Ancistrussen ziek


De uv laat ik verlopig uit.
@jikke85

Goed om te lezen dat de vissen uit hun lijden zijn verlost. Wat ik vooral teruglees is dat het al een verloren strijd was. Maar een vraag. Is het niet beter om alleen de uv lamp aan te zetten als het echt nodig is? Medicijnen worden toch ook alleen toegepast wanneer nodig. Misschien is het een optie om een tijdlang Voogle te gebruiken. Die ene vis die zo sterk is vermagerd zou ik eerlijk gezegd ook euthanasie voor kiezen. Als oud varkenshouder zie ik dat als een slijter die altijd minder zal blijven en gesukkel waarschijnlijk zal blijven geven.

Succes met de nieuwe generatie.
 
Leuk die kleintjes maar ja toch jammer van de dode vissen.
 
Hey.. allemaal,
Hoe kan je vissen op een zo een diervriendelijke manier uit hun lijden helpen..
Ik kan dit niet genezen met alles wat ik zou willen..
Dit was gisteren 1 van de betere vissen..
Water wat groen van medicatie.

Mijn uv blijft uit..

Hoe krijg je deze shit in je bak in al die jaren nog nooit gezien..



@jikke85

Goed om te lezen dat de vissen uit hun lijden zijn verlost. Wat ik vooral teruglees is dat het al een verloren strijd was. Maar een vraag. Is het niet beter om alleen de uv lamp aan te zetten als het echt nodig is? Medicijnen worden toch ook alleen toegepast wanneer nodig. Misschien is het een optie om een tijdlang Voogle te gebruiken. Die ene vis die zo sterk is vermagerd zou ik eerlijk gezegd ook euthanasie voor kiezen. Als oud varkenshouder zie ik dat als een slijter die altijd minder zal blijven en gesukkel waarschijnlijk zal blijven geven.

Succes met de nieuwe generatie
 

Bijlagen

  • 20230102_131130.jpg
    20230102_131130.jpg
    129.2 KB · Weergaven: 58
Kruidnagel olie van holland and berret (in apparte bak)
Iets minder diervriendelijk maar ook eventueel gangbaar is de vriezer.
Zonder grap, zijn mensen die het met een kussensloop en een muur oplossen. Stressloos is anders. Maarja leven is stress, dierenarts ook.
Kruidnagel olie is het meest gangbare! Ik snap waar je doorheen gaat, mij was het niet gelukt en wachtte tot het bittere eind. Hoewel dat voor de vis niet altijd prettig hoeft te zijn. Feit is jij blijft achter zonder vis, jij moet er mee leven. In gevallen waar je niets meer kan doen, denk aan jezelf en doe wat het beste voor jou voelt!
 
Kruidnagel olie van holland and berret (in apparte bak)
Iets minder diervriendelijk maar ook eventueel gangbaar is de vriezer.
Zonder grap, zijn mensen die het met een kussensloop en een muur oplossen. Stressloos is anders. Maarja leven is stress, dierenarts ook.
Kruidnagel olie is het meest gangbare! Ik snap waar je doorheen gaat, mij was het niet gelukt en wachtte tot het bittere eind. Hoewel dat voor de vis niet altijd prettig hoeft te zijn. Feit is jij blijft achter zonder vis, jij moet er mee leven. In gevallen waar je niets meer kan doen, denk aan jezelf en doe wat het beste voor jou voelt!
Het is echt 100% dat ik ze niet beter kan maken toch.?
 
En nee ik ben een heel zwak persoon.. iets doodmaken is niet mijn ding en zal ook niet wennen..
Maar om ze te laten lijden totdat ze ploft.. is ook heel verdrietig
 
Ik kan je niets garanderen maar samen kunnen we misschien tot een antwoord komen die het meest logisch lijkt.
Je andere 4 vissen in vergelijking tot deze hoe ging het met hun? Waren ze zo ver gevorderd?
De vis heeft vocht opgehoopt in de buik wat uiteindelijk voor orgaanfalen kan zorgen. Bij mijn vis ging dit niet over maar had met verstopping van de darmen te maken dat is in jouw geval anders.
Waar ik vooral bang voor ben is dat andere vissen hier ook last gaan hebben want we weten nog niet wat het is. Het zou raar zijn dat de andere niet besmet zjjn. Niets doen is in mijn ogen waarschijnlijk totaal geen optie. Maar wat betreft het inslapen. Dat is geheel persoonlijk. Ik speel niet graag voor god zogezegd en in de natuur zou de vis sneller sterven door roofdieren, hoewel wanneer ze alleen in een hoekje of holletje zitten het ook afwachten is tot ze dood gaan. Dus alles proberen kwa behandeling tot het dier overlijd is in mijn ogen niet perse fout.
 
Jij kan alleen doen wat binnen jou macht doet. Je mag je zelf nooit kwalijk nemen voor acties die je genomen hebt of niet genomen hebt. Je mag het als lessen zien als er iets geleerd is maar je doet wat jij denkt dat het beste is. Daar zijn we tenslotte mens voor! Ik zie dat je echt ne best doet en om ze geeft ik geloof niet dat je aan jezelf hoeft te twijfelen in iedergeval 🙂
 
Ik kan je niets garanderen maar samen kunnen we misschien tot een antwoord komen die het meest logisch lijkt.
Je andere 4 vissen in vergelijking tot deze hoe ging het met hun? Waren ze zo ver gevorderd?
De vis heeft vocht opgehoopt in de buik wat uiteindelijk voor orgaanfalen kan zorgen. Bij mijn vis ging dit niet over maar had met verstopping van de darmen te maken dat is in jouw geval anders.
Waar ik vooral bang voor ben is dat andere vissen hier ook last gaan hebben want we weten nog niet wat het is. Het zou raar zijn dat de andere niet besmet zjjn. Niets doen is in mijn ogen waarschijnlijk totaal geen optie. Maar wat betreft het inslapen. Dat is geheel persoonlijk. Ik speel niet graag voor god zogezegd en in de natuur zou de vis sneller sterven door roofdieren, hoewel wanneer ze alleen in een hoekje of holletje zitten het ook afwachten is tot ze dood gaan. Dus alles proberen kwa behandeling tot het dier overlijd is in mijn ogen niet perse fout.
Nee.. dit lijkt niet op de andere..
4 dode vrijdag bleek en dun (dun waarschijnlijk door stress daarvoor van overnemen andere eigenaar.)
Zaterdag uitgevangen met bloedvlekken zaterdag nacht overleden. Geen dikke buik.

Aquarium waterwissel gedaan met 80% gewoon kraanwater zonder middelen.

Vissen in de bak mooi oranje niet ondervoed en levendig..
Vanochtend.. plof

Gisteren gestart met esha 2000 omdat ik niks anders in huis had.
En alle winkels waren dicht
 
Ik was begonnen met asha omdat ik de vinnen aangetast vond.. (ook niet bij allemaal) maar ook bij de gup.
Nu leven er alleen nog 5 zebra visjes en deze algeneters
 
Ik was begonnen met asha omdat ik de vinnen aangetast vond.. (ook niet bij allemaal) maar ook bij de gup.
Nu leven er alleen nog 5 zebra visjes en deze algeneters
Het klinkt als of er iets besmettelijks speeld bij al je vissen in je bak. Hoeveel vissen dood en 6 leven nog? Dus het is niet specifiek iets bij ancistrussen! Het opblazen is het gevolg van orgaanfalen, een bacterie of parasiet kan dit veroorzaken dus dit kan heel goed om de zelfde oorzaak gaan.

Aangezien het om verschillende vissen gaat en er veel zijn aangetast zou ik heel anders te werk gaan.

Heb je een quarantaine bak/ opvang bak? Daar alle vissen in doen , appart behandelen en alles van je bak bij de vissen weg houden wegens nieuwe besmettingen. Dan zijn je vissen in een veilige omgeving waar ze kunnen herstellen terwijl jij je bak aan kan pakken.

Het kan overal zitten en het kan vanalles zijn. In dat geval ben ik er bang voor dat er niets op zit dan opnieuw te beginnen. Ik weet niet of je het aan kan durven nog de oude bodem te herbruiken. Ook niet na het ontsmetten. Sterker nog. Er is niet veel wat je dan nog kan bewaren.

Ik vind dit alleen wel heel zwaar advies om te geven dus ik ben vooral benieuwd wat andere zeggen. Je kan ook wachten tot alle vissen overleden zijn en dan vervolgens alles weg te doen maar er zijn 2 opties. Of het gaat over en we komen nooit achter de oorzaak. Of het gaat niet over, we komen niet achter de oorzaak en je hebt geen vissen meer en heel veel moeite en energie gestopt in iets wat misschien niet werkt.

De grootste kans om de vissen te redden is in mijn ogen heel concreet alles nieuw en de vissen behandelen en hopen dat ze niets besmettelijks mee dragen.

Maar ik hoop vooral dat iemand kan zeggen dat ik het fout heb en er andere manieren zijn om dingen op te lossen :(

Mijn vissen beginnen ook steeds meer te jeuken en vinnen die beschadigd raken ik kan ook niet plaatsen waarom voor het zelfde geld gaat het ook deze kant op :(
 
Nouja ik had niet veel vis er is 1 guppen man dood en dan die 4 ancistrussen.
De guppen man zag er gisteren pas aangepast uit aan zijn staart..
2 guppen vrouwen had ik apart om baby op te vangen en die zijn gezond lijkt wel.. zo ook de man die bij de baby's zit.
Ik hen 1 60 liter bak wat staat waar nog 1 ancistrus in zit ( van de uitgevangen)
Er leven nu dus nog 5 zebra vissen en 6 ancistrus in die bak..

Dat is inderdaad wel drastisch..maar ik snap je wel.

Ik hoop voor je dat jij dat niet hebt.. dat zou echt heel erg zijn. :-(
 
Nouja ik had niet veel vis er is 1 guppen man dood en dan die 4 ancistrussen.
De guppen man zag er gisteren pas aangepast uit aan zijn staart..
2 guppen vrouwen had ik apart om baby op te vangen en die zijn gezond lijkt wel.. zo ook de man die bij de baby's zit.
Ik hen 1 60 liter bak wat staat waar nog 1 ancistrus in zit ( van de uitgevangen)
Er leven nu dus nog 5 zebra vissen en 6 ancistrus in die bak..

Dat is inderdaad wel drastisch..maar ik snap je wel.

Ik hoop voor je dat jij dat niet hebt.. dat zou echt heel erg zijn. :-(
Ik bedoel de ancistrus man die bij zijn baby's zit
 
@jessicapilon weet jij nog iets? Of iemand die iets weet? Klinkt alsof er wel wat hulp en advies bij kan komen wat betreft de 5 zebravissen en de bak zelf. Zou er een bacterie of virus kunnen zijn en wat nu? Wat betreft de ancistus die over is werd al gezegd eutaniseren maar zijn er nog andere opties, of om het lijden minder te maken?
 
Wat een klote zooi zeg :( heb even snel door je topic gescrold hoor niet alles gelezen maar stond ook hoop gebazel tussen hahahaha. Maar ik ben bang dat je een flinke bacteriele probleem hebt op gelopen door alles te gelijk te doen.. kan gebeuren! Hoeft maar ff 1 ding anders te gaan en poef.. shit zooi. Voor nu belangrijk dat je weer stabielitijd en evenwicht krijg. Kijken en observeren.

De dikke vis zou ik tijdelijk even uitvangen. Lucht pomp er bij. Kan zijn dat ze of last van eieren heeft die er niet uitkomen of dr organen liggen stil. Of het laatste verstopping.

Verder weet ik even niks toe toevoegen. Sterkte iig !
 

Ik zal je zeggen wat ik je zou willen adviseren.
Proberen om dieren tot het einde erdoor te willen halen raad ik af. Kwaliteit van leven is nu waar je het beste naar kunt kijken. Heb ik ook gedaan toen ik onze hond, en labrador, met 5½ jaar liet inslapen. Een andere hond, een Mechelse herder had om te beginnen een ontstoken staart-eind en moest ik ook in laten slapen...

Als dierenhouder heb je net als bij veel dingen in het leven een zorgplicht. De juiste keuze maken hoort daar ook bij ook al is het moeilijk. Anders zou je om het hard te zeggen je kunnen afvragen of je niet egoïstisch bezig bent wanneer je een dier onnodig laat lijden. Medicijnen geven als je sowieso niet weet of het de juiste is maakt het voor jou en de vissen extra moeilijk.

Zoals ik het lees lijkt het me dat alle vissen die niet in het besmette water zijn geweest dat je daarmee een nieuwe start-up kunt maken.

En ik zou dus gewoon opnieuw beginnen met een schone lei en eerst 5 weken minimaal in laten draaien.
 
Laatst bewerkt:

Ik zal je zeggen wat ik je zou willen adviseren.
Proberen om dieren tot het einde erdoor te willen halen raad ik af. Kwaliteit van leven is nu waar je het beste naar kunt kijken. Heb ik ook gedaan toen ik onze hond, en labrador, met 5½ jaar liet inslapen. Een andere hond, een Mechelse herder had om te beginnen een ontstoken staart-eind en moest ik ook in laten slapen...

Als dierenhouder heb je net als bij veel dingen in het leven een zorgplicht. De juiste keuze maken hoort daar ook bij ook al is het moeilijk. Anders zou je om het hard te zeggen je kunnen afvragen of je niet egoïstisch bezig bent wanneer je een dier onnodig laat lijden. Medicijnen geven als je sowieso niet weet of het de juiste is maakt het voor jou en de vissen extra moeilijk.

Zoals ik het lees lijkt het me dat alle vissen die niet in het besmette water zijn geweest dat je daarmee een nieuwe start-up kunt maken.

En ik zou dus gewoon opnieuw beginnen met een schone lei en eerst 5 weken minimaal in laten draaien.
Het verschil alleen is dat wij ons kunnen inplaatsen in dieren zoals honden en het lijden kunnen zien en kunnen aanvoelen. We vermenselijken de dieren ook heel erg. Een vis kan reageren op pijnprikkels en akelige sensaties. Maar dat betekend niet dat de vis bewust is van die prikkels. Het kan best zijn dat de vis rustig homptidompti tegen het glas geplakt zit tot hij ophoud met ademhalen zonder zelf bewust te zijn van alles wat in zn lichaam gebeurt. En er zijn ook geen aanwijzingen dat dit anders hoeft te zijn. Bij dieren zoals honden en katten wel. Vissen voelen niet pijn zoals wij doen. Ze ervaren prikkelingen in hun lichaam. Maar dat kan voor hun netzogoed als kietelen aanvoelen dan als pijn.

Dat is waarom je in het voorbeeld kwa honden kan zeggen dat het onnodig leed is en bij vissen kan dat niet. Dat is vermenselijken van iets wat geen mens is. En zolang het dier niet lijd is er dus ook niets egoistisch aan de vis niet eutaniseren. Sterker nog. Begint het egoisme niet bij het hebben van een aquarium? Is het niet egoistisch dat wij de vissen in ons aquarium niet een vrije wereld in het wild gunnen. Wij voor onze plezier die dieren in een glazen kist te stoppen waar ze nooit of de nimmer aan al hun natuurlijke behoefdes kunnen komen? Al speculeren we dat onze vissen stuk voor stuk het zo goed kunnen hebben, denken hun er misschien anders over.

Het is lullig om te benadrukken dat iemand uit eigenbelang keuzes maakt en dat te benadelen terwijl heel deze hobby om eigen belang draait.
Als je de zorgplicht als dierenhouder zou nemen in de aquariumwereld. Dan zou ik snel uit voorzorg geen aquarium aanschaffen want veel geven kunnen we ze, maar alles geven kunnen we ze nooit en of het genoeg is is ook discussie waard. Daar kunnen we beter onze handen van af houden.

Het feit dat er een topic geopend word en gevraagd word naar hulp vind ik zelf al een teken van zorgplicht nemen. Of iemand dan de keuze maakt de dieren te vermensenlijken of niet is aan diegene zelf. Dat neemt niet weg dat diegene niet goed zorgt of heeft willen zorgen. Maarja egoistisch is het zeker! Kan niet voor een ander leven alleen voor je zelf he 😄
 
Don, het is een advies wat ik geef aan Jikke. Zalmen die tegen de stroming in springen zorgen voor zichzelf. Een paling die een heel stuk over land kan gaan zorgt voor zichzelf. Maar de huisdieren die wij hebben is onze taak als eerste goed er voor te zorgen. Maar de vissen van de topicstarter hebben al een flinke klap gehad en daarom spreek ik ook van kwaliteit van leven in mijn advies.

Goed voor dieren zorgen, de juiste keuze maken door de topicstarter is wat telt. De topicstarter moet een goed gevoel hebben bij zijn/haar keuze. Daarom is soms geen andere keuze de beste keuze.
 
Don, het is een advies wat ik geef aan Jikke. Zalmen die tegen de stroming in springen zorgen voor zichzelf. Een paling die een heel stuk over land kan gaan zorgt voor zichzelf. Maar de huisdieren die wij hebben is onze taak als eerste goed er voor te zorgen. Maar de vissen van de topicstarter hebben al een flinke klap gehad en daarom spreek ik ook van kwaliteit van leven in mijn advies.
Ik snap jou advies en ben ook zeker van mening dat een huisdier, welke dan ook niet moet lijden voor de eigenaar.. ik heb de kruidnagelolie ook in huis gehaald.
Ik ga alleen niet uit voorzorg alle vissen euthaniseren. Er zitten er ook tussen die geen uiterlijke afwijkingen hebben en doen alsof er niks aan de hand is. Met eten en hun gebruiken.
Ik hou ze nu wel heel goed in de gaten.
 
Don, het is een advies wat ik geef aan Jikke. Zalmen die tegen de stroming in springen zorgen voor zichzelf. Een paling die een heel stuk over land kan gaan zorgt voor zichzelf. Maar de huisdieren die wij hebben is onze taak als eerste goed er voor te zorgen. Maar de vissen van de topicstarter hebben al een flinke klap gehad en daarom spreek ik ook van kwaliteit van leven in mijn advies.
Ik wilde vooral voorkomen dat er iemand zich rot hoeft te voelen mocht er een besluit gemaakt te worden niet te eutaniseren. Het klinkt als of je bedoelt te zeggen dat het fout is om niet te eutaniseren

Niets doen en eten blijven geven is dierenbeulerij want je houd het beest levend terwijl de kwaliteit van leven misschien ontzettend laag is (maar wanneer mag je zeggen het beest is niets meer waard en wanneer wel? Stel mijn kat zou 6 kerngezonde en lieve leuke kittens krijgen. Maar ik maak ze af. Allemaal. Ik wil geen kittens. Bij mij hebben de kittens geen kwaliteit van leven dus ik eutaniseer ze. Wil je dan zeggen dat ik goed voor mn kittens zorg? Ik heb ze tenslotte verzorgd tot ze dood gingen? Een dier eutaniseren is ook egoistisch. Wie ben jij dat jij mag beslissen het leven van een ander te ontnemen. Het is tenslotte een zonde!

Ik ben blij dat je je mening geeft weetje. Ik zou zo iets nooit durven stellen en soms is het maar goed dat andere die dingen doen. Ik hoop vooral dat TS zelf de mening kan vormen en niet de indruk hoeft te hebben, dat mocht haar mening meer overeenkomen met die van mij dat jullie haar allemaal fout vinden.

Maar andersom ook als ze compleet achter jou staat ben ik ook niet iemand die vind dat ze fout bezig gaat. Ik weet niet of er iets is ald goed en fout in deze. Nouja fout zou echt zijn als je bewust en expres leed veroorzaakt en aanhoud.
Tx voor de goeie reactie anyway je had er ook heel anders op kunnen reageren. Is niet de bedoeling je mening te benadelen in iedergeval. Meer het laten zien dat er een andere kant is!
 
Ik snap jou advies en ben ook zeker van mening dat een huisdier, welke dan ook niet moet lijden voor de eigenaar.. ik heb de kruidnagelolie ook in huis gehaald.
Ik ga alleen niet uit voorzorg alle vissen euthaniseren. Er zitten er ook tussen die geen uiterlijke afwijkingen hebben en doen alsof er niks aan de hand is. Met eten en hun gebruiken.
Ik hou ze nu wel heel goed in de gaten.
Je bent goed bezig! Je mag altijd een bericht sturen als het even moeilijk gaat en alleen jij kan de beste keuze maken voor jou en de diertjes!💪
 
Je bent goed bezig! Je mag altijd een bericht sturen als het even moeilijk gaat en alleen jij kan de beste keuze maken voor jou en de diertjes!💪
Dank je..
Ik geef morgen weer een update
 
Stel mijn kat zou 6 kerngezonde en lieve leuke kittens krijgen. Maar ik maak ze af.
Da's een ander verhaal dan van de topicstarter en dan zou ik de kittens naar een organisatie brengen die de kittens een nieuwe thuis geeft als advies. 😎

Kwaliteit van leven.....
@jikke85 succes met de keuze die je maakt.
 
Mijn uv blijft uit..

Hoe krijg je deze shit in je bak in al die jaren nog nooit gezien..
Er zitten in iedere bak en op elke vis wel ziekteverwekkers. Deze zijn een normaal onderdeel van je "ecosysteem". Ze kunnen van verschillende voedselbronnen leven, waardoor ze ook in de bak aanwezig zijn als de vissen niet ziek van ze worden.

Er moet de laatste tijd iets ontwikkeld/gebeurd zijn waardoor die organismen (zeer waarschijnlijk een bacterie) zich hebben kunnen uitbreiden en een probleem zijn gaan worden voor de afweer van je vissen. Dat kunnen verschillende dingen zijn. Vaak speelt de waterkwaliteit een rol, bijvoorbeeld doordat er geleidelijk steeds meer voer is gegeven en het filter e.e.a. net niet meer kon bijbenen. Soms is dat niet het probleem maar begint het bij een oude vis die ziek wordt of een gestressde vis ( = verminderde weerstand) en die zo de aantallen ziekteverwekkers in het water vergroot.

Duidelijk is in elk geval dat hier iets besmettelijks aan de gang is. Gezien de beperkte behandelmogelijkheden (want goede antibiotica zijn in NL vrijwel niet te krijgen) zou ik als ik jou was ALLE vissen die nu niet 100% zijn uit de bak halen. Of je ze dan afmaakt of ze een kans geeft in een aparte bak (veel water verversen), is aan jou.

Het is niet per se zo dat de spullen in de bak hoeven te worden ontsmet. Als het water eenmaal opgefrist is en het resterende visbestand is gezond, dan zou de situatie weer moeten herstellen.

Voor de toekomst: vergroot je filtercapaciteit. Het zijn de bacteriën in je filter(s) waar de gezondheid van je vissen voor een groot deel van afhangt. Want die bacteriën concurreren de los rondzwevende bacteriën in het water weg, zodat het immuunsysteem van je vissen niet telkens aan de slag moet met alles buiten de deur houden.

Dus: voeg evt een tweede filter toe en gebruik zoveel mogelijk materialen die een hoge capaciteit hebben. Filterspons (grof) is het simpelst en nauwelijks te overtreffen door andere materialen. Of nylon pannensponzen, of... losse K1 in je filter. Keramische materialen zoals siporax/pijpjes/biohome en alles wat gebaseerd is op "dichte" materialen zoals steentjes (met of zonder gaatjes) niet gebruiken als het kan, en als je ze wel hebt op termijn proberen te vervangen met het eerder genoemde.

En je filtermateriaal enkel en alleen LICHT schoonmaken als het zo dichtgeslibd is dat de stroming erg beperkt wordt. "Modder" in het filter hebben is verder niet vies, het is juist het kloppende hart van je biologische filtering.

Filteren is in dit soort situaties echt een van de belangrijkste dingen om op orde te hebben, daarom leg ik er zoveel nadruk op. :)

Oh ja en die UV zou ik juist wel gebruiken! Helpt nu om het water iets sterieler te krijgen. Je vissen zijn echt niet ziek geworden van de UV.
 
Er zitten in iedere bak en op elke vis wel ziekteverwekkers. Deze zijn een normaal onderdeel van je "ecosysteem". Ze kunnen van verschillende voedselbronnen leven, waardoor ze ook in de bak aanwezig zijn als de vissen niet ziek van ze worden.

Er moet de laatste tijd iets ontwikkeld/gebeurd zijn waardoor die organismen (zeer waarschijnlijk een bacterie) zich hebben kunnen uitbreiden en een probleem zijn gaan worden voor de afweer van je vissen. Dat kunnen verschillende dingen zijn. Vaak speelt de waterkwaliteit een rol, bijvoorbeeld doordat er geleidelijk steeds meer voer is gegeven en het filter e.e.a. net niet meer kon bijbenen. Soms is dat niet het probleem maar begint het bij een oude vis die ziek wordt of een gestressde vis ( = verminderde weerstand) en die zo de aantallen ziekteverwekkers in het water vergroot.

Duidelijk is in elk geval dat hier iets besmettelijks aan de gang is. Gezien de beperkte behandelmogelijkheden (want goede antibiotica zijn in NL vrijwel niet te krijgen) zou ik als ik jou was ALLE vissen die nu niet 100% zijn uit de bak halen. Of je ze dan afmaakt of ze een kans geeft in een aparte bak (veel water verversen), is aan jou.

Het is niet per se zo dat de spullen in de bak hoeven te worden ontsmet. Als het water eenmaal opgefrist is en het resterende visbestand is gezond, dan zou de situatie weer moeten herstellen.

Voor de toekomst: vergroot je filtercapaciteit. Het zijn de bacteriën in je filter(s) waar de gezondheid van je vissen voor een groot deel van afhangt. Want die bacteriën concurreren de los rondzwevende bacteriën in het water weg, zodat het immuunsysteem van je vissen niet telkens aan de slag moet met alles buiten de deur houden.

Dus: voeg evt een tweede filter toe en gebruik zoveel mogelijk materialen die een hoge capaciteit hebben. Filterspons (grof) is het simpelst en nauwelijks te overtreffen door andere materialen. Of nylon pannensponzen, of... losse K1 in je filter. Keramische materialen zoals siporax/pijpjes/biohome en alles wat gebaseerd is op "dichte" materialen zoals steentjes (met of zonder gaatjes) niet gebruiken als het kan, en als je ze wel hebt op termijn proberen te vervangen met het eerder genoemde.

En je filtermateriaal enkel en alleen LICHT schoonmaken als het zo dichtgeslibd is dat de stroming erg beperkt wordt. "Modder" in het filter hebben is verder niet vies, het is juist het kloppende hart van je biologische filtering.

Filteren is in dit soort situaties echt een van de belangrijkste dingen om op orde te hebben, daarom leg ik er zoveel nadruk op. :)

Oh ja en die UV zou ik juist wel gebruiken! Helpt nu om het water iets sterieler te krijgen. Je vissen zijn echt niet ziek geworden van de UV.
Hey bedankt,
Er zit sinds 2.5 week een grotere externe filter op.. wel draaid mijn binnenfilter nog omdat deze filter niet is ingewerkt..
Er zitten bijna alleen maar sponsen in en wat balletjes kunststof zwart.
Ik heb de zieke Er nu uit en apart. Ik maak wel me esha kuur af in deze bak..
Daarna maar weer een waterwissel.
Hopenlijk is de filter dan wat beter ingewerkt..

Bedankt voor je inzicht
 
Aangezien het zeer waarschijnlijk gaat om een bacteriële infectie, zou ik kijken naar Sera Bactopur of Colombo bactyfec. Wil je het zeker weten, dan zou je moeten kijken naar een aquariumzaak waar ze een goeie kenner van visziektes hebben. Een goeie zaak, weet vaak wel aan te raden wat te doen.
 
Hey bedankt,
Er zit sinds 2.5 week een grotere externe filter op.. wel draaid mijn binnenfilter nog omdat deze filter niet is ingewerkt..
Er zitten bijna alleen maar sponsen in en wat balletjes kunststof zwart.
Ik heb de zieke Er nu uit en apart. Ik maak wel me esha kuur af in deze bak..
Daarna maar weer een waterwissel.
Hopenlijk is de filter dan wat beter ingewerkt..

Bedankt voor je inzicht
Vertel ook even wat meer over de bak, bakken die je hebt. Grootte, liters, welk filter, buitenfilter. Ik lees ook dat de vissen van een andere houder afkomstig zijn en dat je het extra groter filter 2,5 week hebt. Misschien ligt een deel van de trigger daarin. Wat voor voer geef je de vissen en hoe snel is het op? Wanneer er meer informatie is over de bak kunnen de forumleden beter met je meedenken welk filter zij zouden adviseren.

Wat mij niet duidelijk is, wat ik al eerder aangaf, waarom maak je een kuur af van een medicijn waarvan je niet weet of het de juiste is? Mijn motto is eigenlijk altijd geweest in de stal en nu ook.......
Voorkomen kun je niet alles maar optijd erbij zijn is het halve werk.

Andere vraag die ik ook heb voor de helpenden:

Welk effect hebben de medicijnen voor een bacteriële infectie op het filtermateriaal waar de vissen nu in de bak zijn gehuisvest? Wat doet dit met de goede bacteriën?
 
Welk effect hebben de medicijnen voor een bacteriële infectie op het filtermateriaal waar de vissen nu in de bak zijn gehuisvest? Wat doet dit met de goede bacteriën?
Vooropgesteld dat waarschijnlijk niemand op dit forum ooit het filtermateriaal voor en na een behandeling op microscopisch niveau geanalyseerd heeft.... :p Dit verschilt per middel. Esha 2000 mag volgens de bijsluiter gewoon in een draaiend aquarium worden gebruikt. De stoffen daarin worden dan ook dusdanig laag gedoseerd dat ze min of meer onschadelijk zijn voor het filterleven. Het is vast niet bevorderlijk, maar je draait de boel er ook weer niet de nek mee om.

Baktopur direct is in theorie zwaarder spul. Ik ken de precieze dosering niet maar er zit in principe wel een antibioticum in (nifurpirinol o.i.d.). Toch mag ook dit middel volgens de fabrikant gewoon in een draaiende bak toegepast worden. Ik vraag me dan heel erg af welk nut het spul bij een normale dosering kan hebben, maar goed. Het zal enig effect hebben, moet je maar van uitgaan. Ahum.

Ik ben het met je eens dat gebruik van medicatie met een onduidelijk doel / onduidelijke te verwachten resultaten niet per se geweldig super duper handig is in de meeste gevallen. Al snap ik ook wel dat je dingen wilt proberen als je vissen ziek zijn.
 
Vertel ook even wat meer over de bak, bakken die je hebt. Grootte, liters, welk filter, buitenfilter. Ik lees ook dat de vissen van een andere houder afkomstig zijn en dat je het extra groter filter 2,5 week hebt. Misschien ligt een deel van de trigger daarin. Wat voor voer geef je de vissen en hoe snel is het op? Wanneer er meer informatie is over de bak kunnen de forumleden beter met je meedenken welk filter zij zouden adviseren.

Wat mij niet duidelijk is, wat ik al eerder aangaf, waarom maak je een kuur af van een medicijn waarvan je niet weet of het de juiste is? Mijn motto is eigenlijk altijd geweest in de stal en nu ook.......
Voorkomen kun je niet alles maar optijd erbij zijn is het halve werk.

Andere vraag die ik ook heb voor de helpenden:

Welk effect hebben de medicijnen voor een bacteriële infectie op het filtermateriaal waar de vissen nu in de bak zijn gehuisvest? Wat doet dit met de goede bacteriën?
Ik heb een juwel rio 180 standaard led verlichting.
2 jaar geleden opgezet.

Filter:

Standaard binnen filter op sponsen.
Externe filter jbl cristal profi 1502.
De outflow heb ik half staan omdat ik hem te hard vind.
Filter draait op meegeleverde sponsen.
Binnenfilter draait mee.

Voer:
Beetje vlokvoer voor de andere vissen elke dag binnen minuut op.
1x in de week een blokje rode muggenlarven. Meestal 10 min.
Wafels geef ik om de dag voordat de lamp uitgaat.. volgende ochtend is het weg.
Komkommer leg ik er savonds in volgende avond eruit. Dan niks avond daarna een nieuwe komkommer.

Andere 2 bakken.
Zijn 60 liter
1x zonder filter wel verwarming en bruissteen. Deze gebruik ik alleen voor de mini baby algeneters. Anders zitten ze in de filter.

De andere heeft een interne filter tot 100 liter op spons verwarming en bruissteen.
Hier leven 2 waaierhand garnalen en meestal me zwangere guppen en wat slak. Is vooral bedoeld als quarantaine bak.

Voor alle 3 is er een wekelijkse waterwissel van 30% gewoon kraanwater zonder toevoegingen.
Temp staat op 23
 
De outflow heb ik half staan omdat ik hem te hard vind.
Met 2 buizen van JBL spraybar gaat het inderdaad hard. Heb je dat? Beperken van de outflow zou ik doen met extra gaatjes/buis. Maar kraantje outflow knijpen, nee.

Ik heb zelf een diy spraybar gemaakt.
IMG20230101120624.jpg

Ik heb hetzelfde soort filter en een 902. En ook een juwel Rio 180.
 
Ik maak de kuur af omdat ik niet weet of je mag/ kan stoppen halverwege.
Ik begonnen ben uit een paniek poging ze te helpen en het middel zoals ze zelf zeggen tegen 18 verschillende vormen werkt.
Aangezien ik niet weet wat er mis is leek dit mij een groot bereik..
Los van de discussie of dus medicijnen wel of bijna geen werking hebben door de lage hoeveelheid.
En nee ik heb eigenlijk geen idee wat het met de filter doet
 
Met 2 buizen van JBL spraybar gaat het inderdaad hard. Heb je dat? Beperken van de outflow zou ik doen met extra gaatjes/buis.
Ja die heb ik..
Via de bovenkant. Ik zal er gaatjes in maken. Lijkt me een goede oplossing
 

Bijlagen

  • 20221231_140323.jpg
    20221231_140323.jpg
    188.7 KB · Weergaven: 29
Ja die heb ik..
Via de bovenkant. Ik zal er gaatjes in maken. Lijkt me een goede oplossing
Je kunt ook een extra set outflow 16/22 bestellen van JBL. Dan heb je een set met extra 2 buisjes.


*edit*
In de bak krijg je dan bijvoorbeeld 3 buisjes dus een groter bereik.
 
Tja, antibiotica vagen ook niet altijd al het bacteriële weg. Elke antibioticum werkt voor een andere groep. Het zou dus kunnen dat de filterbaccies ongemoeid blijven. Of het moet een breedband antibioticum zijn. Welke groepen baktopur precies doodt weet ik niet.
 
Tja, antibiotica vagen ook niet altijd al het bacteriële weg. Elke antibioticum werkt voor een andere groep. Het zou dus kunnen dat de filterbaccies ongemoeid blijven. Of het moet een breedband antibioticum zijn. Welke groepen baktopur precies doodt weet ik niet.
Klopt ja, en eventuele wachttijd waar je mee te maken krijgt als het ene niet werkt en je wilt overschakelen naar een ander medicijn. Nog maar te zwijgen over eventuele bijwerkingen...
Zijn er bijvoorbeeld betere medicijnen maar zoals @ Gino88 al een beetje aangeeft staan die niet (meer) op de positieve lijst...
 

Terug
Bovenaan