Advies gevraagd m.b.t. heater


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Beste allemaal,
Ik heb al een beetje op dit forumonderdeel rond zitten lezen over heaters, en deels al wat info gevonden, maar ik open toch even een eigen vraag hierover, met jullie welbevinden. Ik vind dit soort technische dingen een beetje ingewikkeld, ook hoe ik zoiets moet implementeren in mijn eigen situatie, en ik kom er niet helemaal uit. Dus ik hoop dat jullie me hierin kunnen adviseren!

Ik heb een probleem met mijn heater. Heb het idee dat hij niet helemaal stabiel is, mogelijk stuk(?), en ik ben eigenlijk op zoek naar een oplossing die (mogelijk) wat duurzamer is wat betreft verbruik, en sowieso stabieler en betrouwbaarder dan ik nu heb.

Op dit moment heb ik een 300W Juwel heater (zat bij m'n rio450, is van augustus 2020).
Die doet wat hij moet doen, maar niet erg constant. Soms is de temperatuur ineens erg opgelopen, zoals gisteravond, zonder dat de temperatuur in huis opgelopen is, en zonder dat ik ergens aan knoppen heb gezeten, ook niet vlak na een waterwissel of iets dergelijks.
Was de temperatuur dagenlang rond de 25, 26 graden (wat het hoort te zijn), en stabiel, gisteren ineens een uitschieter naar 31 :unsure: (links gemeten) en 28,5 (rechts gemeten). Ik heb twee thermometers aan/in de bak hangen, aan de uiteinden. Het aquarium staat links van een raam, zodoende dat de temperatuur aan die kant soms iets lager uit valt (tenminste dat neem ik aan, dat het daardoor komt). De thermometers zijn met elkaar en twee andere thermometers geijkt, die geven allemaal dezelfde waarden onder dezelfde omstandigheden.

Ik wilde meer inzicht hebben en heb afgelopen week een energiemeter gekocht en het aquarium er nu 24 uur aan gehangen. In 24h is er (door het hele aquarium) 5.6 kwH verbruikt. Dat vind ik echt fors. Daar draait de led-verlichting op, het juwel bioflow 8.0 binnenfilter, de heater en een JBL1502.
De heater solo moet ik er nog mee meten, ik vermoed dat dat de boosdoener is van het hoge verbruik. Zal de resultaten nog publiceren ;).

Mijn vragen aan jullie.

- Ik neem aan dat ik het beste mijn huidige heater kan vervangen voor een andere. Wat zijn de betere alternatieven/opties? Wat betreft betrouwbaarheid, maar ook verbruik. Het liefst een beetje lief voor de portemonnee.

- Wat is daarbij een goede plaatsing van een heater? Nu heb ik 'm in het filterhuis zitten (rechts achterin de bak, dus 'naast' het raam). Is dat wenselijk, of juist niet? Wenselijk omdat ie dan op het laagste temperatuur aan slaat, onwenselijk omdat hij daardoor mogelijk teveel/te snel aan slaat, gevolg, hogere temperatuur links in de bak en een hoger verbruik?

- Ik heb nog een paar centimeter ruimte tussen aquarium en (buiten)muur. Heeft iemand tips over hoe je dit mogelijk makkelijk kunt isoleren (om warmte vast te houden)?

- Wat is een beetje een te verwachten verbruik van een heater die een aquarium van 400L in een woonkamer met minimumtemperatuur van 17 graden (winter, nacht) verwarmt? Overdag, rond de 19/20 graden. Watertemperatuur tussen 25-26 graden. Heeft iemand een tip over hoe ik zoiets kan berekenen? Dan kan ik straks een beetje vergelijken met mijn eigen metingen, of mijn heater bovenmatig energie vreet.

Belangrijk om nog te zeggen: het aquarium op een andere plek zetten is geen optie, dat heeft te maken met de belastbaarheid van de vloer.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast heel veel dank!
 
Je beide filters verbruiken 28w samen, dat is 0,672kwh per dag. (28x24/1000)
Wat je led verbruikt kan ik zo niet zeggen.
Maar als je deze op dezelfde manier berekend (wattage x aantal uur per dag aan / 1000) kan je daar ook je dagelijkse verbruik van rekenen.
De rest is dan je verwarmer.
 
Er is geen goedkope oplossing, alle op bimetaal gebaseerde verwarmingen zijn niet erg nauwkeurig en kunnen/zullen ook falen (helaas gebeurt dat normaliter in de 'aan' stand). Qua verbruik kan het ook niet zuiniger, een electrische verwarming verwarmt in principe door kortsluiting die een bepaalde hoeveelheid warmte afgeeft. Het is niet zo als met een auto dat er een zuiniger model is die maar de helft verbruikt.
Qua nauwkeurigheid moet je een verwarming met sensor hebben, zoals in de Eheim pro heater zit. Die is erg nauwkeurig en veel duurzamer als een bimetaal verwarming. Misschien dat er wel zo'n soort verwarming los te krijgen is, bij de Eheim Pro zit hij in het filter.
Voor het stuk tussen aquarium en muur kun je elk isolatiemateriaal gebruiken dat je er tussen kunt krijgen.
 
Ik heb er zelf ook geen verstand van maar heb uit eigen ervaring ondervonden dan er wel verschil zit in een juwel 200 watt verwarming en eheim 200 watt verwarming en dan vooral in het aantal liters wat ze kunnen verwarmen. Maar weet niet of dat klopt anders zou je daar nog wat in kunnen zoeken
 
Wat betreft besparing valt er toch nog wel wat winst te behalen. De meeste vissen worden te warm gehouden, en hebben echt niet het hele jaar 25 graden nodig, s'winters 22 is prima, dit scheelt aanzienlijk in de kosten.
 
Als je de thermostaat/heater op 25/26 hebt ingesteld hoort hij niet opeens uit te schieten naar 31. Ik ben geneigd te zeggen dat die heater dan niet meer deugt..

Wat kun je doen om te besparen:
- kappen zodat ze warmte niet ontsnapt,
- temperatuur een graad lager,
- goede plaatsing van de heater,
- Zorgen voor een goede watercirculatie.

Over die laatste.. als de watercirculatie in het aquarium goed is, zou de temperatuur links en rechts niet twee graden moeten schelen. (Mogelijk wijken de thermometers van elkaar af?)

Een goede plaatsing voor de heater is waar het water langs stroomt. Dus als jij je interne filter gebruikt is in het filterhuis een prima plaats. Het water wordt daar opgewarmd en vervolgens de bak in geblazen.
 
Laatst bewerkt:
Een werd vervolgd!
Ik zie net dat ik ook een paar berichten gemist heb in mei, excuus. @Van Egmond en @verbeek , nog hartelijk dank voor de reacties! Dat van de wintertemperatuur is iets waar ik nog niet bij stilgestaan had, wat fijn dat je me er op wees!

Sinds de vorige post ben ik uiteindelijk nog blijven verwarmen met de interne juwel-heater. Daar heb ik verder geen problemen meer mee ondervonden, tot vandaag. Weer was de watertemperatuur om onverklaarbare reden opgelopen tot 32 graden.
Dus, nu echt tijd voor een nieuwe heater.

Mijn oog is nu gevallen op de eheim thermocontrol 250 Watt. Dat zou ook in het filterhuis moeten passen (dank voor die tip @LaLizzerd!), en zou 400L-600L moeten kunnen verwarmen. Ik heb een rio 450 staan waar nu een juwel 300W in zit.
Is de eheim een goede (betrouwbare) keus? En heb ik er genoeg vermogen mee, of doe ik er verstandig aan om ook te kijken naar het 300Watt model? Het aquarium staat in een hoek aan twee buitenmuren op zuid-west.

Alvast bedankt voor het meedenken en de adviezen!
 
Mijn oog is nu gevallen op de eheim thermocontrol 250 Watt. Dat zou ook in het filterhuis moeten passen (dank voor die tip @LaLizzerd!), en zou 400L-600L moeten kunnen verwarmen. Ik heb een rio 450 staan waar nu een juwel 300W in zit.
Is de eheim een goede (betrouwbare) keus? En heb ik er genoeg vermogen mee, of doe ik er verstandig aan om ook te kijken naar het 300Watt model? Het aquarium staat in een hoek aan twee buitenmuren op zuid-west.
Een Juwel 300 kon mijn 260 liter aquarium destijds nog maar net aan opwarmen/ warm houden. Moest het niet te koud worden in huis. Mogelijk was deze ook wel op z'n eind, wist niet hoe oud de heater was.

Ik heb nu zelf een oase 400 watt (in het filter) in een aquarium van 350 liter. Daar heb ik nooit problemen mee. Deze wijkt ook niet af. 24 graden is 24 graden (ook wel fijn). Ik heb Eheim heaters gehad. Ze verwarmen prima, maar ik vind ze wat minder makkelijk in te stellen.

Lang verhaal kort: ik zou toch minimaal 300/400 watt nemen.
 
Dank je wel @LaLizzerd! Is dat deze die je hebt? https://www.oase.com/en/products-a-z/family/product/p/77107-heatup-400-int.html

Wat is eigenlijk verstandiger om te doen m.b.t. zuinigheid, een 300Watt of 400Watt? Ik bedoel daarmee, een 400Watt zal sneller verwarmen dan een 300Watt, en daardoor dus minder lang aan staan dan een 300Watt?

Een Juwel 300 kon mijn 260 liter aquarium destijds nog maar net aan opwarmen/ warm houden. Moest het niet te koud worden in huis. Mogelijk was deze ook wel op z'n eind, wist niet hoe oud de heater was.
De heater die ik in deze bak heb is nog geen jaar oud. Dus het valt me ook erg tegen dat hij kuren geeft. In mijn 180 heb ik al heel erg veel jaren ook een juwel heater die geen problemen geeft.
 
Dank je wel @LaLizzerd! Is dat deze die je hebt? https://www.oase.com/en/products-a-z/family/product/p/77107-heatup-400-int.html

Wat is eigenlijk verstandiger om te doen m.b.t. zuinigheid, een 300Watt of 400Watt? Ik bedoel daarmee, een 400Watt zal sneller verwarmen dan een 300Watt, en daardoor dus minder lang aan staan dan een 300Watt?


De heater die ik in deze bak heb is nog geen jaar oud. Dus het valt me ook erg tegen dat hij kuren geeft. In mijn 180 heb ik al heel erg veel jaren ook een juwel heater die geen problemen geeft.
Ja dat is de heater die ik in de grote bak (het filter) heb zitten. Maar kan ook los in de bak, zitten wel van die zuignapdingen bij. Ik weet niet of de lengte erbij staat, maar deze kan ik eventueel voor je opmeten (dat weet je of deze in het filterhuis past. Heb hier wel een paar heaters in de kast liggen 🙈 ook nog een nieuwe juwel300 🤔

Ik weet niet zeker wat zuiniger is. Zelf zou ik denken dat de 400 watt zuiniger is.. ik heb graag een beetje overcapaciteit omdat ik wel eens een weekend weg ben, ook in de winter. Ik laat m'n verwarming niet staan loeien en draai deze naar 16 graden.

Volgens mij had iemand op het forum berekend wat zuiniger is.
 
Ja dat is de heater die ik in de grote bak (het filter) heb zitten. Maar kan ook los in de bak, zitten wel van die zuignapdingen bij. Ik weet niet of de lengte erbij staat, maar deze kan ik eventueel voor je opmeten (dat weet je of deze in het filterhuis past. Heb hier wel een paar heaters in de kast liggen 🙈 ook nog een nieuwe juwel300 🤔
Dank! Ik lees op de website 23 x 440mm. Dat zou dus wel moeten passen in het filterhuis (ernaast kan ook, maar ik vind het wel handig als het er in past, er zit aan de zijkant ook een uitsparing waardoor je van buitenaf het lampje kunt zien, of hij aan slaat of niet).

Ik weet niet zeker wat zuiniger is. Zelf zou ik denken dat de 400 watt zuiniger is.. ik heb graag een beetje overcapaciteit omdat ik wel eens een weekend weg ben, ook in de winter. Ik laat m'n verwarming niet staan loeien en draai deze naar 16 graden.
Goed argument en die neem ik mee in de overweging!
 
Volgens mij had iemand op het forum berekend wat zuiniger is.
Ik kon dat zo snel even niet terugvinden op het forum, maar via google wel dit, wat het principe wel bespreekt: https://discuszolder.nl/een-of-twee-aquariumverwarmingen/
Inclusief rekenvoorbeeld, en daar ben ik superslecht in, dus ik moet dit nog even rustig proberen te gaan begrijpen.

En dit: https://discuszolder.nl/kies-juiste-aquariumverwarming/
Met een overzichtje van de verschillende staaf-heaters ten opzichte van elkaar.
 
Wat is eigenlijk verstandiger om te doen m.b.t. zuinigheid, een 300Watt of 400Watt? Ik bedoel daarmee, een 400Watt zal sneller verwarmen dan een 300Watt, en daardoor dus minder lang aan staan dan een 300Watt?
Een 400Watt-apparaat zal het water sneller verwarmen, maar verbruikt daarom niet minder energie om eenzelfde hoeveelheid water op temperatuur te brengen als een 300Watt-apparaat.

Je kunt 'zuinigheid' echter ook anders bekijken.
In een verwarmingselement zit een thermostaat die bepaalt wanneer het apparaat aan of uit slaat.
Als je een hoger wattage hebt, zal het water sneller op temperatuur zijn, en dus zal de verwarming eerder uitslaan, maar zodra de watertemperatuur weer één of een halve graad (afhankelijk van hoe nauwkeurig de thermostaat is ingesteld) daalt, zal de verwarming weer aan slaan.
Als je een lager wattage hebt, zal de verwarming meer continu aan staan om het water op temperatuur te houden, waardoor het apparaat een langere levensduur heeft omdat die veel minder aan en uit slaat.
 
Een 400Watt-apparaat zal het water sneller verwarmen, maar verbruikt daarom niet minder energie om eenzelfde hoeveelheid water op temperatuur te brengen als een 300Watt-apparaat.

Je kunt 'zuinigheid' echter ook anders bekijken.
In een verwarmingselement zit een thermostaat die bepaalt wanneer het apparaat aan of uit slaat.
Als je een hoger wattage hebt, zal het water sneller op temperatuur zijn, en dus zal de verwarming eerder uitslaan, maar zodra de watertemperatuur weer één of een halve graad (afhankelijk van hoe nauwkeurig de thermostaat is ingesteld), zal de verwarming weer aan slaan.
Als je een lager wattage hebt, zal de verwarming meer continu aan staan om het water op temperatuur te houden, waardoor het apparaat een langere levensduur heeft omdat die veel minder aan en uit slaat.
Veel dank voor deze uitleg!
Dat betekent, als ik het goed begrijp, dat je met een 400W beter uit bent als je omgevingsruimte constant van temperatuur is, maar als dat niet het geval is ben je mogelijk beter uit met een 300W, omdat deze minder aan en af zal slaan?
 
In de tussentijd is de watertemperatuur in mijn bak weer gezakt naar zo'n 28 graden, mede door een waterwissel van 50% die ik net heb uitgevoerd, daar heb ik weer langzaam iets koeler water bij teruggepompt, dus is met beleid gegaan. Op dit moment heb ik de heater nog losgekoppeld staan, maar er zal een moment komen dat ik toch weer iets moet gaan verwarmen, en dat is waarschijnlijk eerder dan dat ik een nieuwe heater binnen heb (ik hoop op maandag, als ik hier op korte termijn een besluit over heb genomen ;) ).

Wat kan ik in de tussentijd het beste doen? De oude heater weer aansluiten, of beter even niet?
 
In principe hoort een heater gewoon uit te slaan bij een bepaalde temperatuur. Ik haal hier nooit de stekkers eruit (behalve bij onderhoud wanneer de heater droog kan komen te staan).

Hoe komt het water zo warm? Of is dit nodig ivm de vissen die je hebt?
 
Hoe komt het water zo warm? Of is dit nodig ivm de vissen die je hebt?
Ik weet het niet. Hij staat ingesteld op 26 graden. Dat was hij langere tijd ook steeds, zo tussen de 25 en 26 graden. Maar vanmorgen was hij 32. Dus ik vermoed dat er iets met de sensor niet helemaal okee is? Kennelijk is hij niet afgeslagen.
Hij heeft dit een paar maanden geleden ook een keer gedaan, toen was de temperatuur ineens 31 graden. Dat was een eenmalig incident, waardoor ik hem in gebruik heb gehouden. Maar dit is nu de tweede keer dat er bouillabaisse dreigt te ontstaan ;), dus ik wil nu eigenlijk gewoon de heater vervangen.
 
De heater is nu samen met een thermometer aan het zwemmen in mijn gootsteen. Even kijken wat ie doet. Watertemperatuur 26 graden. Ingesteld op 24, en hij sloeg af. Ingesteld op 26, en hij slaat aan.

Edit. En is nu weer afgeslagen.
 
Veel dank voor deze uitleg!
Dat betekent, als ik het goed begrijp, dat je met een 400W beter uit bent als je omgevingsruimte constant van temperatuur is, maar als dat niet het geval is ben je mogelijk beter uit met een 300W, omdat deze minder aan en af zal slaan?
Nee, dat is denk ik niet een juiste beredenering.

Wanneer de omgevingstemperatuur lager dan de gewenste baktemperatuur is, zul je altijd een bepaalde hoeveelheid energie nodig hebben om de bak op temperatuur te krijgen/houden.
Eenzelfde hoeveelheid water eenzelfde hoeveelheid verwarmen kost altijd dezelfde hoeveelheid energie, ongeacht of je een hoger of lager wattage-apparaat gebruikt.

In eenzelfde situatie zal een hoger wattage-apparaat echter altijd vaker aan- en uitslaan, omdat het het water sneller op temperatuur krijgt, terwijl een lager wattage-apparaat minder aan- en uitslaat omdat het er veel langer over doet om het water op temperatuur te krijgen.

Overigens moet je natuurlijk niet een 200 liter bak met een 25 watt-staaf 5°c willen verwarmen, het moet wel haalbaar blijven.
 
Nee, dat is denk ik niet een juiste beredenering.

Wanneer de omgevingstemperatuur lager dan de gewenste baktemperatuur is, zul je altijd een bepaalde hoeveelheid energie nodig hebben om de bak op temperatuur te krijgen/houden.
Eenzelfde hoeveelheid water eenzelfde hoeveelheid verwarmen kost altijd dezelfde hoeveelheid energie, ongeacht of je een hoger of lager wattage-apparaat gebruikt.

In eenzelfde situatie zal een hoger wattage-apparaat zal echter altijd vaker aan- en uitslaan, omdat het het water sneller op temperatuur krijgt, terwijl een lager wattage-apparaat minder aan- en uitslaat omdat het er veel langer over doet om het water op temperatuur te krijgen.

Overigens moet je natuurlijk niet een 200 liter bak met een 25 watt-staaf 5°c willen verwarmen, het moet wel haalbaar blijven.
Dank voor de uitleg! Ik vind dit lastige materie, deze uitleg helpt me heel erg om het te begrijpen!

Ik weet alleen (nog) niet goed waar ik nu dan het beste voor kan kiezen.
 
Dank voor de uitleg! Ik vind dit lastige materie, deze uitleg helpt me heel erg om het te begrijpen!

Ik weet alleen (nog) niet goed waar ik nu dan het beste voor kan kiezen.
Sorry, mijn uitleg is misschien ook niet compleet.

Ter voorbeeld, ik heb een 70 liter bak, met een 50 watt verwarmingselement, wat dus volgen de regel van 1 watt per liter, onder capaciteit is. Mijn gewenste temperatuur is ongeveer 24°c, maar ik stel de gewenste temperatuur in op 25°c. Volgens de thermometer in de bak is het meestal 24°c, en het verwarmingselement staat vrijwel continu aan (bij erg warm weer natuurlijk niet). Natuurkundige berekeningen en zo, ben ik geen held in, en misschien doe ik het wel helemaal verkeerd, maar voor mij is het prima zo.
 
Het punt is dat de "mode of failure" bij verwarmingen bijna altijd het verslijten van de thermostaatschakelaar is. 🙃 Zoals @Sol al zegt heb je bij een verwarming met relatief veel capaciteit, kortere periodes van "aan staan" en meer schakelmomenten dan bij een verwarming die er langer over doet om de boel op temperatuur te brengen. Een kleine verwarming zal minder aan- en uitgaan en op die manier minder snel slijten.

Je hebt op internet rekentooltjes waarmee je kunt kijken wat de benodigde capaciteit is van je verwarming. Hangt vooral af van het te overbruggen verschil in temperatuur tussen huiskamer en aquarium. Ik zou zelf eerder kiezen voor een verwarming die het net-aan redt dan eentje met overcapaciteit. Is veiliger in het geval van kapotgaan, en überhaupt is het geen ramp als een vis in de winter een graadje lager zou zitten dan je eigenlijk voor ogen had. Veel mensen hebben hun verwarming hoger staan dan strikt noodzakelijk.
 
Wat kan ik in de tussentijd het beste doen? De oude heater weer aansluiten, of beter even niet?
De heater lijkt nu in de gootsteensetting geheel naar behoren te werken. Dus ik denk dat ik het er toch op waag en hem straks weer even aan sluit, maar wel zo snel mogelijk een nieuwe ga aanschaffen.

Sorry, mijn uitleg is misschien ook niet compleet.

Ter voorbeeld, ik heb een bak met 70 liter bak, met een 50 watt verwarmingselement, wat dus volgen de regel van 1 watt per liter, onder capaciteit is. Mijn gewenste temperatuur is ongeveer 24°c, maar ik stel de gewenste temperatuur in op 25°c. Volgens de thermometer in de bak is het meestal 24°c, en het verwarmingselement staat vrijwel continu aan (bij erg warm weer natuurlijk niet). Natuurkundige berekeningen en zo, ben ik geen held in, en misschien doe ik het wel helemaal verkeerd, maar voor mij is het prima zo.
Goeie uitleg! Het ding is, mijn brein en wiskundige/beta/natuurkundige informatie is suboptimaal compatible, al helemaal als ik de principes naar mijn eigen praktijk moet vertalen, daar loop ik op vast ;).

Het punt is dat de "mode of failure" bij verwarmingen bijna altijd het verslijten van de thermostaatschakelaar is. 🙃 Zoals @Sol al zegt heb je bij een verwarming met relatief veel capaciteit, kortere periodes van "aan staan" dan bij een verwarming die er langer over doet om de boel op temperatuur te brengen. Een kleine verwarming zal op die manier minder aan- en uitmomenten hebben en dus minder snel kapotgaan.

Je hebt op internet rekentooltjes waarmee je kunt kijken wat de benodigde capaciteit is van je verwarming. Hangt vooral af van het te overbruggen verschil in temperatuur tussen huiskamer en aquarium. Ik zou zelf eerder kiezen voor een verwarming die het net-aan redt dan eentje met overcapaciteit. Is veiliger in het geval van kapotgaan, en überhaupt is het geen ramp als een vis in de winter een graadje lager zou zitten dan je eigenlijk voor ogen had. Veel mensen hebben hun verwarming toch al hoger staan dan strikt noodzakelijk.
Dank voor deze toelichting! En ik ga even een rekentool proberen te vinden! En 'm dan proberen uit te voeren :D.
Het verschil in temperatuur is in de zomer een paar graden (is hier nu binnen bijvoorbeeld 22 graden), en in de winter is de kamer op z'n koudst minimaal 17 graden.

Wat ik uiteindelijk zoek, is een niet te ingewikkelde manier om mijn bak betrouwbaar te verwarmen, dus een betrouwbaarder vervanging van wat ik nu al heb, en dan liefst een die me (op termijn) zo min mogelijk geld kost, als ik toch al bezig ben met vervangen ;).
Wat ik nu begrijp is dat het verbruik bij 400W vs 300W niet zozeer hoger of lager is, want om het water op temperatuur te krijgen ben je evenveel vermogen kwijt. Alleen staat die van 300W langer aan om dat te bereiken, dus klopt het dat het qua stroomverbruik dan eigenlijk niet uit maakt welk van de twee je neemt? Of denk ik weer helemaal alpha? Corrigeer me graag :DD 🤓
Die van 300W zal dan bestendiger zijn, en dus betrouwbaarder?

Overigens, in de winter verwarmt de juwel heater van 300W inderdaad ook nét aan. Of een graadje lager.

Wat ik nog niet helemaal begrijp; hoe kan het dat de heater die ik hier heb dan ineens besluit om door te blijven verwarmen? Heeft dat dan te maken met dat aan en afslaan, of heeft zoiets een andere (fabrieks)oorzaak?
 
Het schakelmechanisme blijft bij een defect vaak in de aan-stand vastzitten. Heeft een technische reden die ik je zo niet kan uitleggen. ^^

Gemiddeld gezien (garanties zijn nooit te geven) zal een kleine verwarming inderdaad langer meegaan, terwijl het verbruik hetzelfde is.
 
Wat ik nu begrijp is dat het verbruik bij 400W vs 300W niet zozeer hoger of lager is, want om het water op temperatuur te krijgen ben je evenveel vermogen kwijt. Alleen staat die van 300W langer aan om dat te bereiken, dus klopt het dat het qua stroomverbruik dan eigenlijk niet uit maakt welk van de twee je neemt?
Klopt🙂

'Vroeger' gingen verwarmingsstaven dan ook langer mee, omdat de thermostaat minder nauwkeurig was en pas terug aansloeg als de temperatuur 1,5 of 2 graden lager was dan gewenst. Tegenwoordig gaan fabrikanten er prat op dat hun thermostaat zou nauwkeurig is dat het apparaat al bij een halve graad koeler weer aanslaat, maar dat heeft dus zijn nadelen.
 
Het punt is dat de "mode of failure" bij verwarmingen bijna altijd het verslijten van de thermostaatschakelaar is. 🙃 Zoals @Sol al zegt heb je bij een verwarming met relatief veel capaciteit, kortere periodes van "aan staan" en meer schakelmomenten dan bij een verwarming die er langer over doet om de boel op temperatuur te brengen. Een kleine verwarming zal minder aan- en uitgaan en op die manier minder snel slijten.

Je hebt op internet rekentooltjes waarmee je kunt kijken wat de benodigde capaciteit is van je verwarming. Hangt vooral af van het te overbruggen verschil in temperatuur tussen huiskamer en aquarium. Ik zou zelf eerder kiezen voor een verwarming die het net-aan redt dan eentje met overcapaciteit. Is veiliger in het geval van kapotgaan, en überhaupt is het geen ramp als een vis in de winter een graadje lager zou zitten dan je eigenlijk voor ogen had. Veel mensen hebben hun verwarming hoger staan dan strikt noodzakelijk.
Bedankt @Gino, ik struikel vaak met woorden, maar jij legt het simpel uit. 🙂
 
Het schakelmechanisme blijft bij een defect vaak in de aan-stand vastzitten. Heeft een technische reden die ik je zo niet kan uitleggen. ^^

Gemiddeld gezien (garanties zijn nooit te geven) zal een kleine verwarming inderdaad langer meegaan, terwijl het verbruik hetzelfde is.
Klopt🙂

'Vroeger' gingen verwarmingsstaven dan ook langer mee, omdat de thermostaat minder nauwkeurig was en pas terug aansloeg als de temperatuur 1,5 of 2 graden lager was dan gewenst. Tegenwoordig gaan fabrikanten er prat op dat hun thermostaat zou nauwkeurig is dat het apparaat al bij een halve graad koeler weer aanslaat, maar dat heeft dus zijn nadelen.
Ik denk dat ik het eindelijk begrepen heb 😅. Dit ligt echt aan mij hoor, geenszins aan de uitleg! Dank jullie wel! Geweldig!

Dan denk ik dat ik kies voor de eheim thermocontrol 250W. Die zou volgens alle overzichten die ik vind 400-600L moeten kunnen verwarmen. En is de lagere in wattage. De echte test komt eigenlijk pas in de winter, dan hoop ik dat de 250W genoeg blijkt.

En ik bedenk me net dat ik natuurlijk nog garantie heb op die juwel 300, dus ik ga eens kijken of ik daar nog wat mee kan. Dan heb ik in ieder geval straks een werkende backup als die 250 niet sterk genoeg blijkt 🤞.
 
Dat schakelmechanisme werkt met een bimetaaltje (kun je op googelen) en dat metaaltje krijgt op termijn last van metaalmoeheid en dan blijftie verwarmen, dit is vrij eenvoudig te ondervangen door een temperatuurcontroler ertussen te zetten, dan kan die nooit meer op hol slaan
 
Dat schakelmechanisme werkt met een bimetaaltje (kun je op googelen) en dat metaaltje krijgt op termijn last van metaalmoeheid
Werken ze allemaal met een bimetaal want ik dacht ergens te hebben gelezen dat de moderne op een andere manier werken al weet ik niet hoe.
 
Dat schakelmechanisme werkt met een bimetaaltje (kun je op googelen) en dat metaaltje krijgt op termijn last van metaalmoeheid en dan blijftie verwarmen, dit is vrij eenvoudig te ondervangen door een temperatuurcontroler ertussen te zetten, dan kan die nooit meer op hol slaan
Dank je wel voor deze toelichting en de tip! Super!

Als ik even google kom ik bijvoorbeeld zoiets tegen:

Werkt zoiets dan gewoon aan de heater die ik hier al heb? Die prik ik dan in het stopcontact van de controller, de sensor dan het aquarium in en op die inkbird stel je dan hoe warm de temperatuur zijn moet?
Dat is dan eigenlijk een veel betere optie, want mijn heater heat momenteel nog goed genoeg, alleen rogue ;).

edit: Welke temperatuurcontroller is in mijn geval aan te bevelen?
 
Voor welke temperatuurcontroler voor jouw geschikt is kun je beter een apart topic starten want op dat gebied heb ik erg weinig kennis, wij hebben ze zelf bij wish gekocht en manlief die van de techniek is heeft alles aangesloten
 
M'n window of editpertunity is inmiddels verstreken, dus ik kan het vorige bericht niet meer aanpassen, maar inmiddels heb ik wel gelezen dat hier doorgaans veel goede ervaring is met inkbird controllers. Dus ik denk dat ik die richting op ga zoeken.

Ook vond ik inmiddels dit topic over de verschillende soorten: https://aquaforum.nl/threads/beste-verwarming-schego-i-c-m-inkbird-maar-welke-inkbird.168827/
Ik ga dat even rustig bijlezen en dan iets beslissen.

@Nicolientje-W ik ben heel blij dat je me hier nog even op attendeerde. Dank je wel! Want dit zou (in het geval van de ITC-308) me een tientje meer kosten dan een nieuwe heater, maar wel dus meer zekerheid geven over de temperatuurcontrole. Dus zeker het overwegen waard.

Werkt zoiets dan gewoon aan de heater die ik hier al heb? Die prik ik dan in het stopcontact van de controller, de sensor dan het aquarium in en op die inkbird stel je dan hoe warm de temperatuur zijn moet?
Toch nog even dubbelchecken of dit klopt? Ik ben soms technisch en soms erg techniet ;).
 
Wij hebben ooit een ruime 1000,- aan vissen verloren door een op hol geslagen heater en dat was een dure les, sindsdien staat alles op een temperatuurcontroler want ongeacht welk merk heater je koopt op termijn gaan ze allemaal dezelfde mankementen vertonen en dat kost je je vissen, dus better safe than sorry ;)
 
Het systeem is simpel, de heater stop je in de temperatuurcontroler en die controler sluit je aan op het electriciteitsnet, d econtroler schakelt via een sensor die je in de bak hangt, soms kan het zijn dat die sensor kapot gaat en dan staat je controler ineens op 50 graden :ROFLMAO: maar dat is te voorkomen door een andere sensor te kopen (ook te lezen in die topics)
 

Terug
Bovenaan