Aanhoudende kaamlaag


Ik heb toch zo'n vermoeden dat er iets niet pluis is, vandaag was de kaamlaag echt hardnekkig, het breekt niet stuk maar het is echt een vette laag.
Ook de planten lijken iets achteruit te gaan, over het algemeen zijn de nieuwe toppen wat kleiner aan het worden, en ook de bladeren van de Hygrophila corymbosa vervormen iets en er vallen kleine gaatjes in.
Bekijk bijlage 269310

Bekijk bijlage 269311

Ik doseer wekelijks 40 ml fosfaat en 40 ml nitraat wat neerkomt op resp. 2/20 ppm
De dosering Tenso is 35 ml per week (op 190 liter), wat het dubbele is dan aanbevolen, ik heb er geen kalium aan toegevoegd omdat dat voldoende zou moeten zijn met de KNO3
De planten assilimeren wel behoorlijk dus de Co2 zou voldoende moeten zijn?
Drie weken geleden groeiden de planten veel voller en ik heb niets veranderd eigenlijk, alleen de Tenso verhoogd van 24 naar 35 ml vanwege de grotere plantenmassa.
Snel weer terug veranderen dan... Bekijken hoe de planten hier op reageren. Let op, dit kan weken duren! Wanneer blijkt dat er toch verhoogt moet worden doe dit dan met hele kleine stapjes! Iets verdubbelen levert altijd problemen op!
 
De indeling bij voorbeeld. Wat zit onder op.en wat daarboven.

Zitten hier op een forum, wat al duizend keer behandelt is.
Bertus, ik schrijf net dat hier het JBL filter prima functioneerde met de setup zoals die geleverd wordt. Meerdere wegen leiden naar Rome.
De ene setup is wellicht beter dan de andere, maar dat wil niet zeggen dat die ene problemen geeft.

Ik weet dat het vaak aan de orde is geweest en uit die topics mag duidelijk zijn dat er geen gouden standaard is, al is de ene setup in mijn ogen inderdaad beter dan de andere. Just my 2 $cents.

En dat plaatje, ja die setup ken ik. Nou nog de watten boven de grove spons leggen. Dan blijft de biologische media nog schoner.
On wacht even, dat was lastig als de witte watten verzadigd waren en vervangen moesten worden.
 
Bertus, ik schrijf net dat hier het JBL filter prima functioneerde met de setup zoals die geleverd wordt. Meerdere wegen leiden naar Rome.
De ene setup is wellicht beter dan de andere, maar dat wil niet zeggen dat die ene problemen geeft.

Ik weet dat het vaak aan de orde is geweest en uit die topics mag duidelijk zijn dat er geen gouden standaard is, al is de ene setup in mijn ogen inderdaad beter dan de andere. Just my 2 $cents.

En dat plaatje, ja die setup ken ik. Nou nog de watten boven de grove spons leggen. Dan blijft de biologische media nog schoner.
On wacht even, dat was lastig als de witte watten verzadigd waren en vervangen moesten worden.

Sponzen onder of tussen de biologische massa, ik wil het niet. De kreet dat het werk bespaard doordat er minder vervuiling in genoemde massa zou komen klopt niet. Wanneer je telkens je hele filter uit elkaar moet halen om de onderliggende sponzen te kunnen reinigen heb je een veel groter probleem en dus ook veel meer werk nog afgezien van de vernietiging van je bacterie opbouw.
 
Iets verdubbelen levert altijd problemen op!
Zou dat dan de teruglopende groei veroorzaken? ik had de dosis juist iets verhoogd omdat de plantenmassa aanzienlijk was toegenomen de eerste paar weken.
 
Snel weer terug veranderen dan... Bekijken hoe de planten hier op reageren. Let op, dit kan weken duren! Wanneer blijkt dat er toch verhoogt moet worden doe dit dan met hele kleine stapjes! Iets verdubbelen levert altijd problemen op!


Kan het niet komen door de overgang naar Tenso? Vaak moeten planten weer even wennen aan nieuwe voeding.
 
Die moeten ook onderin, he. Dar vangen ze grof vuil weg, en kweken de bakterie.
Onderin heb ik nog geen keramische pijpjes maar JBL MicroMec.

Binnenkort wordt de volgorde van onder naar boven.

- pijpjes
- grove spons
- micromec
- fijne spons

Nu is dat nog,

- micromec
- grove spons
-grove spons
- fijne spons
 
Kan het niet komen door de overgang naar Tenso? Vaak moeten planten weer even wennen aan nieuwe voeding.
Juist, en daarom zou ik voorzichtig beginnen met de dosering. Langzaam opbouwen dus met kleine stapjes. Ineens verdubbelen vind ik daarom geen goed idee.
 
Ineens verdubbelen vind ik daarom geen goed idee.
Tenso gebruik ik al vanaf het begin, en ik heb niet verdubbeld maar ben van 24 naar 35 gegaan in twee weken tijd.
 
Tenso gebruik ik al vanaf het begin, en ik heb niet verdubbeld maar ben van 24 naar 35 gegaan in twee weken tijd.
Om iets duidelijk te maken moet je soms chargeren...;)

Maar ook de stap van 24 naar 35 is best wel groot. Zelf zou ik, als ik in je schoenen stond, toch terug gaan naar de beginsituatie en veel langzamer, indien nodig, verhogen. Daarbij moet je ook in aanmerking nemen dat reacties van planten in het algemeen veel meer tijd vragen dan vaak gedacht. Algen daarentegen kunnen zeer snel reageren op veranderende situaties. Waarmee meteen de reden is gegeven waarom er vaak algen ontstaan door wijzigingen die of te hoog of te snel zijn doorgevoerd. Twee weken tijd is overigens ook niet erg snel voor een plant.
In mijn bak zijn door een te hoog nitraat gehalte in zo'n 14 dagen massale planten- en alg problemen ontstaan. De algen waren er dus zeer snel bij! Na een maand (!) begint zich e.e.a. pas te herstellen. Uiteraard is er wel een verschil in de herstel grootte bij de diverse planten. De algen zijn wel weer verdwenen.
 
Bertus, ik schrijf net dat hier het JBL filter prima functioneerde met de setup zoals die geleverd wordt. Meerdere wegen leiden naar Rome.
De ene setup is wellicht beter dan de andere, maar dat wil niet zeggen dat die ene problemen geeft.

Ik weet dat het vaak aan de orde is geweest en uit die topics mag duidelijk zijn dat er geen gouden standaard is, al is de ene setup in mijn ogen inderdaad beter dan de andere. Just my 2 $cents.

En dat plaatje, ja die setup ken ik. Nou nog de watten boven de grove spons leggen. Dan blijft de biologische media nog schoner.
On wacht even, dat was lastig als de witte watten verzadigd waren en vervangen moesten worden.


Ja, en , dat je dat schrijft, wil niet zeggen . dat er niets over gezegt mag worden.


Net zo min, wat Benvo nu weer zegt. Met z,n blauw er tussen.
 
Maar ook de stap van 24 naar 35 is best wel groot
Het is ook nog even puzzelen wat nou de juiste hoeveelheid zou moeten zijn, de 24 ml in het begin ging wel goed, maar na een tijdje kwamen er wat algjes.
De plantenmassa was aanzienlijk meer geworden dus vandaar de verhoging en de algen verdwenen weer.
Ik denk dat ik het voor nu even laat zoals het is, anders moeten de planten zich opnieuw aan gaan passen.

Algen heb ik op het moment totaal geen last van.
 
Maakt dat wat uit. als het in mandjes zit. Dan til je toch alles er uit.
Dat is ook weer waar ja. maar ieder zijn ding hé
Maar als je de watten bovenin hebt hoef je alleen maar even de kop eraf te nemen.
 
Pffffffffffff. nou breek mijn klomp? Dat Doe je altijd bovenin. Bij de uitstroom.

Doe maar wat je wilt, ik stop ermee.
 
Dat Doe je altijd bovenin. Bij de uitstroom.
Het ging erom dat sommige ook watten onderin of ergens tussenin doen, snap je?

Niet boos worden Bertus;)
 
Co2 zou voldoende moeten zijn?

Mocht co2 het probleem zijn zou je de problemen eerst zien bij de oudere blaadjes denk ik.

de nieuwe toppen wat kleiner aan het worden

ik heb er geen kalium aan toegevoegd omdat dat voldoende zou moeten zijn met de KNO3

Heb je er magnesium aan toegevoegd?

Tekort aan magnesium of ijzer kan bleke/gele nieuwe blaadjes veroorzaken.
Maar als de nieuwe blaadjes bleek én merkbaar klein zijn zal het vermoedelijk eerder ijzertekort zijn.

Je kan eventueel eens proberen om ijzer apart te doseren, je micro's dagelijks te doseren of eens een andere micro mix proberen die gebruik maakt van meerdere (of andere) chelaten.
Misschien slaat het ijzer (en evt Mg) te snel neer in je water/ph waardoor het mogelijks niet lang genoeg beschikbaar is voor je planten.

Magnesium kan je makkelijk toevoegen met Epsom salt (MgSO4.7H20).
 
Ik heb geen ervaring met Tenso maar ik heb al positieve geluiden gehoord hierover.
 
Indien je openstaat voor vernieuwende ideeën kan je ook de revolutionaire toer opgaan én nog wat geld besparen tegelijkertijd.
Crop fuel Ⓡ is in dat geval misschien een interessante optie voor je?
Dat is naar verluid erg straf spul met (bijna) alles erop en eraan!

:engel:
 
Mocht co2 het probleem zijn zou je de problemen eerst zien bij de oudere blaadjes denk ik.
Het zijn juist de nieuwe toppen die wat minder uitbundig zijn dan voorheen, en dan de gekrulde blaadjes van de corymbosa.
Heb je er magnesium aan toegevoegd?
Ja dat heb ik er wel aan toegevoegd.
Je kan eventueel eens proberen om ijzer apart te doseren, je micro's dagelijks te doseren
ijzer heb ik aan gedacht idd, maar de Tenso bevat meer soorten ijzer dan elke andere voeding, dan zou je toch verwachten dat de planten genoeg krijgen.
Doseren doe ik nu al een tijdje dagelijks (5ml per dag) echt heel slecht gaat het nou ook weer niet hoor, maar alles blijft net iets kleiner/compacter dan voorheen.
Zou het misschien kunnen komen doordat het licht ook wat minder is geworden door de veel grotere plantenmassa dan in het begin?
 
Crop fuel Ⓡ is in dat geval misschien een interessante optie voor je?
Daar heb ik goede dingen over gelezen ja, helaas is die persoon slecht bereikbaar, iedere keer andere naam enzo...
 
Laatst bewerkt:
Zou het misschien kunnen komen doordat het licht ook wat minder is geworden door de veel grotere plantenmassa dan in het begin?

Dat denk ik niet eigenlijk. Dan zou je onderaan problemen hebben volgens mij. Maar de toppen zelf krijgen toch evenveel licht als in het begin? Misschien zelfs meer dan voorheen want ze staan hoger in de bak intussen...

Het zijn juist de nieuwe toppen die wat minder uitbundig zijn dan voorheen, en dan de gekrulde blaadjes van de corymbosa.

Vandaar dat ik denk dat het geen co2 probleem is bedoelde ik.

de Tenso bevat meer soorten dan welke voeding ook

Ah ja, is dat zo?
Zou kunnen maar ik dacht dat bvb Profito (ook) verschillende chelaten gebruikt voor ijzer.
Ik heb altijd een flesje ijzer apart staan ook dan kan ik indien nodig dat apart doseren en checken op verandering/verbetering bij eventuele problemen.
 
Daar heb ik goede dingen over gelezen ja, helaas is die persoon slecht bereikbaar, iedere keer andere naam enzo...


Dat is voor gewassen lees ik net dus zijn de hoeveelheden en verhoudingen wel geschikt voor onze bakken?
 
Daar heb ik goede dingen over gelezen ja, helaas is die persoon slecht bereikbaar, iedere keer andere naam enzo...

Ah, ik heb nog een litertje of twee staan anders hoor.

Dat is voor gewassen lees ik net dus zijn de hoeveelheden en verhoudingen wel geschikt voor onze bakken?

Ik bemest er mijn akker mee net voor het gaat regenen.
De dag erna vul ik een flesje met water uit de aanpalende sloot en daar bemest ik mijn bak dan mee!
Het is nog steeds vrij straf dan maar bij de juiste dosering net doenbaar voor mijn visjes.
:thumbs:
 
Misschien zelfs meer dan voorheen want ze staan hoger in de bak intussen...
Daar heb je wel een goed punt., dat zou het probleem ook niet zijn dan.
Vandaar dat ik denk dat het geen co2 probleem is bedoelde ik.
ja oké, duidelijk.

Ah ja, is dat zo?
Zou kunnen maar ik dacht dat bvb Profito (ook) verschillende chelaten gebruikt voor ijzer.
Ja zelfs 5 in de Tenso, Profito weet ik zo niet.
Ik had laatst een mooi overzicht van de verschillende micro's per merk plantenvoeding, kan het niet zo snel vinden.

De toevoeging die ik nu hanteer zou in totaal 0,4 ppm ijzer moeten geven, is dat voldoende?
 
Ja, en , dat je dat schrijft, wil niet zeggen . dat er niets over gezegt mag worden.


Net zo min, wat Benvo nu weer zegt. Met z,n blauw er tussen.
Bertus, net als jij geven wij gewoon onze mening. Die van mij is altijd vrijblijvend, daar hoef je het niet mee eens te zijn! Doe gewoon wat jou het beste lijkt, dat doen we toch allemaal?
Trouwens, ik gaf aan dat ik nu juist géén blauw (sponzen dus) ertussen gebruik.
 

geen kalium aan toegevoegd omdat dat voldoende zou moeten zijn met de KNO3

Als je NO3 op 20ppm doseert met KNO3 dan voeg je 12,61ppm K toe.
De toegevoegde K via KH2PO4 is verwaarloosbaar.

Maar met EI mag je K eigenlijk even hoog staan als je NO3 dus dan kom je er niet met de K van KNO3...
Dus mocht je tekorten blijven zien zou ik K toch niet zomaar uitsluiten.
;)

Ik doseer sowieso extra K bovenop de KNO3 in mijn plantenbak.
Bederf mn weekend nou niet Willem:(;). Wist ik veel dat het om dat goedje ging:sorry:.

Het was maar een grapje,hé!
Maar ik dacht dat het beter was om het nog eens te verduidelijken omdat ik niet zou willen dat je ermee aan de slag gaat door al die grapjes serieus te nemen...
;)
 
Dus mocht je tekorten blijven zien zou ik K toch niet zomaar uitsluiten.
Iets om over na te denken idd, maar waarom uit zich dat zo laat pas dan?

Maar met EI mag je K eigenlijk even hoog staan als je NO3 dus dan kom je er niet met de K van KNO3..

Ik zou iets meer KNO3 toe kunnen gaan voegen, daarmee trek ik het niet gelijk, maar heb ik wel meer kalium in de bak,


Iig dank voor de tip:thumbs:
 
waarom uit zich dat zo laat pas dan?

Misschien omdat je nu meer plantmassa hebt waardoor het verbruik toegenomen is?
Dan is K het eerste plafond waar je je hoofd aan stoot... ;)

Ik zou iets meer KNO3 toe kunnen gaan voegen, daarmee trek ik het niet gelijk, maar heb ik wel meer kalium in de bak,

Mja, dan ga je dus zoals je zegt geen balans bereiken en gaat je nitraat de pan uitswingen.
Je kan denk ik beter wat extra K toevoegen aan één van je stockoplossingen of een flesje apart aanmaken.
 

Terug
Bovenaan