Ancistrussen ziek


Waardes zijn:
Gh 10
Kh 6
ph 7
nitriet + nitraat 0
Waar meet je je watertje mee, strips of drupjes?

ik lees nitraat 0 dus ergens gaat er ergens wat mis in je watertje. Misschien toch wat pieken NH en NO2 gehad.
Heb je gemeten op ammoniak?

Ze zijn bleek en zien er anders uit..
Niet gezond sommige ook wel mager.
Wilde ze tellen voor je maar nu ziet deze er nog erger uit.. hij lijkt zelf te bloeden (scheurtjes)
Ik heb deze groep 2 weken geleden overgenomen en ze zagen er allemaal gezond uit.
Ben je in de gelegenheid om een vis ergens te laten testen op uitwendige parasieten/eencelligen, door middel van een afstrijkje?
Wat je beschrijft doet me denken aan costia.
 
Hoe lang duurt de kuur nog? En kun je geen waterwissel doen en daarna weer aanvullen met Esha?
 
Heb je gemeten op ammoniak?




Ben je in de gelegenheid om een vis ergens te laten testen op uitwendige parasieten/eencelligen, door middel van een afstrijkje?
Wat je beschrijft doet me denken aan costia.
Nee ik had niet gemeten op amoniac.
Ik heb daarna een waterwissel gedaan dus kan ook niet meer terug..

Ik weet eigenlijk niet waar dat zou kunnen een test op parasieten
 
Nee ik had niet gemeten op amoniac.
Ik heb daarna een waterwissel gedaan dus kan ook niet meer terug..

Ik weet eigenlijk niet waar dat zou kunnen een test op parasieten
Ik weet wel een locatie, maar dan komt een microscoop in beeld.
 
Hoe lang duurt de kuur nog? En kun je geen waterwissel doen en daarna weer aanvullen met Esha?
Dit zou de laatste dag zijn.. 31 dec waterwissel van 80% gedaan.
Ik denk dat ik er nog een wissel tegenaan kan gooien.
Gooi er dan maar geen esha meer in aangezien er toch meerdere aan twijfelen
 
Dit zou de laatste dag zijn.. 31 dec waterwissel van 80% gedaan.
Ik denk dat ik er nog een wissel tegenaan kan gooien.
Gooi er dan maar geen esha meer in aangezien er toch meerdere aan twijfelen
Ik zou komende tijd regelmatig een grote waterwissel doen.
 
Ik weet wel een locatie, maar dan komt een microscoop in beeld.
Waar zit die? Dan kan ik kijken of het te overwegen valt.
Ik heb trouwens die opgezwolle vis van gisteren in laten slapen voordat ik ging slapen. Een paar seconde en ze was weg..
De rest ziet er vandaag best goed uit en eten ook..
Ik ben alleen nog lang niet op een gezonde bak.
Denk ook niet dat het over is.
 
Aquabeek. En er bestaat ook een dierenarts voor koi. Die kan de autopsie ook verrichten.
Waar zit die? Dan kan ik kijken of het te overwegen valt.
Ik heb trouwens die opgezwolle vis van gisteren in laten slapen voordat ik ging slapen. Een paar seconde en ze was weg..
De rest ziet er vandaag best goed uit en eten ook..
Ik ben alleen nog lang niet op een gezonde bak.
Denk ook niet dat het over is.
Als ik jou was dan zou ik goed teruglezen wat anderen schrijven. Des te eerder je een verbetering ziet hoe kleiner de schade kan zijn.
 
Nee ik had niet gemeten op amoniac.
Ik heb daarna een waterwissel gedaan dus kan ook niet meer terug..
Geeft niet!
Ik zou je willen adviseren om nu weer no2/no3 en nh3 te meten voordat je je water ververst, om te controleren of er iets/genoeg door je filter wordt omgezet.

31 dec waterwissel van 80% gedaan.
Heb je de vorige waarden na deze waterwissel gemeten? Of ervoor?
Het kan namelijk verklaren waarom je geen no2/no3 meet als je hebt getest na een waterwissel van 80%.
 
Houd er trouwens rekening mee dat de waardes van watertesten niet betrouwbaar zijn wanneer er medicijnen in het water bevinden!
 
Houd er trouwens rekening mee dat de waardes van watertesten niet betrouwbaar zijn wanneer er medicijnen in het water bevinden!
Welke testen en waarom niet?
 
Welke testen en waarom niet?
Esha omdat mij dat is laten weten bij aankoop van die producten en ik ook zulke dingen heb terug gelezen 😛 oh de watertesten voor waterwaardes
 
Geeft niet!
Ik zou je willen adviseren om nu weer no2/no3 en nh3 te meten voordat je je water ververst, om te controleren of er iets/genoeg door je filter wordt omgezet.


Heb je de vorige waarden na deze waterwissel gemeten? Of ervoor?
Het kan namelijk verklaren waarom je geen no2/no3 meet als je hebt getest na een waterwissel van 80%.
Ik had hem ervoor gelezen met een strip.

Nu getest met druppels nog geen waterwissel
Ph 7.5
Kh 7
Gh 7 a 8 8 is nog net wat groener
Amoniak 0.0 geen verkleuring in water
Nitriet 0.5 misschien iets minder maar zat verkleuring in test
Nitraat 10 a 20 maar meer naar de kleur van 10
Fosfaat 0.0 geen verkleuring in water
 
Houd er trouwens rekening mee dat de waardes van watertesten niet betrouwbaar zijn wanneer er medicijnen in het water bevinden!

Nouja dan heb ik net geoefend🙃
 
Nouja dan heb ik net geoefend🙃
Je kan ze wel aannemen maar een afwijking kan wel sneller voor komen volgens mij. Het zal niet groot zijn denk ik 😄
 
Muah, als je pH-meting van 7,5 klopt (de giftigheid van nitriet hangt samen met de pH) is 0,5 mg/L nitriet niet erg. Je krijgt pas problemen (en pas op de lange termijn) bij ongeveer 2 mg/L. Neemt niet weg dat het een goed idee is om voorlopig het filter even met rust te laten zodat het de nitriet weer beter kan verwerken.

En bij twijfel: een zouttoevoeging van een paar gram maakt nitriet al een stuk minder giftig.
 
Laatst bewerkt:
Houd er trouwens rekening mee dat de waardes van watertesten niet betrouwbaar zijn wanneer er medicijnen in het water bevinden!

Medicatie heeft geen invloed op de waterwaarde testen. Tenzij het middel verkleuring geeft in het water dan is wat rotter uit te lezen maar roze of rood met groene zweem is gewoon net als normaal niet goed.

De gevolgen van de medicatie kun je wel terug zien in de testen als er bepaalde middelen inzitten die van invloed zijn op je bacti s waardoor de cyclus niet lekker loopt.
 
Medicatie heeft geen invloed op de waterwaarde testen. Tenzij het middel verkleuring geeft in het water dan is wat rotter uit te lezen maar roze of rood met groene zweem is gewoon net als normaal niet goed.

De gevolgen van de medicatie kun je wel terug zien in de testen als er bepaalde middelen inzitten die van invloed zijn op je bacti s waardoor de cyclus niet lekker loopt.
Dan is dat wéér het volgende dat lfs verzint ipv feiten opnoemt. Ben toen bij een lfs geweest ook met mn ansistrus die ziek was. Hij zei als het aan mij lag lag die vis allang in de prullenbak, zieke vissen zijn niet welkom 🙄 klinkt logisch wat je zegt 😄

Muah, als je pH-meting van 7,5 klopt (de giftigheid van nitriet hangt samen met de pH) is 0,5 mg/L nitriet niet erg. Je krijgt pas problemen (en pas op de lange termijn) bij ongeveer 2 mg/L. Neemt niet weg dat het een goed idee is om voorlopig het filter even met rust te laten zodat het de nitriet weer beter kan verwerken.

En bij twijfel: een zouttoevoeging van een paar gram maakt nitriet al een stuk minder giftig.
Is het normaal voor een ingedraaid aquarium om soms deze waardes te halen? Of hoort een bacterie cultuur dat niet veel eerder te ondervangen als alles is ingedraaid?
 
Muah, als je pH-meting van 7,5 klopt (de giftigheid van nitriet hangt samen met de pH) is 0,5 mg/L nitriet niet erg.
Ik dacht juist dat de ph van invloed is bij nh3/4 want dan heeft de ph invloed op de hoeveelheid ammoniak. Bij een hoge ph wordt er dan meer omgezet in ammoniak.

 
Is het normaal voor een ingedraaid aquarium om soms deze waardes te halen? Of hoort een bacterie cultuur dat niet veel eerder te ondervangen als alles is ingedraaid?
Het zou in een gerijpte bak eigenlijk niet moeten voorkomen. Zo wel dan moet er iets "groots" gebeurd zijn, of de filtering was al aan de magere kant (te zwaar belaste filtermedia) en kan een normale onderhoudsbeurt o.i.d. al niet aan.

Ik test zelf slechts bij hoge uitzondering op ammoniak of nitriet, omdat het normaal gesproken onmogelijk is dat dat uit de hand loopt. Dan moet je echt wel meerdere dode vissen over het hoofd zien of zo.

Ik dacht juist dat de ph van invloed is bij nh3/4 want dan heeft de ph invloed op de hoeveelheid ammoniak. Bij een hoge ph wordt er dan meer omgezet in ammoniak.
Klopt helemaal wat je zegt. Het aparte is dat er zowel bij ammonia(k) een relatie is met de pH, als bij nitriet. Hoe hoger de pH, des te groter (bij meetwaarde X) de fractie van ammoniak zal zijn. En omgekeerd is bij een lagere pH een steeds groter deel van de gemeten nitriet HNO2, wat giftiger is dan NO2-.

Krijg je ongeveer dit als gevaarlijke waarden. Geel = op langere termijn schadelijk. Roze = heulllllll snel je water verversen.

5.3.2-toxic-nitrite-levels-1.jpg
 
Het zou in een gerijpte bak eigenlijk niet moeten voorkomen. Zo wel dan moet er iets "groots" gebeurd zijn, of de filtering was al aan de magere kant (te zwaar belaste filtermedia) en kan een normale onderhoudsbeurt o.i.d. al niet aan.

Ik test zelf slechts bij hoge uitzondering op ammoniak of nitriet, omdat het normaal gesproken onmogelijk is dat dat uit de hand loopt. Dan moet je echt wel meerdere dode vissen over het hoofd zien of zo.


Klopt helemaal wat je zegt. Het aparte is dat er zowel bij ammonia(k) een relatie is met de pH, als bij nitriet. Hoe hoger de pH, des te groter (bij meetwaarde X) de fractie van ammoniak zal zijn. En omgekeerd is bij een lagere pH een steeds groter deel van de gemeten nitriet HNO2, wat giftiger is dan NO2-.

Krijg je ongeveer dit als gevaarlijke waarden. Geel = op langere termijn schadelijk. Roze = heulllllll snel je water verversen.

Bekijk bijlage 354196
Zo dr zit nog een heel verschil in giftigheid van nitriet zeg :0 2 ph punten maakt nitriet 8 keer zo giftig! Ontzettend leerzaam gino bedankt voor de informatie! Voel me net koekiemonster met al die verrukkelijke info omnomnnom 😂
 
Ik heb die dingen ook maar bij elkaar gesprokkeld met een beetje internetten. ;) Mensen maken zich vaak onnodig ongerust om hun meetwaarden. Ook in ziekte-topics wordt daar automatisch de focus op gelegd, terwijl bijv. een iets verhoogde ammoniak eerder een symptoom is van een groter probleem (ontoereikende filtering) dan dat er daadwerkelijk massaal vissen door doodgaan. 9 van de 10 keer is zoiets als "ammonia burn" simpelweg een bacteriële infectie. Etc.
 
Ik heb die dingen ook maar bij elkaar gesprokkeld met een beetje internetten. ;) Mensen maken zich vaak onnodig ongerust om hun meetwaarden. Ook in ziekte-topics wordt daar automatisch de focus op gelegd, terwijl bijv. een iets verhoogde ammoniak eerder een symptoom is van een groter probleem (ontoereikende filtering) dan dat er daadwerkelijk massaal vissen door doodgaan. 9 van de 10 keer is zoiets als "ammonia burn" simpelweg een bacteriële infectie. Etc.
Ja ben blij dat ik het is niet hoef te doen 😂 meestal krijg ik ook maar wat termen benoemd waar ik zelf mn inspecteur gadget mee moet gaan spelen. Vind het niet erg om zo nu en dan een uitgebreid interessant onderwerp te lezen met goedde onderbouwingen en logica. 😁
 
Beste allemaal,
Het ging toch niet goed.. er kwamen meer opgezwollen ancistrussen bij.
Ik heb alles uitgevangen mijn aquarium leeg en ik ga weer opnieuw wachten.
Nog troebel.

En nee niet al mijn vissen zijn gedood ze hebben allemaal een plekkie in 1 van mijn opvang bakken.
De opgezwollen vissen helaas laten gaan. ik had de eerste aangekeken en daar was leed erger dan hoop.
 

Bijlagen

  • 20230104_222102.jpg
    20230104_222102.jpg
    242.1 KB · Weergaven: 38
Minder mooi om te horen. Heb je de bak nu ook even ontsmet of behandeld met iets? Als het een bacterie is, dan zou ik wel even, nu de bak leeg is, de bak even behandelen. Ik ben bang dat als je nu straks opnieuw vissen erin gaat doen, je wellicht met hetzelfde komt te zitten. Maar wellicht dat iemand anders hier over denkt.
 
Minder mooi om te horen. Heb je de bak nu ook even ontsmet of behandeld met iets? Als het een bacterie is, dan zou ik wel even, nu de bak leeg is, de bak even behandelen. Ik ben bang dat als je nu straks opnieuw vissen erin gaat doen, je wellicht met hetzelfde komt te zitten. Maar wellicht dat iemand anders hier over denkt.
Ik heb er nu nog niks inzitten of behandeld..
 
Ik heb er nu nog niks inzitten of behandeld..
De reden dat ik hierover begin, is omdat de overige ook hetzelfde begonnen te vertonen. Dus er heerst iets in je bak. Aangezien die leeg is, qua bewoners, zou een optie zijn om even een kuur te doen. Maar dat zou je eens kunnen navragen.
 
De reden dat ik hierover begin, is omdat de overige ook hetzelfde begonnen te vertonen. Dus er heerst iets in je bak. Aangezien die leeg is, qua bewoners, zou een optie zijn om even een kuur te doen. Maar dat zou je eens kunnen navragen.
Sorry ik was een beetje kortaf.
Nog boos/verdrietig en vooral zielig voor mijn vis.
Ik vind het een goed advies en zal dat morgen even doen bij mijn aquarium winkel.
Ik laat de bak maar even een paar weken draaien zonder vis
 
Sorry ik was een beetje kortaf.
Nog boos/verdrietig en vooral zielig voor mijn vis.
Ik vind het een goed advies en zal dat morgen even doen bij mijn aquarium winkel.
Ik laat de bak maar even een paar weken draaien zonder vis
Geen probleem. Ik ken het gevoel, heb het zelf ook gehad dat ik opnieuw moest beginnen.
Nu de bak leeg is, zou je namelijk de beste optie hebben om echt opnieuw te beginnen. Dus goed om even navraag te doen hierover.
 

Terug
Bovenaan