Ancistrus


Yaantje_13

Well-known member
Lid geworden
27 december 2022
Berichten
253
Leeftijd
23
Hoi ik heb dus een albino ancitrus en die kan wel in een 60 liter bak (58×46×36
 
Hij zit nu nog in 25 liter en ik weet dat die veel te groot is voor dat aquarium en er is al een groter aquarium aan het indraaien en het is dus een mannetje 8cm lang en in die bak zit ook nig een vrouwtjes kempvis een een algneter saigon ( ik weet dat de bak te klijn is ) maar mijn vragen zijn dus of die albino ancitrus in die grote bak zich lekker voelt en welke vissen ik nog kan toevoegen in die bak want oo de bovenste laag heb ik dus die betta ( maar die is nog jong dus meschien is het wel een man ) maar dan beb ik niks in de middelste laag aan vissen en de mijn bodem laag heb ik dus die ancitrus en ik ga binnenkort die algeneter saigon wegdoen
 
Hoeveel groter is die grotere bak? Wat zijn de afmetingen?
 
Hoeveel groter is die grotere bak? Wat zijn de afmetingen?
1 bak is 25 liter daar zitten de vissen nu in,
Andere bak is 60 liter, die word nu ingedraaid.
Ik zou eigenlijk bijna zeggen, doe het filter en de vissen en de ornamenten van de 25 liter in de 60l, en laat alles in die bak draaien. En vervolgens om de dag een 50% waterwissel doen de komende week of 2.

Zn 25 liter bak heeft niet veel filtraat op de bodem, de oppervlakte van de 60l is bijna 3 keer zo groot. Ik denk dat ze beter in de 60l kunnen met 2 filters draaiend en er nog een tijdje geen extra vissen bij nemen tot alles in is gedraaid.

Maar het is moeilijk zeggen zonder fotos,
@Yaantje_13 kan je wat fotos laten zien?
 
Ik vind 60 liter nog steeds heel klein klinken en zeker als je daar nog andere vissen bij wilt zetten...
Maar verras me, en laat de foto's van de bak zien?
 
Eerste is 60 liter en tweede 25 liter maar alsnog gaat het goed met de klijne bak geen probleem in 3 weken en niks kwa kh of ph js te goog of te laag en ik ververs om de week 15 procent en om de maand de filter en waarom alle ornamenten en hoe moet ik die filter dan in die andere bak stoppen als er nu al vissen in zitten plus ik ben 13 dus het is moeilijk om alles te regelen want ik moest alles alleen kopen van mijn zakgeld dus ja groter aquarium is best duur alleen 25 liter heb ik gekregen
 

Bijlagen

  • 16731260059815882628972495546870.jpg
    16731260059815882628972495546870.jpg
    500.9 KB · Weergaven: 76
  • 1673126048381342490295683382782.jpg
    1673126048381342490295683382782.jpg
    515.7 KB · Weergaven: 70
En 2 filters in ee bak is te druk voor een betta toch ?
 
Ik zie het morgen want ik ga slapen👍
 
En de filter die er ju inzit pompt 100. Tot 200 liter per uur en die andere minder dan honderd
 
Goedemorgen @Yaantje_13 - Yaantje.

Je hebt dus een (*1) 25 liter bakje en een (*2) 60 liter bak allebei met een binnenfilter. 60 liter heeft een Superfish filter.

(*1) 25 liter.
Op ornamenten, bodembedekking, filter(sponzen) ontwikkelen zich bacteriën. Daarom adviseert @don1262 , prima advies, om de ornamenten en het filter van de 25 liter mee te laten draaien in de 60 liter.

Verder zie ik naar ik meen echidorus bleheri in de 25 liter op de foto. Deze plant, zwaardplant wordt nogal fors. Haalt de voeding vooral uit de bodem. Wordt te groot voor de 25 liter.

In een 25 liter bakje kun je 1 betta (kempvis) houden of bijvoorbeeld vuurgarnalen. Dat zijn erg goede opruimers. Op marktplaats zijn die heel goedkoop om aan te schaffen.

De (*2) 60 liter heb je prachtig ingericht, compliment!

Waar je vissen haalt een belangrijke tip. Voordat je iets koopt in de vissen winkel (LFS - Local Fish Store). Loop eerst op je gemak rond. Kijk goed rond in de bakken. Hoe zien de vissen eruit? Worden ze goed verzorgd, geen dode vissen? Controle begint voor jou in de winkel.

Schrijf de namen van vissen en planten op dan kun je informatie opzoeken op internet en ook vragen stellen op het forum zoals je nu doet. Als plantenvoeding kun je bijvoorbeeld kiezen voor Profito van Easylife. En tabletten, kleibolletje voor in de bodem.

Producten die passen voor jouw portemonnee/budget en liefst nog wat geld overhouden.
Ook via marktplaats speuren naar planten, vissen garnalen kan nogal verschil maken in de praktijk. Op marktplaats ben je bijvoorbeeld veel goedkoper uit voor vuurgarnalen.

Tropica, tropica.com en Aquainfo zijn 2 sites als voorbeeld om ook informatie te vinden. Tropica voor planten, Aquainfo voor planten en vissen.
Ik sluit me aan bij de woorden van @Lysia om niet te veel vissen te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle informatie, maar ik snap dat met die 24 liter bak niet hellemaal want ik moet dus die ornamenten en filter in die grote bak stoppen ? Maar dan hebben de vissen in de klijne bak geen filter of ornamenten om zicht te verstoppen bv ancitrus en mag ik die ornamenten en filter er wel uithalen als de bak is ingedraait en de vissen erin mogen want die ornamenten in de 25 liter bak wil ik niet in re 60 liter bak als er vissen in zitten
 
In de 60 kan de ancistrus wel in.

Men bedoelt alles overzetten filter en planten. Ornamenten en vissen
 
In de 60 kan de ancistrus wel in.

Men bedoelt alles overzetten filter en planten. Ornamenten en vissen
Als aanvulling, ook waterwissel 50%.
Je vissen gebruiken het aquarium als openbaar toilet. Er komen stoffen in je aquarium wat een filter niet allemaal aankan. Bacteriën zetten bepaalde stoffen om in veilige waardes, nitriet naar nitraat bijvoorbeeld. Laat in de vissen winkel je aquariumwater testen.

Er komt veel informatie op je af en ik leer net als jij ook nog steeds bij met vallen en weer opstaan.
Een bron voor watertesten. Voorkeur heeft druppeltesten.
 
Hier vindt je ook informatie over het afhevelen van aquariumwater. Wanneer je ziet dat het filter te weinig doorstroming geeft na een tijd kun je daarin de spons van een filter uitspoelen. Zo verlies je minder bacteriën waar je zuinig op zult moeten zijn. 🙂


Om een gemakkelijk ezelsbruggetje te hebben voor het water verversen kun je aan de zijkant een stickertje plakken zodat je voor jezelf kunt zien hoever het water mag zakken bij het afhevelen.
 
Bedankt voor alle informatie, maar ik snap dat met die 24 liter bak niet hellemaal want ik moet dus die ornamenten en filter in die grote bak stoppen ? Maar dan hebben de vissen in de klijne bak geen filter of ornamenten om zicht te verstoppen bv ancitrus en mag ik die ornamenten en filter er wel uithalen als de bak is ingedraait en de vissen erin mogen want die ornamenten in de 25 liter bak wil ik niet in re 60 liter bak als er vissen in zitten
Niet het filter eruit halen want dan heeft je kleine bak geen filter meer en dan gaat het in notime fout, ornamenten kun je ook gewoon laten staan waar ze nu staan daar zitten haast niks aan bacterien op wat de indraaiperiode kan beinvloeden, beetje rare adviezen die Don geeft.
Als de bak is ingedraaid kun je prima alles verhuizen naar de nieuwe bak wat je wil verhuizen, je ancistrus zal dat ongetwijfeld waarderen.
 
Hallo Yaantje, allereerst goed dat je hier om informatie vraagt. Bij het beginnen met deze hobby komt er veel op je af en maak je vaak vanuit enthousiasme en wellicht in goed vertrouwen van de verkoper wel eens een minder handige keuze. Dat geeft natuurlijk niet aangezien je op deze manier snel leert wat wel en niet kan.

Met de Ancistrus denk ik dat jij de een cf. cirrhosus hebt, de meest voorkomende soort in de handel. Helaas wordt deze vis best groot (14 cm) en past dus eigenlijk niet in een aquarium van 60 liter.

Maar voor nu is het voor hem natuurlijk al beter dan de bak van 25 liter. Daarom ook het advies om alle techniek en vissen over te zetten van de 25 naar de 60 liter. Laat beide pompen op draaien, voeg lekker wat eenvoudige snelgroeiende waterplanten toe en wacht dan 3 tot 4 weken. Dan is je nieuwe filter/bak wel ingedraaid en kan je het oude filter weer terug plaatsen in de 25 liter.
In de tussentijd heb je tijd genoeg om je verder te verdiepen in welke bewoners er verder nog bij kunnen :DD
 
Niet het filter eruit halen want dan heeft je kleine bak geen filter meer en dan gaat het in notime fout, ornamenten kun je ook gewoon laten staan waar ze nu staan daar zitten haast niks aan bacterien op wat de indraaiperiode kan beinvloeden, beetje rare adviezen die Don geeft.
Als de bak is ingedraaid kun je prima alles verhuizen naar de nieuwe bak wat je wil verhuizen, je ancistrus zal dat ongetwijfeld waarderen.
Hoe sta jij tegenover alles wel overhuizen, waterwissel wat dan echt hard nodig is in de eerste weken maar dan als in de kleine bak een sponsfilter wordt gekozen zonder draaiende onderdelen.?
 
Voor planten: als ik mijn bakken snoei, bied ik bij 'Aangeboden' stekjes ervan aan. Dan kun je kijken of er iets bij zit wat je hebben wilt en wat geschikt is voor jouw bak. Ik vraag alleen portokosten, dus dat is al snel goedkoper dan de LFS.
 
Hallo Yaantje, allereerst goed dat je hier om informatie vraagt. Bij het beginnen met deze hobby komt er veel op je af en maak je vaak vanuit enthousiasme en wellicht in goed vertrouwen van de verkoper wel eens een minder handige keuze. Dat geeft natuurlijk niet aangezien je op deze manier snel leert wat wel en niet kan.

Met de Ancistrus denk ik dat jij de een cf. cirrhosus hebt, de meest voorkomende soort in de handel. Helaas wordt deze vis best groot (14 cm) en past dus eigenlijk niet in een aquarium van 60 liter.

Maar voor nu is het voor hem natuurlijk al beter dan de bak van 25 liter. Daarom ook het advies om alle techniek en vissen over te zetten van de 25 naar de 60 liter. Laat beide pompen op draaien, voeg lekker wat eenvoudige snelgroeiende waterplanten toe en wacht dan 3 tot 4 weken. Dan is je nieuwe filter/bak wel ingedraaid en kan je het oude filter weer terug plaatsen in de 25 liter.
In de tussentijd heb je tijd genoeg om je verder te verdiepen in welke bewoners er verder nog bij kunnen :DD
Hoe zie je dat dna voor je met dat kleine aquarium waar dan alles in rondzwemt zonder filter?
 
Hoe sta jij tegenover alles wel overhuizen, waterwissel wat dan echt hard nodig is in de eerste weken maar dan als in de kleine bak een sponsfilter wordt gekozen zonder draaiende onderdelen.?
Ja zelf zou ik gewoon wachten tot de 60-literbak 4 weken is ingedraaid voordat ik de bewoners verhuis, zoveel haast heeft dat nou ook weer niet dat je zoveel onnodige risico's zou nemen, die vissen overleven die 4 weken in dat kleine bakje heus wel
 
Om aan een grotere bak te komen kan het zin hebben om tweedehands in de gaten te houden.
Zeker met de stijgende energieprijzen zijn er links en rechts wel mensen die met hun bak stoppen. Dat kan al een heel stuk goedkoper zijn dan een nieuwe.
En je kunt ook bij 'gevraagd' een oproep doen voor een bak van bijv 100 -150 liter.
 
Voor planten: als ik mijn bakken snoei, bied ik bij 'Aangeboden' stekjes ervan aan. Dan kun je kijken of er iets bij zit wat je hebben wilt en wat geschikt is voor jouw bak. Ik vraag alleen portokosten, dus dat is al snel goedkoper dan de LFS.
Heb je een linkje voor ons, de lezertjes?
 
 
Zoals aangegeven alles overzetten. Dus de 25 liter is leeg qua levende have.
Oke, ja zou ikzelf niet doen, die 4 weken overleven die vissen ook wel in dat kleine aquarium, al dat gepaniekeer over dat kleine aquarium is zwaar overdreven, je zet onnodig vissenlevens op het spel door ze naar een oningedraaide bak te zetten
 
@Nicolientje-W, Denk dat er inderdaad meerdere wegen zijn welke naar Rome leiden :DD Maar geloof niet dat er (ongeacht welke weg) een onnodig vissenlevens op het spel gezet worden. Uiteindelijk is het aan TS om te kijken welke weg hij gaat bewandelen.
 
Wow zoveel info us ect te veel ik moet echt alles doorlezen voordat ik het begrijp 😱
 
En ik heb al druppel test en ik snap het echt niet met al die menigen en info
 
En ik kan echt geen nieuwe aquarium kopen want ik ben dertien en het enige geld wat ik krijg is zakgeld
 
En ik ga echt geen vissen levens op het apel zettenwant die ancitrus albino was 25 euro en die andere boven de tien
 
Jammer dat ze je niet hebben voorgelicht over de grootte van de vissen en gevraagd naar je bakjes.

Ik vindt dat je teveel vissen in je bakjes hebt en niet alleen qua aantal maar ook formaat. Zo’n ancistrus hoort niet in een 20 liter bakje, sorry. En de kans dat er wat vissen dood gaan is toch wel reëel aanwezig. Sneu voor je ook omdat je niet zoveel te investeren hebt en toch wil genieten van de hobby.

het kan goed gaan, maar de kans is zeker aanwezig dat het ook fout kan gaan.
 
Ik heb het door gelezen, maar ik kan gewoon de vissen laten zitten in de klijne bak voor 3 en een halfe week en daarna gewoon overzetten naar 60 liter bak en dan doe ik die klijne bak meschien weg voor wat extra geld via marktplaats
 
Ok maar hoe gaan ze dan dood
 
Want dia ancitrus kan wel in een 60 liter bak met genoeg eten en alg en verstop plekken en de kempvis ook en de saigon doe ik ook dan al weg
 

Terug
Bovenaan