Alle vissen dood!?


Wederom geen gekke resultaten??

84C1EEDB-7DEE-4C17-AE7D-81438DEF2EFF.jpeg
 
Als je een aantal grote waterwissels gedaan hebt en er zitten geen vissen meer in het aquarium, dan vind ik het helemaal niet zo gek dat je niets meer meet. Het nitriet wat eerder aanwezig was, heb je verdund door water te verversen. Er zijn geen bewoners meer die afvalstoffen produceren die het begin vormen van de cyclus. Als er weinig tot niets is om om te zetten, krijg je ook geen ammoniak en later nitriet. Wat er nog ingezeten heeft of er nog inzit zal wel zijn omgezet door de bacteriën die er al waren.

Persoonlijk denk ik dat in één keer 26 vissen toevoegen in een bak die nog niet zo lang staat, heel logisch is als oorzaak van deze problemen. Er wordt heel veel aandacht besteed aan indraaien maar m.i. is een bestand rustig opbouwen misschien nog wel veel belangrijker. Je moet het aquarium de tijd gunnen om aan nieuwe bewoners te wennen en weer een nieuw evenwicht te zoeken. Dus mochten straks alle problemen voorbij zijn en je kunt weer nieuwe vissen kopen, bouw het dan a.u.b. heel rustig op. Dus eerst een paar visjes, 2 weken wachten en daar weer een paar. Dan duurt het wel even voordat je het hele bestand bij elkaar hebt, maar dan loop je veel minder risico.
Ik weet niet of je nog een ander aquarium hebt, of iemand kent met een aquarium, maar wat ook heel erg goed helpt, is om wat water waarin een filterspons van een draaiend aquarium is uitgeknepen, toe te voegen. Hier zitten flink wat bacteriën in, waardoor je je bak al gelijk een eindje op weg kunt helpen om met de nieuwe belasting om te gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je reactie, het klinkt logisch wat je zegt inderdaad. Ik zal nu rustig aan weer opbouwen en inderdaad met eerst een groepje vissen beginnen. Opzich wel gek toch? Ik zie wel vaker dat mensen een 20-tal vissen toevoegen en da gaat dan wel goed? Heeft het ook niet een beetje met pech te maken?

Al zou ik het zelfde Vis bestand willen, hoe zou ik het dan het beste kunnen verdelen?

Ik ga zo even bij mijn buurman langs, heb hem al een berichtje gestuurd en kan langskomen voor een beetje water :).
 
Het heeft er denk ik heel veel mee te maken hoe lang de bak al draait. Stel bijvoorbeeld dat je van bestand wisselt. Dan zaten er al meer vissen in, waardoor je ook meer bacteriën hebt. Doe je er dan een grotere groep in één keer bij, dan is dat een soort vervanging van de eerste groep en breidt je de belasting nauwelijks uit.

Ik zou bij de volgende keer de vissen per soort toevoegen met steeds ongeveer 2 weken ertussen en dan de kardinalen in twee keer verdelen. De ramerezi zijn volgens mij het meest gevoelig, dus die zou ik als laatste doen.

Het water met bacteriën uit het draaiende aquarium zou ik erbij doen op het moment dat of vlak voordat je de nieuwe vissen toevoegt.
 
Het heeft er denk ik heel veel mee te maken hoe lang de bak al draait. Stel bijvoorbeeld dat je van bestand wisselt. Dan zaten er al meer vissen in, waardoor je ook meer bacteriën hebt. Doe je er dan een grotere groep in één keer bij, dan is dat een soort vervanging van de eerste groep en breidt je de belasting nauwelijks uit.

Ik zou bij de volgende keer de vissen per soort toevoegen met steeds ongeveer 2 weken ertussen en dan de kardinalen in twee keer verdelen. De ramerezi zijn volgens mij het meest gevoelig, dus die zou ik als laatste doen.

Het water met bacteriën uit het draaiende aquarium zou ik erbij doen op het moment dat of vlak voordat je de nieuwe vissen toevoegt.


De bak draaide toch al twee maanden en een maand lang met 3 platy’s er in. Maar goed, schijnbaar toch niet genoeg bacteriën om in een keer zo veel vissen toe te voegen.

Je verhaal is duidelijk, daar kan ik zeker wat mee. Bedankt!
 
Op zich heb je het met indraaien heel erg goed gedaan; het is meer dat iemand je had moeten waarschuwen voor de vervolgstappen.
Het is een beetje hetzelfde als in de rest van de natuur; als er veel voedsel beschikbaar is, dan gaan dieren zich harder voortplanten. Dat geldt ook voor de bacteriën; als er in de bak weinig bewoners zitten die afvalstoffen produceren, is er voor de bacteriën ook minder noodzaak om zich te vermenigvuldigen. Als er meer bacteriën zouden zijn, zou er immers een voedseltekort zijn. Er ontstaat dan een soort evenwicht met de juiste hoeveelheid bacteriën voor het aantal bewoners. Ga je er nu opeens heel veel bewoners bijzetten, dan kunnen de bacteriën dat niet bijhouden en dan kun je problemen krijgen.
 
Op zich heb je het met indraaien heel erg goed gedaan; het is meer dat iemand je had moeten waarschuwen voor de vervolgstappen.
Het is een beetje hetzelfde als in de rest van de natuur; als er veel voedsel beschikbaar is, dan gaan dieren zich harder voortplanten. Dat geldt ook voor de bacteriën; als er in de bak weinig bewoners zitten die afvalstoffen produceren, is er voor de bacteriën ook minder noodzaak om zich te vermenigvuldigen. Als er meer bacteriën zouden zijn, zou er immers een voedseltekort zijn. Er ontstaat dan een soort evenwicht met de juiste hoeveelheid bacteriën voor het aantal bewoners. Ga je er nu opeens heel veel bewoners bijzetten, dan kunnen de bacteriën dat niet bijhouden en dan kun je problemen krijgen.

Ik ben het hiermee eens, echter zou dit geen problemen mogen geven na een paar uur. Dit is iets waar je na een dag of 4 tegen aan loopt.
 
Ik heb wel eens dit soort problemen gehad na een bodemwissel en binnen 12 uur lagen alle garnalen dood in de bak en begonnen ook de eerste vissen dood te gaan. Als het om een Ammoniak vergiftiging gaat, zou het volgens mij nog sneller kunnen gaan...
 
VKC is een zeer professioneel bedrijf, het hout wat jij gekocht hebt heet talawahout, dat het hout wat kleur aan het water geeft is normaal, heb het ook in de bak gedaan zonder enig probleem, dus daar kan het niet aan liggen.
 
Even een update. Ik ben terug gegaan naar de winkel waar ik de vissen had gekocht (super bedrijf met heel veel keuze). Daar hebben ze mijn water ook nog eens getest en daar kwam ook niks geks uit. Dus besloten om al mijn vissen te vergoeden, top service! Ze zeiden het ook nog nooit meegemaakt te hebben en dat het (eigenlijk) geen probleem moet zijn om dit aantal vissen toe te voegen. Op hun advies toch nog maar een keer geprobeerd, moest er ook ver voor rijden dus om dat meerdere keren terug te gaan was ook niet echt een optie.

Nu zitten de vissen al 2 dagen in het aquarium en doen het prima, niks aan te merken en blijf mijn water dagelijks testen maar ook dat blijft allemaal goed!

Ik heb nog veel gegoogled en op dit forum gelezen, ook kom ik meerdere keren tegen dat na het schoonmaken van de bodem er giftige stoffen vrijkomen. Kan het dit niet zijn? Ik heb natuurlijk een paar plantjes en hout toegevoegd en daarmee een beetje in de bodem gerommeld, daar kwam ook wel wat vuil bij vrij...
 
Er kan inderdaad vuil uit de bodem komen en eventueel ook nh3/4. Goede service van de lfs en ik hoop dat je nu meer plezier van je visjes zult hebben.
 
dat zou kunnen, maar zou eigenlijk niet mogen in een aquarium dat pas 2maanden draait.

welke bodem heb je erin zitten?
 
Een grind bodem. Geen grote korrel. Volgens mij dezelfde als jij in het begin in je rekord.
 
Heel erg netjes dat ze dat doen, denk dat niet iedere winkel het zou doen.
Hoop voor je dat het goed blijft gaan.
 
Heel erg netjes dat ze dat doen, denk dat niet iedere winkel het zou doen.
Hoop voor je dat het goed blijft gaan.

Dat vond ik dus ook! Echt een TOP service.

Ja, hoop ik ook! Tot nu toe doen ze het super!!
 

Terug
Bovenaan