Aquariumkamer - IN OPBOUW


jerre050978

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2005
Berichten
2,304
Locatie
Aalst
Mijn luxeprobleem begint zich stilaan op te lossen. Toch zou ik voor de laatste loodjes nog even willen rekenen op jullie idee�n.

Even een korte schets: volgende week beginnen we aan onze verbouwing. Er is een aquariumruimte voor mij gereserveerd. Aangezien de vloer er volledig uit gaat, ga ik overlopen naar de riolering voorzien op al mijn aquaria. Verversing wordt geautomatiseerd.

Er zullen in totaal 8 bakken staan:

1. schildpaddenbak (150 cm lang en 50-80 cm hoog met bioblok en eilandje)
2. aquarium 1: 200*40*50 (l*d*waterhoogte): bestand nog te bepalen
3. aquarium 2: 150*50*50: huidig bestand = koppel Skalaren en verschillende tetras en L-nummers
4. aquarium 4: 170*80*50: hier komt mijn huidig Aziatisch bestand in met Clownbotias, Botia striata, purperkopjes en zoengoerami. De purperkopjes ga ik uitbreiden tot een 50 stuks. De Botia striata zit nu alleen en wordt uitgebreid tot 15 stuks. 9 Clownbotias zitten er nu al in van verschillende grootte.

Deze 4 aquaria komen in een L op stellingen van 90 cm hoog. De vis-aquaria worden gefilterd over 3 aparte biologen van 100 liter.

Daaronder komen nog 3 kleinere bakjes:

5. aquarium 5: 120*35*40: hierin zou ik graag een mooie school werneri's houden in combinatie met een groep Tateurndina ocellicauda. Iemand suggesties over aantallen?
6. aquarium 6: 60*30*35: hier zou ik graag een kleine Aphyosemion-soort in houden. Iemand hier een suggestie voor samenstelling? Bijvissen?
7. aquarium 7: 100*30*35: hier heb ik nog geen idee van bestand. Suggesties?

Als laatste komt er nog een aquarium van een 80-tal cm als doorkijk tussen de keuken en de aquariumkamer. Daar wil ik een betta in houden. Het "afvalwater" zal hier niet in de riolering komen, maar gebruikt worden om een bak met spatyphyllum te bevloeien die in een soort van bioloog staat. Eigenlijk zou ik hiervan een gesloten systeem willen maken. Water via een overloop naar de spatyphyllum, gezuiverd water uit het laatste vak van de bioloog terug naar de bettabak. Hier suggesties voor bettasoorten en/of bijvissen?

Alvast bedankt om mee te denken!
 
aquaplan.jpg
 
Richvio zei:
Heel gaaf idee dit ! Hoe ga je je frame maken?
Het frame is in roestvrij staal. Elk groot aquarium heeft een aparte stelling. Aan deze stelling zullen met magneten planken worden geklikt, zodat enkel de aquaria zelf zichtbaar zijn. Die planken worden versierd met tekeningen in het thema "oerwoud".
 
Dat is een hele onderneming zeg, maar ziet er ook goed uit. Ik blijf je topic dus even volgen ;).
 
Ik ga stap voor stap foto's nemen. Doel is om tegen eind deze zomer up and running te zijn... Hopelijk...

Hebben jullie nog frisse idee�n voor een samenstelling van mijn visbestanden? Vooral de tweemeterbak en de 120 cm-bak weet ik nog niet echt wat ik zou nemen...
 
Voor de 2m bak een mooi bestand om een groep cupido's vormen??? Of maronii's?
 
Effe wat opzoekingen gedaan. Eigenlijk lijkt een Afrika-bak me wel iets. Ik ben zot van de Phenacogrammus interruptus en de Arnoldichtys spilopterus. Lijkt me wel wat in combinatie met Pantodon buchholzi en een groep Synodontis nigriventis. Wat denken jullie?
 
Leuke reacties trouwens. Ben zelf ook heel benieuwd naar de evolutie. Want ik heb het in mijn kop, maar weet natuurlijk niet hoe het er zal uitzien.
 
Hoe gaaf is dit!

Ik wil ook een aquarium kamer!! :D

Een idee om een paar biotopen te maken? echt helemaal gericht op ��n soort vis en zijn omgeving? Dat is ieder geval iets wat ik zou willen doen als ik een aquarium kamer had.
 
W0uter zei:
Hoe gaaf is dit!

Ik wil ook een aquarium kamer!! :D

Een idee om een paar biotopen te maken? echt helemaal gericht op ��n soort vis en zijn omgeving? Dat is ieder geval iets wat ik zou willen doen als ik een aquarium kamer had.
De bedoeling is inderdaad om streekaquaria en biotoopaquaria te maken. Ik ben niet la te streng in mijn selectie en hou wel van wat planten in mijn aquaria. Dus 100% correct zal het niet zijn.
 
zo dat wordt even prof aangepakt zeg
grote plannen hoor ben benieuwd ga het volgen
succes met deze mega klus

groet

jaap
 
Zo zijn we weer een stapje verder.

Ik ben eruit welke vissen ik ga houden in de grote aquaria.

In mijn huidige rio400 blijft mijn Zuid-Amerikaans bestand zitten (koppel Skalaren, Paracheirodon axelrodi, Hemigrammus erythrozonus, koppeltje/harem Apistogramma's (nader te bepalen) en een selectie aan L-nummers)

Het bestand van mijn huidige 2-meterbak (Chromobotia macracanthus, Pethia nigrofasciata, Botia striata) zal verhuizen naar een nieuw te maken aquarium (170*50*80 = l*waterhoogte*d). De school purperkoppen zal uitgebreid worden naar 50 stuks. De Botia striata wordt uitgebreid naar 15 stuks.

In de 2-meterbak komt een biotoop waarbij ik de Cenote van Dzibilchaltun wil nabootsen. Het bestand zal bestaan uit Arnoldichtys fasciatus (niet de blinde versie!), Poecilia velifera en Gambusia yucatana. Er zal een kalksteenformatie die vanaf de linkerkant van het aquarium wordt opgebouwd. Deze zal steeds fijner wordende stenen bevatten naar het midden toe, om te eindigen in koraalzand met wat kleinere kalkstenen. Ik zou hier maar 1 plant willen gebruiken: een waterlelie, waarvan ik de naam nog even moet opzoeken.

Iemand tips om breuk te voorkomen bij het opbouwen van de rotsformatie?


Het aquarium van 120*35*40 wordt zoals eerder gezegd een mooie school werneri's in combinatie met een groep Tateurndina ocellicauda. Iemand enige tips voor planten uit dit biotoop?

Het aquarium van 60*30*35 wordt een killivisbiotoopje

Het laatste aquarium van 100*30*35 wil ik een combinatie van Betta splendens met Celestichthys margaritatus.
 
Om het toch biotoopcorrect te maken ga ik de combinatie maken van Boraras maculatus en Trichopsis pumila ipv de Bettabak.
Met deze laatste heb ik zeer goeie ervaringen. Prachtige diertjes met superinteressant gedrag.
 
Wow, wat een project! Gaaf hoor. Ben heel benieuwd naar alles gaat verlopen en hoe het uiteindelijk zal worden.
 
Tis inderdaad nogal een omslachtig project. Maar ik wil mijn hobby naar "the next level" tillen. Daarbij heb ik vooral gekeken naar uitdagingen op vlak van smaenstelling en techniek. En voor mijn gemak kies ik voor de automatische verversing. Ook technisch een leuke uitdaging. Al had ik veel liever al mijn water gerecupereerd, zoals oorspronkelijk uitgetekend... Alleen ging me dat - onder andere door ons smalle huis - veel meer kosten dan het me zou opbrengen...
 
Fantastische website gevonden met een zoekfunctie op planten, vissen en crustaceae voor mijn Australische biotoop (http://www.angfa.org.au/angfa-database.html).
Ik heb een heel interessant biotoop gevonden met de Hypseleotris compressa, Pseudomugil gertrudae �n de Iriatherina werneri. Een Billabong van de Wenlock River.
Qua planten zou ik kiezen voor de Limnophila brownii en de Blyxa aubertii.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n eenvoudige zoekfunctie gevonden voor een biotoop. Dit is echt top. Zoals heel veel info over regenboogvissen! Vrij beschikbaar en fantastisch goed uitgewerkte projecten.
 
Klaar voor de volgende fase. Overmorgen worden de netten gelegd en donderdag wordt de beton gestort. Dan worden de muren ge�soleerd en de buizen voor de ventilatie gelegd.

Beheer: kunnen jullie dit topic verzetten naar de doe-het-zelf? Het hoort daar ondertussen meer in thuis :). Alvast bedankt!
 
jerre050978 zei:
Beheer: kunnen jullie dit topic verzetten naar de doe-het-zelf? Het hoort daar ondertussen meer in thuis :). Alvast bedankt!
Het is dat ik het toevallig zie, maar het is beter de volgende keer de "Report post" functie te gebruiken. ;) Heb deze nu verplaatst naar "Zelfbouw projecten".
 
Crash zei:
jerre050978 zei:
Beheer: kunnen jullie dit topic verzetten naar de doe-het-zelf? Het hoort daar ondertussen meer in thuis :). Alvast bedankt!
Het is dat ik het toevallig zie, maar het is beter de volgende keer de "Report post" functie te gebruiken. ;) Heb deze nu verplaatst naar "Zelfbouw projecten".
Okido :). Ik zal er op letten in het vervolg.
 
759111_0_82_beton_groot.jpg


Ziezo. Beton ligt er. Nu alle leidingen beneden en de eerste laag isolatie tegen de muur. Dan isolatie op de vloer en chapen.
 
Iemand tips om breuk te voorkomen bij het opbouwen van de rotsformatie?

Je legt waar je rotsformatie komt eerst een piepschuimplaat van 2 cm dikte en dan over het hele oppervlakte van de aquariumbodem kan je een stuk EPDM vijverfolie van een goeie mm dikte leggen, wel oppassen dat bij het maken van de EPDM geen kalk is gebruikt(wat toch vrij frequent voor komt) in dat geval zal je bij bv. een Z-A biotoop veel langer moeten wachten om je goede waterwaarden te krijgen(denk dan bv. aan een lagere PH waarde die je zal moeten hebben.)


Trouwens, je pakt het wel heel groot aan, er zijn veel pro. aquariumzaken die jaloers zijn ;)

Mooi begin iig :)
 
Isolatie muren

fase1.jpg


Ventilatiekanalen ge�nstalleerd

fase2.jpg


Dampscherm ge�nstalleerd

fase3.jpg
 

Terug
Bovenaan