dan langzaam en van ca. 10.30 tot 1800 op 85% en daarna tot 2300 gedimd op 30/40%. Er zitten 4 ledbalken in die afzonderlijk aangestuurd worden door de tc420.

silicaat is idd hoog ja, ondanks verversing met 200ltr osmose vanmiddag. daarom ook na de wissel gemeten.
en morgen, als DHL levert, de SilicatEx in het filter om het gehalte omlaag te halen.
 
silicaat is idd hoog ja
Hier is het ook rond de 8-10 dacht ik en opzich is dat geen probleem omdat het niet de oorzaak voor bruinalgen is. Nadeel als je bruinalg hebt is dat het wel wordt gebruikt voor het skelet van deze diatomen. Zonder DI filter is mijn uS van osmose rond de 20 en daar is een groot deel silicaten van omdat deze met osmose moeilijk te verwijderen zijn zonder silicaathars.
 
Hier is het ook rond de 8-10 dacht ik en opzich is dat geen probleem omdat het niet de oorzaak voor bruinalgen is. Nadeel als je bruinalg hebt is dat het wel wordt gebruikt voor het skelet van deze diatomen. Zonder DI filter is mijn uS van osmose rond de 20 en daar is een groot deel silicaten van omdat deze met osmose moeilijk te verwijderen zijn zonder silicaathars.
Albert heeft osmose apparaat met silicaat verwijderaar . Hoe hoog moet het silicaat dan wel niet zijn die in zijn leidingwater zitten .
Ik heb in mijn aquarium eigenlijk het zelfde probleem als Albert maar in mindere mate . Dus als de oplossing gevonden word voor Albert zijn probleem kan dat veel vliegen zijn in 1 klap .
 
Ter info.

DI hars haalt ook silicaat eruit. Maar silicaat is ook het eerste dat doorslaat als het DI hars verzadigd raakt.

Maar goed. Ik blijf er toch bij, dat silicaat niet de aanleiding is van de bruinalg.

Ik denk dat een regelmatiger filteronderhoud meer effect heeft.
En dat houd in de evt aanwezige watten vervangen. Eens in de maand.
Als er geen watten aanwezig zijn, dan filterspons eens in de 2 maanden uitspoelen.
En ook de harde materialen even op en neer door het filter.
Dan de pot leegkiepen.

Een voorfilter zou evt wekelijks / maandelijks gespoeld moeten worden.
Dit ligt eraan hoe fijn dit voorfilter is.

Als er al bruine zooi uit het filter komt, dan is het filter echt verzadigd.
En een goede Eheim, die kakt niet snel in met doorstroom. Dus dat is geen goede indicatie voor reiniging. Dan ben je veel te laat.

Daarnaast geeft een nitraat van 0 ook al aan dat de bemesting niet consequent, danwel toereikend is.
Hierin meer regelmaat zien te krijgen.

Bovenstaande is goedbedoeld advies. Zelf ben ik ook niet 100% goed bezig.
Want ik heb nu ook wat algen. Moet ook even zorgen dat alles weer in het gareel komt.
CO2 bleek niet in orde door oude elektrode. En de fosfaat was bijna niet meetbaar.
Dus moet mijn bemesting ook weer netjes krijgen.
 
Ik wist niet dat hij een DI filter heeft. Ja dan zal in het leidingwater flink wat silicaat zitten maar goed ik hoor wel vaker dat in bepaalde gebieden dat vrij hoog is.
Dan is met bruinalg in de bak het wel handig om iets in de filter te doen tegen silicaten al halen die ook vaak weer de fosfaat eruit dus dat moet je even in de gaten houden dan.
 
Ik denk dat een regelmatiger filteronderhoud meer effect heeft.
En dat houd in de evt aanwezige watten vervangen. Eens in de maand.
Als er geen watten aanwezig zijn, dan filterspons eens in de 2 maanden uitspoelen.
En ook de harde materialen even op en neer door het filter.
Dan de pot leegkiepen.
Dat was bij mij ook de oplossing toen 3 maanden geleden de bak vol bruinalg begon te komen.
 
Wel ik denk dat daar ook bij mij het probleem ligt welke Marcel zegt meer onderhoud aan het filter .
 
Ik denk dat onderhoud aan een filter vaak wordt onderschat en ik spoel dan vaak ook elke 3 maanden de filter licht uit onder de kraan. Dan komt er niet heel veel vuil af maar zo hou je hem wel proper.
 
Daarnaast geeft een nitraat van 0 ook al aan dat de bemesting niet consequent, danwel toereikend is.
Hierin meer regelmaat zien te krijgen.

Bovenstaande is goedbedoeld advies. Zelf ben ik ook niet 100% goed bezig.
Want ik heb nu ook wat algen. Moet ook even zorgen dat alles weer in het gareel komt.
CO2 bleek niet in orde door oude elektrode. En de fosfaat was bijna niet meetbaar.
Dus moet mijn bemesting ook weer netjes krijgen.
de nitraat was iets roze gekleurd, maar bijna niet zichtbaar. De bak gebruikt gewoon veel meer nitraat dan Fosfaat weet ik. En moet dus nog meer toevoegen. De eheim had ik al een paar maand met rust gelaten, maar moet dus toch vaker.
terwijl er in de aquawereld volgens mij ook vaak andere berichten zijn om het filter zoveel mogelijk met rust te laten. Is dus ook al weer achterhaald.
 
terwijl er in de aquawereld volgens mij ook vaak andere berichten zijn om het filter zoveel mogelijk met rust te laten. Is dus ook al weer achterhaald.
Dat klopt wel met een matig visbestand, maar met vervuilende vissen is dat wat anders, ik las laatst in een post van @janjdk dat het geen schade aan de bacteriën in je medium aanricht en dus zo weer verder gaat.
 
Dat klopt wel met een matig visbestand, maar met vervuilende vissen is dat wat anders, ik las laatst in een post van @janjdk dat het geen schade aan de bacteriën in je medium aanricht en dus zo weer verder gaat.
T scheelt wel dat er 2 filters op de bak staan natuurlijk. Dan kun je afwisselen met schoonmaken.
is de klap niet zo hard.
 
Albert heeft osmose apparaat met silicaat verwijderaar . Hoe hoog moet het silicaat dan wel niet zijn die in zijn leidingwater zitten .
Ik heb in mijn aquarium eigenlijk het zelfde probleem als Albert maar in mindere mate . Dus als de oplossing gevonden word voor Albert zijn probleem kan dat veel vliegen zijn in 1 klap .
Wij zijn, zoals jullie in België wel weten, wat zuiniger. Ook op onze vliegen. Daarom slaan wij maar twee vliegen in een klap. :);)
 
Wij zijn, zoals jullie in België wel weten, wat zuiniger. Ook op onze vliegen. Daarom slaan wij maar twee vliegen in een klap. :);)
Ben , tenzij de oplossing bij Albert zijn aquarium ook mijn probleem oplost en dat van een derde en vierde aquariaan , dan heb je ook meerdere vliegen in 1 slag .
BTW Nederlanders zijn helemaal niet zuiniger of gierig . Wij Belgen verwijten dat wel aan jullie maar zelf zijn we veel gieriger/zuiniger dan jullie !!!
 
Dat was bij mij ook de oplossing toen 3 maanden geleden de bak vol bruinalg begon te komen.
Wel ik denk dat daar ook bij mij het probleem ligt welke Marcel zegt meer onderhoud aan het filter .
de nitraat was iets roze gekleurd, maar bijna niet zichtbaar. De bak gebruikt gewoon veel meer nitraat dan Fosfaat weet ik. En moet dus nog meer toevoegen. De eheim had ik al een paar maand met rust gelaten, maar moet dus toch vaker.
terwijl er in de aquawereld volgens mij ook vaak andere berichten zijn om het filter zoveel mogelijk met rust te laten. Is dus ook al weer achterhaald.
Ik denk dat wij vaak op het verkeerde been worden gezet door oa bepaalde guru’s. Die denken dat je een filter nagenoeg een jaar met rust kunt laten.
Maar zo zijn doorgaans onze standaard potfilters niet op ingericht.
De diverse sponzen zijn een magazijn voor allerhande vuiligheid. En dat moet gewoon uit je systeem. En dat kan alleen door je filter maandelijks of 2 maandelijks even wat te verfrissen.
Oke, de harde materialen, die moet je hooguit ‘afstoffen’ door even licht te spoelen. Maar dat is geen echt volledige reiniging.
Dat is eigenlijk ook soort van met rust laten.
 
Echt hele mooie maanvissen!
Je hebt echt een rood thema in de bak. De puntius denisonii passen er mooi bij.

Als mijn tetras zover verminderd zijn, dan wil ik een groepje hyphessobrycon flammeus erbij.
 
Ik wist dat er nog ergens een bol van een Lotus in mn bak zwerfde. En gisteren bij het onderhoud zag ik dit achter het hout. Blijkbaar ontwaakt uit de rustperiode?
509DB88C-643E-4EE3-9081-22AC0B9237D3.jpeg
 
Klopt, deze hebben altijd een rustperiode. Leuke verrassing 👍.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan