Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Het geheel is zeer degelijk in elkaar gezet.

In de bol zit een soort grove spons, tenminste volgens een tekening.
Ik heb er nog nooit wat aan gedaan. Maar je kunt hem schoonmaken met azijn.

De bypass is ervoor als je pomp te krachtig is. Dan kan niet al het water door de reactor.
Maar ik heb de bypass altijd dicht staan.
Als je een zeer krachtige pomp hebt, dan moet de bypass iets open. Anders komt alle co2 eruit.

Ik heb de midi reactor.

E6152112-AD79-4B86-94FC-33901F62090D.png
 
Voorlopig visbestand gaat worden

2 x L397 (WV/F1)
circa 15 Corydoras Sterbai
2 x Microgeophagus Ramirezi WV
2 x Crenicara Filamentosa WV
2 x Apistogramma Rio Mamore
6 x Discus Rood Turquoise cross Heckel (Stocker)

en daar komen nog bij
2 x Discus Rood Turquoise (Stocker)
2 x Discus Briljant Turquoise (Stocker) (koppel)

Als dat op een gegeven moment er in zit, dan zien we wel weer verder hoe het uitpakt en wat er evt nog wenselijk is of niet.
 
Mag ik vragen waarom je de vorige discussen hebt weggedaan en deze hebt genomen? Wat is het verschil tussen de soorten?
 
Mag ik vragen waarom je de vorige discussen hebt weggedaan en deze hebt genomen? Wat is het verschil tussen de soorten?

Ik heb alles bij elkaar een jaar of 7 Alenquers gehad. De laatste groep van 8 vissen was eigen kweek. Ruim 5 jaar oud.

Ik was toe aan iets anders. Zodra Raoul jongen heeft, dan gaat mijn voorkeur daarnaar uit. Maar tot die tijd moet ik het met wat anders doen. Omdat ik zelf de vissen van Stocker vaak mooi vind, zowel van tekening, vorm als grote, leek het mij interessant om een keer een groep van Stocker te nemen.

Rood Turqouise zit niet al te ver van Royal Blue wildvang, en zeker de RTCH, heeft dus behoorlijk wat natuurlijke kleuren/schakeringen, wat mij aanspreekt. Kauwgomballen is niet mijn ding. Vandaag dat ik nu voor deze groep + 2 +2 ga.
 
Eheim verkoopt niet thuis...... wat een ..... toko, vind ik dat........

Maar ik weet ondertusen dat ik nodig heb

bjb 26.719.4356.50

Nu nog kijken waar ik deze te pakken kan krijgen. Mocht iemand in het circuit zitten en de weg weten, dan hoor ik dat graag!

Groet,

Steven
 
Na een periode van 5 jaar zonder enig gedoe draaien met de Hydor filters, deze week na een schoonmaak in eens pech...... Kwam na terugplaatsen en opnieuw opstarten wat water uit de kop. Dus, hoppa, filter kop open, o ringen om de aanzuig en uitgaande aansluiting vervangen, dicht en terug plaatsen. Poos later, shit, toch weer water uit de kop, hoe kan dit nou.......

Lang verhaal kort, de balg die onder de aanzuigknop zit, daar is een scheurtje in gekomen, dus lek......
Hydor bestaat niet meer, is overgenomen door Ferplast. 0 spare parts te krijgen. Pomp ook niet tot nauwelijks meer te koop.

Mhhhhh dat betekent dat ik op zoek maat naar een vervanger voor de 1ste Hydor, en mogelijk volgt de tweede binnenkort, want geen idee hoe lang die het nog blijft doen.

Maaarrrrr, ik heb deze gekozen omdat ze zo stil zijn. Wat moet ik nu dan?

Eheim -> slechte ervaring mee vanaf Pro 3 serie. Pro 5 is gammel en hartstikke duur, klinkt niet als een optie.
JBL en/of Tetra -> wham, ik wordt er niet zomaar warm voor, al ken ik ze in de praktijk niet.
Fluval FX serie -> beesten, de nieuwe FX2 is qua flow genoeg, qua biologisch media inhoud wat klein en zijn deze stil????
Fluval 407 -> slim voorfillter, niet al te veel bio media. 406 even gehad, die was erg luiddruchtig, hoe is de 407?
OASE Biomaster 850 -> qua formaat en alles echt wel interessant, eigenlijk de beste optie. Maaaar voorfilter wat in de onderkast er niet uitegehaald kan worden en dus wekelijks de pomp uit de kast -> mwah wordt ik niet echt blij van. Verder diverse issues met lucht en geluid. Lijkt dus ook niet de perfecte pomp.

Ter indicatie, als ik met mijn telefoon meet een geluidsmeter bij de pomp meet (2 a 3 cm) dan produceert de Hydor circa 33 dB. Welke pomp gaat dit evenaren of verbeteren, met een grote inhoud en een flow van circa 1000 liter????

Wie heeft er een leuke "gouden" tip en wat zijn de ervaringen van vandaag de dag?
 
Je hoort verschillende meningen maar ik ben best tevreden over de JBL 902 en 1502. Ik zit 3 meter van het aquarium en hoor deze niet en ook niet met het kastdeurtje open.
 
Ik heb zelf 2 Eheim 350T's draaien op mijn Malawi bak. Stille filters en nooit wat mee gehad. Ook heb ik een JBL 1502 draaien op mijn Trofis aquarium ook die bevalt goed.

Wat waren jou problemen met Eheim eigenlijk?
 
Ik had een eheim 1200 xl draaien. Dat ding maakte herrie. Nu heb ik met een ander visbestand eheim 600 classic. Lekker stil. Als ik een groter bestand zou hebben zou ik er voortaan 2 classics opzetten.
 
Ik heb zelf 2 Eheim 350T's draaien op mijn Malawi bak. Stille filters en nooit wat mee gehad. Ook heb ik een JBL 1502 draaien op mijn Trofis aquarium ook die bevalt goed.

Wat waren jou problemen met Eheim eigenlijk?

Lekkende aanzuig knoppen -> veel brom -> vast zittende slang "blokken"-> afgebroken hendel voor afsluiting water -> valse flow, namelijk niet door alle trays, afgebroken clips -> lekkage tussen pomp kop en filterhuis, zelfs na vervanging pakkingen

Dit zijn wat van de issue's welke ik heb gehad met Eheim. De PRO 3 serie. Ik weet dat het blok ook in de PRO 4 geen succes is. Van de PRO 5 weet ik erg weinig, behalve dat hij qua plastic echt supergoedkoop geproduceerd is en zeker geen duitse degelijk is. Oja en de prijs van de 5 vind ik wel echt over de top, voor wat electronica, die me eigenlijk niet boeit.

Hydor was echt veruit de beste qua design, degelijkheid, filter volume en geluid. Maar die zijn er niet meer, dus dat is over en uit.
 
Leuk dat jullie de persoonlijke ervaring delen, maar dat is puur subjectief, en zegt helemaal niets.

Meet maar eens met je telefoon hoeveel dB er op circa 1 cm van de kop (op de pomp bij de FX) gemeten wordt, dat is objectieve informatie waar ik iets mee kan in mijn afweging. Alles wat onder de 30 dB zakt, is interessant om verder te onderzoeeken.
 
Ik heb goede ervaringen met JBL e1501, stil genoeg voor mij.
Mindere ervaring met een filter uit de Tetra EX serie. Spontaan een lekkende kop, tussen 2 onderhoudsbeurten door. Ik ontdekte dit net voor het slapen gaan, gelukkig! Dit nog 2 keer tegenkomen, ik meen 1 keer hier op het forum en 1 keer op een Duits forum. Bij wegblijven zou ik zeggen. Oorzaak voor lekkende kop niet gevonden.

Toen ik het filter kantelde bij het verplaatsen, gutste het water eruit. En dit kwam niet bij de afdichtring vandaan.
 
Leuk dat jullie de persoonlijke ervaring delen, maar dat is puur subjectief, en zegt helemaal niets.
Klopt wel Steven want ik kan wel wat roepen maar op mijn leeftijd hoor ik de helft al niet meer;)
Om het goed te doen heb je inderdaad een decibel meter nodig en dan hangt het daarnaast ook nog wel af waar hij staat en of je kastje is geisoleerd.
 
@sschot ik heb hier een Fluval staan (welke zeker niet fluisterstil is wat mij betreft) - welke app gebruik je zodat ik een eerlijke meting kan doen.

Twee apps geven rond de 58 dB aan (Geluidsmeter (Splend Apps) & Geluidsmeter (Coolexp)), de andere rond de 45 dB (Geluidsmeter (Abc Apps) wanneer ik boven de Fluval FX6 meet. Denk dat de waarheid ergens in het midden zit, zie ook Reddit: Fluval FX6 is 53 decibels - but a this normal?

Moet zeggen dat ik met de kast dicht er niet zoveel last van heb omdat de kast verder dicht is, waarbij ik verwacht dat de kast ook een deel van het probleem is - maar mocht ik hem ooit gaan vervangen dan zou ik zelf het aantal decibel toch beter gaan onderzoeken. Al moeten ze ook wel voldoende capaciteit hebben voor mijn bak.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf Sound Meter PRO op een Pixel 6


Iedere telefoon zal iets verschillen, maar denk dat het wel een aardig beeld geeft.
Had hier de FX2 staan, circa 38 dB. Geen optie voor mij. Dit was trouwens leeg en zonder media, gevuld maken ze nog wat meer herrie.

Eheim PRO 5e, veel electronica issues volgens de LFS, dus ook geen optie.

Ga mij richten op de nog niet in NL leverbare Aquael Hypermax 4500
Mogelijk wel een interessante optie.

Tuurlijk dempt mijn gedempte kast ook nog wat van het geluid, maar het gaat mij om de kale "brom" van de pomp, 1 a 2 cm gemeten boven de kop, of bij de FX boven de motor

Voordeel van de FX, slangen vibreren 0. Nadeel motor is minder gedempt.
 
Sschot
Wat leuk om jou weer terug te zien.
Jij en raoul mits zijn naam goed weergegeven zijn een aanwinst voor dit forum, leuk je weer te zien.
 
Sschot
Wat leuk om jou weer terug te zien.
Jij en raoul mits zijn naam goed weergegeven zijn een aanwinst voor dit forum, leuk je weer te zien.

Dat zijn echt teveel credits hoor, iedereen draagt bij en met elkaar maak je het forum!
 
Omdat de Hypermax 4500 nog niet leverbaar is in NL, heb ik na de test van de FX2, nu besloten om een Aquael Ultramax 2000 te laten komen.
Lekker groot. Lekker stil, althans volgens de meeste berichten, dus dat gaan we weer testen nadat deze binnen is. Makkelijk toegangkelijk voorfilter, dit itt Oase.

Ben best benieuwd. Zal als hij binnen is en ik hem even test draai, laten weten wat ik ervan vind en of het een waardige vervangen zou kunnen zijn van de Hydor. Aanvullend heb ik ook deze weer voor een volgens mij zeer scherpe prijs weten te scoren.

To be continued later on.
 
Ken het merk niet, maar zie dat hij goed beoordeeld wordt bij Amazon.nl - benieuwd naar de resultaten.

Voor mijn bak zou het betekenen dat ik er direct 2 moet aanschaffen, dat wordt dan direct een duur grapje van rond de 500 euro.. (capaciteit is tussen de 400 tot 700 liter lees ik)

De HYPERMAX 4500 zou wel een interessante optie kunnen zijn mocht ik de Fluval ooit willen vervangen
  • silent engine operation 24ā€“44 dB
  • Designed for small and large aquariums (200 up to 1500 l / 50 up to 400 US gal)
  • the most powerful pump on the market 4500 L/h / 1188 US gal/h
Iets om even de gaten te houden, zie dat die hier te bestellen is voor 324 euro (maar wel 55 euro verzendkosten): www.olibetta.nll of via https://www.galaxus.n
 
Laatst bewerkt:
Na een periode van 5 jaar zonder enig gedoe draaien met de Hydor filters, deze week na een schoonmaak in eens pech...... Kwam na terugplaatsen en opnieuw opstarten wat water uit de kop. Dus, hoppa, filter kop open, o ringen om de aanzuig en uitgaande aansluiting vervangen, dicht en terug plaatsen. Poos later, shit, toch weer water uit de kop, hoe kan dit nou.......

Lang verhaal kort, de balg die onder de aanzuigknop zit, daar is een scheurtje in gekomen, dus lek......
Hydor bestaat niet meer, is overgenomen door Ferplast. 0 spare parts te krijgen. Pomp ook niet tot nauwelijks meer te koop.

Mhhhhh dat betekent dat ik op zoek maat naar een vervanger voor de 1ste Hydor, en mogelijk volgt de tweede binnenkort, want geen idee hoe lang die het nog blijft doen.

Maaarrrrr, ik heb deze gekozen omdat ze zo stil zijn. Wat moet ik nu dan?

Eheim -> slechte ervaring mee vanaf Pro 3 serie. Pro 5 is gammel en hartstikke duur, klinkt niet als een optie.
JBL en/of Tetra -> wham, ik wordt er niet zomaar warm voor, al ken ik ze in de praktijk niet.
Fluval FX serie -> beesten, de nieuwe FX2 is qua flow genoeg, qua biologisch media inhoud wat klein en zijn deze stil????
Fluval 407 -> slim voorfillter, niet al te veel bio media. 406 even gehad, die was erg luiddruchtig, hoe is de 407?
OASE Biomaster 850 -> qua formaat en alles echt wel interessant, eigenlijk de beste optie. Maaaar voorfilter wat in de onderkast er niet uitegehaald kan worden en dus wekelijks de pomp uit de kast -> mwah wordt ik niet echt blij van. Verder diverse issues met lucht en geluid. Lijkt dus ook niet de perfecte pomp.

Ter indicatie, als ik met mijn telefoon meet een geluidsmeter bij de pomp meet (2 a 3 cm) dan produceert de Hydor circa 33 dB. Welke pomp gaat dit evenaren of verbeteren, met een grote inhoud en een flow van circa 1000 liter????

Wie heeft er een leuke "gouden" tip en wat zijn de ervaringen van vandaag de dag?
Zoals je misschien weet ben ik erg kritisch over geluid.
De Eheim filters tot aan de 600 zijn stil.
Ikmheb nu de pro4 serie staan. En ja de knop is zwakke punt. Ik gebruik die niet.
Heb het systeem zo in elkaar gezet, dat ik een kraan open kan zetten en dan hevelt de pomp weer vol.

De classic serie is echt goed. Heb de 2217 ook gehad. Deze krijg je wel stil. Maar is van zichzelf niet echt stil. De holle kap maakt dan veel geluid.
Gewicht erop helpt.
Voordeel van classic. Al het water moet door het filtermateriaal. Kan er niet langs.
En flow is krachtig.

PS
Filters altijd aansluiten met een stuk siliconeslang. Dat scheelt enorm in geluid. En ook blijven deze zeer soepel.
Dus blijft wendbaar.
Alleen de slangen moet je niet te lang maken. Want ze knikken snel.
Dus de juiste maat bepalen bij installatie. En dan werkt het zeer prettig.
 
Ken het merk niet, maar zie dat hij goed beoordeeld wordt bij Amazon.nl - benieuwd naar de resultaten.

Voor mijn bak zou het betekenen dat ik er direct 2 moet aanschaffen, dat wordt dan direct een duur grapje van rond de 500 euro.. (capaciteit is tussen de 400 tot 700 liter lees ik)

De HYPERMAX 4500 zou wel een interessante optie kunnen zijn mocht ik de Fluval ooit willen vervangen
  • silent engine operation 24ā€“44 dB
  • Designed for small and large aquariums (200 up to 1500 l / 50 up to 400 US gal)
  • the most powerful pump on the market 4500 L/h / 1188 US gal/h
Iets om even de gaten te houden, zie dat die hier te bestellen is voor 324 euro (maar wel 55 euro verzendkosten): www.olibetta.nll of via https://www.galaxus.n
Let op, hij kan nog niet geleverd worden. Uit contact met Richard (pondguru) weet ik dat er 10 kg media in gaat.

Maar zoals gezegd, mijn pvc leidingen en setup zijn helemaal gericht op 2 pompen, dus vind dat verder prima

(2 x 179 = bijna 1 x Hypermax) šŸ¤Ŗ
 
Zoals je misschien weet ben ik erg kritisch over geluid.
De Eheim filters tot aan de 600 zijn stil.
Ikmheb nu de pro4 serie staan. En ja de knop is zwakke punt. Ik gebruik die niet.
Heb het systeem zo in elkaar gezet, dat ik een kraan open kan zetten en dan hevelt de pomp weer vol.

De classic serie is echt goed. Heb de 2217 ook gehad. Deze krijg je wel stil. Maar is van zichzelf niet echt stil. De holle kap maakt dan veel geluid.
Gewicht erop helpt.
Voordeel van classic. Al het water moet door het filtermateriaal. Kan er niet langs.
En flow is krachtig.

PS
Filters altijd aansluiten met een stuk siliconeslang. Dat scheelt enorm in geluid. En ook blijven deze zeer soepel.
Dus blijft wendbaar.
Alleen de slangen moet je niet te lang maken. Want ze knikken snel.
Dus de juiste maat bepalen bij installatie. En dan werkt het zeer prettig.

Ik heb ook de classic gehad, maar relatief weinig media inhoud.. Met gewicht in en op de kop zeker stuk stiller te krijgen.

De pro vind ik gewoon niet netjes gebouwd, zeker niet voor wat je ervoor moet neertikken.

Siliconen slang heb ik op mijn pers, twijfel over de zuig ivm dicht trekken. Zit evt aan een versterkte siliconen slang hiervoor te denken, daar ga ik nog wel mee puzzelen als de nieuwe pomp binnen en definitief is.

Vooralsnog draait de bak op 1 pomp en zitten de discussen in de kweekbak, dus geen grote haast of stress op dit moment
 
  • Leuk
Waarderingen: frog

Let op, hij kan nog niet geleverd worden. Uit contact met Richard (pondguru) weet ik dat er 10 kg media in gaat.

Maar zoals gezegd, mijn pvc leidingen en setup zijn helemaal gericht op 2 pompen, dus vind dat verder prima

(2 x 179 = bijna 1 x Hypermax) šŸ¤Ŗ
Was vandaag op Vivarium en daar stond hij. 367 euro zonder BTW is de prijs (adviesprijs vanuit Aquael?) en hij gewoon in Nederland te bestellen moeten zijn gaf hij aan op de stand (als je hem daar niet zou kopen).


1000017984.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er indrukwekkend uit! Gisteren nog Aquael Nederland aan de lijn, nog niet in NL beschikbaar. Mogelijk grijze import, maar dat maakt niet uit.

Als de Ultramax tegen valt en retour gaat, dan ga ik deze proberen, al moet ik er dan leidingwerk voor verbouwen, bij geschiktheid.
 
Ziet er indrukwekkend uit! Gisteren nog Aquael Nederland aan de lijn, nog niet in NL beschikbaar. Mogelijk grijze import, maar dat maakt niet uit.

Als de Ultramax tegen valt en retour gaat, dan ga ik deze proberen, al moet ik er dan leidingwerk voor verbouwen, bij geschiktheid.
Het was een stand vanuit Aquael zelf, althans alleen Aquael producten en op de Vivariumbeurs plattegrond staan ze ook als Aquael (stand 16).

Maar ben benieuwd naar de resultaten van de Ultramax, hou ons op de hoogte!
 
Vandaag de Aquael Ultramax 2000 binnen

Meteen test opstelling gemaakt en draaien maar

PXL_20231115_142836254.jpg

Holy moly whouw, wat is deze stil. Ik kan hem bijna niet meten en moet mijn best doen om hem te horen. Geen brom, geen zoem, volgens mij vooral waterflow die ik hoor. En zo stil, binnen 10 minuten en een bak lucht die er uiteraard even uitkwam.

Lekker veel filtervolume. Degelijke klip sluitingen. Hoe het voorfilter gaat bevallen, daar uiteraard nog geen idee van, dat zal de tijd moeten leren.

Straks filtermedia overzetten en netjes indelen, daarna onder de bak aansluiten en dan draaien maar.

Wie een stil filter zoekt, ik kan op dit moment een Aquael Ultramax ZEER AANBEVELEN, overtreft de Hydor PRO 600 waar ik al zeer tevreden mee was met groot gemak
 
Goed om te horen en ik zal er voor de toekomst aan denken.
 
Wie weet een goede voor de toekomst idd šŸ‘.
 
Even een optisch vergelijk tussen de Hydor Pro 600 en de Aquael Ultramax 2000

De behuizing van de "voorkant" bezien

PXL_20231115_161056512.jpg


van opzij

PXL_20231115_161110265.jpg


De trays

PXL_20231115_164323043.jpg
PXL_20231115_164329125.jpg


De Aquael is makkelijker stapelbaar en te vullen omdat hier het hengsel niet overheen loopt

Verder zit er in de kop nog een voorfilter, wat niet in de Hydor zat.
 
Opbouw van de Ultramax 2000

Eerst op de bodem van de "pot" een enkele laag Eheim mech

PXL_20231115_164831934.jpg
PXL_20231115_164841025.jpg


Dan de onderste tray, voorzien van de rest van de Eheim mech, met hierboven op een 1ste sponslaag, helaas geen noppenschuim, die was op

PXL_20231115_165229198.jpg
PXL_20231115_173252326.jpg


tweede tray vanaf onderen voorzien van 1 x mechanische spons en 3 lagen fleece

PXL_20231115_173314782.jpg
PXL_20231115_173425772.jpg


En daarna 3 bakken met Sera Siporax

PXL_20231115_173437857.jpg


En de totale toren

PXL_20231115_173702653.jpg


De hoeveelheid media tov de Hydor is eigenlijk exact gelijk, alhoewel de verdeling iets anders is.

Denk dat de mechanische filtering ietsje meer is nu, en daarna biologisch identiek.

Nu moet alleen de bak "leeg" om de aansluiting te kunnen maken, zonder de boel leeg te hevelen, denk dat ik dit maar maandag bij het onderhoud ga doen, of ik moet voor die tijd ff zin hebben om de bak tussentijds nog een keer leeg te trekken
 
@ sschot

Leuk om te lezen dat er toch nog wat nieuwe techniek qua filtering in de markt is, en dat je die gevonden hebt.
 

Terug
Bovenaan