Aquatlantis Fusion 120x50 van Biljoenblik

Hi Marcel, schitterende bak! Ik heb met bewondering door 23 forum pagina's gebladerd ;-)

Uiteraard heb ik hier al e.e.a. voorbij zien komen aan planten namen, maar ik was benieuwd of je deze beginner nog even kunt helpen met het plantenbestand wat je in je bak hebt staan (wat staat waar)? Het ziet er namelijk prachtig uit, en ook lekker divers met mooie contrasten. En wat voor achterwand heb je?

Dit is prachtige inspiratie zowel qua inrichting als in de techniek, mooi hoe wel doordacht en netjes je dit hebt aangelegd. Ik ga hier zeker dingen van meenemen aan mijn nieuw op te starten 120cm bak die ik binnenkort in mijn nieuwe woning kan opzetten.

Groeten Ben
 
Hi Marcel, schitterende bak!
Groeten Ben

Ben, bedankt voor het compliment. Het doel van dit topic is al vele keren behaald, namelijk het inspireren van mede aquarianen. Dus daar ben ik dan ook heel blij mee.

Ik zal even mijn laatste foto erbij plaatsen.

IMG_0575.JPG


De achterwand is van juwel. En wel het type stone granite. En is inmiddels wat begroeid met een rood bruine algensoort.

Het planten bestand.

Links achter: Nymphoïdes sp. Taiwan
Links voor: Lobelia Cardinalis
Op het hout: Microsorium pteropus en Vesicularia dubyana
Midden voor: Nymphaea zenkeri red
Midden achter: Echinodorus 'Paul Kloecker'
Midden achter rechts: Hydrocleys Nymphoïdes
Midden voor rechts: Echinodorus 'diamond red'
Rechts voor vooraan: Monosolenium tenerum
Rechts voor (moeilijk te zien): Nymphaea zenkeri green
Rechts achter: Hydrocotyle leucocephala, dit wordt deze week: Cardamine lyrata

Zo nu weet ik ook gelijk weer wat waar staat.

Ik wens je veel succes met verhuizen. En ik ben heel benieuwd naar je aankomende foto topic over een nieuwe bak.
 
Inderdaad, wederom prachtig, wat me nu erg aanspreekt is dat alle beplanting lijkt te zweven, gaaf en een beetje surrealistisch gezicht ;-). En bedankt voor het planten lijstje, ik ga ik binnenkort eens even uitpluizen, maar inderdaad eerst verhuizen en kijken hoe ik mijn 60cm bak levend over krijg.

Groetjes!
 
Inderdaad, wederom prachtig, wat me nu erg aanspreekt is dat alle beplanting lijkt te zweven, gaaf en een beetje surrealistisch gezicht ;-). En bedankt voor het planten lijstje, ik ga ik binnenkort eens even uitpluizen, maar inderdaad eerst verhuizen en kijken hoe ik mijn 60cm bak levend over krijg.

Groetjes!

Je hebt wat vaste bestandelen nodig in de vorm van hout of steen. Dit geeft wat body.
Hierop kun je mossen of varens zetten. Geeft hoogte en diepte.
De plaatsing van planten is erg belangrijk. Probeer geen spiegel effect te krijgen.
Zet planten niet op evenwijdige afstanden maar 1/3 en 2/3.
Dus als je tussen 2 planten nog een plant wilt zetten. Zowel in de breedte als de diepte. Zet hem dan niet in het midden, maar op 1/3 of 2/3.
Wissel af met kleur. En laat de kleur ergens weer terugkomen, maar dan gematigd.
Bijvoorbeeld de knalrode lotus. En de Echinodorus welke een rode kern heeft, maar de rest is groen.

Ik zou je echt een zandbodem adviseren. Filterzand (0,4-0,8) van wildkamp bijvoorbeeld. Geeft een herl natuurlijk effect aan de planten. En als je leuke bodemvissen neemt. Dan zijn die je enorm dankbaar.
Een corydoras die tot zijn ogen in de bodem zit, is zo leuk om te zien.

60 cm verhuizen.

Koop een grote plastic bak. Goed uitwassen!! Voor zover vullen met aquarium water, dat deze te verplaatsen is.
Planten erin. Vissen erin.
Als je het filter op deze plastic bak zet, kunnen ze hier wel een dag in blijven.

Filter niet schoonmaken en binnen 2 uur op nieuwe plaats aanzetten.

Bak voor de helft leeg laten lopen. Bodem lekker omwoelen. Dan in een emmer uitscheppen.

Bak leegmaken en schoonmaken.

Op nieuw adres. Bodem erin. Vullen voor de helft.
Planten erin. Vullen. Filter erop. Vissen erin.

Ik zou wel easylife vfm in huis halen. En dit aan het water toevoegen.
Dan loop je minder risico.
Eerste week zeer weinig voeren!
 
Ben, bedankt voor het compliment. Het doel van dit topic is al vele keren behaald, namelijk het inspireren van mede aquarianen. Dus daar ben ik dan ook heel blij mee.

Ik zal even mijn laatste foto erbij plaatsen.

Bekijk bijlage 16955

De achterwand is van juwel. En wel het type stone granite. En is inmiddels wat begroeid met een rood bruine algensoort.

Het planten bestand.

Links achter: Nymphoïdes sp. Taiwan
Links voor: Lobelia Cardinalis
Op het hout: Microsorium pteropus en Vesicularia dubyana
Midden voor: Nymphaea zenkeri red
Midden achter: Echinodorus 'Paul Kloecker'
Midden achter rechts: Hydrocleys Nymphoïdes
Midden voor rechts: Echinodorus 'diamond red'
Rechts voor vooraan: Monosolenium tenerum
Rechts voor (moeilijk te zien): Nymphaea zenkeri green
Rechts achter: Hydrocotyle leucocephala, dit wordt deze week: Cardamine lyrata

Zo nu weet ik ook gelijk weer wat waar staat.

Ik wens je veel succes met verhuizen. En ik ben heel benieuwd naar je aankomende foto topic over een nieuwe bak.


Of is dit de bak van de buurman misschien:S:D:D
 
John, die foto was van 3 juni. Die heb ik erbij gepakt voor de uitleg.

Ik heb sindsdien geen nieuwe foto's gemaakt.
Deels omdat het te lang licht is. En deels omdat ik ziek was.

Als het weer iets vroeger donker wordt, dan kun je weer mooie foto's maken.
 
Of is dit de bak van de buurman misschien:S:D:D

Speciaal voor John.

Omdat het nu aardig donker is. Er komt volgens mij een bui aan. Lukt het nu wel een mooi plaatje te schieten.
Het is wel met de Ipad gedaan.

Je ziet zelfs een vuurgarnaal zwemmen. Plantje moet ik nog een plek geven. Komt ipv de brazilliaanse klimop.
Het is Japanse klimop. Eens kijken hoe dat bevalt.

De bak is gelukkig ook al weer mooi helder. Vanmorgen filter schoongemaakt.


IMG_0628.JPG
 
Dank je John en Stefan.

Ik geniet er ook volop van. Vooral nu ik hele dagen thuis ben.
 
Heel erg mooi, niet te vol of te druk, precies goed naar mijn idee!
 
Vandaag na een jaar, het sediment filter van het osmose apparaat vervangen.
De koolstof, kan wel 2 jaar. Chloor zit niet in het water, dus de filter verzadigd niet zo snel.

Het verwisselen van de patroon ging echt super simpel! En maar 1 druppel gemorst.

Bij het vorige apparaat met die wegwerp patronen, wat een ellende was dat zeg! Plus je moest de kunstof aansluitingen erin schroeven. Kunstof in kunstof is geen stevige combi.
Maar goed, dat ding hebben we niet meer!

Hieronder een foto van de oude en de nieuwe sediment filter.
De oude was nog net niet tot kern verkleurd.

IMG_0643.JPG



En het apparaat weer voorzien van een nieuwe datum.

IMG_0644.JPG


Kan er weer een jaartje tegen.
 
Zo toch weer wat veranderd in de bak.

Het aangeplante bos van de Lobelia was ik op uitgekeken. Dus daar moest wat anders komen.

Lotussen doen het zeer goed in mijn bak, en ik vind ze heel erg mooi.
Dus ik heb de hoek volgeplant met groene lotus. Met nog 1 rode lotus erbij voor het contrast.

De Brazilliaanse klimop is vervangen door de Japanse klimop. Eens kijken wat dat doet.
Als het weer een rommeltje wordt, dan komt daar ook Nymphoides sp. Taiwan.

Voor:


IMG_0628.JPG


Na:

IMG_0651.JPG



Groene lotus:

IMG_0652.JPG



Vuurgarnalen:

IMG_0653.JPG



Japanse klimop:

IMG_0654.JPG


Bekijk bijlage 19971
 
Mooi hoor en de groene lotussen zullen wel aanslaan dan wordt dat een mooie hoek.
 
Mooi weer! Co2 eitje is ook goed op kleur:D Wat is je bpm op dit moment?
 
Mooi weer! Co2 eitje is ook goed op kleur:D Wat is je bpm op dit moment?

Staat op 95bpm dat is erg hoog voor mijn bak. En het ei is maar net groen.

Ben vandaag met een experiment begonnen. Eens kijken wat dat opleverd?
 
Experiment?:S:D


Maar 95 bpm?? Hoeveel liter is jouw bak dan?

300 liter. CO2 gaat inline door de filter, dus 100% oplossing. Maar ik ben van 70 naar 95bpm gegaan en het ei werd steeds minder groen.

Experiment kan ik nog niets over zeggen. Anders snijd ik mijzelf misschien in de vinger.
 
300 liter. CO2 gaat inline door de filter, dus 100% oplossing. Maar ik ben van 70 naar 95bpm gegaan en het ei werd steeds minder groen.

Experiment kan ik nog niets over zeggen. Anders snijd ik mijzelf misschien in de vinger.

Ik heb die inline ook, maar toch zit ik met 140 als ik het goed heb op een lichtgroen ei en mijn bak is 180L?

Maar hoe kan dat nu als je meer co2 toevoegd?
 
Ik heb die inline ook, maar toch zit ik met 140 als ik het goed heb op een lichtgroen ei en mijn bak is 180L?

Maar hoe kan dat nu als je meer co2 toevoegd?

Ja dat vraag ik mij dus af.......
 
Terug
Bovenaan