Aquariumkamer - IN OPBOUW


Mijn aquaria staan op hun plaats. Mijn eerste bakje draait. Vanavond wordt alles aangesloten op de riool. En dan kunnen we rustig aan beginnen met het inrichten en de automatische verversing.

Het eerste bakje is een biotoop geworden voor Paracheirodon axelrodi en Otocinclus affinis. foto's komen er binnenkort op.

Hier en daar kreeg ik de opmerking dat er twijfel was of het gebruik van turf en elzenproppen voldoende gingen zijn om mijn pH en kH te doen dalen. Wel: ik moet zeggen dat het effect ronduit indrukwekkend is. De ontharding en verzuring gingen zo hard dat ik besloten heb om de turf er tijdelijk uit te halen en ik 50% heb moeten verversen om de boel terug stabiel te krijgen. De vissen hebben er in ieder geval geen last van. En het water heeft de theekleur die ik voor ogen had.
 
Zap zei:
Jaar abonnement artis is volgens mij n stuk goekoper :D

Maar goed bezig!!
Mijn 7 nieuwe aquaria, 1 nieuwe bioloog, 2 nieuwe stellingen, alle nieuwe LED-verlichting, thermostaten, pompjes, afvoersysteem, waterververssysteem en de hardscape zullen zo'n 6000 euro gekost hebben. Ik vind dit nog heel redelijk.
Maar toegegeven: Artis is goedkoper :D .
 
Dat valt nog mee................ :stars:

Als ik dat bij elkaar moet gaan sparen door geen ber meer te drinken ben ik ca 4 jaar aan het sparen......maar goed bier is hier ook wel erg goedkoop ;)
 
Totaaltje

426459_0_82_kardinalen03.jpg


closeup

668718_0_82_kardinalen02.jpg
 
Wow! Als we het over de ultieme mancave hebben!
Wat een mooie kamer! De kosten van het project vallen idd nog mee ook(voor zon groot project dan..)
 
Jb Malawi zei:
Mooi, nu uit alle die bakken het hout weg en het is ideaal voor MALAWI chicliden

haha, ik geef je 100% gelijk :)


Geweldig om zo'n kamer te hebben, maar wat ik wel spijtig vind, Is dat al de bakken zowat dezelfde inrichting hebben.

Ik zou precies een Cichliden bak zetten, eentje met discussen,Zuid-Amerikaans,.....
 
Er zullen 9 verschillende biotopen komen. Gaan van zwart water over helder water, hillstream, keienbodem, zandbodem,... Persoinlijk vind ik dat yeel wat variatie. Dat zal duidelijker worden wanneer alle bakken ingericht en beplant zullen zijn.
 
Ik heb nog eenn vraag over de techniek. Hoe doe je het qua verwarming, overal gewoon een losse verwarming of heb je hier ook wat voor verzonnen? Want dit opwarmen moet een vermogen aan stroom kosten... ;p
 
Als je ooit je vrouw beu bent, stuur ze maar door naar hier.

DIT krijg ik in geen 100 jaar klaar met de mijne :)

Wow project, ik ben stinkend jaloers. lol
 
Kikkervis zei:
Ik heb nog eenn vraag over de techniek. Hoe doe je het qua verwarming, overal gewoon een losse verwarming of heb je hier ook wat voor verzonnen? Want dit opwarmen moet een vermogen aan stroom kosten... ;p

Zorgen dat de kamer zelf op 25-26 graden blijft.
Desnoods met gaskacheltje. op de waakvlam,of op 1.

Is altijd goedkoper dan stroom.
Voor de 1 m bakken heb ik ook een centrale. met 1 voeler.
Die houd ook alles op 25 graden.

Door de kachel in de kamer, blijft het voor de rest ook 25 gr.
 
Kikkervis zei:
Ik heb nog eenn vraag over de techniek. Hoe doe je het qua verwarming, overal gewoon een losse verwarming of heb je hier ook wat voor verzonnen? Want dit opwarmen moet een vermogen aan stroom kosten... ;p
De meeste van mijn aquaria hebben maar een temperatuur van 24-25 graden nodig. Ik heb daar bewust voor gekeken om de kosten voor bijwarmen niet te extreem te laten worden. Verder is alles zeer goed ge�soleerd. De temperatuur gaat ook 's nachts - zonder bijstoken - beneden niet onder de 19�, terwijl het superisolerend raam er nog niet instaat. In de kamer zelf is er een aparte thermostaat. Temperatuur daar is 21,5.
 
Bertus zei:
Temperatuur daar is 21,5., betekent toch te veel afkoeling,he.
Ik denk niet dat er nog heel veel moet bijgestookt worden in de bakjes (LED-lampen geven ook warmte af). Probleem is dat ik de ruimte zelf niet afzonderlijk kan verwarmen. De aquaria staan immers in een open kamer die doorloopt in de keuken en eetplaats. Ideaal is het misschien niet, maar het zijn keuzes h�. Misschien moet ik wel eens een metertje tussen steken om te zien hoeveel het verbruik is.
 
wow, als ik te veel foto's kijk hier op het forum dan wil ik straks nog van het schip af,..
 
keddilien zei:
wow, als ik te veel foto's kijk hier op het forum dan wil ik straks nog van het schip af,..


Zand er uit en water erin kan je toch nog goudvissen houden :D
 

Terug
Bovenaan