Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


haha, tsja gewoon thuis........

In het kader van nadenken over wat wijzigingen, een bestelling gedaan voor de Aqua Medic Aqua Grid roosters. Deze ga ik onder het zand leggen. Niet zozeer voor het graven, maar wel om een aantal andere redenen.

1. zorgen dat het hout minder makkelijk weg schuift en dus beter in een bepaalde stand blijft staan
2. toegepaste stenen komen dan nooit meer op het glas -> geeft een lekkerder gevoel
3. voedingscapsules welke ik diep genoeg steek (in het rooster) gaan niet meer mee wandelen met de rest van het zand door de bak, en blijven dus beter in de buurt van de plant zitten
3. mocht ik ooit nog eens wat anders gaan doen, dan kan ik er ook een stenenbak van maken, alhoewel ik hier geloof ik nog niet aan moet denken

Eerst nog spul van de bouwmarkt overwogen, maar dat was allemaal met onkruiddoek, en of dat in de bak fijn is, daar twijfelde ik over. Daarom maar voor AM gekozen.
 
Laatste plaatje van het oerwoud, zoals de boel erbij stond toen de vissen eruit gingen, net vakantie gehad, dus echt een "zootje" (met excuus voor alle reflecties)

PXL_20230723_180119081_bewerkt_0097_DxO.jpg


En de eerste acties om de boel te gaan verbouwen. Hierbij nog geen zand afgezogen, wacht tot de AM grid binnen is, dan ga ik daar verder mee aan de slag. (wederom excuus voor de reflecties)

PXL_20230724_131450418_bewerkt_0098_DxO.jpg


In de tussentijd, nu er toch wat gaat gebeuren, aan het nadenken of we het aquarium en de bank gaan omwisselen qua plek. De bak zou dan op het oosten ipv het westen komen te staan om het zo maar te zeggen. Voor de lichtinval verwacht ik dat het weinig uitmaakt. Voor de ruimte met de bank lijkt het best wel lekker.

MAAARRRRr ik weet nog niet hoe ik dan met mijn audio uitkom, en of ik nog een fatsoenlijke luisterplek kan inrichten. Oftewel wordt waarschijnlijk op schaal tekenen en kijken, of gewoon ff de bak omschuiven, als het zand er toch ff uit is.

Nouja, de komende tijd genoeg om over na te denken.
 
Is echt prachtig hoor!
 
Mooi Steven en jij hebt de HN ook boven de bodem zie ik en hier zit er ook veel wortel boven het grind en deels eronder maar het kruipt telkens omhoog.
 
Mooi Steven en jij hebt de HN ook boven de bodem zie ik en hier zit er ook veel wortel boven het grind en deels eronder maar het kruipt telkens omhoog.

Dat is omdat ik er nu alles uit heb getrokken, maar standaard staat het toch echt in de bodem, met wortel en al! Als de wortels te groot worden, dan trek ik hem eruit en kort ik de boel in, en daarna plant ik ze terug. Soms krijg je inderdaag wat wateruitlopers die weer uit het zand omhoog komen. Ik vind het eigenlijk gewoon onkruid en je snoeit je een bult aan dat spul. Twijfel dan ook echt sterk of ik het terug laat komen, of dat ik er mogelijk afscheid van neem
 
Ja, als het eenmaal groeit die HN is er geen houden aan. maar het blijft een mooie drijfplant voor schaduw in de bak. Minder zooi als van de gewone drijfplanten.
 
Bodem helemaal uit de bak gezogen, toch een flinke klus. En wat ziet de bodem er dan ongelofelijk smerig uit, maar wat een ongelofelijke bio fabriek is nu dus naar de knoppen...... Het is zoals het is, straks gewoon weer rustig indraaien en de filters maak ik nu niet schoon, dat doe ik wel als de boel weer een poosje draait.

De AM Aqua Grid netjes in elkaar gezet, op maat gemaakt en op de bodem gelegt. Het zijn twee stukken geworden, 1 uit stuk zag ik niet zitten en ik denk ook niet dat dit een probleem is.

PXL_20230726_140934696_bewerkt_0099.jpg
PXL_20230726_140955912_bewerkt_0100.jpg


En een dun laagje zand er alvast weer in, zodat de Cory's in ieder geval niet over het harde plastic hoeven te schuiven.

PXL_20230726_192427851_bewerkt_0102.jpg
PXL_20230726_192416547_bewerkt_0101.jpg


De volgende fast is het water bijna helemaal uit de bak halen, bank van zijn plek en aquarium een 4 meter en 180 graden draaien. Benieuwd of dit met "schuiven" een beetje wil lukken, want heb echt geen behoefte om te gaan tillen. Desnoods zet ik het compleet op een aantal handdoeken en dan schuif ik het daarmee, ooit wel eens eerder gedaan met de oude Aquatlantis bak, dus dat moet vast goed komen.

Wanneer dit gaat gebeuren weet ik nog niet, voor nu is het ff genoeg geweest.
 
Bodem helemaal uit de bak gezogen, toch een flinke klus. En wat ziet de bodem er dan ongelofelijk smerig uit, maar wat een ongelofelijke bio fabriek is nu dus naar de knoppen...... Het is zoals het is, straks gewoon weer rustig indraaien en de filters maak ik nu niet schoon, dat doe ik wel als de boel weer een poosje draait.

De AM Aqua Grid netjes in elkaar gezet, op maat gemaakt en op de bodem gelegt. Het zijn twee stukken geworden, 1 uit stuk zag ik niet zitten en ik denk ook niet dat dit een probleem is.

Bekijk bijlage 363313 Bekijk bijlage 363314

En een dun laagje zand er alvast weer in, zodat de Cory's in ieder geval niet over het harde plastic hoeven te schuiven.

Bekijk bijlage 363316 Bekijk bijlage 363315

De volgende fast is het water bijna helemaal uit de bak halen, bank van zijn plek en aquarium een 4 meter en 180 graden draaien. Benieuwd of dit met "schuiven" een beetje wil lukken, want heb echt geen behoefte om te gaan tillen. Desnoods zet ik het compleet op een aantal handdoeken en dan schuif ik het daarmee, ooit wel eens eerder gedaan met de oude Aquatlantis bak, dus dat moet vast goed komen.

Wanneer dit gaat gebeuren weet ik nog niet, voor nu is het ff genoeg geweest.
Veel werk verzet, goed bezig!

Ik ben benieuwd hoe het verplaatsen van de bak gaat. Ooit met handdoeken eronder een kast proberen te schuiven maar ik trok de kast van de handdoeken af.
 
Afgelopen zaterdag de bak naar de andere kant van de kamer verplaatst. Geschoven over het laminaat, terwijl deze bijna helemaal leeg was. Ging niet slecht, was wel zwaar. Daarna met de inrichting geschoven, met als resultaat, ONTEVREDEN.

Dus de bak weer "ff" terug geschoven naar zijn (bijna) oude plaats. Aquarium staat nu een centimeter of 10 meer naar links en verder van het raam af. Hierdoor past een en ander niet wat lekkerder en komt het optisch iets beter tot zijn recht.

Hadden we beter in 1 x kunnen doen, maarja, nu is het weer echt schoon achter en onder de bak, dat is het voordeel.
 
Afgelopen zaterdag de bak naar de andere kant van de kamer verplaatst. Geschoven over het laminaat, terwijl deze bijna helemaal leeg was. Ging niet slecht, was wel zwaar. Daarna met de inrichting geschoven, met als resultaat, ONTEVREDEN.

Dus de bak weer "ff" terug geschoven naar zijn (bijna) oude plaats. Aquarium staat nu een centimeter of 10 meer naar links en verder van het raam af. Hierdoor past een en ander niet wat lekkerder en komt het optisch iets beter tot zijn recht.

Hadden we beter in 1 x kunnen doen, maarja, nu is het weer echt schoon achter en onder de bak, dat is het voordeel.
Dan ben je wel even zoet geweest denk ik. Ach en weer schoon achter de bak, je moet het maar zien als een kans die je nomraal eens in de zoveel jaren krijgt op die plek ;)
Zonder gekheid, kan me wel voorstellen dat je baalt na zo'n dagdeel flink aanpoten.
 
Tsja een dag ploeteren en dan ook nog lekkage op de koop toe.

CO2 inlaat van mijn AM reactor 1000 defect. 1/4 inch draad busje gescheurd.

Hier moet ik iets voor zoeken om dit op te lossen.

IMG-20230730-WA0007.jpeg


Draai nu ff zonder, wat een verschil in flow.......

Misschien de Co2Art inline diffuser eens proberen, kijken of dat wat is ....

Iemand nog ergens super ervaring mee?
 
Klinkt alsof je druk bezig bent met alle verhuizingen. Ben benieuwd hoe het er weer uitziet als alles klaar is.
 
Dat ben ik ook 🤪

Nog wat extra zand (Wildkamp fijn) toegevoegd.
En eerste stukje Dragon Stone de bak in, wil er iets van gebruiken in de scape, denk ik......

PXL_20230731_144141695.jpg
 
na wat proberen, rommelen, schuiven, verplaatsen, herpositioneren, over doen en weer op nieuw beginnen, heb ik nu in de rechterhoek een eerste opzet die mij wel aanstaat en aanspreekt. Verwacht dat ik dit wel zo ga laten staan ondertussen.

Nu rustig verder puzelen over de andere kant/helft.... Ik wil hier nog iets met de platte stenen doen, en verder alleen met planten eigenlijk. Dus een wat meer open linkerkant van de bak.

Heb ondertussen trouwens een inline diffuser van Co2Art binnen. Deze er nog niet tussen geknutseld, daar langzaam over gaan nadenken ook.

Plaatje van huidige status

PXL_20230802_144914473_bewerkt_0103.jpg
 
Mooi gedaan Steven en waar is die "berg" rechts uit opgebouwd?
 
Dan had ik die combi met hout goed gezien en dat is ook goed geslaagd.
 
Voorlopige resultaat van de verbouwing.
Links voorin staat nog wat HN los, die nog verstuurd moet worden.
Verder met de platte stenen nog een soort van cave gemaakt, beetje in lijn/parallel met het hout wat schuin naar beneden loopt
Planten hebben een voorlopige plek
Verlichting even goed terug geschroefd, bak moet zich weer gaan stabiliseren

Volgende stap, CO2 er weer tussen bakken en aansluiten.

PXL_20230802_181329604_bewerkt_0104.jpg
 
vandaag de diffuser van Co2Art er tussen gezet. Had deze eerst rechts gedaan, maar dan had je nog circa 50 leiding voor het water bij de uitstroom aankwam met belletjes als gevolg.
Dus vandaag meteen maar de diffuser naar de linker pomp verplaatst, langere CO2 leiding er aan, en gaan met die banaan.

Het water moet nu geen 50 maar circa 200 cm afleggen voor het bij de uitstroom aankomt, met als het goed is nog veel minder zichtbare CO2 in het water. Morgen eens even kijken hoe het uitpakt. Verder nog even stoeien met de afstelling om het water in het juiste tempo weer op de gewenste PH te krijgen

PXL_20230803_210017027.jpg
 
Dacht verder meteen even de lamp van mijn UV filter te vervangen. Brak er van allerhande kunststof van het voetje waar de lamp ingestoken zit af.

Zie de plaatjes

PXL_20230803_150648462_bewerkt_0105.jpg
PXL_20230803_150853912.PORTRAIT_bewerkt_0106.jpg
PXL_20230803_150857540.PORTRAIT_bewerkt_0107.jpg
PXL_20230803_150903437.PORTRAIT_bewerkt_0108.jpg
PXL_20230803_150908661.PORTRAIT_bewerkt_0109.jpg
PXL_20230803_152225953.PORTRAIT.ORIGINAL_bewerkt_0110.jpg


Het gaat om een UV unit van Eheim, de ReeflexUV 800.

Mocht iemand een adres weten voor een nieuw voetje, dan hou ik mij van harte aanbevolen. Ondertussen ook wel Eheim gecontact, in de hoop dat die bereid zijn om mij te helpen. Vind het best wel slecht na 5 jaar eigenlijk. Maar is, mits beschikbaar, wel eenvoudig te vervangen.
 
Dat is weer even balen, hopelijk werken ze mee bij Eheim.
 
Dat is weer even balen, hopelijk werken ze mee bij Eheim.
Zit er bij de handleiding geen tekening waar alle onderdelen op staan met een nummer erbij?
Dan kun je aan de hand van dat nummer het onderdeel wellicht los bestellen.
 
Volgens mij een G23 fitting voor PL lampen. Maar ik zie van alles als ik google, maar net niet degene die hier geschikt voor is.
 
Zit er bij de handleiding geen tekening waar alle onderdelen op staan met een nummer erbij?
Dan kun je aan de hand van dat nummer het onderdeel wellicht los bestellen.
Geen idee met betrekking tot dit soort onderdelen.
 
Zit er bij de handleiding geen tekening waar alle onderdelen op staan met een nummer erbij?
Dan kun je aan de hand van dat nummer het onderdeel wellicht los bestellen.

Zelfs in de Eheim documentatie staat dit onderdeel niet los, maar als geheel met het voedingssnoer, maar niet eens als set los te bestellen.

Kijken of direct contact met Eheim iets oplevert
 
Ik draai nu met de Co2art inline diffuser. Heb een kleine 3 bpm als aanvoer, op een werkdruk van 30 PSOI (iets meer als 2 bar). Hiermee loopt de bak netjes naar een PH van 6,75. De dropchecker even tijdelijk geplaatst, en deze is groen, maar zeker niet limoen.

Totaaltje

PXL_20230804_212010610_bewerkt_0112.jpg


Huidige bestand
15 x Corydoras Sterbai
2 x L397

De verdere invulling "staat" open. Buiten een groep discus.
 
Zijn je Discussen onder gebracht bij iemand of heb je een opvangbak draaien/kweekbak in gebruik?
 
Zijn je Discussen onder gebracht bij iemand of heb je een opvangbak draaien/kweekbak in gebruik?

De groep Alenquers is verkocht.
Heb nu nog 6 Stocker zwemmen, maar dat is een ratjetou, dus wat de uiteindelijke groep wordt weet in nog niet zeker
 
Tsja een dag ploeteren en dan ook nog lekkage op de koop toe.

CO2 inlaat van mijn AM reactor 1000 defect. 1/4 inch draad busje gescheurd.

Hier moet ik iets voor zoeken om dit op te lossen.

Bekijk bijlage 363513

Draai nu ff zonder, wat een verschil in flow.......

Misschien de Co2Art inline diffuser eens proberen, kijken of dat wat is ....

Iemand nog ergens super ervaring mee?
JDAquatek.

Geen beperking in flow en lost goed op.
Ik heb met bypass gekozen, maar staat altijd dicht.
 
JDAquatek.

Geen beperking in flow en lost goed op.
Ik heb met bypass gekozen, maar staat altijd dicht.

Ziet er interessant uit, een tevreden gebruiker dus.

Als de Co2Art niet bevalt, dan ga ik zo een unit bestellen.

Is de CO2 aansluiting netjes en goed afgedicht?
Zit er nog iets in de "bol", of is het gewoon een leeg geheel?
Wat heb je er aan qua onderhoud?
Blijft de werking "intact" met de bypass open, dat je weet?
 

Terug
Bovenaan