Advies gevraagd voor de volgende stap.


Misschien kan een foto van het stuk verduidelijken.
waarschijnlijk heb je gewoon driftwood of dergelijk wat verward word met merbau.
 
Spiderwood geeft voor zover ik weet niet af of zeer minimaal, kienhout durft wel af te geven maar niet in zo'n grote hoeveelheid als Merbau.
Of het merbau is dat je al maanden en anderen jaren in jou of hun bak hebben liggen weet ik niet.
Maar als het echt aan het 'bloeden' is, dan is de concentratie dat uit het hout komt wel erg hoog en we zitten met een aquarium nog altijd met een gesloten circuit waaruit niets kan ontsnappen of er moesten grote waterwisselingen zijn.

Het kan goed gaan, maar voor hetzelfde geld........
Aan jou de keuze wat je ermee doet :)
 
Ik doe binnenkort even een foto. De verhuizers komen zo binnen... Het is verkocht als driftwood en geschikt voor aquaria.
 
Is het geen mangrovehout Wim? Dat lijkt op de kop wel op merbau. Heeft ook dat gewicht
 
Goed. De woning die ik afgelopen tijd heb verbouwd is bijna klaar, (prachtige vrijstaande jaren 30 woning, maar waar totaal geen voorzieningen in zaten). Maar dit aquarium moet het veld gaan ruimen. Past niet lekker meer in de ruimte. Daarom heb ik vandaag een aanbetaling gedaan op een Fluval Venezia 350ltr. Dat is een hoekaquarium van 87/87 x 65. Zichkant 122 cm. A la de Juwel Trigon 350. Maar met een doorvoer door de bodem. Compleet met onderkast, extern filter, co2 systeem en tijdklokken. 1 jaar oud. Zodra hij binnen is zal ik wat foto's posten. Dat duurt nog wel een paar weken want er moet nog eea gebeuren in de woning.
 
Betekent wel dat de kast die ik gemaakt heb eventueel beschikbaar is. Zal 's kijken of ik nog een foto kan uplinken. Alles is weg volgens mij.
 
Oeh, merbau, zou ik ook niet zomaar in het aquarium doen. Misschien gewoon een tijd in een emmer met water stoppen? Kan je zien wat het met het water doet.
(Ik ben/was meubelmaker.)
 
Na heel lange tijd weer eens een update:

Binnen in de woning klaar. Een ander aquarium rijker en mijn oude inmiddels verkocht via MP. Binnen 3 dagen.

De nieuwe heb ik 2e hands gekocht. 1 jaar oud. Met onderkast en Dennerle co2 systeem (vol-automatisch). Aquarium is een Fluval Venezia 350. Qua maten exact gelijk aan de Juwel Trigon 350. Maar de doorvoeren lopen door de bodem. Waardoor je een mooi clean geheel krijgt. In vrijwel nieuwstaat. Ik kreeg er ook een zooitje vissen bij waardoor de samenstelling een beetje een ratjetoe is. Maar dat gaan we de komende tijd wel oplossen.

Het aquarium is vanuit de woonkamer verhuisd naar de hal. De hal? Ja, de hal. Ik heb in de nieuwe woning een prachtige L vormige hal. Waarbij je zowel vanuit de voordeur als de achterdeur/bijkeuken meteen zicht hebt op het aquarium.

Nu heb ik echter nog 1 vraag ivm het co2 systeem. Alles functioneert zoals het moet. Ik heb gisteren de controller geijkt met ph4, ph7 en gedestileerd water. Huidige phwaarde zit rond de 6.5. Ik heb een waterontharder in de woning. Dat zal de lage waarde misschien verklaren? Vraag is; op welke waarde moet ik hem nu instellen? Staat nu op 6.9. En dus komen er geen bubbeltjes... Moet ik een paar tiende onder de 6.53 van gisteren gaan zitten?

Genoeg gevraagd. Ff wat piccies:

20161026_105233_zpsgsvldufu.jpg


20161026_105249_zpspvf7bfwp.jpg


20161026_105310_zps7b1fnhei.jpg


Post in de loop van de dag ook wel wat overzichtsfoto's.
 
Mooie bak hoor en als ik de indicator een beetje goed zie dan is die vrij lichtgroen en dan zit er dus al voldoende co2 in je bak.
Als je de ph hebt ingesteld op een waarde die hoger is dan je huidige ph waarde dan zal de co2 niet aanslaan lijkt me zo toe.
 
pracht bak wim over het co2 verhaal zou eerst eens de kh waarde gaan meten kan zijn dat deze door de waterontharder behoorlijk gezakt is
dan krijg je weer andere verhoudingen ph/kh/co2

groet

jaap

trouwens gefeliciteerd met je bijna nieuwe woning :D
 
Dank. Ga ik zo even doen. Heb er ook zo'n JBL testkoffer bij gekregen. Allemaal flesjes en potjes... Zal vast wat voor de KH waarde tussen zitten.

En ik ga zo eerst maar wat van die blauwe ampullen halen voor de continutest. Het groene wat je ziet is het Dennerle embleem... Hij hing op de kop. Nog ff wat overzichtfoto's:

20161027_144718.jpg
20161027_144739.jpg
 
Bij lid Backplay kun je de vloeistof vrij goedkoop bestellen per 250 ml. Dat scheelt behoorlijk namelijk want die ampullen zijn best prijzig.
 
Startte dit topic ergens te lezen bij een aquarium boven de tv en eindig in een heel mooi hoek aquarium. Tv maar de deur uit gedaan haha
 
Na lange tijd een update. De hoekbak heeft een forse tijd geleden het veld moeten ruimen. In de gang beleefde ik er te weinig plezier aan. En door zijn vormgeving was het ook een lastige bak om te onderhouden. Het bleef echter jeuken en toen onlangs bleek dat een collega van mijn vrouw een Juwel 180 van de hand wilde doen voor heel weinig geld heb ik die aangeschaft. Vandaag even schoongemaakt en een lektest gedaan. Beide geslaagd. Ik heb er een meubel bij gekregen maar die ga ik niet gebruiken. Ik ga een bestaande kast aanpassen zodat ik tijdens het thuiswerken wat meer kan genieten. 😀 Ik merk wel dat ik qua kennis een en ander ben kwijtgeraakt, dus er zullen nog wel wat vragen komen.
20210731_122158.jpg
 
Na lange tijd een update. De hoekbak heeft een forse tijd geleden het veld moeten ruimen. In de gang beleefde ik er te weinig plezier aan. En door zijn vormgeving was het ook een lastige bak om te onderhouden. Het bleef echter jeuken en toen onlangs bleek dat een collega van mijn vrouw een Juwel 180 van de hand wilde doen voor heel weinig geld heb ik die aangeschaft. Vandaag even schoongemaakt en een lektest gedaan. Beide geslaagd. Ik heb er een meubel bij gekregen maar die ga ik niet gebruiken. Ik ga een bestaande kast aanpassen zodat ik tijdens het thuiswerken wat meer kan genieten. 😀 Ik merk wel dat ik qua kennis een en ander ben kwijtgeraakt, dus er zullen nog wel wat vragen komen.Bekijk bijlage 329187
Welk Type Juwel 180 is dit? Op een Rio 180, die ik heb, zit een heel andere kap. Benieuwd dus?
 
Welk Type Juwel 180 is dit? Op een Rio 180, die ik heb, zit een heel andere kap. Benieuwd dus?
Wellicht nog een oud type? Hij is volgens mij ook lager dan de nieuwere Rio's.

Edit: net even gemeten. Meet ook maar 156liter. Is ook 39 hoog. Dus 100 x 40 x 39.
 
Hoe goed zijn de standaard interne filters van deze dingen? Ik zou evt een extern filter kunnen plaatsen maar als het niet nodig is scheelt dat weer. Zoals boven beschreven meet het bakkie 156 liter.
 
Grappig, dit lijkt inderdaad wel de kap van een "primo" lijn Juwel maar zo ver ik weet maken ze die maar tot de 110 versie en niet groter. Maar goed, je hebt hem opgemeten dus als hij een meter lang is dan is het toch een 180 versie, al dan niet rio :)

Als filter, zit er een bioflow M bij? Dat is een rechthoekige koker die je in de hoek plaatst en die zijn voor een normaal bezette bak wat mij betreft prima. Je hoort veel dat ze er toch uit gehaald worden en vervangen worden door een extern filter maar m.i. is dit meer omdat men het niet mooi vindt dan om het filterende vermogen. Wat filter volume en werking betreft is het namelijk ongeveer gelijk aan een extern filter, alleen dan intern. Heeft ook voordelen, geen kans op lekkage en slangen benden naar beneden toe, alles blijft lekker in de bak zelf.
 
Grappig, dit lijkt inderdaad wel de kap van een "primo" lijn Juwel maar zo ver ik weet maken ze die maar tot de 110 versie en niet groter. Maar goed, je hebt hem opgemeten dus als hij een meter lang is dan is het toch een 180 versie, al dan niet rio :)

Als filter, zit er een bioflow M bij? Dat is een rechthoekige koker die je in de hoek plaatst en die zijn voor een normaal bezette bak wat mij betreft prima. Je hoort veel dat ze er toch uit gehaald worden en vervangen worden door een extern filter maar m.i. is dit meer omdat men het niet mooi vindt dan om het filterende vermogen. Wat filter volume en werking betreft is het namelijk ongeveer gelijk aan een extern filter, alleen dan intern. Heeft ook voordelen, geen kans op lekkage en slangen benden naar beneden toe, alles blijft lekker in de bak zelf.
Dank je. Daar heb ik wat aan. Er zit idd een bioflow in. Ga ik die gewoon gebruiken. Beetje wegwerken zou moeten lukken
 
Een korte update. Na 3 dagen planten er in besloot een naad dat het een goed moment was om open te gaan staan. Gelukkig stond ik in de woonkamer dus de schade is zeer beperkt gebleven. Maar deze bak gaat 'm niet meer worden. Was wel genoeg om er erg veel plezier aan te beleven. Vrouw lief aangekeken, een bak van 1,20 mag ook. Dan is de Rio 240 een voor de hand liggende keus. Maar ik vind die 55cm hoogte eigenlijk niet zo heel mooi, die vind ik te hoog. Qua verhouding vind ik mijn oude 140 x 50 x 40 bak eigenlijk het mooiste. Zie foto. Maar zoiets vind ik online niet meer. Of je moet bij een bouwer terecht. Losse bak zit het geld niet in. Maar een lichtkap is iets anders. Of zou dat ook makkelijk zelf te maken zijn?
 

Bijlagen

  • IMG_3190 2_zpsdcgc5hz4.jpg
    IMG_3190 2_zpsdcgc5hz4.jpg
    120.3 KB · Weergaven: 86
Een korte update. Na 3 dagen planten er in besloot een naad dat het een goed moment was om open te gaan staan. Gelukkig stond ik in de woonkamer dus de schade is zeer beperkt gebleven. Maar deze bak gaat 'm niet meer worden. Was wel genoeg om er erg veel plezier aan te beleven. Vrouw lief aangekeken, een bak van 1,20 mag ook. Dan is de Rio 240 een voor de hand liggende keus. Maar ik vind die 55cm hoogte eigenlijk niet zo heel mooi, die vind ik te hoog. Qua verhouding vind ik mijn oude 140 x 50 x 40 bak eigenlijk het mooiste. Zie foto. Maar zoiets vind ik online niet meer. Of je moet bij een bouwer terecht. Losse bak zit het geld niet in. Maar een lichtkap is iets anders. Of zou dat ook makkelijk zelf te maken zijn?
Een Juwel RIO 180 heeft die door jou, qua hoogte en diepte, genoemde maten. Dat is dan wel een meterbak. Maar die zijn er nog steeds.
 
Lichtkap is Opzich best goed zelf te maken als je een Btje handig bent
Met een beetje geluk heb ik inmiddels een losse kap van een Rio 240 gevonden.

Voor nood de oude bak maar in de garage gezet met een sjorbandje er om heen. Kunnen de plantjes alvast groeien en bloeien.
 

Bijlagen

  • 20210817_103856.jpg
    20210817_103856.jpg
    177 KB · Weergaven: 75
Als de 140cm qua maten naar je zin is, waarom kit je hem dan niet opnieuw?
 

Terug
Bovenaan