Ancistrus


Ik ga denk ik de vissen overzetten naar 60liter met de ornamenten erbijen hoe zet ik de vissen over
 

Bijlagen

  • 16732026367878073005188163028326.jpg
    16732026367878073005188163028326.jpg
    478 KB · Weergaven: 40
  • 1673202651051563291094125612769.jpg
    1673202651051563291094125612769.jpg
    492.6 KB · Weergaven: 39
Er zaten 2 guppy's in twee blackmolly's en een pleco , die zijn allemaal dood of weggebracht en nu zitten er een ancitrus in en een betta en een saigon algeneter
Maar ik heb een hoge nitrate wat moet ik doen gewoon water ververs
Ja water verversen. Doe maar een x 80% (zodat het water van de 60l helemaal schoon is) en daarna om de dag 50% in de 60l met de vissen daar in. Dan kan het nitraat nooit een giftige waarde bereiken. De overleden vissen hebben het water ook misschien bevuilt dus dat zou ook een rede kunnen zijn dat het nu extra hoog is.

Heb je het water al gewisseld de afgelopen dagen?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga denk ik de vissen overzetten naar 60liter met de ornamenten erbijen hoe zet ik de vissen over
Het beste is om de vissen langzaam te laten wennen aan de temperatuur en waterwaardes.

Je kan het beste de vissen in een ruime apparte bak zetten als je dat hebt. Daar doe je 50% van de ene bak in en 50% van de andere bak. Daar doe je de vissen in voor 10 minuten. Dan haal je een deel water er uit, en vult het aan met water van de 60l.
Dat blijf je doen tot er zo goed als alleen nog maar water over is van de 60l en dan kan je alles in de 60l doen.

Zo wennen de vissen langzaam.
En anders

Je kan ze er ook gewoon in doen, als de temperatuur ongeveer het zelfde is zou het waarschijnlijk niet fout gaan.

Maar aangezien je ancistrus zo kostbaar is zou je het kunnen proberen op de eerste manier zoals ik het beschreef.

(De eerste manier is alleen misschien meer stressvol en dat is ook niet bevordelijk)
 
En het moet ook te doen zijn voor jou he! Je moet het niet te moeilijk voor je zelf maken

Belangrijk is dat het water van de 60l helemaal schoon is dus daar moet het water van gewisseld worden. Als het water schoon is, dan kunnen de vissen en de rest van de spullen er allemaal in en draaien maar en dan om de dag wisselen. Dan zit je wel goed vermoed ik!
 
Ze zijn nu aan het wennen
 

Bijlagen

  • 16732046287991121994498709856783.jpg
    16732046287991121994498709856783.jpg
    427.5 KB · Weergaven: 48
Ik lees jullie reacties nu pas hoopen dat dit goed gaat
 
Is het ook goed als ik elke dag 50procent van het water ververst en dan steeds minder tot 20procent
 
Een grotere bak dan 60 liter, wat meer ruimte. Bijv een 80 cm kan een interessante optie zijn.
Ek heb net een nieuw aquarium dus ik denk niet dat een nieuw aquarium mag van mijn auders 😑
 
Je hebt strips en die zijn niet heel erg nauwkeurig maar geven wel een indicatie dus ik zou in de 60cm dagelijks even een stripje doen voor alle zekerheid. Zolang je geen no2 meet zou ik niet verversen want in het water zit ook eten voor de bacterien.
 
Is het ook goed als ik elke dag 50procent van het water ververst en dan steeds minder tot 20procent
Dat kan ook alleen elke dag is misschien ook weer erg stressvol. De eerste dagen is geen gek plan misschien. Ik heb ook een tijdje 20% per dag gedaan alleen als je is een dag geen tijd of zin hebt dan word het zo gedoe dat moet je zelf niet willen. Maar het kan uiteindelijk ook een optie zijn. Geleidelijker is het wel, maar ook stressvoller voor jou en de vissen.
 
Je hebt strips en die zijn niet heel erg nauwkeurig maar geven wel een indicatie dus ik zou in de 60cm dagelijks even een stripje doen voor alle zekerheid. Zolang je geen no2 meet zou ik niet verversen want in het water zit ook eten voor de bacterien.
Daar zijn de strips niet betrouwbaar genoeg voor de eerste week-2 weken. Als de piek komt, en hard komt, kan het zo mis gaan. Als je dan wacht op de indicatie van de strip kan je zo mis zitten misschien.
Maar niet té veel wisselen kan geen geen kwaad nee. Dr zijn ook mensen die hun water 100% per dag wisselen, geen planten geen bodem geen filter. Kan ook. Als het water maar schoon blijft 😄
 
..
Maar niet té veel wisselen kan geen geen kwaad nee. Dr zijn ook mensen die hun water 100% per dag wisselen, geen planten geen bodem geen filter. Kan ook. Als het water maar schoon blijft 😄
oneens!

Volledige waterwissel in een kale bak, met alleen vissen kan wel.

Maar een beplante bak alles verwisselen begin je in principe weer opnieuw. Ik zou nooit meer als 50% doen in een beplante bak. Je wil toch bacterien behouden? Ook in de waterkolom.
 
oneens!

Volledige waterwissel in een kale bak, met alleen vissen kan wel.

Maar een beplante bak alles verwisselen begin je in principe weer opnieuw. Ik zou nooit meer als 50% doen in een beplante bak. Je wil toch bacterien behouden? Ook in de waterkolom.
Ja beetje moeilijke zin van mij, niet té veel, dat is niet erg. Maar te veel zou in een zn situatie die jij schrijft inderdaad 50% zijn vanwege de voedingstoffen voor de planten bijvoorbeeld.
In dit geval gaat de gezondheid van de vissen wel voor de planten natuurlijk.

We bedoelen het zelfde alleen ik zeg het verwarrend. Bedankt :)
 
Ze zitten nu in de 60 liter bak ik ga zo slapen en ik hoop dat het morgen ochtend goed gaat 🤞en kan ik na vier weken de klijne filter uit de grote bak halen en die dan in die klijne bak doen want dan wil ik die bak omzetten met nieuw grind en nieuwe planten (meschien neppe planten en dan garnalen of slakken of een betta erin doen
 
Na 4 weken moet de 60cm zijn ingedraaid inderdaad.
 
Je wil toch bacterien behouden? Ook in de waterkolom.
Die in de waterkolom zijn verwaarloosbaar en in een gewone bak zitten die in de bodem en de filter en dan kun je gerust wat meer verversen. Ik meende dat het Stefan was die eens zei dat je in de waterkolom maar een paar procent van de goede bacterien hebt zitten.
 
Ja beetje moeilijke zin van mij, niet té veel, dat is niet erg. Maar te veel zou in een zn situatie die jij schrijft inderdaad 50% zijn vanwege de voedingstoffen voor de planten bijvoorbeeld.
In dit geval gaat de gezondheid van de vissen wel voor de planten natuurlijk.

We bedoelen het zelfde alleen ik zeg het verwarrend. Bedankt :)
Please!

Verwar

De

Boel

Dan

Ook

Niet

Telkens

Nuf said
 
Die in de waterkolom zijn verwaarloosbaar en in een gewone bak zitten die in de bodem en de filter en dan kun je gerust wat meer verversen. Ik meende dat het Stefan was die eens zei dat je in de waterkolom maar een paar procent van de goede bacterien hebt zitten.
Het is alleen wel zo dat er ook nuttige bacteriën in het water zitten die essentieel zijn voor het stabiliseren die weer bijna niet in het filter zitten. Daarom is water ook weer wel belangrijk te behouden. Alleen de bacteriën die bij het nitrificatieproces horen zitten vooral in het filter en die zijn in het begin juist heel belangrijk. Daar heeft @Fozzy gelijk in. Uiteindelijk heb je ze allemaal nodig, maarja hoeveel soorten zijn er ook niet 😀
 
Voor al je belangrijke bacteriën kun je vertrouwen op je filter en de oppervlakken in je bak. Het water zelf maakt voor de balans geen reet uit. Voor je vissen is een laag aantal bacteriën in het water zelfs alleen maar goed.
 
Voor al je belangrijke bacteriën kun je vertrouwen op je filter en de oppervlakken in je bak. Het water zelf maakt voor de balans geen reet uit. En voor je vissen is een laag aantal bacteriën in het water alleen maar goed.
Alle ja? Zitten er dan echt geen juist in het water die ook een belangrijke rol kunnen spelen? (Buiten het nitrificatieproces)
 
Aha dit verduidelijkt allemaal weer een hoop"
Absoluut niet verwarrend.
 
@Yaantje_13 ik zou zeggen, morgenochtend kijken zonder verlichting. Vissen hebben na een overgang van nieuwe bak vooral rust nodig. Dat is trouwens bij elk dier zo.
 
Lees dit even door Don.
Ik heb het door gelezen tx! Ik mis een hele boel informatie en een deel klopt niet wat ze zeggen maar er staan ook veel dingen in die waar zijn en leerzaam kunnen zijn.
 
Alle ja? Zitten er dan echt geen juist in het water die ook een belangrijke rol kunnen spelen? (Buiten het nitrificatieproces)
Noujaaaa.... in principe kan alles wat zich aan bacteriën op de oppervlakken bevindt ook in het water zweven en omgekeerd. :) In de praktijk is het in de waterkolom alleen minder makkelijk voor bacteriën (of het nou nitrificerende of "normale", heterotrofe bacteriën zijn) om zich te voeden en stabiel hun cyclus te doorlopen. Een kolonie opbouwen op een vaste plek waar water langsstroomt is efficiënter. Dat is dan ook waarom de dichtheid van bacteriën in filters het grootst is; de bacteriën daar komen makkelijk aan hun voedsel en kunnen relatief ongestoord om zich heen bouwen. En het is waarom een filter met rondzwevende media (zoals K1) heel goed werkt... Het is de droom van iedere bacterie om met huis en al rondgechauffeurd te worden en het voedsel om de oren te krijgen. :DD
 
Fozzy, je bedoelt het prima, maar TS is 13. Het zegt hem/ haar nog niets als je nitriet roept, probeer het uit te leggen met zo min mogelijk woorden die lastiger te begrijpen kunnen zijn. Dat komt nog wel, eerst de basis helder hebben....
Één van de basisdingen van het aquariumhouden is de stikstofcyclus. Iedereen die een aquarium wil gaan houden zou dit moeten weten, ongeacht de leeftijd.
 
Klopt, ben ik het volledig mee eens, maar hoe je dat uitlegt, moet wel afgestemd zijn op de luisteraar. Anders schiet je je doel voorbij.
 
Klopt, ben ik het volledig mee eens, maar hoe je dat uitlegt, moet wel afgestemd zijn op de luisteraar. Anders schiet je je doel voorbij.
Kind van 13 tegenwoordig weten meer dan toen wij 13 waren. Plus als men uitlegt en het niet begrijpt grijpt ie naar google.
Of hij vraagt het wel. Dus om zo een statement hier te plaatsen lijkt mij overbodig.
 
Daar heb je ook weer gelijk in...
In mijn tijd, toen ik nog jong was🐉Je weet wel toen er nog dino's rondliepen enzo....
 

Terug
Bovenaan