Aanhoudende kaamlaag


Ik zou iets dergelijks in elkaar frunneken.
als het echt nog lang gaat duren zal ik zoiets moeten gaan realiseren ja, ik wacht nog even af.
Ik was wel benieuwd maar mogelijke oorzaken, en dat zijn er heel wat zo te lezen, hopelijk komt het door de maagdelijkheid van mijn bak.
 
Heb je r een zuurstofsteen in? dat je water circulatie krijgt.
Word het ook weer het filter ingezogen.
 
Water circulatie zul je in mijn ogen toch echt met het filter moeten bewerkstelligen. Luchtsteen is goed om CO2 uit een plantenbak te drijven.
 
Zou dat nou echt?

Heb je dat ook geprobeerd?

Waarom zat jij dan met een kaamlaag van een cm?

Had jij er een zuurstofpomp op, Met en steentje , had je daar minder last van gehad.
Nou, Bij mij is altijd luchtcirculatie.

En nooit een kaamlaag.
 
Heb je r een zuurstofsteen in?
Ik denk niet dat dat veel nut heeft, de luchtbellen die mijn planten naar boven sturen blijven ook onder de kaamlaag hangen.
Het effect van de zuurstof steen zal hetzelfde zijn (denk ik)

Ik wacht rustig af, als het echt met het opstarten te maken heeft verdwijnt het wel, (al vind ik het nu wel langer duren dit keer)
 
Ik denk niet dat dat veel nut heeft, de luchtbellen die mijn planten naar boven sturen blijven ook onder de kaamlaag hangen.
Het effect van de zuurstof steen zal hetzelfde zijn (denk ik)

Ik wacht rustig af, als het echt met het opstarten te maken heeft verdwijnt het wel, (al vind ik het nu wel langer duren dit keer)
Het brak de kaamlaag in een kleine cirkel rond de luchtsteen, meer niet bij mij. De kaamlaag was plaatselijk zo dik omdat hij door de stroming van de spraybar bij elkaar gedreven werd. Spraybar dus iets omhoog gericht.

Een luchtsteen om een kaamlaag te voorkomen hoeft helemaal niet nodig te zijn, getuige de meerderheid aan bakken zonder.

Oorzaak zoeken/weten en de oplossing is nabij.
 
omdat hij door de stroming van de spraybar bij elkaar gedreven werd
Ja, dat gebeurd hier nu ook.

Oorzaak zoeken/weten en de oplossing is nabij.
Eerst even afwachten en dan actie ondernemen, alleen geen idee welke actie mocht er actie nodig zijn, maar dat zien we dan wel weer.
Anders misschien zoiets? en licht laagje heb je altijd wel op het water, met een skimmer blijft het dan wel mooi schoon.
https://www.aquaplantsonline.nl/tec...a-skimmer-nsk-200-200-l-h.html?search=skimmer
 
Ja, dat gebeurd hier nu ook.


Eerst even afwachten en dan actie ondernemen, alleen geen idee welke actie mocht er actie nodig zijn, maar dat zien we dan wel weer.
Anders misschien zoiets? en licht laagje heb je altijd wel op het water, met een skimmer blijft het dan wel mooi schoon.
https://www.aquaplantsonline.nl/tec...a-skimmer-nsk-200-200-l-h.html?search=skimmer
Heb ik inderdaad ook aan gedacht, hoef je niet eens het hele etmaal te laten draaien. Twee keer per dag kwartiertje/half uur? Het neemt je in elk geval werk uit handen totdat het probleem zich opgelost heeft.
Ik heb er een gebruikt om het kroos in toom te houden ;) Zijn ze niet voor bedoeld maar werkte prima.

Heb de eHeim. Trekt dus drijfplanten mee, oa Salvinia natans zuigt hij naar binnen. Wat dat betreft is de skimmer van jouw link wellicht beter. Lijkt me ook makkelijker schoon te maken.

Oorzaak vinden is lastig. Ik liet het filter met rust na de ABkuur, had hem toch schoon moeten maken, daarna was de kaamlaag weg. Maar tja, wilde baccies niet verstoren hè? ;)
 
Het neemt je in elk geval werk uit handen totdat het probleem zich opgelost heeft.
Ja precies, dat was mijn gedachte ook.
Wat dat betreft is de skimmer van jouw link wellicht beter.
Die Eheim heb ik ook gezien maar die is 3 x zo duur, en misschien heb ik hem maar een tijdje nodig daarom koos ik voor de goedkoopste.
En idd, 2 x per dag een half uurtje is misschien al voldoende, de drijfplanten heb ik weer in een drijvend slangetje geplaatst dus dat gaat geen problemen geven.
 
Ik zou gelet op de opstart eerst even rustig afwachten hoor.
 
Is maar de vraag of de aangegeven skimmer gaat werken
Heb zelf zon goedkoop ding geprobeerd werkt niet was wel een ander als de aangegeven
De eheim daar in tegen doet zijn werk prima ook voor kroos inderdaad met drijfplanten moet je even een voorziening treffen
 
Is maar de vraag of de aangegeven skimmer gaat werken
Misschien het proberen waard?
En anders nog even geduld hebben dan maar, een skimmer op de aanzuig van het filter heeft ook geen nut, omdat de kaamlaag zich aan de andere kant van de bak bevind.
 
Laatst bewerkt:
Nog even geduld hebben dan maar, een skimmer op de aanzuig van het filter heeft ook geen nut, omdat de kaamlaag zich aan de andere kant van de bak bevind.
Gebruik de eheim zelf regelmatig op de 250 niet voor een kaamlaag maar voor rommel van planten en voer en jawel kroos.
Je staat versteld hoe snel de skimmer de boel schoon trekt ook de overkant van de bak is toch 2,5 meter wat ie moet overbruggen gaat prima.
Die skimmers aangesloten op je filter wordt je filter alleen maar eerder vies van en je kan heb niet uit zetten zonder veel gehannes.
Bij een losse skimmer kwestie van steker er uit klaar.
 
Dan trekt hij hier de jonge garnalen ook mee. ienemienie zo klein.


Volgens mij is zijn filter niet goed. dat hij de kaamlaag zelf veroorzaakt.

Zou de indeling maar nazien.
 
Die skimmers aangesloten op je filter wordt je filter alleen maar eerder vies van en je kan heb niet uit zetten zonder veel gehannes.
Ja ook dat nog eens.
Ik kijk het nog even aan, het lijkt iets minder te worden, vorige week waren het nog ijs schotsjes, nu is het nog een vette laag.
Maar mijn planten assimileren best heftig, dus halverwege de dag is het één grote sterrenhemel.
 
Zou ik toch maar nakijken of veranderen. met 5 weken had je dat al moeten zien, dat het mindert.
 
Iets minder wordt het wel, woensdag draait de bak 5 weken.

Het filter is opgebouwd zoals ie is geleverd.
 
Ook met filterwatten Of wat anders?
 
Nee geen watten.

Binnenkort als ik hem voor het eerst schoon ge maken, komen die er misschien wel in.
Maar ik heb totaal geen last van zweefvuil, dus volgens mij hoeft het niet perse.
Die laatste blauwe spons is ook behoorlijk fijn van structuur
 
Ik heb de e1501 al die tijd gebruikt, in het begin ook volgens de setup van de fabrikant. Functioneerde prima ook zonder watten. De laatste tijd heb ik hem ook hoofdzakelijk laten lopen zonder watten (wel andere setup). Soms stopte ik er watten in, waarom weet ik niet ;) want ook hier met dit filter geen zweefvuil.
Heb je het voorfilter al eens schoongemaakt want daar verzamelt zich nogal wat yuk op. Geen idee of dat het verschil kan maken.
 
Tja lees dat wel meer dat verhaal over watten maar een kaamlaag ga je daar niet mee weg krijgen.
Immers een kaamlaag houd in dat je circulatie niet echt op orde is vuil komt niet bij de inlaat te recht.
de oorzaak van de kaam laag op zich zelf kan diverse oorzaken hebben afstervende bacterie vet/eiwitten van voer vuil van hout om er een paar te noemen.
 
Ts voegt Bio-CO2 toe. Een luchtsteentje is dan misschien een minder goed idee.
Dan vraag ik me af of de kaamlaag niet door de bio co2 veroorzaakt wordt verkeerde samenstelling om bio co2 op te wekken.
 
Heb ik inderdaad ook aan gedacht, hoef je niet eens het hele etmaal te laten draaien. Twee keer per dag kwartiertje/half uur? Het neemt je in elk geval werk uit handen totdat het probleem zich opgelost heeft.
Ik heb er een gebruikt om het kroos in toom te houden ;) Zijn ze niet voor bedoeld maar werkte prima.

Heb de eHeim. Trekt dus drijfplanten mee, oa Salvinia natans zuigt hij naar binnen. Wat dat betreft is de skimmer van jouw link wellicht beter. Lijkt me ook makkelijker schoon te maken.

Oorzaak vinden is lastig. Ik liet het filter met rust na de ABkuur, had hem toch schoon moeten maken, daarna was de kaamlaag weg. Maar tja, wilde baccies niet verstoren hè? ;)
Een skimmer zoals ik die gebruik, wanneer nodig, heeft aan enkele minuten genoeg om het wateroppervlak schoon en helder te krijgen. Wanneer je dit met een zekere regelmaat doet kan het maar zo zijn, mits je geen vervuiling o.i.d. hebt, dat de laag wegblijft.

https://www.aquascaping-blog.com/540/kaamlaag-aquarium
 
Dan vraag ik me af of de kaamlaag niet door de bio co2 veroorzaakt wordt verkeerde samenstelling
In mijn oude bak had ik ook bio co2, dat gaf geen problemen.
 
Ik weet dat Eheim ook een oppervlakte afzuiger in het assortiment heeft,moet je even naar googlen,deze kun je in en aan de inzuig/inlaat van de aanvoerslang monteren,misschien dat Bertus voor jou even tijd heeft,ik weet namelijk niet hoe ik dergelijke foto's van wat dan ook moet plaatsen,maar bertus weet daar wel raad mee,en zal het waarschijnlijk ook wel weten te vinden.
 
Ik weet wat je bedoelt, maar een skimmer aan de kant van de in/uitstroom heeft weinig zin, de kaamlaag hoopt zich op aan de andere kant van de bak.
In en uit zitten bij mij in dezelfde hoek.
 
Ja,,eh",, in en uitstroom uit elkaar en een skimmer plaatsen,opgelost.
 
in en uitstroom uit elkaar
Dat zou dan moeten ja, maar dat wordt lastig, slang is dan te kort en ik moet een extra uitsparing in de kap maken.

Een extern skimmertje is dan makkelijker.
 
Of een hangon fllter , in hangen.
 

Terug
Bovenaan