Advies gevraagd voor de volgende stap.


Zou de guppen en platy's eruit halen. Anders zit je binnen de kortste keer met een te volle bak. ;)

De Pterygoplichthys pardalis kan zo'n 35cm worden, dus zou daar een ander huisje voor zoeken.
http://www.planetcatfish.com/common/spe ... cies_id=88

Inderdaad zowel de Kardinalen als de Corydoras uitbreiden tot een mooi schooltje. Je woon te ver anders had je hier je Kardinalen weg kunnen halen. :)
 
Werden bij mij 2 x 45 cm, en 1 x 55 m.

Bulldozers,waren het.

IK heb zelf teiltjes onder de filters.
Heeft mij ook hoop werk bespaart.

Moeten alleen nog simpele watermelders in.
 
toch vind ik de inrichting helemaal niet verkeerd is nu al een mooi plaatje
en net wat Richvio aangeeft kardinalen en corydora paleatus uitbreiden zeker de laatste naar een stuk 0f 5 a 8
is een groeps-dier

groet

jaap

zie nu pas dat er na het bericht Richvio nog meer berichten zijn bij gekomen browser is hier een beetje van slag
 
AquariWim zei:
Tja, maar wat moet ik er anders mee? Nu is hij iets van 12cm dus ik kan toch nog wel ff vooruit?
loopt niet zon vaart hoor kan best nog even
daarna is er vast wel een plaatsje te vinden voor deze vis

groet

jaap
 
Ah, ok�. Ben ook wel blij met het totaalplaatje. Corys en kardinalen breid ik zeker uit. Maar wat kan er bij? Paar wat grotere vissen zou ik wel mooi vinden.
 
IMG_3115_zpsj5hoyo20.jpg


Nog even de stukkies hout omgewisseld. Iets meer balans.
 
Erg leuk, laat de plantjes maar groeien.
Is het donkere gedeelte in het midden een paadje of heeft dat een andere functie?
Mooie achterwand :thumbs:
 
TonHageraats zei:
Is het donkere gedeelte in het midden een paadje of heeft dat een andere functie?

AquariWim zei:
Gisteren de bak voor de helft gevuld en grind er in gemikt. Was echter vergeten dat ik nog wat zwart grind had liggen waar ik een paadje mee wil maken (iets te enthousiast :)) dus vandaag het water er weer af, paadje aanleggen en plantjes scoren. Bakkie lekt niet.
 
Je zou het paadje voor optimaal effect moeten accentueren met de rest van je inrichting. Lees: m��r planten/stenen/hout behalve op het pad.
 
Het leek me wel aardig maar het is rommeliger geworden dan gedacht en haalt de eenheid ook wat uit de bak. Bij de eerstvolgende verversing zuig ik het er uit en trek ik de rest gelijk. Begin me er steeds meer aan te storen.
 
Eens even een update vanaf hier...

Laatste tijd weinig hier gezeten. Huis verkocht en morgen verhuizen. Dan 4 a 5 maand een andere woning verbouwen. Bak wordt tijdelijk elders gestald.

Nog 1 andere vraag:

Ik heb een fors stuk kienhout. En geen pan groot genoeg om hem uit te koken. Maar nu ligt ie straks (als ik de nieuwe woning klaar heb) bijna 8 maand buiten in weer en wind. Zou dat ook voldoende zijn? Volgens mij is het merbau hout wat uit moet bloeden.
 
Uitkoken van het hout is niet direct nodig, als je een grote curverbox hebt of een cementbak, welke je goedkoop bij de bouwmarkten kunt kopen kan je het daarin rustig inwateren en afentoe verversen.
 
Uitkoken is ook niet goed. Even goed afspoelen en borstelen is dan voldoende.
De houtsoort ken ik niet moet ik zeggen.
 
Merbau wordt gebruikt voor hardhouten buitendeuren. Ik heb vroeger in een deurenfabriek gewerkt en herkende de geur. Gaat bloeden als het niet is behandeld. Althans zo noemden wij het destijds.

Maar goed, na 8 maanden buiten in weer en wind is even schoonboenen en afspoelen voldoende. Top. Het is namelijk echt een prachtig stuk maar ik heb hem nooit gebruikt.
 
Ik heb overigens geen idee wat merbau in een aquarium doet of gaat doen.
Ik heb er een buitendeur van en deze bloed na 25 jaar nog steeds, maar is onbehandeld nooit ingewaterd natuurlijk. :)
 
TonHageraats zei:
Ik heb overigens geen idee wat merbau in een aquarium doet of gaat doen.
Ik heb er een buitendeur van en deze bloed na 25 jaar nog steeds, maar is onbehandeld nooit ingewaterd natuurlijk. :)

Met de regen is die dacht ik wel goed ingewaterd Ton :D ;).
 
Klopt John de deur heeft al heel wat mee gemaakt, juist daarom, misschien dat de houtkenners hier meer over kunnen vertellen.

Ik ben namelijk bang dat het bloeden van het hout een natuurlijke bescherming is van de boom zelf, en welke stoffen hier uit komen is mij niet bekend.
 
Ik ben hierin een leek maar wat versta je precies onder bloeden dan?? Is dat hetzelfde als dat gewoon aquariumhout kleur afgeeft?
 
En het staat los daarvan bol van de kalk. En mineralen. (Die het bloeden veroorzaken)
 
Maar, hoe zit het dan met al dat andere spiderwood en driftwood/kienhout? Het is allemaal zinkend hardhout. En volgens mij zijn de andere stukken die ik nu (en anderen al jaren) een dik half jaar in de bak heb ook gewoon merbau. Het ruikt hetzelfde en het ziet er hetzelfde uit.
 

Terug
Bovenaan