Alle vissen dood!?


R

rickie94

Guest
Beste,

Na gisteren een top dag te hebben gehad op vivarium (twee mooie stukken houd gekocht, mooie vissen en een paar nieuwe plantjes (laagblijvend voorgrondplantje 2x)) thuisgekomen. Grondig het houd gespoeld, de plantjes er in gezet en daarna volgens het boekje de vissen in mijn aquarium gedaan (18x kardinaaltetra, 2x ramerezi en 6x marmer bijlzalm).

Mijn aquarium draait 2 maanden, na een maand heb ik er 3 platy’s in gedaan en toen geduldig gewacht tot vivarium.

Gisterenavond kijk ik in mijn aquarium en tot mijn schrik drijven al mijn vissen (half) dood rond (Behalve mijn platy’s). Meteen een water test gedaan en daar kwam niks geks uit. Vlug op internet gekeken en een water wissel van 50% gedaan om de half levende vissen misschien nog te kunnen redden, maar het mocht helaas niet baten... vanochtend zijn dus echt alle vissen dood. En in mijn drie platy’s zit ook nog maar weinig leven in.

Wat kan/moet ik nu doen? Waar kan het aan hebben gelegen?

Groeten Rick.

43035752-76D6-4AED-863B-5D5AC255196C.png
FC0A392B-0387-45C1-9EF1-DD77947DA315.jpeg
 
Tjjetje wat een drama. Kan me voorstellen dat dit wel een schok is na zo lang wachten en dan mooie vissen halen en dan binnen een dag dood. Als je in 1 keer zoveel vis toevoeg zal je aquarium moeten wennen aan de vervuiling om weer stabiel te zijn maar binnen 1 dag is wel heel raar.

Heb je ze wel goed laten overwennen qua tempratuur? Is de tempratuur nog goed want zo te zien aan je waardes kan dit niet de masala sterfte veroorzaken. Er moet iets anders zijn als veroorzaker. Kachel defect ofzo? Inderdaad grote verversingen kan in dit geval niet kwaad.
 
Heb je het water wat in het akje bij de vissen ook in het aquarium gedaan of weg gespoeld en de plantjes die je gehaald heb ook eerst goed uitgespoeld op mogelijk verontreiniging.
 
Das erg sneu. Klinkt als een vergiftiging als het zo snel is gegaan. Wat voor hout en bij wie gekocht? Sommig hout wordt eerst bespoten voor het op transport gaat om evt insecten e.d. te vernietigen.
 
Ik denk hierbij toch ook aan een vergiftiging gezien het zo plots sterven van alle vissen maar wat het kan zijn daar moet ikhelaas voor passen want kan niets bedenken maar ben wel benieuwd welke mogelijke antwoorden hierop gaan volgen.
Hoeveel pech kan een mens toch hebben sterkte in ieder geval.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties. Het hout is gehaald bij VKC.

Ik vind het inderdaad echt ^#%*$¥

Ik heb de vissen een uur in de bak gehangen en na een half uur iedere 5 minuten een klein beetje water erbij, vissen met een netje er uit gevangen en het water weggegooid (gewoon zoals het hoort). De temperatuur was, en is nog steeds, 25/26 graden.

Wat moet ik doen? Alles maar eruit halen, schoonmaken en opnieuw beginnen?

Ik ben echt te einde raad, denk zelf ook aan een vergiftiging maar het is echt binnen 10 uur gebeurd. En daarvoor was echt helemaal niks aan de hand.
 
Gaat je co2 s nachts uit of blijft die door draaien


De eerste sterfgevallen waren al voor de eerste nacht?


Balen zeg... Niet echt een leuke thuiskomst vanuit het Vivarium.

Ik zou toch eens een mailtje wagen aan de handelaar waar het hout vandaan komt en vragen of ze weten of het hout behandeld word.

Kwamen de vissen van dezelfde stand? En zo ja, weet je toevallig of die aquaria op één centrale filtratiepomp zaten of individuele filters per bak hadden?

Binnen 10 uur verschillende vissen van verschillende komaf die allemaal dood zijn dan moet het bijna wel een onnatuurlijke oorzaak zijn.
 
Het hout en vissen kwamen van verschillende winkels (wel alle vissen van een winkel). Heb de winkel al gemaild van de vissen en die kijken maar een passende oplossing, mag van de week langskomen. Stuur de winkel van het hout ook een berichtje!

Maar dan weet ik nog niet wat t probleem kan zijn, en wat kan ik nu het beste doen met mijn aquarium?
 
Je vissen zijn vergiftigd kan niet anders, Slakken gif die in de plantjes is vrijgekomen of het is het hout waar pesticiden op zijn gebruikt.
Zeer kwalijke zaak dat ze dit zo in de verkoop hebben gedaan.

Waren de gekochte vissen ziek dan kan dit nooit zo snel zijn gegaan met je gezonde platy's en waren ziekte verschijnselen pas dagen of een week later aan de platy's te merken.
Triest...
 
Je vissen zijn vergiftigd kan niet anders, Slakken gif die in de plantjes is vrijgekomen of het is het hout waar pesticiden op zijn gebruikt.
Zeer kwalijke zaak dat ze dit zo in de verkoop hebben gedaan.

Waren de gekochte vissen ziek dan kan dit nooit zo snel zijn gegaan met je gezonde platy's en waren ziekte verschijnselen pas dagen of een week later aan de platy's te merken.
Triest...

Meen je dat serieus? Dan zal het inderdaad echt een kwalijke zaak zijn...

Krijg ik het weg dmv verversen? Moet ik t hout weg doen? Moet ik ALLE??? planten wegdoen? Het aquarium geheel schoonmaken?

Pffffff
 
Wat voor hout heb je gekocht bij vkc?
Ik heb Spiderwood gekocht bij vkc en die heb ik nu al 24 uur in warm water laten weken en m'n water is erg gelig van kleur wat ik raar vind aangezien Spiderwood nooit zo erg het water laat kleuren ( m'n ander Spiderwood gaf maar heel weinig kleur af bij weken bij mij althans)
 
Wat voor hout heb je gekocht bij vkc?
Ik heb Spiderwood gekocht bij vkc en die heb ik nu al 24 uur in warm water laten weken en m'n water is erg gelig van kleur wat ik raar vind aangezien Spiderwood nooit zo erg het water laat kleuren ( m'n ander Spiderwood gaf maar heel weinig kleur af bij weken bij mij althans)

8301FF39-6312-40F4-8153-CC0C764C5499.jpeg


Dit stuk en dan keer 2.. mijn water ziet er inderdaad ook beetje gelig...

Ik heb het niet laten weken, wel goed geschropt met heet water.
 
Dat is een nieuw soort hout wat ik van de verkoper begreep, dat is taliwani hout ofzoiets weet de naam niet zo goed meer
 
Ik zou het er uit halen en in heet water laten weken zodat alle eventuele verkeerde stoffen of bacteriën eraf of dood gaan.
Of het daaraan ligt weet ik natuurlijk niet maar zou het voor de zekerheid gewoon doen
 
Ik zou het er uit halen en in heet water laten weken zodat alle eventuele verkeerde stoffen of bacteriën eraf of dood gaan.
Of het daaraan ligt weet ik natuurlijk niet maar zou het voor de zekerheid gewoon doen

En erna wel weer er in doen? Ik weet niet of ik het nog zo vertrouw...

En hoe krijg ik de giftige stof uit mijn aquarium zelf?
 
Of het hout de boosdoener is weer je niet zeker want je hebt drie dingen veranderd
Nieuw hout
Nieuwe plantjes
Nieuwe vissen

Het blijft gissen

Als het een vergiftiging is dan is veel verversen en over kool filteren wel het beste om te doen denk ik
 
50% verversen
Na een week nog eens
En ook eenweek of twee over kool filteren..


Heb je de plantjes ook gespoeld?
Het is of het hout of de plantjes.
 
Tjonge jonge wat een gedoe weer. :stom:

Heb de plantjes ook gespoeld ja, heb ze niet grondig kunnen wassen omdat ze wat uit elkaar vielen (micranthemum). Morgen maar kool halen dan...

Het hout en de plantjes er niet uit halen?
 
Plantjes kunnen wel blijven die zijn onder tussen wel gespoeld maar het hout is lastiger.
Hoe kom je er achter of dat de oorzaak is en waneer het schoon is?
 
Plantjes kunnen wel blijven die zijn onder tussen wel gespoeld maar het hout is lastiger.
Hoe kom je er achter of dat de oorzaak is en waneer het schoon is?

Die vraag heb ik dus inderdaad ook...

Kan ik de giftige stof meten? En wanneer weet ik wanneer die weg is?
 
Om het te meten moet je eerst weten wat het is en dan Joost mag het weten voor meet apparatuur hebben.
Nee lijkt me niet te doen.

Probleem is eigenlijk dat er hier teveel te gelijk gebeurd is.
Nieuwe vissen, planten en hout.

Het is in een aquarium altijd het beste niet te veel tegelijk te veranderen.
 
taliwani hout heb ik nog nooit van gehoord, is het geen manzanitahout?

of het aan het hout licht... ik durf het ten zeerste te betwijfelen.

even wat verdere informatie:

hoe groot is je aquarium?
 
Ik zou persoonlijk ook filtermedium van Easy Life gebruiken. Dit is een zeoliet oplossing.
 
Om het te meten moet je eerst weten wat het is en dan Joost mag het weten voor meet apparatuur hebben.
Nee lijkt me niet te doen.

Probleem is eigenlijk dat er hier teveel te gelijk gebeurd is.
Nieuwe vissen, planten en hout.

Het is in een aquarium altijd het beste niet te veel tegelijk te veranderen.

Ik weet t, maar tja.. vivarium...

Dure les. :stars:

Is het niet beter het hele aquarium schoon te maken? Of is dat echt niet nodig? Sorry, maar ik wil het echt niet nog een keer meemaken.
 
taliwani hout heb ik nog nooit van gehoord, is het geen manzanitahout?

of het aan het hout licht... ik durf het ten zeerste te betwijfelen.

even wat verdere informatie:

hoe groot is je aquarium?

Het gaat over een RIO180.. talawa hout is de correcte naam..


Ik zou persoonlijk ook filtermedium van Easy Life gebruiken. Dit is een zeoliet oplossing.

Bedankt voor de tip!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt me lichtelijk overdreven om het hele aquarium te ontruimen, het hout eruit en een week laten weken. Af en toe het water vervangen voor warm water.

Verder je aquarium een paar keer goed fors verversen en dan is het waarschijnlijk zo verdund dat je bak weer door kan.

Je hebt wel wat problemen met de bacteriecultuur nu, dus een 'opstart'fase is wel raadzaam denk ik.

Dus gewoon weer ene week of 3 wachten om de boel rust te gunnen.

Wel de plantjes verzorgen in de tussentijd natuurlijk :D
 
Het zou ook zomaar een ammoniak vergiftiging kunnen zijn aangezien je in 1 keer aardig wat vissen in je aquarium gegaan zijn. En hoge ammoniak kan binnen paar uur dodelijk zijn
 
Wat vervelend!! Heb je nog levende vissen in de bak zitten of zijn ze inmiddels allemaal dood? Als dat laatste het geval is, zou ik voorlopig alles even met rust laten, maar wel een paar dagen blijven meten. Als het een ammoniak vergiftiging geweest is, zal er spoedig een nitrietpiek volgen (als je tenminste er niet alles uit ververst hebt). Dan weet je in ieder geval of het aan het hout of de planten of toch aan teveel vis in één keer toevoegen gelegen heeft.
 
leest echt als slakken gif dit verhaal hout lijkt me sterk maar kan ook
zonde zeg nu maar hopen op een oplossing
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik zou bijna zeggen, hopelijk een ammoniak vergiftiging en dat ik die meet.. zodat ik weet wat de oorzaak is.

Misschien wel raar, mijn Helena slakken leven nog wel?

Heb net een meting gedaan.
6C3D21A1-2C4A-4BC2-BE30-CADCDEA37D4B.png
 

Terug
Bovenaan