Advies gevraagd m.b.t. heater


Zover mijn kennis strekt werken ze allemaal met een bimetaaltje
Correct me if i'm wrong maar om een bimetaal thermostaat te kunnen regelen in temperatuur heb je een mechanische regeling nodig. (het draaiknopje bij vele soorten verwarmers)
Maar er zijn ook verwarmers die een electrisch knopje hebben waarmee je de temp kan instellen (niet te verwarren met een mechanisch knopje)
Deze lijken me dan ook niet te werken met een bimetaal maar met een temperatuursensor.
(zoals de aquatic nature MP verwarmers die ik hier heb)
 
Dank jullie wel allemaal voor de reacties!

Het systeem is simpel, de heater stop je in de temperatuurcontroler en die controler sluit je aan op het electriciteitsnet, d econtroler schakelt via een sensor die je in de bak hangt, soms kan het zijn dat die sensor kapot gaat en dan staat je controler ineens op 50 graden :ROFLMAO: maar dat is te voorkomen door een andere sensor te kopen (ook te lezen in die topics)
Ik overweeg nu om de inkbird ITC 306A te bestellen. Twee sensors, wifi, en door andere forumleden ook goed aangeschreven.

Die juwel-heater is er eentje met een draaiknop inderdaad.
Volgende noobvraag ;). Betekent dat dat ik die temperatuurregelaar op de juwel heater zelf helemaal 'open' moet draaien, dus op maximaal, als ik die aan sluit op de inkbird? Want die inkbird zal dan, bij een constatering van een temperatuur boven de waarde, besluiten om de stroom uit te schakelen als hij meet dat het warm genoeg is. Als ik de temperatuurregelaar niet op max zet op de heater zelf, zal de heater mogelijk uit zichzelf eerder af slaan dan de inkbird vindt dat de bedoeling is?

Maar er zijn ook verwarmers die een electrisch knopje hebben waarmee je de temp kan instellen (niet te verwarren met een mechanisch knopje)
Deze zag ik inderdaad ook voorbij komen. Dat is dus mogelijk ook een goede optie als je geen controller er tussen wilt hebben?
 
Deze zag ik inderdaad ook voorbij komen. Dat is dus mogelijk ook een goede optie als je geen controller er tussen wilt hebben?
De keuse is wel beperkt. Niet veel merken hebben een groot gamma daar in. (het zijn ook de duurdere modellen)
 
Ja de temperatuur van je thermostaat draai je op maximaal, de controler regelt de boel dan
De keuse is wel beperkt. Niet veel merken hebben een groot gamma daar in. (het zijn ook de duurdere modellen)
Dank jullie wel!

Inkbird ITC-306A is inmiddels besteld en komt maandag. De heater draait alweer een paar uurtjes mee en alles lijkt nu wel in orde, dus ik hoop maar dat er verder geen rare dingen gebeuren tot maandag, en daarna ook niet ;).
Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor het meedenken en de adviezen! Geweldig fijn!
 
hij kan op max. maar dat hoeft niet zolang hij maar hoog genoeg staat om warmte te geven als de sensor hem inschakeld
 
Wil je het veilig doen dan sluit je de heater aan via een inkbird. Zet de thermostaat van beiden een graad uit elkaar. Gaat een van beiden kapot dat slaat de zaak tenminste niet op hol.

Wat ik hier ook nog niet gehoord heb is dat een heater die het net bij kan houden een veel constantere temperatuur geeft. Een te groot vermogen laat de temperatuur plaatselijk veel te ver doorschieten en stopt daarna geheel met verwarmen voor een periode. Een verwarming die altijd zachtjes aan staat is comfortabeler dan een die zo nu en dan heel hard aan staat. Zowel in het het aquarium als in de huiskamer.
 
Wil je het veilig doen dan sluit je de heater aan via een inkbird. Zet de thermostaat van beiden een graad uit elkaar. Gaat een van beiden kapot dat slaat de zaak tenminste niet op hol.
Goeie tip!
Dan het beste de inkbird een graad lager dan de thermostaat denk ik? De inkbird die ik morgen binnen krijg is de versie met twee sensoren en wifi geloof ik, moet dan even kijken hoe dat precies allemaal zit en gaat, komt goed!

Wat ik hier ook nog niet gehoord heb is dat een heater die het net bij kan houden een veel constantere temperatuur geeft. Een te groot vermogen laat de temperatuur plaatselijk veel te ver doorschieten en stopt daarna geheel met verwarmen voor een periode. Een verwarming die altijd zachtjes aan staat is comfortabeler dan een die zo nu en dan heel hard aan staat. Zowel in het het aquarium als in de huiskamer.
Goed en nuttig punt! Dank!
Ik merkte afgelopen winter dat op de koude dagen de 300W juwel heater het nét trok om het water op 25 graden te houden (minimum kamertemperatuur 16 graden). Is dat net aan, of zou ik zelfs nog een 50W terug kunnen gaan in vermogen als je bedenkt dat je de vissen ook iets koeler kan houden in de winter?

Overigens, alle vissen hebben de temperatuurstijging overleefd, en ze maken het goed!
 
Goeie tip!
Dan het beste de inkbird een graad lager dan de thermostaat denk ik? De inkbird die ik morgen binnen krijg is de versie met twee sensoren en wifi geloof ik, moet dan even kijken hoe dat precies allemaal zit en gaat, komt goed!
Ik heb ook een Inkbird de: WIFI ITC-308 deze kan koeling en verwarming schakelen
deze heb ik ongeveer 1 graad lager gezet dan mijn twee verwarmingen.
Ik heb nu dus meerdere veiligheden:
een verwarming gaat kapot en blijft aan==> de controller schakelt de verwarming alsnog uit.
een verwarming gaat kapot en blijft uit ==> de andere verwarming zal nog steeds de boel verwarmen.
de controller gaat kapot en blijft aan ==> de verwarmingen schakelen toch uit op hun bimetaal.

Er blijft wel een klein gevaar:
de controller gaat stuk en blijft uit ==> het aquarium koelt dan teveel af.
dit laatste kun je deels voorkomen door dagelijks via je Inkbird app de temperatuur even te controleren.
mocht dit geen uitlezing meer geven dan is er iets mis met de controller en moet je zo snel mogelijk even je bak controleren.

ik ben er heel tevreden over heb er zelfs ook een ventilator mee geschakeld die gaat koelen als het te warm wordt.
in de warme maanden is dat erg handig.
 
Ik heb ook een Inkbird de: WIFI ITC-308 deze kan koeling en verwarming schakelen
deze heb ik ongeveer 1 graad lager gezet dan mijn twee verwarmingen.
Ik heb nu dus meerdere veiligheden:
een verwarming gaat kapot en blijft aan==> de controller schakelt de verwarming alsnog uit.
een verwarming gaat kapot en blijft uit ==> de andere verwarming zal nog steeds de boel verwarmen.
de controller gaat kapot en blijft aan ==> de verwarmingen schakelen toch uit op hun bimetaal.

Er blijft wel een klein gevaar:
de controller gaat stuk en blijft uit ==> het aquarium koelt dan teveel af.
dit laatste kun je deels voorkomen door dagelijks via je Inkbird app de temperatuur even te controleren.
mocht dit geen uitlezing meer geven dan is er iets mis met de controller en moet je zo snel mogelijk even je bak controleren.

ik ben er heel tevreden over heb er zelfs ook een ventilator mee geschakeld die gaat koelen als het te warm wordt.
in de warme maanden is dat erg handig.
Wat fijn dat je dit zo voor me uiteen zet! Dank je wel! Geweldig! Mooi overzichtelijk en duidelijk!

Ik krijg 'm morgen waarschijnlijk binnen en dan ga ik het gelijk aansluiten, en dan zal ik ook even berichten of dat gelukt is ;) en hoe het bevalt!
Zal ook het advies aanhouden om de heater een graad hoger te zetten dan de inkbird.
Heel veel dank allemaal voor de adviezen, ook namens m'n vissen uiteraard!
 
Ik meld me hier weer even met een update en een vraag!
Inkbird heb ik inmiddels in huis, en aangesloten, en het lijkt allemaal te werken.
Heb beide probes naast elkaar tegen de achterwand geplakt, zo'n 20 cm vanaf de hoek linksachter en naast elkaar, halverwege de bakhoogte. Is dat goed, of is er een betere plek om ze te plakken?
Ik heb sinds hij er is geen pieken meer gehad in de temperatuur. Ook geen dalen. So far, so good.

Maar. Ik krijg de laatste twee dagen steeds een E5-melding, ofwel, het alarm gaat af vanwege 'continuous heating'.
Op zich lijkt me dat niet heel wonderlijk toch, dat de heater continuous aan het heaten is omdat het nou eenmaal nodig is om dat te doen, kennelijk, om de temperatuur op peil te houden? Of is hier wel iets aan de hand wat niet hoort?
Het hangt op zich wel samen met de kamertemperatuur die iets gedaald is vanwege het weer (was 22-23 graden, gisteren 18, nu 20).

Nog belangrijkere vraag misschien, hoe zet ik het alarm uit? Want vanmorgen ging dat gepiep af om iets voor half 7, snert.
 
Ik denk dat het komt omdat je heater gewoon te weinig vermogen heeft. Werk je nog met die 300W Juwel of de nieuwe 250W waar eerder in dit topic over gesproken is? Om een aquarium te verwarmen met ongeveer 5 - 10 graden verschil ten opzichte van de omgevingstemperatuur is ongeveer 1W per L water nodig. Als jij nu met 450L water en een 250Wof 300W verwarming zit is dat te weinig. Nu redt hij het nog net blijkbaar maar in de winter als de huiskamer nog meer afkoelt ga je dat niet redden.

Wil je meer leren over verwarmen dat is dit artikel mooi om te lezen. Je komt er op een gegeven moment ook een tabelletje tegen waarin ze laten zien wat voor vermogen je nodig hebt voor het verwarmen van X liters met een delta van 8 graden.

Edit: Zoals je al gemerkt hebt is het verwarmen van een (sub)tropisch aquarium veruit het duurste wat stroomverbruik betreft. De beste besparing die je kunt halen, ik heb zelf ook een aantal testjes gedaan, is om de verwarming lager te zetten. Ook ik doe in de winter een stukje lager dan in de zomer, wanneer de buitentemperatuur ons een handje helpt.
Dit is de test die ik zelf ooit heb gedaan
 
Laatst bewerkt:
@DanielHoogland, dank je wel voor je adviezen en ook je links. Heel erg fijn, en ik ga ze zeker nauwkeurig lezen! Mogelijk kom ik daar nog op terug!

Ik denk dat het komt omdat je heater gewoon te weinig vermogen heeft. Werk je nog met die 300W Juwel of de nieuwe 250W waar eerder in dit topic over gesproken is? Om een aquarium te verwarmen met ongeveer 5 - 10 graden verschil ten opzichte van de omgevingstemperatuur is ongeveer 1W per L water nodig. Als jij nu met 450L water en een 250Wof 300W verwarming zit is dat te weinig. Nu redt hij het nog net blijkbaar maar in de winter als de huiskamer nog meer afkoelt ga je dat niet redden.
Ik heb op dit moment de 300W van Juwel er nog in zitten.

Wat betreft het vermogen en of dat te weinig is, daar kan ik alleen mijn ervaring over delen, en die onderschrijft niet dat ik te weinig capaciteit heb met die 300 watt. Hij draait mee sinds begin september 2020, en heeft inmiddels een winter meegemaakt. Heb eigenlijk nooit met een tekort aan vermogen gezeten (minimum temperatuur in de huiskamer 16,5 graad, bak staat aan een buitenmuur en naast een raam, watertemperatuur toen ter tijd 24 graden).
Daarnaast heb ik eigenlijk alleen problemen gehad met te warme watertemperatuur, poosje geleden dus ineens die 32 graden, voor mij was dat de reden om de inkbird aan te schaffen, zodat de bak niet te warm wordt.

Die inkbird zegt nu tegen me, 'hey, ik ben al een hele poos aan het verwarmen, is alles wel okay'? Alles lijkt okay, want als ik in de app kijk naar de temperatuurhistorie is die temperatuur bijzonder constant nu rond de 25 graden. Dus ik heb geen drop in temperatuur, en ook geen piek.
Maar hij geeft dus kennelijk al wel een hele poos de opdracht aan de heater om bij te verwarmen. Die heater zelf heeft ook een temperatuursensor, die ik een graad warmer gezet had (voor zover dat nauwkeurig kan met die juwel) dan de inkbird.
Dus mogelijk dat de inkbird zegt, 'hee, doe eens opwarmen', maar de juwel niet daadwerkelijk aan slaat? Waardoor het lijkt alsof hij blijft verwarmen, maar dat feitelijk niet doet? En de inkbird dus langer denkt dat ie aan het verwarmen is? En na een poos mij dus waarschuwt.
Heb in ieder geval de temperatuursensor van de juwel nu iets omhoog gedraaid, kijken of dat iets op lost.

Ik hoor graag of dit scenario het geval kan zijn, of dat het mogelijk iets anders is. Dat hele inkbird is nieuw voor me, nog een klein beetje puzzelen ;).

En weet iemand hoe ik het alarm uit kan schakelen wat betreft de continuous heating functie? Want nachtrust ;).
 
Edit: Zoals je al gemerkt hebt is het verwarmen van een (sub)tropisch aquarium veruit het duurste wat stroomverbruik betreft. De beste besparing die je kunt halen, ik heb zelf ook een aantal testjes gedaan, is om de verwarming lager te zetten. Ook ik doe in de winter een stukje lager dan in de zomer, wanneer de buitentemperatuur ons een handje helpt.
Dit is de test die ik zelf ooit heb gedaan
Ik heb deze inmiddels ook even bekeken! Fijn dat je me hier ook nog even op hebt gewezen, en ook dat je het hebt uitgezocht.
Dat van de temperatuur wat lager is ook een tip waar ik naar kijk hoe ik dat hier het beste kan implementeren. Ook met het oog op komende winter, lees ik van jullie ervaringen dat dat best kan.
Wat is een minimum wat jullie aanbevelen? Met het oog op boesemani's regenboogvis en maanvissen.

Wil ook kijken of ik nog wat winst kan halen m.b.t. warmteverlies door middel van iets isolerends tussen achterwand en muur. Waarschijnlijk iets wat ik ga meenemen in de aanstaande 'werkzaamheden' ;). Ik verwacht er geen wonderen van, maar hopelijk scheelt het toch iets.
 
Dus mogelijk dat de inkbird zegt, 'hee, doe eens opwarmen', maar de juwel niet daadwerkelijk aan slaat? Waardoor het lijkt alsof hij blijft verwarmen, maar dat feitelijk niet doet? En de inkbird dus langer denkt dat ie aan het verwarmen is? En na een poos mij dus waarschuwt.
Als ik jouw verhaal zo lees dan lijkt dit inderdaad aan de hand te zijn. Het is een leuke beveiliging om de staafverwarming zelf 1 graadje hoger te zetten maar zoals je al aangeeft is dit lastig in te regelen en doordat de staaf zelf voor verwarming zorgt zal de thermostaat daar eerder 'zien' dat de temperatuur bereikt is en afslaan, voordat de sensor van de inkbird dit doet. Zo gaat je staafverwarming waarschijnlijk vaak aan/uit terwijl je inkbird denkt nog aan het verwarmen te zijn.

Zet de staafverwarming dan ook gewoon lekker open (wellicht niet helemaal maar wel meer dan een paar graden verschil) en dan heb je dit probleem niet. De inktbird die je hebt is al beveiligd met 2 probes, hoe veilig wil je het maken? ;)

Ik blijf er verder bij dat 300W matig is voor 450L water, helemaal met een kamertemperatuur die 16.5c kan bereiken. Ik vraag mij af of die gemeten 32 graden wel correct is.
In de verwarmingstechniek is het allemaal vrij simpel te berekenen en heb je niet zoiets als een "meer efficiënte manier" van verwarmen. Zoals iemand in dit topic eerder zei is het verwarmingselement eigenlijk gewoon een kortsluiting en de hitte die daar bij vrij komt wordt gebruikt. 300W verwarming is 300W verwarming en daar heb je geen verschillen in, maar goed dat kun je verder lezen in het eerder genoemde artikel. Er zijn overigens nog wat meer factoren die mee spelen, plaatsing van het aquarium (tocht), isolatie (goed idee!), overdag de verlichting en continue de pompjes die gekoeld worden door het water (en hierdoor het water verwarmen). Dus het is inderdaad niet zo simpel vast te stellen hoeveel Watt je precies nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Dat van de temperatuur wat lager is ook een tip waar ik naar kijk hoe ik dat hier het beste kan implementeren. Ook met het oog op komende winter, lees ik van jullie ervaringen dat dat best kan.
Wat is een minimum wat jullie aanbevelen? Met het oog op boesemani's regenboogvis en maanvissen.

Wat ik zelf doe met een ZA visbestand is in de zomer op 26c en in de winter op 24c. Ik gebruik zelf de Inkbird 306T en die heeft ook nog eens een dag/nacht stand en daarbij verlaag ik snachts de temperatuur 2 graden t.o.v. de eerder genoemde waarden. Dit heeft op het energieverbruik denk ik weinig effect maar ik vind het wel zo natuurlijk. Verschil in gedrag met vissen heb ik overigens nooit gemerkt.

Wat jij voor jouw vissen moet aanhouden.. ik zou denken ongeveer aanhouden met wat ik doe al zou ik reacties van anderen ook even afwachten.
 
Top @DanielHoogland , dank je wel voor je hulp en ook je duidelijke uitleg! Superblij mee!

Ik blijf er verder bij dat 300W matig is voor 450L water, helemaal met een kamertemperatuur die 16.5c kan bereiken. Ik vraag mij af of die gemeten 32 graden wel correct is.
In de verwarmingstechniek is het allemaal vrij simpel te berekenen en heb je niet zoiets als een "meer efficiënte manier" van verwarmen. Zoals iemand in dit topic eerder zei is het verwarmingselement eigenlijk gewoon een kortsluiting en de hitte die daar bij vrij komt wordt gebruikt. 300W verwarming is 300W verwarming en daar heb je geen verschillen in, maar goed dat kun je verder lezen in het eerder genoemde artikel. Er zijn overigens nog wat meer factoren die mee spelen, plaatsing van het aquarium (tocht), isolatie (goed idee!), overdag de verlichting en continue de pompjes die gekoeld worden door het water (en hierdoor het water verwarmen). Dus het is inderdaad niet zo simpel vast te stellen hoeveel Watt je precies nodig hebt.
Ik kan me wel vinden in wat je hier zegt, ook al zegt mijn ervaring hier anders in. Ben blij dat je me ervoor waarschuwt, want ik houd 'm nu extra in de smiezen ;).

Heb nu de juwel heater een heel stuk verder open gezet.

Wat betreft die 32 graden, ik hoopte na de eerste piek heel erg dat het een incorrecte meting was, maar daarna gebeurde het nog een keer dat de watertemperatuur ineens heel hoog was.
Ik heb standaard 2 thermometers in de bak zitten (een analoge, en een digitale aan de buitenkant). Die heb ik ooit eens geijkt met een derde analoge thermometer, die op zijn beurt weer geijkt is met een vierde analoge thermometer, en dat kwam allemaal wel aardig overeen met elkaar. Dat heb ik allemaal extra nagelopen na de eerste keer dat ik een piek had in temperatuur (toen ook iets van 32 graden). De inkbird geeft op het moment ook dezelfde waarden aan als de thermometers, dat klopt in ieder geval met elkaar. De laatste keer met de 32 graden-piek was het ook heel goed met de hand te voelen dat het water veels te warm was.
Al met al wordt het voor mij aannemelijk om het probleem te pointen op een heater die niet altijd goed meer reguleert wanneer hij af moet slaan. Dus nu wordt zijn stroom gewoon afgekapt, had ie maar beter moeten luisteren ;).

Het fijne van die inkbird is ook dat hij me waarschuwt als de watertemperatuur te laag wordt, zodat ik er op tijd bij ben als de heater onderpresteert.
Dat mag van mij wel 's nachts, maar ik vind het niet zo nodig om wakker gemaakt te worden omdat de heater al een poosje bezig is, dus als iemand weet hoe ik dat alarm uit kan zetten, dan maak je mijn dag :p.

Wat ik zelf doe met een ZA visbestand is in de zomer op 26c en in de winter op 24c. Ik gebruik zelf de Inkbird 306T en die heeft ook nog eens een dag/nacht stand en daarbij verlaag ik snachts de temperatuur 2 graden t.o.v. de eerder genoemde waarden. Dit heeft op het energieverbruik denk ik weinig effect maar ik vind het wel zo natuurlijk. Verschil in gedrag met vissen heb ik overigens nooit gemerkt.

Wat jij voor jouw vissen moet aanhouden.. ik zou denken ongeveer aanhouden met wat ik doe al zou ik reacties van anderen ook even afwachten.
Dank je wel voor het advies en ook de toelichting over waarom je dit zo doet!
 
Wat betreft die 32 graden, ik hoopte na de eerste piek heel erg dat het een incorrecte meting was, maar daarna gebeurde het nog een keer dat de watertemperatuur ineens heel hoog was.
Ik heb standaard 2 thermometers in de bak zitten (een analoge, en een digitale aan de buitenkant). Die heb ik ooit eens geijkt met een derde analoge thermometer, die op zijn beurt weer geijkt is met een vierde analoge thermometer, en dat kwam allemaal wel aardig overeen met elkaar. Dat heb ik allemaal extra nagelopen na de eerste keer dat ik een piek had in temperatuur (toen ook iets van 32 graden). De inkbird geeft op het moment ook dezelfde waarden aan als de thermometers, dat klopt in ieder geval met elkaar. De laatste keer met de 32 graden-piek was het ook heel goed met de hand te voelen dat het water veels te warm was.
Al met al wordt het voor mij aannemelijk om het probleem te pointen op een heater die niet altijd goed meer reguleert wanneer hij af moet slaan. Dus nu wordt zijn stroom gewoon afgekapt, had ie maar beter moeten luisteren ;).
Toen het water 32 graden werd, was het toen in huis ook warm? Als het in de periode was dat het in huis al 29 graden werd dan is het inderdaad logisch en is het verwarmingselement gewoon 'gammel' en blijft die soms hangen. Dat is meestal het begin van het einde (dat ze oneindig open blijven staan) maar dat heb je nu mooi opgelost met die inkbird.

Dat mag van mij wel 's nachts, maar ik vind het niet zo nodig om wakker gemaakt te worden omdat de heater al een poosje bezig is, dus als iemand weet hoe ik dat alarm uit kan zetten, dan maak je mijn dag :p.
Ik zou eerst eens aankijken of dat nu is opgelost. Dat alarm is er niet voor niets en als de inkbird nu vindt dat hij te lang bezig is om te verwarmen dan wil je dat eigenlijk oplossen en niet negeren. Ik vermoed dat met het open draaien van de thermostaat op de staafverwarming zelf dit probleem nu ook opgelost is.

Dank je wel voor het advies en ook de toelichting over waarom je dit zo doet!
Graag gedaan! Niet iedereen apprecieert mijn wall-of-text :p
 
Toen het water 32 graden werd, was het toen in huis ook warm? Als het in de periode was dat het in huis al 29 graden werd dan is het inderdaad logisch en is het verwarmingselement gewoon 'gammel' en blijft die soms hangen. Dat is meestal het begin van het einde (dat ze oneindig open blijven staan) maar dat heb je nu mooi opgelost met die inkbird.
Nee, in huis was het toen 24 graden. Goed punt trouwens, want dat was ook iets waar ik gelijk aan moest denken.
Was eerst aan het denken aan een nieuwe heater, maar kreeg toen de inkbird-tip, en daar ben ik erg blij mee.
Ik overweeg om nog even contact op te nemen over de heater met de partij waar ik de unit gekocht heb, want ik heb nog garantie.

Ik zou eerst eens aankijken of dat nu is opgelost. Dat alarm is er niet voor niets en als de inkbird nu vindt dat hij te lang bezig is om te verwarmen dan wil je dat eigenlijk oplossen en niet negeren. Ik vermoed dat met het open draaien van de thermostaat op de staafverwarming zelf dit probleem nu ook opgelost is.
Vooruit, ik zal het er nog maar even op wagen ;). Je hebt gelijk hoor, maar ik ben gewoon beter in oplossingen bedenken en uitvoeren als ik langer geslapen heb ;).

Graag gedaan! Niet iedereen apprecieert mijn wall-of-text
Mijn berichten zijn langer dan de jouwe geloof ik :DD

Ik vind het heel prettig dat je de moeite neemt om uit te leggen waarom je iets doet/vindt/denkt/onderbouwt, zodat ik het principe en de gedachte erachter kan volgen, en in mijn eigen situatie toe kan passen.
Dat is wel een beetje waar ik achter gekomen ben in het hele aquarium-gebeuren, dat de ene situatie de ander niet is, maar veel principes wel gedeeld worden. Waardoor het afhankelijk is van je situatie wat je het beste kunt doen, maar daar ook wel weer een soort methodiek voor toegepast kan worden.
Dus ik vind het nuttig en ook heel interessant om te weten hoe anderen omgaan met bepaalde principes of situaties, ook al is dat niet per se 1 op 1 te vertalen naar mijn eigen situatie, het zijn wel ervaringen en voorbeelden die leerzaam zijn.
 
Dat is wel een beetje waar ik achter gekomen ben in het hele aquarium-gebeuren, dat de ene situatie de ander niet is, maar veel principes wel gedeeld worden. Waardoor het afhankelijk is van je situatie wat je het beste kunt doen, maar daar ook wel weer een soort methodiek voor toegepast kan worden.
Dus ik vind het nuttig en ook heel interessant om te weten hoe anderen omgaan met bepaalde principes of situaties, ook al is dat niet per se 1 op 1 te vertalen naar mijn eigen situatie, het zijn wel ervaringen en voorbeelden die leerzaam zijn.
(y)

Dit is exact de reden waarom ik altijd probeer uit te leggen hoe mijn advies tot stand is gekomen. Je hebt gelijk, in de aquarium wereld zijn zo verschrikkelijk veel baasjes te vinden die altijd gelijk hebben. De hobby is gelukkig erg rekbaar en er zijn zoveel waarheden als dat er meningen zijn. Dat probeer ik (en niet altijd met succes) op dit forum zelf ook te doen, open te staan voor andere ideeën. Loop ook maar eens een willekeurige aquarium winkel binnen en let op het advies wat er afgegeven wordt. Soms tenenkrommend, soms verkeerd, maar vaak zit er wel een kern van waarheid in en is het ook een mogelijkheid. Je kunt hiervan leren en deels toepassen op jouw eigen situatie en visie!

Zo zien we hier vaak de discussie dat in Amerika vissen te klein gehouden worden. En dan vraag ik mij af, is dat zo? Met goed onderhoud is er veel mogelijk. Vissen worden ook gekweekt en daar heeft ook niet elke vis zeeën van ruimte (hah eindelijk eens de spreekwoordelijke zee op de juiste plek). Met genoeg filtrage en verversbeleid kom je een eind.
 
Geen alarmen meer gezien of gehoord! Ik denk dat het probleem 'm inderdaad zat in de thermostaatinstelling van de heater.
Ik ga een dezer dagen eens mijn stroommeter er tussen hangen. Ben benieuwd hoe het nu zit met m'n stroomverbruik.

Dit is exact de reden waarom ik altijd probeer uit te leggen hoe mijn advies tot stand is gekomen. Je hebt gelijk, in de aquarium wereld zijn zo verschrikkelijk veel baasjes te vinden die altijd gelijk hebben. De hobby is gelukkig erg rekbaar en er zijn zoveel waarheden als dat er meningen zijn. Dat probeer ik (en niet altijd met succes) op dit forum zelf ook te doen, open te staan voor andere ideeën. Loop ook maar eens een willekeurige aquarium winkel binnen en let op het advies wat er afgegeven wordt. Soms tenenkrommend, soms verkeerd, maar vaak zit er wel een kern van waarheid in en is het ook een mogelijkheid. Je kunt hiervan leren en deels toepassen op jouw eigen situatie en visie!
Het is een beetje offtopic (excuus), maar ik permitteer me een klein uitstapje.
Waar ik inmiddels denk dat het hebben van een aquarium fundamenteel verschilt van het hebben van bijvoorbeeld een konijn, is dat je met een aquarium ook bezig bent om een life-support-system in te richten en te onderhouden. Kort gezegd; het verschil tussen als mens wonen op Antarctica, en wonen op Mars. Wij laten onze vissen wonen op een kunstmatige (subtropische) planeet in een hostile environment (onze huiskamer/aquariumkamers). Best cool, dat ons dat lukt. We doen ons best. De ene planeet is de andere niet. Maar wat we gemeen hebben binnen al deze ecosystemen zijn de natuurkundige en biologische en scheikundige principes, processen, en systeemvereisten voor de vissen om te kunnen overleven.
Simpele principes die altijd 'waar' zijn. Feiten. Zoals dat vissen ziek worden en sterven door een teveel aan NH3.
Hoe je al die systeemvereisten allemaal implementeert, theoretisch (nieuwe opstart aquarium), of juist situatie gebonden (probleem oplossend), daar kunnen we hier op het forum onze gedachten over wisselen. Adviezen over vragen, ervaringen over delen. Ik vind dat voor mijzelf extreem handig, prettig, nuttig, leerzaam, en gezellig bovendien ;). Dus daar wil ik jullie sowieso erg voor bedanken.
Met alle feedback heb ik goede dingen kunnen doen voor mijn vissen. Omdat anderen, die ik niet ken, allemaal andere mede 'Fish-god-emperors', de moeite en tijd hebben genomen om over mijn problemen en vraagstukken na te denken, en hun gedachten erover voor me op te schrijven, zodat ik m'n eigen planeet in stand kan houden in mijn woonkamer. Dat vind ik ongecompliceerd ontzettend aardig. ;)
 
Blij te horen dat je een alarmloze nacht hebt gehad ;)

Mooie vergelijking met die planeet en helemaal mee eens. Het grappige is dat ik die vergelijking ook regelmatig maak en ik beschrijf het dan meestal zo:
Voor de meeste huisdieren hoef je niet een hele leefomgeving te creëren. Bijvoorbeeld een kat kan prima de lucht in huis inademen, op de bank of wellicht zelfs op je bed slapen. Een bakje voer, een krabpaal en een kattenbak en je bent er wel. Bij vissen werkt dit iets anders. Je zal de hele leefomgeving van de vis zo goed mogelijk moeten nabouwen en dit is iets ingewikkelder.
 
Ik heb inmiddels een nieuwe vraag over de juwel 300W heater, en ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

De heater woont op dit moment in z'n eigen kamer in mijn binnenfilter (bioflow XL in rio 450). Momenteel ben ik aan het overwegen om dat binnenfilter er uit te halen en te vervangen voor een (tweede) JBL 1502. Dat betekent dat als ik dat doe, dat de heater zijn huis uit moet.

Mijn vraag is; hoe en waar kan ik die heater dan het beste (her)plaatsen? Dank vast voor de adviezen!
 
Ik heb inmiddels een nieuwe vraag over de juwel 300W heater, en ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

De heater woont op dit moment in z'n eigen kamer in mijn binnenfilter (bioflow XL in rio 450). Momenteel ben ik aan het overwegen om dat binnenfilter er uit te halen en te vervangen voor een (tweede) JBL 1502. Dat betekent dat als ik dat doe, dat de heater zijn huis uit moet.

Mijn vraag is; hoe en waar kan ik die heater dan het beste (her)plaatsen? Dank vast voor de adviezen!

Dit hele lijntje van je heb ik gemist. Misschien ook maar beter want op technisch gebied heb je niets aan mij :DD Inktbird etc............ knap dat je je verder verdiep in hard ware. Ook het geduld met nachtelijke alarmen vind ik een prestatie an sich.

Ik heb ooit in een donker verleden ook het verwarmingsvraag stuk moeten oplossen. :6 Mijne is er god dank weer uit want is niet nodig gebleken. Dus ik heb nog een EHEIM jager liggen die ik jou best wil doneren. Is alleen een heel groot lang onding.

Ik had hem horizontaal tegen de achterwand aan gezet. Ik heb ooit eentje verticaal erin gehad en met een waterverversing hoorde ik vreemd geluid en zag ik een rookwolk vanuit het water opstijgen :br: Stekker vergeten uit er uit te halen. Ook blijft hij nog even warm als je de stekker niet vergeet. Ik zou hem dus onder de lijn van verversing houden.

Info verteld dat verticaal beter is maar bij vergeetachtige personen, is wat in theorie beter is, niet altijd beter. Deed het horizontaal ook prima (gemeten) dus waarom moeilijk doen als het ook anders kan.

Ik was bang dat de sluiers en slobbers zich zouden branden aan de staaf en het blijkt dat er ook bescherming omhulsels voor te zijn.

Succes maar weer met vertrek van mars naar jupiter ;)
 
Laatst bewerkt:
Succes maar weer met vertrek van mars naar jupiter ;)
ceres.jpg


Dit hele lijntje van je heb ik gemist. Misschien ook maar beter want op technisch gebied heb je niets aan mij :DD Inktbird etc............ knap dat je je verder verdiep in hard ware. Ook het geduld met nachtelijke alarmen vind ik een prestatie an sich.
Dank je! Het viel me eigenlijk best mee, hoe ingewikkeld die inkbird is. Werkt soortgelijk als een tijdsklok voor een lamp of iets dergelijks. Dat met dat alarm was denk ik inderdaad een probleem met twee kapiteins op één schip. Omdat ik de temperatuur van de heater (maar) een graadje hoger gezet had besloot die autonoom om af te slaan, terwijl de inkbird hem opdracht gaf om te verwarmen. Gevolg, een 'abnormal continious heating time'.
Ach, ik was met m'n slaperige geest allang opgelucht dat dat het probleem was, en niet gebakken vis ;).

Ik heb ooit in een donker verleden ook het verwarmingsvraag stuk moeten oplossen. :6 Mijne is er god dank weer uit want is niet nodig gebleken. Dus ik heb nog een EHEIM jager liggen die ik jou best wil doneren. Is alleen een heel groot lang onding.
Oooh dit vind ik beyond lief van je. Echt super lief!!! Hoe groot is Het Onding? Ik ga je er nog even een pb over sturen!
Heb de heater in het goudjesbejaardentehuis ook nog draaien, veilig opgeborgen in het binnenfilter, omdat er nog drie oblongussen in zwemmen, maar als ik die over zet overweeg ik ook om de heater er uit te halen.

Ik had hem horizontaal tegen de achterwand aan gezet. Ik heb ooit eentje verticaal erin gehad en met een waterverversing hoorde ik vreemd geluid en zag ik een rookwolk vanuit het water opstijgen :br: Stekker vergeten uit er uit te halen. Ook blijft hij nog even warm als je de stekker niet vergeet. Ik zou hem dus onder de lijn van verversing houden.

Info verteld dat verticaal beter is maar bij vergeetachtige personen, is wat in theorie beter is, niet altijd beter. Deed het horizontaal ook prima (gemeten) dus waarom moeilijk doen als het ook anders kan.

Ik was bang dat de sluiers en slobbers zich zouden branden aan de staaf en het blijkt dat er ook bescherming omhulsels voor te zijn.
Oh whoops, hehe. Ja dat vergeten, dat begrijp ik helemaal. Ik doe verversen nu daarom ook volgens een vast patroon van gewenning, zodat dit soort dingen me minder overkomen ;). Gaat nagenoeg altijd goed tegenwoordig.
Terwijl ik dit typ ruik in ineens de oven die ik een uur geleden aangezet heb om voor te verwarmen, oh de ironie...

Met die juwel heater van mij gaat het als volgt; dat ding zit verticaal in het filterhuis, achter de pomp. De regelkop/knop moet boven het wateroppervlak blijven. Voor zover ik weet. Volgens mij mag die niet horizontaal.
Als ik de bak ververs, dan haal ik het ding altijd ook van de stroom (of nu met de inkbird op pauze/uit), tegelijk met de binnenpomp (want die mag ook niet droog staan). Dus als ik die juwel heater gebruik zit ik er eigenlijk aan vast dat hij verticaal blijft hangen met de bovenkant boven het wateroppervlak. Tenzij ik het mis heb dat de kop altijd boven water moet blijven. Ga ik nog nazoeken.

Indien ik gelijk heb daarin, dan betekent dat dat ik iets moet hebben om dat ding aan de wand te bevestigen, en inderdaad ook iets van bescherming, denk ik, om te voorkomen dat ik straks gegrilde vis in de bak heb drijven.

Plaatsing van een heater doe je het beste waar wat stroming is. Zelf kies ik dan meestal voor horizontaal vlak boven de bodem, net onder de inlaat van je filter.
Dank je wel voor deze tip!
De stroming zorgt er dan voor dat de warmte evenredig verdeeld wordt door je bak, omdat warmte > inlet > filter > outlet > spraybar > en zo verder rond circuleert?
Weet je of er ook een soortgelijke werking is als bij lucht (warme lucht stijgt), levert dat nog ergens een voordeel of bepaalde werking op?
 
Zover ik weet moet juist de heater geheel onder water met knop en al en is er alleen een minimale water grens. Ook al heb je de stekker eruit, de heater blijft een tijdje warm dus kan een verversing ook al staat hij uit nog problemen geven. Maar er zijn vast betere adviseurs op dit vlak dan mij. Straks gefrituurde manen ala Michelle :eek:

Voor die verwarmingsstaven heb je houders met zuignappen die je zo op het raam plak. Ik heb geen beschermingshoes en de ophanging weet ik niet zo uit me hoofd. Dan zal ik even (lang) moeten zoeken tussen mijn vissen toestanden en dat is veel.

Weet zo even niet meer wat voor Eheim jager ik heb, zal hem van de week trachten op te duikelen. Maar was genoeg voor mijn aquarium en zal denk ook genoeg wezen voor jouw 450.
 
Dat horizontaal of verticaal vind ik wel interessant.
Bij een verticale plaatsing zal het verwarmde water om de buis omhoog gaan en dus plaatselijk een verticale stroming maken maar ook naar boven toe steeds warmer worden. Door die stroming zal het warme water zich wel goed uitspreiden langs het wateroppervlak.

Bij horizontale plaatsing zal over de hele breedte van het onding warmte omhoog gaan en zal het plaatselijk dus minder heet worden maar er zal dus ook niet of nauwelijks een stroming worden opgewekt en dus zal het rond de verwarming gewoon wat warmer blijven als er niet een pomp of zo in de buurt zit.

Is er iemand die wat meer verstand er van heeft. Mijn voorkeur is horizontaal omdat het lokaal om de buis dan wat minder warm wordt.
 
Dank je wel voor deze tip!
De stroming zorgt er dan voor dat de warmte evenredig verdeeld wordt door je bak, omdat warmte > inlet > filter > outlet > spraybar > en zo verder rond circuleert?
Weet je of er ook een soortgelijke werking is als bij lucht (warme lucht stijgt), levert dat nog ergens een voordeel of bepaalde werking op?
Om eerlijk te zijn ik schrijf mijn advies voornamelijk op gevoel maar inderdaad, het idee daarbij is dat je de warmte door stroming snel verspreid door het aquarium.

Warm water zal net als lucht stijgen en daarom plaats je de verwarming onderin met als bijkomend voordeel dat je ook bij grotere waterverversingen niet het risico loopt de verwarming droog te leggen. Je kunt hem onderin ook makkelijker verstoppen achter een stuk steen of hout.

Ik denk dat voornamelijk oudere modellen een min / max waterniveau indicator hebben en daarbij is het dus niet mogelijk om de heater helemaal onder te dompelen. Zo ver ik weet zijn alle heaters die je tegenwoordig kunt kopen volledig waterdicht en kun je die prima naar onderen en horizontaal plaatsen.
 
Ik denk dat voornamelijk oudere modellen een min / max waterniveau indicator hebben en daarbij is het dus niet mogelijk om de heater helemaal onder te dompelen. Zo ver ik weet zijn alle heaters die je tegenwoordig kunt kopen volledig waterdicht en kun je die prima naar onderen en horizontaal plaatsen.
Heb even de handleiding opgesnord van de bewuste juwel-heater en daar staat het eigenlijk gewoon niet in:
Wel een plaatje met een verticale positie met de knop boven het wateroppervlak.
Dus ik denk dat ik juwel hier eens over ga mailen.

Om eerlijk te zijn ik schrijf mijn advies voornamelijk op gevoel maar inderdaad, het idee daarbij is dat je de warmte door stroming snel verspreid door het aquarium.

Warm water zal net als lucht stijgen en daarom plaats je de verwarming onderin met als bijkomend voordeel dat je ook bij grotere waterverversingen niet het risico loopt de verwarming droog te leggen. Je kunt hem onderin ook makkelijker verstoppen achter een stuk steen of hout.
Dank je wel voor deze toelichting. Het lijkt me erg logisch om het op deze manier te doen. Praktischer, ook.
 
Heb inmiddels mail terug van Juwel.
Hun heaterkop is niet waterproof, dus die moet inderdaad boven het wateroppervlak blijven. En dus moet de heater verticaal geplaatst.
 
Heb inmiddels mail terug van Juwel.
Hun heaterkop is niet waterproof, dus die moet inderdaad boven het wateroppervlak blijven. En dus moet de heater verticaal geplaatst.
Maar goed dat je even heb na gevraagd. Inderdaad vreemd en vind het ook nog wel gevaarlijk. Wat als je nu veel plonsende vissen heb. Zou verwachten dat een merk zoals Juwel toch water proof spullen verkoopt. Ik kijk er nooit goed naar want ik ga er gewoon vanuit dat als ik (merk) aquariumspullen koop dat dit gewoon water proof is.
 

Terug
Bovenaan