Aquariumkamer - IN OPBOUW


Bedankt beiden. Tegen september hoop ik mijn eerste vissen in de nieuwe aquaria te mogen zien. Eerst rustig maandje intichten en laten rijpen en beplanten.
 
Ziet er mooi uit, wat een project! Ben benieuwd naar de vorderingen!
 
Dames, heren: is hier iemand die me nog beter op weg zou kunnen helpen met mijn Azi�-biotoopje.
Het zal een meterbakje worden. Ik heb verder zaken opgezocht en heb besloten om sowieso de Trichopsis pumila te nemen.
Alleen wil ik een echt biotoopaquarium en daar horen de Bororas die ik eerst wou, niet bij... Iemand enige suggestie over vindplaatsen en combinaties in het wild van Trichopsis pumila met andere soorten die passen in een meterbakje?
 
jerre050978 zei:
Dames, heren: is hier iemand die me nog beter op weg zou kunnen helpen met mijn Azi�-biotoopje.
Het zal een meterbakje worden. Ik heb verder zaken opgezocht en heb besloten om sowieso de Trichopsis pumila te nemen.
Alleen wil ik een echt biotoopaquarium en daar horen de Bororas die ik eerst wou, niet bij... Iemand enige suggestie over vindplaatsen en combinaties in het wild van Trichopsis pumila met andere soorten die passen in een meterbakje?

Trichopsis pumila , leeft in Vietnam, Cambodia, Thailand, en Peninsular Malaysia.
klik

seriouslyfish zei:
Habitat
This species occurs in still or slowly-moving water where it typically takes shelter among submerged vegetation.

It�s been collected from peat swamps, shallow freshwater marshes, flooded fields and rice paddies plus heavily-vegetated marginal zones of ponds, lagoons, ditches, canals and others water bodies.

Sympatric fish species include Trichopsis vittata, T. shalleri, Trichopodus trichopterus, Betta siamorientalis, Anabas testudineus, Lepidocephalichthys hasselti, Pangio anguillaris, Macrognathus siamensis andMonopterus albus.
 
graag gedaan, heb alleen even ge-googled! :)

er is op het forum trouwens nog een topic over deze vis: klik
 
Even wat meer opgezocht over de vissen die in hetzelfde biotoop leven. Dit stelt me toch voor een probleem. Deze zijn immers meestal veel te groot voor hetgeen ik voor ogen had.
Ik denk dat ik toch maar voor een tussenoplossing kies en voor een streekaquarium ga in dit geval. Ik heb goeie herinneringen aan de pumila's en wil deze zeker in mijn aquarium houden.
 
Er staat nog een serieuze verschuiving van de plannen op de agenda, na het uitmeten en overdenken van een aantal zaken. De nieuwe grote bak zal voor de helft een doorkijkaquarium naar de badkamer worden. De maat zal veranderen naar een 140*90*50 (l*b*waterhoogte).
Verder zal alles op een "podium" van 15 cm worden gebracht. Daaronder komt een verwarmingssysteem voor de kamer, zodat we geen radiotoren moeten hangen. Bijkomend voordeel is dat op die manier mijn aquaria verwarmd worden.
De onderste aquaria zullen ook compleet anders zijn dan deze op de tekening. Er komen 5 aquaria van 70*50*40 (l*b*h) en ��n groter van 120 cm in het midden. Zo kan alles mooi ingepast worden tussen de steunen van de tafels. Alle biologen komen onder het doorkijkaquarium.
 
klink erg goed! ik kan al bijna niet meer wachten, dus hetzou bij jou nog erger zijn ;) haha
 
Funkycorsa, er is nog zo veel te doen dat ik nog niet durf te denken aan het eindresultaat. Ma
 
dat is ook weer zo,
maar ik zeg altijd maar: Je moet een hobby hebben :)

Ik heet Jeroen trouwens ;)

Succes met de werkzaamheden!
 
Funkycorsa zei:
dat is ook weer zo,
maar ik zeg altijd maar: Je moet een hobby hebben :)

Ik heet Jeroen trouwens ;)

Succes met de werkzaamheden!
Haha :). Ik ook. Bedankt!
 
Ontzettend gaaf Jerre! (Ik noem mensen altijd bij de Nickname, niet iedereen wil met naam en toenaam genoemd op een forum ;) ).

Dit is zo'n project waar je na 2 weken opeens niks meer van hoort, of een project dat gewoon zo gaaf is dat je het liefst in de auto stapt om mee te helpen. En als ik zie hoe je dit nu aanpakt ga ik voor dat laatste. Erg netjes allemaal en goed doordacht zo te zien. Ben erg benieuwd!
 
Even een update. De tweede isolatielaag tegen de muren is afgewerkt. De reducties voor de waterafvoer zijn aangesloten aan de riolering. En de waterleidingen om toevoer te geven aan de bakken zijn gelegd.

Verder heb ik mijn redelijk definitieve keuze gemaakt van mijn aquaria. Uiteindelijk wat toegevingen moeten doen met de vrouw en een 40-tal centimeter van mijn grote bak opgegeven voor een vestiaire :).

70*55*35: Betta splendens biotoop
Vissen: Betta splendens (1 man, 5 vrouw)
Planten: hygrophila corymbosa, pogostemon helferi, cyperus helferi
Substraat: donker grind + lateriet + Amandelboombladeren
Decoratie: hout (ghostwood)
pH: 6,5
GH: 7
T: 26�

70*55*35: Werneri biotoop
Vissen: Hypseleotris compressa (Koppel), Pseudomugil gertrudae (3 cm � 15), Iriatherina werneri (5 cm � 10)
Planten: Limnophila brownii en Blyxa aubertii
Substraat: donker grind + lateriet
Decoratie: hout (ghostwood)
pH: 6,5
GH: 7
T: 26�

70*55*35: Trichopsis vittata biotoop (Vietnam)
Vissen: Trichopsis vittata (6 cm � 5) + pumila (3 cm � 5) + Aplocheilus panchax (8 cm � 3) + Oryzias melastigmus (4 cm � 15)
Planten: Cryptocoryne, Eichornia crassipes
Substraat: donker grind + lateriet + Amandelboombladeren
Decoratie: hout
pH: 6,5
GH: 7
T: 25�

120*45*40: Kameroen biotoop
Vissen: P. taeniatus �Moliwe� (8 cm � koppel), Epiplatys sexfasciatus (8 cm � 5), Chromaphyosemion splendopleure (5 cm � 5), Procatopus similis (8 cm � 20)
Planten: Crinum natans,Bolbitis, Anubias, Nymphaea
Substraat: zand
Decoratie: hout + stenen
pH: 6,5
GH: 7
T: 24�

70*55*35: Venezuela biotoop
Vissen: Carnegiella marthae, Mikrogeophagus ramerezi, Corydoras venezuelanus sp. Black, Panaque maccus
Planten: Echinodorus tenellus, Cabomba aqatica, Eleocharis
Substraat: zand + voedingsbodem
Decoratie: hout
pH: 6,5
HH: 7
T: 27�

70*55*35: Boraras brigittae biotoop
Vissen: Boraras brigittae, Trigonostigma espei
Planten: Pogostemon, Vallisneria, Javavaren, Javamos, Cryptocoryne wendtii
Substraat: zand
Decoratie: takken, amandelboombladeren
pH: 5,5
HH: 4
T : 26�

140*60*50: Dzibilchaltun biotoop
Vissen: Astyanax mexicanus mexicanus en Poecilia velifera
Planten: Nymphaea ampla
Substraat: koraalzand
Decoratie: kalksteen
pH: 8
HH: 15
T : 26�

150*50*50: Zuid-Amerikagezelschapsbak
Vissen: Pterophyllum scalare, Paracheirodon axelrodi, Hemigrammus erythrozonus en L-nummers
Planten: nog niet bepaald
Substraat: zand + voedingsbodem
Decoratie: hout en ronde keien
pH: 6,5
HH: 7
T: 27�

200*40*50: Aziatische gezelschapsbak
Vissen: Chromobotia macracanthus, Pethia nigrofasciata, Helostoma temminckii
Planten: nog niet bepaald, maar zeker grote groep Crypto's en Crinum natans/thaianum
Substraat: zand + voedingsbodem
Decoratie: hout en ronde keien
pH: 6,5
HH: 7
T: 26�

En dan nog mijn schildpaddenbak van 150 cm.

Ik kijk er super naar uit!
 
40 cm moeten offeren voor een vestiaire en dan nog zoveel mogen doen van de vrouw? Klinkt als muziek in de oren!
Gaaf project, kan nauwelijks wachten op de volgende update met foto's.
 
Dit weekend neem in nog s fotos. Het zal passen worden om mijn huidige filters er in te krijgrn. Zou minstens een aquarium van 68 diep moeten hebben. Ik denk dat dat net lukt...
 
Het ziet er allemaal goed doordacht en prachtig uit. Een hele onderneming.

Wat ik me afvraag is het volgende: je gaat biotoopaquarium maken met een prima watersamenstellling, automatische verversing en leuke visbestanden. Alles prima voor elkaar.
Ongetwijfeld zal je bij een aantal vissoorten jongen gaan krijgen. Ga je ook wat regelen om die zelf op te kweken? In dat geval zou ik ervoor zorgen dat je ergens een plekje krijgt voor een osmoseapparaat, medicijnen en artemiakweek. Met zoveel aquaria is dat altijd handig.

In mijn beide kweekruimtes heb ik ook een luie stoel staan. Kan je lekker in zitten om alles eens goed te overdenken .

Veel succes gewenst en hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Het ziet er allemaal goed doordacht en prachtig uit. Een hele onderneming.

Wat ik me afvraag is het volgende: je gaat biotoopaquarium maken met een prima watersamenstellling, automatische verversing en leuke visbestanden. Alles prima voor elkaar.
Ongetwijfeld zal je bij een aantal vissoorten jongen gaan krijgen. Ga je ook wat regelen om die zelf op te kweken? In dat geval zou ik ervoor zorgen dat je ergens een plekje krijgt voor een osmoseapparaat, medicijnen en artemiakweek. Met zoveel aquaria is dat altijd handig.

In mijn beide kweekruimtes heb ik ook een luie stoel staan. Kan je lekker in zitten om alles eens goed te overdenken .

Veel succes gewenst en hobbygroet,
Jos Hut
Hoi Jos, het is niet de bedoeling om echt aan het opkweken te slaan. Ik ga mijn bezettingen in de meeste bakken vrij laag houden om te beginnen, zodat een beperkt aantal jongen de kans krijgen om groot te worden. Maar het zal survival of the fittest zijn. Wanneer er echt teveel jongen in zouden zitten, kan ik me nog altijd bedenken. We hebben nog wel plaats voor een eventuele opgroeibak, maar liever niet...
 
Ziezo. Een aantal fases in ��n keer :)

Elektriciteit, water en afvoeren

verbouw_2leidingen.jpg


PUT spuiten

verbouw_2isolatie_pur.jpg


Het begint er stilaan wat op te lijken.
 
Weer een stap verder. OSB en Gyproc geplaatst. Momenteel zijn ze aan het vloeren.

aquakamer.jpg
 
Zo, dat schiet ineens op. Wordt erg mooi zo te zien. Iedereen jaloers straks, hahaha
 
Duurt nog wel even voor alles up and running is hoor. Er moet nog een verlaagd plafond in, alle hydro-stopcontacten moeten nog gestoken worden, er moet nog geplamuurd en behangen worden, er moet nog een platform met daaronder verwarming ge�nstalleerd worden en dan moeten we nog definitief installeren.

Maar het gaat inderdaad wel vooruit. Nu begint het toch wel vorm te krijgen.
 
Hydrostopcontacten zijn geplaatst, de thermostatische kraan is aangesloten. Nu zijn we bezig aan het verlaagd plafond. Volgende week zou dit moeten afgerond zijn. Volgende week worden de radiatoren ge�nstalleerd. En dan is het stilaan tijd om de stellingen en aquaria te laten maken. SPANNEND!
 
Ik zou niet kiezen voor behang in je aquariumschuur. Ik heb het ook in mijn beide kweekruimtes maar vanwege de hoge luchtvochtigheid heb ik toch op enkele plaatsen schimmelvorming in het behang gekregen. Als je een structuur neemt en je doet dar wapen overheen heb je daar geen last van. Wapex lijkt op een harde glimmende laklaag en wordt veel toegepast in de bouw.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Volgende week ook om mijn LED-lampen en de kleine aquaria laten maken. De LED-lampen worden er van Aquatlantis. Aan een zeeeeeeeer scherpe prijs kunnen bestellen bij H*&"�ach. Scheelde op al mijn lampen bijna 300 euro!
 
Jos Hut zei:
Ik zou niet kiezen voor behang in je aquariumschuur. Ik heb het ook in mijn beide kweekruimtes maar vanwege de hoge luchtvochtigheid heb ik toch op enkele plaatsen schimmelvorming in het behang gekregen. Als je een structuur neemt en je doet dar wapen overheen heb je daar geen last van. Wapex lijkt op een harde glimmende laklaag en wordt veel toegepast in de bouw.

Hobbygroet,
Jos Hut
Heel interessante tip.

Niettemin twijfel ik. We hebben een zeer goede ventilatie ge�nstalleerd en de ruimte is open naar de keuken.

Vochtproblemen zoals jij noemt zouden een nationale ramp zijn in huis. In principe zouden deze niet mogen voorkomen bij mij. Ik heb de verdamping per dag berekend en een veiligheidsfactor van 3 toegepast. Vervolgens het nodige volume lucht berekend dat zou moeten vervangen worden. Om toch maar zeker te zijn dat de ruimte niet vochtiger is dan de rest van het huis.

Ik ben als toets ook ten rade gegaan bij de producent van mijn ventilatiesysteem. Hun eigen ingenieurs bevestigden me dat dit geen probleem zou mogen geven.
 
Ziezo. We kunnen beginnen plamuren. In alle kamers staat de gyproc tegen de plafonds en muren.

Hydrostopcontacten aangesloten.

337111_0_82_20150815_001_20150815_005.jpg


Water aangesloten.

934151_0_82_20150815_001_20150815_004.jpg


Verwarmingselement voor de kamer is gemonteerd.

512594_0_82_20150815_001_20150815_003.jpg


En bij Horn*�ch LED-lampen besteld, zand, voedingsbodem, draadverwarming van Dennerle, pompjes, Gardenacomputer en allerlei elementen voor het Microdrip-systeem.

Ondertussen ook Manzanita-hout besteld, maar wat problemen bij de levering. MAar ook dat komt wel goed.

Verder zoek ik nu enkel nog wat tufsteen en wat keien om mijn biotopen in te richten. Maar daar heb ik ook al een adresje voor.

Volgende week kan ik dan alles opmeten en mijn aquaria en stellingen bestellen. Hopelijk kan ik dan tegen de eerste week van september met de opstart beginnen.
 

Terug
Bovenaan