Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Dat is ook zo Steven en zolang je het kan betalen en er van geniet zou ik me er niet druk om maken.
 
Ondertussen heb ik een jaar mijn energie verbruik gemeten, en het jaarverbruik is 1550kWh voor deze bak.

Nu heb ik geen warmte kuur hoeven doen en de max temp is 28,5 op de dag.

Dus als ik een marge van 1500 tot 1750 kWh per jaar reken, dan zit ik goed.

Voor wie het interessant vind
Ach 350 euro valt nog wel mee.
Misschien een paar zonnecellen op leggen??
 
Ach John, een hobby kost geld.......

Ik durf niet aan de warmtepomp te beginnen, omdat ik dan geen ongelimiteerd warm water meer heb, gasloos is dus niet haalbaar, maar daar zou ik eerder naar toe proberen te werken
Ik weet niet waarom je ongelimiteerd warm water nodig hebt?

Hier heb ik een kleine boiler, maar 200 liter. Heb niet zonder gezeten.
En in een uur is die weer helemaal heet.

Vroeger toen ik klein was, hadden mijn ouders een gasboiler op zolder.
Dat ding gaf zo veel warm water.
Ik heb dat met een combi ketel nooit meer gehad.
Een boiler geeft net zoveel heet water uit de kraan als koud water. Dus dezelfde druk.
Een combiketel geeft altijd minder warmwater.
En in een koude winter knijpt die nog meer.

Nu met de warmte pomp en boiler, heb ik weer dezelfde ervaring als vroeger.
Lekker veel warm water.
 
Ach 350 euro valt nog wel mee.
Misschien een paar zonnecellen op leggen??
Ik heb er 5 liggen en heb een offerte lopen om er nog 4 bij te leggen, dan draai ik de Aqua "energie neutraal". Even het voorstel afwachten, heb niet veel plek, dus een beetje een puzzel
 
Ik weet niet waarom je ongelimiteerd warm water nodig hebt?

Hier heb ik een kleine boiler, maar 200 liter. Heb niet zonder gezeten.
En in een uur is die weer helemaal heet.

Vroeger toen ik klein was, hadden mijn ouders een gasboiler op zolder.
Dat ding gaf zo veel warm water.
Ik heb dat met een combi ketel nooit meer gehad.
Een boiler geeft net zoveel heet water uit de kraan als koud water. Dus dezelfde druk.
Een combiketel geeft altijd minder warmwater.
En in een koude winter knijpt die nog meer.

Nu met de warmte pomp en boiler, heb ik weer dezelfde ervaring als vroeger.
Lekker veel warm water.

Omdat ik beide bakken tot 2 x 100% wil kunnen verversen op 1 dag, in het geval van kweek en/of ziekte, en daarnaast we met z'n zevenen geen koude douche ervaring wensen te krijgen.

En dan heb ik een heel groot vat nodig icm een warmtepomp, maar daar is geen ruimte voor. En een boiler op dat formaat is, nog niet helemaal uitgerekend, duurder als gas, en dan nog, leeg is leeg, een aantal uur.
 
omdat ik zo tevreden ben over de MLW-10 stromingspomp welke tot 4000 l/u doet, heb ik nu nog een ALW-20 welke tot 10.000 l/u doet besteld, welke mijn SOW-5 gaat vervangen.

als ik het goed zeg is de mlw uit 2021 en de alw uit 2022 vanuit Jebao/Jecod. Reden voor deze aanvullende wijziging is dat twee programma's gedurende een x tijd instellen via de APP, zo fijn en mooi werkt, dat ik dit bij beide pompen wil kunnen doen.

Ik ga "straks" de ALW-20 over de bodem laten blazen, op de dag op zijn zachts, en in de nacht op vol vermogen en met wisselende "golven", om zo alles wat is bezonken van de bodem af te halen. Ben benieuwd. De MLW-10 gaat "wat" flow geven langs het oppervlakte, wat nu de SOW doet.

Met betrekking tot de helderheid van de bak, vind na aanpassing van filter "1" dat het erg helder is, maar kijken wat dit over x tijd doet
 
Paar plaatjes van de nog rondzwemmende Sterbai's

SS__4274_bewerkt.jpg
SS__4275_bewerkt.jpg
SS__4276_bewerkt.jpg
SS__4277_bewerkt.jpg
 
Jammer van die mooie vissen Steven maar ja het moet wel goed samengaan met de rest natuurlijk.
 
Zal wel meer rust geven Steven en ach je hebt genoeg mooie vissen.
 
gedachten zijn
Sterbai weer uitbreiden naar 25 a 30 stuks
Oppervlakte visje toevoegen
(Dwerg) chiclide toevoegen

Stap 1 is dat de 7 zijn uitgebreid met 8 stuks, dus nu totaal 15 stuks. Geeft meteen meer leven in de brouwerij "beneden"
Probeer de groep nog met 15 stuks uit te breiden naar 30 totaal.

Oppervlakte, nog echt helemaal geen idee bij

Qua bijvisje, neig ik toch wel weer naar een Apisto. Hou van het gedrag, leuk om jongen te hebben zo nu en dan en goed te combineren met de discus en de cory's
Evt. nog een Crenicara/Discrossus Maculatus, maar die kom ik niet zo heel vaak tegen, dus moet ik tegenaan lopen
Of ik nog een keer Filementosa's wil weet ik nog niet
 
Laetacara Curviceps al overwogen? Ik heb zelf sinds een tijdje een koppeltje en zijn echt hele leuke visjes. De vrouw kleurt echt prachtig donkerblauw in de paartijd terwijl het mannetje alles uit de kast haalt om het vrouwtje te imponeren. Heel gaaf om te zien.
 
Laetacara Curviceps al overwogen? Ik heb zelf sinds een tijdje een koppeltje en zijn echt hele leuke visjes. De vrouw kleurt echt prachtig donkerblauw in de paartijd terwijl het mannetje alles uit de kast haalt om het vrouwtje te imponeren. Heel gaaf om te zien.

Niet overwogen, maar ga het wel bekijken! Dank voor de suggestie
 
Lijkt op eerste gezicht beetje saai qua kleur, maar als ze gewend zijn en zich goed voelen, is het alles behalve een saai visje. Ik heb nakweek van Jos Hut. Mogelijk dat hij ze nog aanbiedt.
 
Lijkt op eerste gezicht beetje saai qua kleur, maar als ze gewend zijn en zich goed voelen, is het alles behalve een saai visje. Ik heb nakweek van Jos Hut. Mogelijk dat hij ze nog aanbiedt.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220311-220053_Gallery.jpg
    Screenshot_20220311-220053_Gallery.jpg
    697.9 KB · Weergaven: 71
Vandaag de tweede pomp voorzien van de nieuwe indeling. Wederom bij verrast door het gemak, de snelheid en de eenvoud bij het reinigen, opstarten en draaien van het Hydor filter. Het is en blijven voor mij echt top filters.

Verder omdat ik het vorig jaar vergeten was, nu na 2 jaar mijn UV lamp vervangen. Was wel te zien dat deze wat zwart en oud was, maar dat is ook meer dan logisch.

Verder geen echte bijzonderheden. Nieuwe stromingspomp is nog niet binnen, dus daar nog niets verder mee gedaan.
 
Voor de beeldvorming, ik heb van de 5 liter in totaal 3 liter MECH gebruikt. Dit betekent dat er 1,5 liter per bak in elk filter zit. De hoeveelheid Siporax die ik over heb nu, is niet groot en in ieder geval minder als 1 liter.

Ik heb dus 2 zakken van 1 liter MECH over. Bij interesse, stuur maar een PM.

en een totaaltje van hedenochtend, de bak is weer helder

PXL_20220318_111200053_bewerkt.jpg
 
Ondertussen is de tweede nieuwe pomp van Jecod/Jebao ook binnen.

Ik heb nu een ALW-20 deze zorgt voor stroming over de bodem. Draait op 30% wat betekent 3000 liter per uur. In de nacht laat in deze volgens een sine wave op 100% draaien.
En de MLW-10 volgt nu de flow van de reguliere uitstroom en ondersteunt de stroming enigszins. Deze draait ook op 30% wat neer komt op 1200 liter per uur. En deze draait in de nacht ook volgens een sine wave op 100%.

Pompjes zijn zeer stil. Makkelijk schoon te maken. Praktisch te plaatsen en niet al te groot.
Kwam ook tot de conclusie dat je meer dan 2 momenten kan programmeren, dus je kan het zo gek maken als je wilt in variaties en afwisselingen

PXL_20220331_182341409.jpg PXL_20220331_182354944.jpg PXL_20220331_182405265.jpg

De braziliaanse klimop was echter niet bestand tegen de zuigende kracht van deze pompjes, dus die heb ik uit de hoek moeten halen. Vanwege wat algen heb ik de Bleheri's flink gesnoeid, maar nu staat er 1 in de hoek, die weer mooi moet uitgroeien. Zelfs deze wordt nog richting de pomp gezogen, maar hoop dat dit straks wel mee valt.

Hierbij dan ook nog een totaaltje van een lichte rescape door deze pompjes, maar nog niet helder na vandaag.

PXL_20220331_180423134_bewerkt.jpg


Het resultaat is trouwens
bodemvuil blijft minder liggen
bak is helderder
oppervlakte is veel schoner
meer assimilatie van de planten

Heb nu 2 koppels apart zitten, toch weer eens kijken of ik een kweekpoging kan ondernemen. Even afwachten hoe dat uitpakt.

Visbestand is verder nog niet verandert, aangepast of uitgebreid
 
Kan je de stromings richting van die jecod/jebao slw stromingspompen ook veranderen? Zie dat niet zo duidelijk terug op je foto's, maar gezien de magneet houder denk ik van wel.

Ik hoor het graag,

Gr. Ed
 
Kan je de stromings richting van die jecod/jebao slw stromingspompen ook veranderen? Zie dat niet zo duidelijk terug op je foto's, maar gezien de magneet houder denk ik van wel.

Ik hoor het graag,

Gr. Ed

Ha Ed,

Bij deze is de mogelijkheid om te pomp te richten beperkt tov de MOW serie bijvoorbeeld. Dit komt door de constructie, die ik VER boven de MOW serie vind uitsteken. Je kan het pompje ook via een magneet op je magneet plakken, waarbij er een kleine hoek (in alle richtingen) aan de pomp gegeven kan worden, maar geen hoek de bocht om zeg maar.

Maar door de constructie, lopen ze zo veel mooier, dat ik er wel echt ff goed naar zou kijken!

Ter info, zie
van de MOW kan ik zo snel geen filmpje vinden, maar kijk dan maar even naar de SOW, die is qua constructie hetzelfde, al is dat een ouder model.

Verder bevallen de MLW en de ALW SUPER goed
 
Zal er ff meer induiken. Thx voor de info Steven šŸ‘.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan