Alle vissen dood!?


Wat vervelend!! Heb je nog levende vissen in de bak zitten of zijn ze inmiddels allemaal dood? Als dat laatste het geval is, zou ik voorlopig alles even met rust laten, maar wel een paar dagen blijven meten. Als het een ammoniak vergiftiging geweest is, zal er spoedig een nitrietpiek volgen (als je tenminste er niet alles uit ververst hebt). Dan weet je in ieder geval of het aan het hout of de planten of toch aan teveel vis in één keer toevoegen gelegen heeft.

Inmiddels is alles dood ☹️
 
Dus even voor de duidelijkheid;

Ik kan de planten en de bodem (het kan geen rottende bodem ofzo zijn?) er in laten?

Water 50% verversen, hout er uit en een week laten weken. Morgen even kool halen en in de filter doen en dan easylife filtermedium er in doen. Een week laten rusten en na die week weer 50% verversen en het hout er terug in doen? Dan nog 2 weken laten draaien en dan zou ik ‘rustig’ aan weer vissen er in kunnen doen?
 
leest echt als slakken gif dit verhaal

Het lijkt inderdaad wel een vergiftiging door de snelheid en de impact.
Maar wordt er dan slakkengif gebruikt op planten dat ook voor vissen zo dodelijk is?
Dat garnalen er bijvoorbeeld van kunnen sneuvelen heb ik al veel gelezen maar dat het ook de vissen fataal wordt wist ik niet...
En zo'n gevolgen door 2 (relatief kleine) plantjes op 180 liter.

Het is alleszins wel zeer jammer en dubbel vervelend doordat de oorzaak onbekend blijft.
 
Maar als het aan de planten of het hout (of de vissen) ligt die je net kocht op het Vivarium zou ik (helaas) verwachten dat je niet de enige zal zijn met problemen (gezien het aantal bezoekers) dus ik zou sowieso de betrokken verkopers contacteren en vragen om je te waarschuwen mochten ze nog klachten krijgen.

Ook op dit of op andere fora zullen er in dat geval misschien nog "slachtoffers" volgen waardoor het duidelijk zal worden waar het probleem vandaan komt.

Zie ik het goed dat het hout onmiddellijk zinkt? Want in dat geval zullen meerdere kopers het na afspoelen onmiddellijk in de bak doen zou ik denken..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar als het aan de planten of het hout (of de vissen) ligt die je net kocht op het Vivarium zou ik (helaas) verwachten dat je niet de enige zal zijn met problemen (gezien het aantal bezoekers) dus ik zou sowieso de betrokken verkopers contacteren en vragen om je te waarschuwen mochten ze nog klachten krijgen.

Ook op dit of op andere fora zullen er in dat geval misschien nog "slachtoffers" volgen waardoor het duidelijk zal worden waar het probleem vandaan komt.

Zie ik het goed dat het hout onmiddellijk zinkt? Want in dat geval zullen meerdere kopers het na afspoelen onmiddellijk in de bak doen zou ik denken..


Ik ga het inderdaad goed in de gate houden. En heb ook de bedrijven benaderd. Ik hoop dat ik er achter kom wat de oorzaak is.

Net wederom 50% van het water ververst. En het hout er uit gehaald. Dat ligt nu te weken. Dat trouwens niet meteen zinkt, heb er een steen bovenop gelegt.
 
Het lijkt er op dat er iets wat je hebt toegevoegd gifstoffen op zich had.

Planten worden emers gekweekt, met oa veel bestrijdings middelen.

Omdat je deze op de beurs, dus nagenoeg rechtstreeks van de kweker hebt gekocht. Kan de hoeveelheid gif best hoog zijn.

In een aquariumzaak staan de planten vaak al meerdere dagen in het water. Dit water wordt vaak ververst.
De hoeveelheid gif is daardoor al veel minder.

Ik denk dat je in deze hoek moet zoeken.
 
Het lijkt er op dat er iets wat je hebt toegevoegd gifstoffen op zich had.

Planten worden emers gekweekt, met oa veel bestrijdings middelen.

Omdat je deze op de beurs, dus nagenoeg rechtstreeks van de kweker hebt gekocht. Kan de hoeveelheid gif best hoog zijn.

In een aquariumzaak staan de planten vaak al meerdere dagen in het water. Dit water wordt vaak ververst.
De hoeveelheid gif is daardoor al veel minder.

Ik denk dat je in deze hoek moet zoeken.

Oké, duidelijk. Maar vind het bizar dat de giftige stoffen zo hoog zijn dat alle vissen het loodje leggen. Ik hoop dan maar dat het dit is, en dat ik nu voor een nieuwe start kan gaan.

Nu moet het dus goed komen met 3x 50% verversen en twee weken over kool filteren? Ik neem aan dat ik niet eerst de filter schoon moet maken?
 
Omdat je deze op de beurs, dus nagenoeg rechtstreeks van de kweker hebt gekocht. Kan de hoeveelheid gif best hoog zijn.
Dat zal best wel meevallen. Bijna al mijn planten komen rechtstreeks van de kweker en heb nog nooit uitval gehad. Dit had ik anders wel gemerkt aan de garnalen. Met name de echte waterplanten zoals waterpest die vaak uit het buitenland komen is het oppassen.
 
Dat zal best wel meevallen. Bijna al mijn planten komen rechtstreeks van de kweker en heb nog nooit uitval gehad. Dit had ik anders wel gemerkt aan de garnalen. Met name de echte waterplanten zoals waterpest die vaak uit het buitenland komen is het oppassen.

Het zal nooit duidelijk worden wat nou uiteindelijk de oorzaak is...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het slakkengif is, dan zou ik verwachten dat de Helena's ook het loodje gelegd zouden hebben.
Het is een hele vervelende situatie, echt heel triest en ik hoop dat je snel een oplossing vind met de verkopers van de spullen...
Niet dat je er nu iets aan hebt, en het is ook niet om de schuld bij jou te leggen, maar voor een volgende maal zou ik:
- Het hout eerst meerdere dagen spoelen/weken'
- De planten heel goed spoelen, desnoods in een bakje water leggen en dan meerdere keren verversen
- Niet zoveel vissen tegelijk toevoegen

Op die manier weet je in ieder geval waar het probleem zit als je iets aanpast, door alles tegelijk toe te voegen heb je sowieso de (nog prille) balans in je bak verzwakt.
Nogmaals dit betekent niet dat het gebeurde je eigen schuld is, want zo'n snelle vissensterfte is niet normaal.
 
Ja je hebt gelijk, het is inderdaad een dure les geweest. Maar goed, nu extra opletten dat het de volgende keer goed gaat.

Ik heb vanochtend nog een watertrapt gedaan.

782B10AB-3EF7-4366-AEEB-8BF1BCB1FFB7.png


Volgens mij niks geks. Heb nu 2x 50% water verwisseld. Ga nu naar de lsf om kool te halen en daar twee weken over filteren.
 
Is het nu wel of niet verstandig om filtermedium van easylofe te gebruiken?
 
Is het nu wel of niet verstandig om filtermedium van easylofe te gebruiken?

Dit kan nooit kwaad om voor de zekerheid te doen :)

Ontzettend vervelende situatie zeg... Over actief kool filteren en dan zullen zometeen in ieder geval alle gekke stoffen uit je bak zijn. Ik moet zeggen dat ik het hout ook niet ken. Weet je zeker dat dit hout geschikt was voor aquaria? Aangezien op de vivarium ook veel hout voor andere doeleinde verkocht wordt waar dat het niet onderwater staat.
 
Dit kan nooit kwaad om voor de zekerheid te doen :)

Ontzettend vervelende situatie zeg... Over actief kool filteren en dan zullen zometeen in ieder geval alle gekke stoffen uit je bak zijn. Ik moet zeggen dat ik het hout ook niet ken. Weet je zeker dat dit hout geschikt was voor aquaria? Aangezien op de vivarium ook veel hout voor andere doeleinde verkocht wordt waar dat het niet onderwater staat.

Er stond bij van wel (zie foto)

0C8CBC67-148F-4E6B-9614-0C4C422B840B.jpeg
 
Dat je er filtermedium in wil doen kan nooit kwaad maar ik krijg op een of andere manier toch geen goed gevoel bij dat hout.
Een echt probleem kan ik niet zo direct vinden maar ga straks toch nog verder zoeken op de term Talawa hout.
Hier staat wel vermeld dat sommige houtsoorten zuren afgeven misschien dat je het eens kan lezen kan nooit geen kwaad.
http://www.allesoverhetaquarium.nl/hout.html
 
VKC zal geen hele stand vol met hout hebben dat je vissen vermoord hoor, ze hadden er werkelijk meerdere vierkante meters mee bedekt.
Misschien dat er iets op heeft gezeten, maar het hout zelf zal het probleem niet zijn.
 
Dat je er filtermedium in wil doen kan nooit kwaad maar ik krijg op een of andere manier toch geen goed gevoel bij dat hout.
Een echt probleem kan ik niet zo direct vinden maar ga straks toch nog verder zoeken op de term Talawa hout.
Hier staat wel vermeld dat sommige houtsoorten zuren afgeven misschien dat je het eens kan lezen kan nooit geen kwaad.
http://www.allesoverhetaquarium.nl/hout.html
Een zuur is geen mogelijkheid. Want om invloed te hebben op de vissen had het de ph heel erg veel moeten verlagen, en aangezien er zelfs ramirezis zijn gestorven had de ph minder dan 4 moeten zijn. De ph is 7, dus dat kan niet.

Ik heb wel dit gevonden op een duitse site:
IMG_20171120_135221.png
 
Krijg toch meer het idee dat het hout niet het probleem is.
Zeker als het zoals het op sommige webwinkels word aangeboden gezandstraald is.
 
Zou zomaar een opstapeling van alles zijn
Hout niet goed schoon,plantjes ook niet goed schoon en verzwakte (stress)vissen en teveel in 1 keer erin waardoor het de bak van slag is geraakt en de zwakke vissen daar niet meer tegen konden
 
Dat je er filtermedium in wil doen kan nooit kwaad maar ik krijg op een of andere manier toch geen goed gevoel bij dat hout.
Een echt probleem kan ik niet zo direct vinden maar ga straks toch nog verder zoeken op de term Talawa hout.
Hier staat wel vermeld dat sommige houtsoorten zuren afgeven misschien dat je het eens kan lezen kan nooit geen kwaad.
http://www.allesoverhetaquarium.nl/hout.html

Ik heb er filtermedium in gedaan en filter nu over actief kool, heb 2x 50% ververst en hoop dat ik nu de echte giftige stoffen er uit heb. Het hout heb ik er ook maar uit gehaald, ik heb er inderdaad ook geen fijn gevoel bij.

Een zuur is geen mogelijkheid. Want om invloed te hebben op de vissen had het de ph heel erg veel moeten verlagen, en aangezien er zelfs ramirezis zijn gestorven had de ph minder dan 4 moeten zijn. De ph is 7, dus dat kan niet.

Ik heb wel dit gevonden op een duitse site:
Bekijk bijlage 128837

Als dat echt zo is vind ik dat ze mij niet goed hebben geïnformeerd. Tuurlijk weet ik dat je hout moet spoelen, evt met kokend water (wat ik ook heb gedaan). Maar als het echt zn giftige stoffen kan uitstoten waarbij al je vissen dood gaan?? Ze reageren trouwens ook niet op mijn bericht wat ik naar ze heb gestuurd?

Zou zomaar een opstapeling van alles zijn
Hout niet goed schoon,plantjes ook niet goed schoon en verzwakte (stress)vissen en teveel in 1 keer erin waardoor het de bak van slag is geraakt en de zwakke vissen daar niet meer tegen konden

Dat denk ik dus ook... Maar alle vissen in een keer dood, is toch wel heel extreem? Ook mijn gezonde platy’s die er al een maand in zaten die hebben het niet overleefd.


Nu ik er over na denk, nog een gegeven: de marmer bijlzalmen hielden het langer vol dan de kardinalen en de ramerezi’s. Na ze bijlzalmen zijn ook de platy’s gehemeld.
 
Mag ik vragen wanneer je er een bericht naar gestuurd hebt als je zegt dat je geen reactie hebt gekregen.
 
Het blijft een bedrijf hé, je moet ze wel iets meer tijd gunnen vind ik. Wellicht zijn ze eerst bij hun leverancier aan het informeren voor je.
 
Klopt, zeg er verder ook niks van. Maar ook als je gaat informeren kan je dit wel laten weten. Maar goed, ik wacht geduldig af hoor..

Het bedrijf van de vissen reageerde de zelfde avond nog, om 12 uur. Vind ik wel heel netjes!
 
Gisteren waren ze op de beurs, op maandag zijn veel bedrijven niet eens open dus ik denk dat de reactie wel zal komen.
 
Het blijft een bedrijf hé, je moet ze wel iets meer tijd gunnen vind ik. Wellicht zijn ze eerst bij hun leverancier aan het informeren voor je.
Klopt dat wou ik ook even mee delen. Neemt niet weg dat je natuurlijk in spanning afwacht.
 
Klopt dat wou ik ook even mee delen. Neemt niet weg dat je natuurlijk in spanning afwacht.

Het is inderdaad rot dat je niet precies weet wat het is. Maar ik denk ook niet dat ik er (wat het is) ooit een antwoord op krijg als ik eerlijk ben.. Wat duidelijk is, dat het een vergiftiging is. Maar waar het vandaan komt??

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!
 
Hout moet je niet met kokend water spoelen. Dat breekt de houtvezels kapot waardoor het sneller gaat rotten.

Beste is om het in bijvoorbeeld een speciekuip met een pompje te laten draaien en dat af en toe te verversen. Maar dit effect is wel heel heftig. Ik vraag me af of het hout hiervan zomaar de oorzaak is.

Zou eerder aan een soort acute nitrietpiek denken. Kun je dat eens meten?
 
Hout moet je niet met kokend water spoelen. Dat breekt de houtvezels kapot waardoor het sneller gaat rotten.

Beste is om het in bijvoorbeeld een speciekuip met een pompje te laten draaien en dat af en toe te verversen. Maar dit effect is wel heel heftig. Ik vraag me af of het hout hiervan zomaar de oorzaak is.

Zou eerder aan een soort acute nitrietpiek denken. Kun je dat eens meten?

Oke, goede tip!

Heb al verschillende keren gemeten. Maar kan niks geks meten. Ik zal zo nog eens een meting doen!
 

Terug
Bovenaan