Ancistrussen ziek


jikke85

Well-known member
Lid geworden
30 december 2022
Berichten
49
Leeftijd
39
Help

Gisteren een waterwissel van 30% gedaan..
Vandaag zitten de ancistrussen boven in de bak..
Ze zijn bleek en zien er anders uit..
Niet gezond sommige ook wel mager.
Ze krijgen normaal komkommer, algenpallets, rode muggenlarven en vlokvoer wat op de grond komt.
(Zijn niet allemaal zo, het is een kweekgroep)
Het einde wat er veranderd is is dat er een uv lamp in is geplaatst.
Wie weet wat ik kan doen????
Foto 1 zijn sommige nu
Foto 2 zo waren ze allemaal.
Please help

Groetjes jikke
 

Bijlagen

  • 16724359154965286402000517422305.jpg
    16724359154965286402000517422305.jpg
    57.7 KB · Weergaven: 63
  • 16724359480198032793702007122479.jpg
    16724359480198032793702007122479.jpg
    290.5 KB · Weergaven: 64
Heb je al geprobeerd de uv lamp weg te doen?
Misschien kan je meer water wisselen. 50 tot 80% alles wat niet in het water hoord er uit voor de zekerheid
 
Hey bedankt voor je antwoord..
Ik heb vandaag de uv uitgezet.. ik heb hem er pas vanaf dinsdagavond in..
Een grotere waterwissel kan ik wel doen.
Zal ik dan aquasafe gebruiken? (Heb ik nooit)
 
Hey bedankt voor je antwoord..
Ik heb vandaag de uv uitgezet.. ik heb hem er pas vanaf dinsdagavond in..
Een grotere waterwissel kan ik wel doen.
Zal ik dan aquasafe gebruiken? (Heb ik nooit)
Kan je gebruiken maar het zal niet heel veel doen... Ik vind het maar een moeilijke. Je wilt niet te veel middelen gaan gebruiken dus misschien kan je het beter achterwege laten. Of maar een klein beetje doen (minder dan aanbevolen). Je weet niet wat je in de toekomst wilt doen namelijk. Hoe oud is hij?
 
Een uvlamp hoort niet in een aquarium, dan verbleken je vissen, zoiets hoort in een filter.

Waarom zou je aquasafe willen gebruiken?
 
Een uvlamp hoort niet in een aquarium, dan verbleken je vissen, zoiets hoort in een filter.

Waarom zou je aquasafe willen gebruiken?
en waarom zou een UV lamp niet in het aquarium horen ??
 
Omdat vissen daar blind van worden en verbleken, een uvlamp moet altijd in een afgeschermde omgeving zitten
Denk als je UV lamp koopt voor een aquarium dat hij altijd afgeschermd zit . Je vraagt niet eens hoe de TS zijn UV lamp eruit ziet en maakt ineens zelf een bevinding .
Sorry dat ik het zeg maar dan zou je beter geen advies geven , dan dit soort advies .
 
Denk als je UV lamp koopt voor een aquarium dat hij altijd afgeschermd zit . Je vraagt niet eens hoe de TS zijn UV lamp eruit ziet en maakt ineens zelf een bevinding .
Sorry dat ik het zeg maar dan zou je beter geen advies geven , dan dit soort advies .
Dan vergis jij je enorm, meeste uv-lampen voor aquaria worden zonder bescherming verkocht
 
Dan vergis jij je enorm, meeste uv-lampen voor aquaria worden zonder bescherming verkocht
Je bedoeld die goedkope prullen die ze bij Amazone en Ali verkopen , maar je hebt nog steeds niet aan de TS gevraagd welke UV lamp hij in zijn bak heeft hangen dus jou advies .........
ps : ik heb net eens bij google gekeken en die bieden mij 2 prullen aan en 100 degelijke UV lampen dus jou stelling van de meeste ......
 
als ik dit zo lees vraag ik me af waarom een een uv lamp
knip:Toch is een uv-lamp niet nodig in een gezond en stabiel aquarium. Zeker in een net opgestart aquarium is het niet slim om een uv-lamp te gebruiken. Je wilt tenslotte niet de ontwikkeling van de bacteriën verstoren. Deze bacteriën heb je juist nodig. Let ook op met het gebruik van de uv-lamp in combinatie met allerlei medicatie. De uv-stralen kunnen de werking van medicatie flink verminderen.
 
Je bedoeld die goedkope prullen die ze bij Amazone en Ali verkopen , maar je hebt nog steeds niet aan de TS gevraagd welke UV lamp hij in zijn bak heeft hangen dus jou advies .........
ps : ik heb net eens bij google gekeken en die bieden mij 2 prullen aan en 100 degelijke UV lampen dus jou stelling van de meeste ......
Dat hoef ik niet te vragen want de vis op de foto is compleet verbleekt, wat dus betekend dat de uvlamp geen bescherming heeft anders verbleekt de vis niet
 
Dat hoef ik niet te vragen want de vis op de foto is compleet verbleekt, wat dus betekend dat de uvlamp geen bescherming heeft anders verbleekt de vis niet
Je wil wel erg graag gelijk hebben he,….;););)
heb eens ff gegoogled op Anciatrus verbleekt.
hier een oud topic met evt. Andere oorzaken? stress?

 
Je wil wel erg graag gelijk hebben he,….;););)
heb eens ff gegoogled op Anciatrus verbleekt.
hier een oud topic met evt. Andere oorzaken? stress?

Misschien je eens verdiepen in ancistrussen, de vis van de foto is een firered ancistrus, als die verbleken door stress ziet dat er heel anders uit.
Wie wil hier nou zijn gelijk halen?
 
Help

Gisteren een waterwissel van 30% gedaan..
Vandaag zitten de ancistrussen boven in de bak..
Ze zijn bleek en zien er anders uit..
Niet gezond sommige ook wel mager.
Ze krijgen normaal komkommer, algenpallets, rode muggenlarven en vlokvoer wat op de grond komt.
(Zijn niet allemaal zo, het is een kweekgroep)
Het einde wat er veranderd is is dat er een uv lamp in is geplaatst.
Wie weet wat ik kan doen????
Foto 1 zijn sommige nu
Foto 2 zo waren ze allemaal.
Please help

Groetjes jikke
Maak is een foto van je UV lamp?
 
Misschien je eens verdiepen in ancistrussen, de vis van de foto is een firered ancistrus, als die verbleken door stress ziet dat er heel anders uit.
Wie wil hier nou zijn gelijk halen?
Gaat me niet om gelijk halen, gaat erom om misschien andere oorzaken te vinden.
 
als ik dit zo lees vraag ik me af waarom een een uv lamp
knip:Toch is een uv-lamp niet nodig in een gezond en stabiel aquarium. Zeker in een net opgestart aquarium is het niet slim om een uv-lamp te gebruiken. Je wilt tenslotte niet de ontwikkeling van de bacteriën verstoren. Deze bacteriën heb je juist nodig. Let ook op met het gebruik van de uv-lamp in combinatie met allerlei medicatie. De uv-stralen kunnen de werking van medicatie flink verminderen.
Ben ik niet mee eens.

Je uv systeem zet je bij de uitflow. Dus na de filter. En in t water zit niet zoveel denderend veel bacteriën. Waardoor de uv haast niks met je goede bacteriën doen.
 
Er zijn genoeg binnenfilters te koop met uv erop zoals in deze link en ik kan me niet voorstellen dat zo n kleine uv unit slecht is voor de vissen.

 
Iedereen zit hier maar onzin te lullen, zonder enige achtergrond.

Laten we eerst even vragen wat voor uv hij heeft.

Wat voor voer die geeft. Wat voor schuilplaatsen.


Uv of geen uv. Als die beesten geen schuilplaatsen hebben dan zijn ze ook gestrest.
 
Er zijn genoeg binnenfilters te koop met uv erop zoals in deze link en ik kan me niet voorstellen dat zo n kleine uv unit slecht is voor de vissen.

Dat zijn inderdaad de goede dan zit er een filter omheen
 
@jikke85,

Voordat er van alles geroepen wordt, wat nu al gebeurd, wellicht even handig om de volgende dingen even te plaatsen, zodat men er een completer beeld van hebben:

1. Waterwaardes
2. Foto van de bak, wellicht speelt er iets anders?

Je geeft aan dat je gisteren een 30% waterwissel hebt gedaan. Is dit gewoon met kraanwater gebeurt, of wellicht met regenwater?

3. Welke UV unit heb je op de bak geïnstalleerd?
 
Ben ik niet mee eens.

Je uv systeem zet je bij de uitflow. Dus na de filter. En in t water zit niet zoveel denderend veel bacteriën. Waardoor de uv haast niks met je goede bacteriën doen.
Prima dat je het er niet mee eens bent stukje txt komt trouwens van een uv apparaten verkoper mag aannemen dat deze dit niet zegt zonder rede.
Maar goed ieder zijn zienswijze.
Maar de vraag wordt er niet mee beantwoordt waarom een uv lamp in de bak en wat wil TS er mee bereiken.
 
Hey allemaal,
Wat veel reacties ik zal vanmiddag als ik thuis ben zoveel mogelijk foto's voor jullie maken..
Ik hebceen losse uv gekocht omdat er geen 1 in mijn filter zat en ik er juist goede dingen over had gelezen.
Deze zit niet los in mijn bak maar in het filterhuis waar de interne filter zat.
Ik zal vanmiddag nog de waardes een keer meten.
Het zijn er meer van de groep die het hebben en sommige niet.
Degene die het wel hebben zijn ook mager.
Ik laat het zo snel mogelijk weten
 
Prima dat je het er niet mee eens bent stukje txt komt trouwens van een uv apparaten verkoper mag aannemen dat deze dit niet zegt zonder rede.
Maar goed ieder zijn zienswijze.
Maar de vraag wordt er niet mee beantwoordt waarom een uv lamp in de bak en wat wil TS er mee bereiken.
Nee klopt. Maar jouw vraag is ook niet zijn probleem.

En verkoper dat zegt? Really? Jaap aub... een verkoper zegt ook een goudvis kan in een kom.
En maanvissen in een meterbak..

Maar geloof jij de verkoper maar. Haha
 
Laatst bewerkt:

Nee klopt. Maar jouw vraag is ook niet zijn probleem.

En verkoper dat zegt? Really? Jaap aub... een verkoper zegt ook een goudvis kan in een kom.
En maanvissen in een meterbak..

Maar geloof jij de verkoper maar. Haha
Zeg alsjeblieft niet alle verkopers praten onzin
Niet iedereen met een afwijkende mening gelijk de grond proberen te werken.
Trouwens over uv gesproken :unsure:vraag je 1 ding af is dit natuurlijk al die middelen.
Doet ze vaker. Wrm denk je dat veel problemen met haar hebben...
Ben je nou nog niet overheen stop der nou is mee wordt eentonig
 
Hey allemaal,
Wat veel reacties ik zal vanmiddag als ik thuis ben zoveel mogelijk foto's voor jullie maken..
Ik hebceen losse uv gekocht omdat er geen 1 in mijn filter zat en ik er juist goede dingen over had gelezen.
Deze zit niet los in mijn bak maar in het filterhuis waar de interne filter zat.
Ik zal vanmiddag nog de waardes een keer meten.
Het zijn er meer van de groep die het hebben en sommige niet.
Degene die het wel hebben zijn ook mager.
Ik laat het zo snel mogelijk weten

In je eerste bericht heb je het over een deel van de kweekgroep, hoe heb je de groep gehuisvest? Wellicht dat daar mogelijk is mis mee is, en daardoor exemplaren wellicht stress ondervinden? Zit even hardop te denken voor je. Want als er te weinig schuilplaatsen, legholen zijn, dan kan best zijn dat een deel zich minder op zijn gemak voelt en ook wellicht minder eten te pakken krijgen.
 
Hoi allemaal,

Zoveel mogelijk antwoorden en informatie.

Ik weet niet hoe oud ze zijn. Het is een groep van 11 dieren waarvan 5 zo zijn.

Ik heb 3 weken geleden een buitenfiltergeplaatst omdat ik daar op over wil stappen. Ik heb de binnenfilter laten draaien (nog steeds)
Totdat de externe filter het kan overnemen.

Ik heb deze groep 2 weken geleden overgenomen en ze zagen er allemaal gezond uit.
Ik heb al 2 nesten dus opzich is er iets goed in de bak.

Ik doe mijn waterwissel met kraanwater. Woon in noord holland. Begon over aqausafe om ze eventueel te kunnen redden. Geen voorstander van.

Waardes zijn:
Gh 10
Kh 6
ph 7
nitriet + nitraat 0


Ik heb een uv geplaatst afgelopen dinsdagavond in mijn filterhuis. Ik had wat last van zweefalg dus dacht kan het proberen. Voor de foto ging die nu even aan.

De gezonde vissen eten zijn op kleur en maken nesten de andere verhongeren lijkt wel maar er ligt genoeg.

Ze hebben komkommer algentablets rode muggenlarven 1x in de week en vlokvoer wat op de bodem komt.
 

Bijlagen

  • 20221231_135224.jpg
    20221231_135224.jpg
    290.2 KB · Weergaven: 54
  • 20221231_135232.jpg
    20221231_135232.jpg
    375.6 KB · Weergaven: 53
  • 20221231_135245.jpg
    20221231_135245.jpg
    368 KB · Weergaven: 53
  • 20221231_135305.jpg
    20221231_135305.jpg
    141.4 KB · Weergaven: 57
  • 20221231_140256.jpg
    20221231_140256.jpg
    148.5 KB · Weergaven: 52
  • 20221231_140310.jpg
    20221231_140310.jpg
    152 KB · Weergaven: 50
  • 20221231_140323.jpg
    20221231_140323.jpg
    189.1 KB · Weergaven: 57
  • 20221231_140346.jpg
    20221231_140346.jpg
    167.9 KB · Weergaven: 53
In je eerste bericht heb je het over een deel van de kweekgroep, hoe heb je de groep gehuisvest? Wellicht dat daar mogelijk is mis mee is, en daardoor exemplaren wellicht stress ondervinden? Zit even hardop te denken voor je. Want als er te weinig schuilplaatsen, legholen zijn, dan kan best zijn dat een deel zich minder op zijn gemak voelt en ook wellicht minder eten te pakken krijgen.
Ik denk ook dat ze stress hebben.. ook al blijven er wel holen leeg waar ze in zouden kunnen gaan.
Ik kan er wel wat bij plaatsen..
Die zwakke er nu uitvangen en apart zetten geeft nog meer stress denk ik.
 
Zeg alsjeblieft niet alle verkopers praten onzin
Niet iedereen met een afwijkende mening gelijk de grond proberen te werken.
Trouwens over uv gesproken :unsure:vraag je 1 ding af is dit natuurlijk al die middelen.

Ben je nou nog niet overheen stop der nou is mee wordt eentonig
Jank niet zo Jaap. Ik mag vinden wat ik wil. Daar heb jij niks over te zeggen. Wil je dat niet zien mag je mij op negeer zetten.


Ik zeg niet dat alle verkopers onzin praten. Maar kom niet met een standpunt de verkoper die dat verkoopt dat die weten wel waarover ze het hebben.


Btw natuur heb je zon. Zon is ook een bron van UV stralingen.

Niet altijd alles afkraken he. Ik gebruik een uvc unit en geen issues mee ondervonden.

Maar indd of het echt heeeeel veel verandering brengt? Dat mag joost weten.

Maar dan nog let ppl use what they want right.


Maar jouw opmerking over wrm hij een uvc heeft doet totaal niet toe aan wat zijn daadwerkelijke probleem is.
Dus heeft hij wat aan deze discussie? Nee
 
Vind ze wel redelijk hoog hangen. Kan je het licht wat dimmen?

En de UV wat je hebt is niet echt de van het
 
Als ik het zo bekijk, dan zie ik maar 4 legholen. Je hebt 11 Ancistrussen, en daarvan zijn er 5 die minder zijn nu. Ik denk dat je beter de groep kunt splitsen. Dus de 5 die minder goed doen, in een andere bak huisvesten (indien je die voor handen hebt). Daarnaast zou ik persoonlijk wat meer legholen neerleggen, of holen creëren. De exemplaren die gezond zijn zullen waarschijnlijk de dominantere zijn binnen de groep en als eerste het voer opeisen. Ancistrussen kunnen onderling nog wel eens elkaar veel opjagen. Ik heb in mijn 2m bak Ancistrus patronus en daarbij nog een grote Panaque, maar de Ancistrus laat soms duidelijk merken dat die een bepaalde plek heeft waar de Panaque niet geduld wordt. Dus dit geeft al aan hoe ze kunnen zijn.

Verder zou ik eens kijken wat er gebeurt als je de UV lamp eens uitlaat voor een tijdje.

Edit: wat is de verhouding man/vrouw in de groep?
 

Terug
Bovenaan