Advies gevraagd voor de volgende stap.


Ik snap de tegens. Ik heb ook wel aardig lang getwijfeld. Maar het is dit, of niets. Dan ga ik toch voor dit. Collega van mij heeft ook een grote bak en ik ben van de week voor de gein ff op de grond gaan zitten om te kijken hoe je met het licht uitkomt. Dat viel me erg mee. Door de spiegeling van het water zag ik de 2 dikke tl balken die er hangen niet. Mijn broertje heeft ook een 80 cm bak boven de tv staan. Vond ik ook niet hinderlijk. Mijn eigen tv is ook aardig helder dus ik verwacht dat het qua licht wel mee zal vallen. Wanneer ik op de bank zit zal ik op de achterwand net de onderste 10 a 15 cm niet zien. Valt me ook nog mee. Qua onderhoud, tja ik zal wat vaker op een stoeltje moeten staan. Dat is niet anders. Bij een bakhoogte van 50 komt ie op 181. Ik ben zelf 1.84 dus voeren kan ik gewoon staand doen. Voordeel is weer dat ik niet door de knieen hoef wanneer ik eens lekker in de bak wil turen. In het rechter staande deel wil ik het filter en wat schakelklokken kwijt. Dat is dan weer mooi op sta hoogte. ;) Hoe dan ook, we gaan het zien. Ik heb wel gezien dat hier een hele hoop kennis en kunde aanwezig waar ook lekker meegedacht wordt. :thumbs: Ik beloof dat ik bij het inrichten beter zal luisteren. :engel:
 
Kleine bijdrage mijnerzijds....wellicht aan de late kant maar toch......!

Op de foto van de Achterkant van de kamer, (met het zonlicht) daar staat een grote hoge kast, als je die kast nu gewoon net zo smal ( = diep maakt als het aqua 9gemetne vanaf de muur dus) dan kan die kast mooi opschuiven naar het raam en de zon. De aqua kan dan mooi langs de kast staan, en de kast werkt dan tevens als zonnekap...!

Hele probleem opgelost in een vloek en een zucht, of denk ik nu te simpel?

Greetzz BigSmoke
 
Nee, je denkt niet te simpel. Maar dan moet de tafel met lamp er boven ook een kwartslag draaien. No go, volgens de baas. Met al een aantal hobbies, motoren, boten e.d., ga ik daar dus maar niet tegen in.
 
20150928_221348_zpsqkolxdjl.jpg


Dat was na de tweede avond.

En dit is het resultaat tot nu toe.

20150929_210848_zpss6pmyfml.jpg


In de staande poten moet nog een vakverdeling komen met deurtjes er voor. Vervolgens schroefgaten plamuren. Licht bijschuren en in de kleur. Moeders mag kiezen welke kleur. Stroom er in en dan maar eens op zoek naar een bakkie.
 
Ja, dit had ik ook in gedachte, maar had de bak er dan wel op de plaats van de 2 middelste kastjes gezet.
Waar hij komt te staan, kan de voorkant wel doorzakken, op die afstand.

Verder , vind ik het een mooie kast
 
Afgelopen tijd weer wat aan de kast kunnen modderen. Op v-groefjes in de deurtjes na is ie klaar voor de kleur:

20151005_154025_zpsr9ymwx4n.jpg


20151005_154055_zpsdx3oobck.jpg


Detail deurtje/vakje:

20151005_154125_zps8wjdin2h.jpg


Kleur moet dit waarschijnlijk worden:

20151005_102115_zpsvvqnyx1s.jpg


Nu heb ik nog wel een paar vragen:

1. De bovenzijde is niet 100% vlak. Het blijft natuurlijk steigerhout. Gaat dat een probleem worden? Nu heb ik hier en daar gelezen dat jullie tempex onder de bak leggen. Kan ik dat ook gebruiken om die oneffenheden mee te compenseren? En, wat is het nut van die tempex verder?

2. Hoe dik zijn slangen van een extern filter? Ik heb nu ongeveer 15mm ruimte achter de kast zodat ik wat kabels e.d. netjes kan wegwerken. Maar passen daar de slangen van een filter ook achterlangs?

Verder staat er een bak op MP die mij wel past 140 x 50 x 50. Eens kijken of ik vanavond contact kan krijgen en kijken.
 
AquariWim zei:
1. De bovenzijde is niet 100% vlak. Gaat dat een probleem worden? Nu heb ik hier en daar gelezen dat jullie tempex onder de bak leggen. Kan ik dat ook gebruiken om die oneffenheden mee te compenseren? En, wat is het nut van die tempex verder?

2. Hoe dik zijn slangen van een extern filter? Ik heb nu ongeveer 15mm ruimte achter de kast zodat ik wat kabels e.d. netjes kan wegwerken. Maar passen daar de slangen van een filter ook achterlangs?

1. je kunt de oneffenheden opvangen door tempex, dat is het nut van de tempex.

2. 15 mm is naar mijn idee te krap...je zult waarschijnlijk ook bochten moeten maken om in de kast eronder te komen? De kans op knikken en dus afsluiten is redelijk aanwezig. Beter wat meer ruimte aanhouden of doorvoeren maken in de kast zodat deze niet achter de kast "hangen". Als je er ooit bij moet.......
 
Ok, thnx. Hoe dik moet het tempex zijn voor 1,5m bak?

Slangen was ik ook al bang voor. Gaan we oplossen.
 
Meet het maximale verschil in afwijking (rechte lat erover en meten). Tempexdikte 2 x deze afmeting is voldoende.

Advies voor je slangen: je kast zet je niet ff een twee drie aan de kant...laat alles wat zoveel mogelijk zo lopen dat je er altijd bij kunt. Je zou kunnen kiezen om via de zijkant je slangen/elektra in/uit te laten voeren. Deurtje dicht en je ziet ze niet, maar je kunt er altijd bij....
 
Zap zei:
Meet het maximale verschil in afwijking (rechte lat erover en meten). Tempexdikte 2 x deze afmeting is voldoende.

Advies voor je slangen: je kast zet je niet ff een twee drie aan de kant...laat alles wat zoveel mogelijk zo lopen dat je er altijd bij kunt. Je zou kunnen kiezen om via de zijkant je slangen/elektra in/uit te laten voeren. Deurtje dicht en je ziet ze niet, maar je kunt er altijd bij....

Qua tempex heb ik dan voldoende aan 5mm. Dat valt mee.

Ik hoop dat de slangen achterlangs pas te maken zijn. Maar ik wil geen koppelingen achter de kast.... Lukt dat niet dan ga ik het idd via het kastje doen. Thnx voor het meedenken.
 
In het kader van wansmaak is ook smaak:

20151006_082105_zps6prtrneh.jpg


Gisteravond een bakkie gescoord. 140 x 42 x 50. Ideale maat voor op mijn kast. Heeft een grondige poetsbeurt nodig. Zit een 3d achterwand in en allerlei meuk er bij. Sera 250 filterpomp (past op de mm in de kast...), sera beluchtingspomp (nodig....?) en allerlei lampen. Wel moet er iets aan het goudkleurige aluminium gebeuren, want dat is absoluut kitsch.

Nu eerst groefjes in de deurtjes en dan op kleur maken.

Nog 1 vraag; Zo'n Sera 250 filter, is dat wat?

20151006_082432_zpsh50ophdp.jpg


Hij is een halfjaartje oud.
 
Neem bubbeltjes folie, onder de bak.
De bak is op zichzelf al strak door het profiel.

En ,wil je de slangen toch achter, zet de kast een 1/2 cm naar voren, en vast aan de muur. Dan de slangen ZO hij STAAT zo hog mogenlijk door de achterwand.
Met ruimte om af te koppelen.
 
Ok, dank voor de tip.

Zijn dit een beetje fatsoenlijke filters? Of heb ik meuk gekocht? Hij heeft een capaciteit van 750l/u, bakkie gaat (kale bak) 275 liter in.
 
Ja, hoor.
Persoonlijk vind ik ze te grof gemaakt.
Eheim is een vierkante pomp van 20 x 20 cm.
Kan je makkelijker in een kast kwijt.

Maar ,voor de rest , laat hem draaien, en kijk hoe hij het doet.

Sluit de slangen goed aan ,op de slangpilaar, anders werkt hij averechts.
En ,in 1 keer vanaf de pomp omhoog de boven de kast de bak in,he.
Achter de kast geen koppelingen maken.
 
Grof zijn ze idd. Had al wat maten van die dingen en die waren idd een stuk kleiner. Toen ik dit apparaat zag schrok ik ff. Maar hij past er precies tussen. Hou geen streep meer over. Komen geen koppelingen achter de kast :)

Nu eerst de kast op kleur maken. Valt een beetje tegen. De kleur die ik wil had schoonzus gedaan met koffie, azijn en pannesponsjes. Vermengen, laten staan en na een dag kliederen. Maar het wordt meer groen als bruin. Dus die moet nog wel een paar keer. Maar met al die vakken is dat een gedoe.
 
Vooral goed uitboenen. Niet te grote vlakken ineens doen. Dat vuren zuigt
Hard aan. Anders heb je overal aanzetten
 
Je aquarium is van goede kwaliteit. Ik heb er ook een paar van staan. Ze zijn al wat ouder maar je kan met deze afmetingen een leuke bak opbouwen. Wel wordt het lastig om dat goudkleurige aluminium van een ander kleurtje te voorzien. Ik heb het een keer geprobeerd mar het was geen succes. Misschien dat het bij jou beter gaat.


Hobbygroet.
Jos Hut
 
Ah, goed om te lezen dat het van goede kwaliteit is. Iets minder van de kleur, maar dat is meer een probleem voor mijn vrouw dan voor mij... Weet je iets van een merk of zo?

Nog iets over de pomp: 750l p/u is dat voldoende? Op het ding zelf staat voor bakken tot 250 ltr. Die van mij zit op 275. Beter om toch te zoeken naar een andere? Qua ruimte zou een kleinere mij ook beter passen. Al vrees ik dat ik er dan weer geld achteraan kan smijten.
 
AquariWim zei:
Nog iets over de pomp: 750l p/u is dat voldoende? Op het ding zelf staat voor bakken tot 250 ltr. Die van mij zit op 275. Beter om toch te zoeken naar een andere? Qua ruimte zou een kleinere mij ook beter passen. Al vrees ik dat ik er dan weer geld achteraan kan smijten.

Zelf ga ik uit van ca. 60% capaciteit van het maximale vermogen. Dus 60% van 750 = 450 liter/uur.

Dan zit je dus op 1,6 x je bakinhoud per uur....is wat krap maar is ook afhankelijk van wat je wil....vissen etc.
 
Nou, ja, euh vissen wil ik er wel graag in ja :D Maar ook aardig wat planten. Ik ben niet zo van de kale bakken zeg maar. Veel groen en hout vind ik mooi. Qua vissen ben ik er nog niet uit. In ieder geval eerst niet te veel en ook geen moeilijk te houden spul. Mijn pterygo... pardalis zal wel meegaan, ik weet niet hoe erg die vervuilt?
 
AquariWim zei:
Wel moet er iets aan het goudkleurige aluminium gebeuren, want dat is absoluut kitsch.
Als je dat al kitsch vind wat is dit dan? :p
3918224.jpg


Toch zijn ze best populair.
 
Ik bedoel meer heb je veel stroming nodig....groter filter capaciteit e.d....cichliden vereisen meer filtratie dan bij voorbeeld gourami's
 
Botia zei:
AquariWim zei:
Wel moet er iets aan het goudkleurige aluminium gebeuren, want dat is absoluut kitsch.
Als je dat al kitsch vind wat is dit dan? :p
3918224.jpg


Toch zijn ze best populair.

Kuch, proest, nou dat is inderdaad nog een flinke stap erger. Niet mijn ding. Zit nog wel aardig wat litertjes in denk?

@Zap, geen cichliden. Mijn 7 kardinalen gaan een hoop vriendjes er bij krijgen. De platy's ook. Pardalis wil graag houden en verder weet ik het nog niet. Misschien wat black mollies, cory's in ieder geval een aantal. Garnaaltjes misschien? De dwerggourami's gaan denk ik mee in de 60l bak. Die ga ik op het werk parkeren. Als de bak aan vissen toe is zal ik nog wel een hoop vragen hebben, want misschien kan dit helemaal niet bij elkaar. Het moet in ieder geval een natuurlijk aan doende gezelschapsbak worden. Lekker veel groen en een leuk gevarieerd visbestand.

Maar als ik het goed begrijp is een pomp met deze capaciteit niet echt overbemeten dus.
 
Je hebt ze in verschillende afmetingen. Ik heb er weleens een bij iemand mogen aanschouwen, maar mijn ding is het ook absoluut niet.
 
Goed, we zijn weer wat verder. De kast is bijna klaar en gisteren ben ik bezig geweest met de bak:

20151010_182604_zps7xjicjpl.jpg


Hij is nu zwart. Stuk beter.

Achterwand ook schoongepoetst:

20151010_182635_zpsivlr2fcw.jpg


Athans, redelijk. Ik kreeg het er niet beter af, en nu las ik dat een beetje alg ook nog wel wordt gewaardeerd door bewoners als garnaaltjes. Die moeten er eigenlijk wel in. Dus ik laat het maar zo.

Ik heb nog wel wat vragen:

Er zit een Tetra verwarmingsding bij van 25w. Is dat genoeg voor een bak als deze? Mijn 60l bakkie heb ik op 25 graden staan, gaat deze dat ook redden? Of moet ik op zoek naar een andere? Nu komt deze bak wel in de woonkamer staan en daar is het altijd warmer dan op de slaapkamer van dochterlief.

Daarnaast heb ik er een compleet beluchtingssysteem bij, bellensteentjes (3x), slangen en een Sera pompje. Nodig? Of niet installeren?

En hoe kan ik de in- en uitstroom van de pomp het beste laten? Er zitten wat van die geperforeerde buisjes bij en zo'n korfje. Inzuig voor het korfje en uitstroom met geperforeerde buis? Waar kan ik beide het beste hangen? Inzuig hoog en uitstroom laag? Of uitstroom verticaal en inzuig laag? Zeg het maar... Geperforeerde buis niet gebruiken? Kan me voorstellen dat je dan niet heel veel stroming hebt. Maar wat gebruik je dan?

Oh, ja. Nog 1 vraag: Hornbach zand schijnt prima te zijn. Donker, of licht? Of is het puur smaak? Ik vind licht mooier namelijk.
 
25 watt is echt niet genoeg, tenzij je voor koud water wil gaan.
Ik zou minimaal 100 of 200 watt nemen.
Mocht je voor een nieuwe pomp gaan dan kun je kijken naar een pomp met ingebouwde verwarming, eheim heeft die volgens mij.

Ik heb zelf goede ervaringen met de externe verwarming van hydor, die zet je tussen de pomp en de uitstroom: heb je geen lelijke verwarming in je bak en je kunt er makkelijk bij.
 
20151013_160943_zpsqyjakbo5.jpg


Goed, inmiddels zijn we weer wat verder. Kleur en patroon van de kast moet nog iets vager worden, maar dat komt goed. Gisteren de bak voor de helft gevuld en grind er in gemikt. Was echter vergeten dat ik nog wat zwart grind had liggen waar ik een paadje mee wil maken (iets te enthousiast :)) dus vandaag het water er weer af, paadje aanleggen en plantjes scoren. Bakkie lekt niet.
 
We zijn inmiddels een flinke stap verder. Afgelopen zaterdag plantjes gescoord en de bak ingericht. Ben er inmiddels ook achter dat een lekbak onder de pomp ook handig kan zijn. Vooral als je de leiding niet goed aansluit. De wet van de communicerende vaten werkt nog steeds... ;( Paar handdoeken verder en toen was het gelukkig weer droog.

Qua inrichting heb ik maar mijn fantasie gebruikt. Het linker kienhout stuk gaat er nog uit. Er komt namelijk nog een groter stuk wat rechts komt en dan kan het rechter stuk naar links. Dat ga ik deze week doen. En dan kan het zijn dat er nog e.e.a. moet worden verplaatst.

Foto voor het overzicht:

IMG_3099%202_zpscaadnfba.jpg


Zaterdag heb ik hem afgevuld dus nu nog een hoop geduld hebben.

Kom ik meteen bij de volgende vraag, waar ik nog even tijd voor heb:

Wat is als aanvulling op mijn huidige bestand raadzaam?

- 7 kardinaaltetra
- 2 platy
- 3 gup 2 v 1 m + 3 jongen (gaat maar door...)
- 2 corydora paleatus
- 2 dwerggourami 1 m 1 v
- 1 pterygoplichtus pardalis

De groep kardinalen wil ik graag uitbreiden. En de black mollie vind ik ook een mooi visje, maar kan dat? Verder wil ik niet meteen aan "moeilijke" vissen aangezien ik nog niet zo bar veel ervaring heb. Dus enige hulp zou fijn zijn.
 

Terug
Bovenaan