Advies gevraagd voor de volgende stap.


AquariWim

Well-known member
Lid geworden
12 september 2015
Berichten
125
Locatie
Bedum / Groningen
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik in het bezit van een Juwel 60 x 30 x 40 en dat bevalt goed. Hij staat momenteel bij mijn dochter op de slaapkamer. Ik ben echter toe aan de volgende stap en wil graag wat groter. Dan moet ie ook in de woonkamer komen. Daar heb ik de volgende mogelijkheden voor.

1. In de achterkamer. Daar komt ie echter behoorlijk vol in de zon te staan omdat ik de tuin op het zuiden heb en er eigenlijk de hele dag zon op staat. Volgens mij is dat geen optimale plek. Of valt dat mee?

2. In de voorkamer. Maar dan moet ie boven de TV. Daar komt geen direct zonlicht maar qua bevestiging gaat dat een uitdaging worden. Hij moet namelijk aan de muur komen te hangen.... Qua formaat zal ik dan ook een bak moeten hebben die ongeveer 1.20 breed, 30 diep en max 40 hoog moet worden. Iets van 144 liter. Incl bodem, plantjes en de hele shit zal ie wel iets van 200 kg worden. Ik wil wel graag dat ie blijft hangen. Is daar een oplossing voor? Zo ja, is zo'n bak een beetje goed te houden met een intern filter? Aangezien ie boven de tv moet hangen heb ik daar geen ruimte voor een onderkast.

Dus... Als jullie een beetje advies hebben, graag.
 
Denk dat onderhoud ook lastig gaat worden. En een bak vol water boven je tv lijkt me ook niet fijn. Met een sterke muur (beton bv ) is 200 kilo ophangen geen probleem
 
Mijn woonkamer is sowieso erg licht. Voor komt echter geen direct zonlicht. Wel gewoon licht. Eigenlijk heb ik hem op de slaapkamer per ongeluk goed gezet. Daar komt het minste daglicht. Beneden heb ik dat in de hal. Maar om daar nu een aquarium neer te zetten. Nee. Ik wil 'm graag kunnen zien.
 
Volgens mij is direct zonlicht in de bak oorzaak van bepaalde alg. Of dat indirect licht daar ook invloed op heeft weet ik niet. Dat zullen andere wel vertellen
 
AquariWim zei:
Mijn woonkamer is sowieso erg licht. Voor komt echter geen direct zonlicht. Wel gewoon licht. Eigenlijk heb ik hem op de slaapkamer per ongeluk goed gezet. Daar komt het minste daglicht. Beneden heb ik dat in de hal. Maar om daar nu een aquarium neer te zetten. Nee. Ik wil 'm graag kunnen zien.

Als je zijkanten ook dicht zijn, zodat je enkel langs de voorkant in de bak kan kijken, dan mag hij zelfs naast een raam staan, kan geen kwaad. ;)
 
Misschien eens een foto plaatse van de situatie ter plaatse, dan krijgen we een beter idee
 
20150913_143715_zpsoubimhmv.jpg


Dit is achter. Vanaf een uur of 1 gaat daar zon in schijnen. Tot een uur of 6 a 7 komt er dan direct zonlicht op voorzijde (lange zijde) van het aquarium. Geen optie lijkt me.

20150913_143705_zpsvsfayxyu.jpg


Dit is voor. Hier komt eigenlijk geen direct zonlicht. Heel soms in de winter schijnt de zon tot voorin de woonkamer maar dan nog komt het niet direct op het glas.
 
Goed bezig. Aquaforum op de laptop :D. Ik zou ook optie 2 kiezen. Denk wat bertus zei het beste dan is
 
Idd goed bezig op de laptop :D

Ik zou ook voor de optie van Bertus gaan, even kijken of het kastje sterk genoeg is en de TV aan een beugel aan de muur.
 
Bij 1, kan je ook het gordijn wat dicht doen.
Dan geen zon in de bak.

IK laat dan de jalouzie zakken.

Zit je alleen met de doorloop met eettafel.
Is die dan nog begaanbaar?
 
Bertus zei:
Bij 1, kan je ook het gordijn wat dicht doen.
Dan geen zon in de bak.

IK laat dan de jalouzie zakken.

Zit je alleen met de doorloop met eettafel.
Is die dan nog begaanbaar?

Nadeel: Dan kan ie van 1 tot 6 dicht. En ik ben zo blij met het licht in de woning :)
 
Anders een hoek maken, die je dan half om de bak kunt klappen(doen).
Voor tijdelijk.
de zijkant en halve voorkant.
2 scharniertjes in de knik, plat tegen de muur, zoiets. :D
 
Inmiddels nog eens goed over de plannen nagedacht. Zo als het nu lijkt gaat het het volgende worden. De kasten onder en boven de TV worden vervangen voor 1 steigerhouten kast. Die wordt max. 130 hoog en daarop wil ik dan een bak hebben van om en na bij de 150cm. Ik zit alleen nog een beetje met de vraag of dat constructief een beetje haalbaar is. De TV is namelijk 106 breed. Dus de staanders die het gewicht van de bak moeten dragen staan ongeveer 110 cm uit elkaar. Als ik nu de bovenste plank waar de bak op komt dubbel uitvoer in steigerplanken, geschroefd en verlijmd, zou ie dan nog kans op doorzakken hebben?

Daarnaast nog een vraag: Een Juwel Rio 400 vind ik wel een mooie bak maar met 130 kasthoogte komt ie op 193 aan de bovenkant. Wil ik achter op de bodem iets moeten doen dan is dat bijna niet haalbaar. Zijn er ook bakken die wel die lengte hebben maar iets lager, zeg max 50 cm, zijn? Aangezien ik nog niet zo veel ervaring heb zie ik het nog niet zo zitten om ook meteen een lichbak in elkaar te fietsen. Op zich heb ik wel twee aardige rechterhanden, maar niet op het gebied van electronica...

Wel erg prettig dat hier zo goed wordt meegedacht. Wordt gewaardeerd. :thumbs:
 
begrijp ik het goed je wilt de bak boven de tv zetten
dat lijkt me geen goed idee rede als je om de 1 of andere rede lekkage krijgt is het dag tv
tevens lijkt het me een hele toer om de bak te gaan onderhouden trappen werk lijkt me
is het niet beter anders om bak beneden tv er boven
kun je gelijk een goede kast maken/kopen met ruimte voor een buiten filter de binnen filters zijn niet echt geschikt voor een knappe bezetting qua vis en planten

groet

jaap
 
Dat begrijp je inderdaad goed. Lekkage ben ik niet zo benauwd voor. Misschien dat ik iets van folie onder de bak door moet leggen om te voorkomen dat het over de tv stroomt. De tv boven de bak is ook al geopperd hier. Mijn vrouw ziet dat echter niet zitten en ik eigenlijk ook niet. Geen kijk. Na alles afgewogen te hebben, zeg maar de wensen van mij en de eisen van mijn vrouw, is deze optie de enige die over blijft.

20150921_091942_zpsg20fw9ic.jpg


In de staande poten zou ik dan toch wel een filter kwijt kunnen?
 
tja blijf het een hele onderneming vinden want totale hoogte 180 cm is nog al wat lijkt me
wat het filter betreft heb er zelf een jbl 1500 e opstaan daar van zijn de maten 200x235x460 mm daar moet nog een beetje spelings-ruimte tussen
dus zeg 22cm x 25 x 48 cm ik weet niet of je dit kwijt kan in je staande poten
heb net je foto van optie 1 eens bekeken maar dat lijkt me toch wel een betere plaats voor een bak mischien een ronde-tafel een optie
wat het zonlicht betreft
zelf heb ik een kant van de bak richting raam staan (korte kant) hang ik een badlaken overheen bij veel zonlicht
anders een uv folie mischien een optie

groet

jaap
 
Ik heb zonet ff zitten meten maar een filter kan ik wel in de staande poten kwijt. Kast bouwen kost de wereld ook niet dus binnenkort maar eens beginnen met bouwen. En op zoek naar een bak van ong 150 x 50 x 50. Er staat Rio's 400 genoeg te koop maar die zijn me eigenlijk net te hoog. Of zou je zo'n bak makkelijk een kopje kleiner kunnen maken?
 
Ben je niet bang dat het elkaar stoort , met de verlichting
Als je tv kijkt dan tuur je ook in het licht van de aquarium
Wil je naar het aquarium kijken dan stoort de tv misschien wel

Groet John
 
Waar staat nou het aquarium? Zie we 2 vakken boven de TV.
Denk je ook oom de opstijgende warmte, Wat wel erg warm word.

En heb je een afkortzaag? wel zo makkelijk ,met al die stukken.
 
AquariWim zei:
De bak gaat boven op de kast komen. Metabo afkortzaag staat in de schuur.

De bak gaat boven op de kast komen????

Dan mag je voor het bovenblad toch hetzefde doen,als de zijkanten, om de bak te dragen.

Dat wordt dan ook een trapje maken,zeker?
 
Ja,dat had ik wel begrepen.
Ik bedoel ,voor de ombouw, l en r.
Boven moet toch ook breed worden?

En ondersteund worden?
 
Oef. Ik ben onder de indruk van je inzet hoor, maar weet je zeker dat dit een goed plan is?

Of de constructie al dan niet goed is, daarover durf ik niets te zeggen, maar ik denk meer aan het plezier dat je aan een bak beleefd. Dat plezier wordt een stuk groter als je er lekker naar kunt kijken. Dit lijkt me daarvoor te hoog. Ten tweede is werken aan de bak ook een stuk minder ontspannen op deze manier. Ik kan me voorstellen dat dat op den duur tegen gaat staan.

Overigens weet ik niet hoe je water gaat verversen, maar met het klassieke emmertje dan zou ik toch vrezen voor je televisie. Het kan aan mij liggen, maar ik mors altijd, ook als ik een plantje verplaats oid.

Televisie eruit. Bak erin.
Maar nogmaals, respect voor je doorzettingsvermogen.
 
Qua constructie maak ik me geen zorgen. Ik heb alles doorgenomen met zwager timmerman. Bovenste planken worden dubbel uitgevoerd. 6cm dik, geschroefd en verlijmd. En dat steunt dan af op 4 staanders. De hoogte, tja dat is een compromis. Bevalt het niet, dan staat ie in ieder geval in de kamer.... ;) En met kleine kinderen is wat hoogte misschien ook niet verkeerd. Werken aan de bak wordt idd iets meer een uitdaging, daarom wil ik de bak ook niet hoger dan 50cm.
Voor het verversen ga ik vast ook wel iets bedenken.

@ Bertus, boven en onder wordt ie 55,5cm diep. Met een paar dikke pluggen in de muur blijft ie wel staan.
 
Nog een nadeel van deze manier. Omdat de bak zo hoog staat kijk je zittend vanaf de bank door het aquarium naar de lichtbak, lijkt erg onplezierig kijken. Houd er ook rekening mee dat veel vissen op de bodem leven/ scharrelen dus kun je dus ook moeilijk waarnemen.
 
AquariWim zei:
De hoogte, tja dat is een compromis. Bevalt het niet, dan staat ie in ieder geval in de kamer.... ;) En met kleine kinderen is wat hoogte misschien ook niet verkeerd. Werken aan de bak wordt idd iets meer een uitdaging, daarom wil ik de bak ook niet hoger dan 50cm.
Voor het verversen ga ik vast ook wel iets bedenken.

Ok, als je je maar bewust bent van alle tegens. Ik zie het nogal eens gebeuren dat mensen iets te graag willen, hemel en aarde bewegen om dat te bewerkstelligen. En dan door de compromissen eigenlijk niet gelukkig zijn met het resultaat. Vandaar mijn kanttekeningen.

(en tomansky heeft ook een goed punt, trouwens)
 
Kan het alleen met de andere reacties eens zijn. Vind het geweldig dat je er voor gaat, maar ben bang dat je spijt gaat krijgen van sommige keuzes. Wat ik persoonlijk had overwogen: de TV ietsjes (20, 30 cm) omhoog plaatsen en dan ipv het kastje eronder daar je bak plaatsen. Wellicht met nog wat bergruimte eronder met platte bakken om de boel niet helemaal op de vloer te hoeven zetten. Wanneer je TV dan aan muur zou hangen, kun je de plank onder de TV gebruiken als lichtkap. Schroef er LED strips onder en dan kun je die plank met scharnieren naar boven klappen voor onderhoud. Zou je wel wat moeten verzinnen tegen het verdampende vocht, anders ben je die plank ook weer snel kwijt denk ik ;) Aan de twee zijkanten kun je dan ook meteen kastjes maken om de techniek weg te werken op een hoogte die redelijk prettig werken is.

Maar je hebt je keuze gemaakt geloof ik, dus dan gaan wij allemaal vol interesse volgen hoe dit afloopt, spannend :)
 

Terug
Bovenaan