Aanhoudende kaamlaag


Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Berichten
5,986
Leeftijd
52
Locatie
Rheden
Dag allen,

Mijn aquarium draait nu bijna 5 weken, alles gaat goed alleen blijft de kaamlaag terugkomen.
Ik moet deze toch zeker om de drie dagen verwijderen omdat ie dan toch wel hardnekkig wordt.
Hoelang zou dit nog gaan aanhouden?
Ik lees ook dat het kan komen door planten die flink groeien en zodoende veel afvalstoffen produceren?
Overmatige bezetting heb ik niet, en voeren doe ik ook matig, de bak is ook niet bezaaid met vuil oid.
Het filter is een JBL 902, die op volle kracht draait

Waterwaardes heb ik niet, ik weet alleen dat de nitriet 0 is
 
Welke planten heb je en welke verlichting? Voeg je CO2 toe? Geef zo veel mogelijk informatie! Planten kunnen afvalstoffen produceren. Wanneer je CO2 toevoegt kunnen er van de overige bemesting stoffen tekorten zijn, bijvoorbeeld. Vervuiling kan inderdaad ook een rol spelen, ook in je filter. Overigens kun je vrij eenvoudig van een petfles, watten en een luchtsteentje/luchtpompje een oppervlakte skimmer maken.
 
Ik heb dat al maanden bij een bakje van 25 liter met een SF Aquafow 100. Filter spoel ik met regelmaat licht uit en voeg alleen een halve dosis plantenvoeding toe. Maar ik kom er niet echt vanaf en hevel het om de dag even af dus. De oorzaak is voor mij ook een raadsel en deze bak draait al zo n 9 maanden.
Ik geef hetzelfde vlokvoer als in de andere bakken en daar heb ik het niet.
 
Vervelend! Ik lees dat het filter vol draait, heb je ook beweging aan het oppervlak?
Zelf heb ik het bij mijn huidige aquarium ook (voor het eerst) gehad, het trok langzaam weg, heeft wel een maand of twee geduurd voor het echt in orde was. Ik heb het steeds met een leeg bierflesje verwijderd en de stroming aan de oppervlakte verbeterd.
 
Kunnen afgestorven bacterien zijn of een vetlaagje ontstaan door het voeren,vooral bij zwarte muggelarven voeren zie ik wat vettigheid ontstaan aan het wateroppervlak,en zgn.belletje's die uit elkaar spatten in een soort van olie-vorm maar omdat ik een bioloog heb verdwijnd dit vetlaagje altijd richting bioloog.

Kan je deels weghalen door een 'deel' van een krant/pagina op het wateroppervlak te leggen,de vettigheid gaat daar in zitten en zuigd dit op,als je de natte krant optild zul je zien dat de vetlaag zich weer sluit en zal je dit wat vaker moeten herhalen.De krant voorzichtig optillen anders valt deze in flappen uit elkaar.
 
Ik hevel het af met een ijsbak van 500 ml en dan is het ook zo weg maar ja het is soms wel lastig. En ik heb de spraybar die bij het filtertje hoort erop dus het oppervlak beweegt hier flink maar toch zie je de kaamlaag.
Een kaamlaag kan ook uit eiwitten en koolhydraten bestaan dus ja het is vaak lastig om te bepalen wat het is tenzij je het onder een microscoop legt.
 
Kaamlaag is een bacteriekolonie, die kan alleen bestaan als ze voldoende voedsel en licht vindt. een goed werkende remedie is de bak voor 2-3 dagen volledig verduisteren en meteen daarna het oppervlak zeer goed opnemen met keukenpapier, neem ook vooral de rand tussen water en glas goed mee!!. Ik heb dat een keer of 3 gehad en met de beschreven methode was het probleem opgelost, alhoewel het soms na een week of wat herhaald moet worden.
 
Ik kan dat eens proberen Wim maar zover mij is verteld kan de laag ook uit eiwitten en koolhydraten bestaan. Vooral als planten opeens meer afval produceren dan kan dit verschijnsel dacht ik optreden.
 
Welke planten heb je en welke verlichting? Voeg je CO2 toe?
De planten bestaan voor het grootste deel uit snelgroeiers (en dat doen ze dus ook)
Verlichting is 2 x T5 39 watt op 190 liter brand 6 uur per dag met Bio Co2
Voeding stuur ik aan met de EI, Nitraat 20, Fosfaat 2 en ijzer op 0,2

De oorzaak is voor mij ook een raadsel en deze bak draait al zo n 9 maanden.
Oei, dat is wel heel lang

heb je ook beweging aan het oppervlak?
Ja voldoende, zeker de helft van de oppervlakte beweegt

of een vetlaagje ontstaan door het voeren
Voeren doe ik matig, en ze eten alles op.
 
Is de kaamlaag zo schokkend dan? Ik bedoel als de planten en vissen er het verder goed op doen?
 
Nou hier kan het weinig kwaad want het is maar een dun en beperkt laagje maar in gevallen dat het licht gaat wegnemen dan kan het minder prettig zijn denk ik.
De stroming slaat het hier ook uitelkaar.
 
De kaamlaag valt in duisternis heel snel uit elkaar, omdat de bacteriekolonie afsterft en naar de bodem zinkt. een kaamlaag sluit op den duur inderdaad het wateroppervlak voor bijna 100% gasdicht af...en kan tot 0,09 mm dik worden. Lijkt niks maar is heel veel, valt dan bij aanraking uiteen in "schotsjes".
 
kan het vooralsnog ook met de opstart te maken hebben, draait nu bijna 5 weken.

Dat icm het feit dat je onlangs nieuwe visjes hebt geïntroduceerd is volgens mij vermoedelijk de oorzaak.

Ik heb dat een keer of 3 gehad en met de beschreven methode was het probleem opgelost, alhoewel het soms na een week of wat herhaald moet worden.

De bak verduisteren voor een kaamlaag te bestrijden, ja? En dan een week later weer twee, drie dagen donker omdat ze terug komt schrijf je...
Dan vermoed ik dat het verduisteren niet de oplossing is eigenlijk.

Je neemt er niet echt de oorzaak mee weg, toch?
 
De kaamlaag valt in duisternis heel snel uit elkaar, omdat de bacteriekolonie afsterft en naar de bodem zinkt. een kaamlaag sluit op den duur inderdaad het wateroppervlak voor bijna 100% gasdicht af...en kan tot 0,09 mm dik worden. Lijkt niks maar is heel veel, valt dan bij aanraking uiteen in "schotsjes".
Ik heb een kaamlaag gehad, zo dik, dat hij niet met een vinger stuk te drukken was. Als ik in het donker op stond (van de winter om een uur of half zeven) dan lag die kaamlaag er nog niet zo dik op. Zal de foto er eens bij zoeken.
 
Denk dat de bak nog niet in balans is. De echte balans komt pas na enkele maanden.

De waterwaardes kunnen best goed zijn. Maar de overige 98% van alle systemen kunnen we toch niet meten.
Het enige wat we kunnen zien, is een kaamlaag. En dat verteld ons dat eea nog niet in balans is.

Blijft netjes en consequent met alles, en de balans komt vanzelf.

Als het je echt stoort, even opdeppen met een keukenpapier. Keukenpapier voorzichtig op het oppervlak leggen.
En dan langzaam aan 2 punten omhoog halen, zodat het over het water glijdt.
 
Deze kaamlaag werd niet gebroken door de spraybar en was ook met een vinger die ik er doorheen probeerde te steken niet te breken.
Lag er ook in de ochtend nog gewoon op.

kaamlaag1.jpg
kaamlaag2.jpg
 
Denk dat de bak nog niet in balans is. De echte balans komt pas na enkele maanden.

De waterwaardes kunnen best goed zijn. Maar de overige 98% van alle systemen kunnen we toch niet meten.
Het enige wat we kunnen zien, is een kaamlaag. En dat verteld ons dat eea nog niet in balans is.

Blijft netjes en consequent met alles, en de balans komt vanzelf.

Als het je echt stoort, even opdeppen met een keukenpapier. Keukenpapier voorzichtig op het oppervlak leggen.
En dan langzaam aan 2 punten omhoog halen, zodat het over het water glijdt.

Klopt in zoverre maar in mijn bakje van 25 liter heb ik wat Formosa zitten dus weinig bezetting met een Aquaflow 100. Waarom blijft na maanden dan die kaamlaag alsnog terugkomen. Filterspons spoel ik om de paar weken licht uit en er ligt een grondbodem in die ik ook in de andere bakken heb en ik voer dezelfde vlokken. Oppervlaktebeweging is er ook meer dan genoeg met het uitstroombuisje dus ja waar ligt het dan aan he:S:)
 
Ik geef mijn vissen diepvriesvooer vanuit een tubifextrechtertje,de zwarte muggelarven o.a.Die hierin liggen gaan langzaam ontdooien en zakken door mijn vinger rond te draaien in het bakje omlaag,tegelijkertijd zie ik een behoorlijke drijvende vetlaag vanuit het bakje over de oppervlakte gaan,ik hou het mede ook op verontreiniging door voeren.

ook heb ik wel eens last van een vetlaag die door de diverse drijfplanten wordt tegengehouden richting overloopschot,als ik dan de planten iets door elkaar woeld en droogvooer ver van het overloopschot in het water deponeerd zie ik de vetlaag in grote delen richting overloopschot gaan of afdrijven.
 
Klopt in zoverre maar in mijn bakje van 25 liter heb ik wat Formosa zitten dus weinig bezetting met een Aquaflow 100. Waarom blijft na maanden dan die kaamlaag alsnog terugkomen. Filterspons spoel ik om de paar weken licht uit en er ligt een grondbodem in die ik ook in de andere bakken heb en ik voer dezelfde vlokken. Oppervlaktebeweging is er ook meer dan genoeg met het uitstroombuisje dus ja waar ligt het dan aan he:S:)

Ik heb dat heel lang in de cube60 gehad. En omdat de betta niet van stroming houd. Heb ik de buis recht naar onder laten blazen.
Oppervlakte lijkt compleet stil te staan. Maar de kaamlaag is weg.

En denk dat het uitspoelen van de spons te vaak gebeurd.
Ik zou wat siporax in stukjes hakken. De onderste 3/4 van de houder ermee vullen. En 1/4 spons terug plaatsen.
Dat sponsje mag je dan spoelen. De rest niet.
 
Dat icm het feit dat je onlangs nieuwe visjes hebt geïntroduceerd is volgens mij vermoedelijk de oorzaak
Dat denk (en hoop) ik ook, de tijd zal het leren.

Denk dat de bak nog niet in balans is. De echte balans komt pas na enkele maanden.
Indraaien gaat wel snel, maar het echte complete ZEN niveau kan wel even duren, tot 6 maanden heb ik wel eens gelezen idd, we wachten rustig af.

Als het je echt stoort, even opdeppen met een keukenpapier.
Ik doe het nu met een bakje, iets onder water duwen en het vliegt erin
 
Jeetje wat een reacties btw :thumbs:
 
Dus het verhaal dat het ook eiwitten en koolhydraten kunnen zijn klopt dus niet?
 
Ik zou iets dergelijks in elkaar frunneken. Deze heb ik gemaakt, en gebruik ik in voorkomende gevallen, van wat PVC en een oud Juwel filterpompje. Je zuigt in een paar minuten de kaamlaag weg. Je krijgt dan de tijd om je probleem op te lossen zonder schadelijke nawerking. Maar het kan, als eerder geschreven, ook met een plastic flesje, watten en een luchtpompje.

IMG_20190124_132221.jpg
IMG_20190124_132236.jpg
 
Een biofilm op het water is een volledig natuurlijk proces en heeft eigenlijk een wetenschappelijke naam, de "neuston".
En eigenlijk is het een signaal dat er iets niet in orde is. Dit kan zijn: een pas opgestarte bak, verstoring in het filtermateriaal, teveel licht, te weinig CO2,
te weinig voedingsstoffen, te weinig zuurstof of een ijzer tekort. Of een combinatie van deze.

In een bak kan je eigenlijk altijd een dunne biofilm verwachten. Planten lekken de hele tijd suikers en andere koolhydraten in de waterkolom.
En hoe slechter de conditie van de plant hoe meer deze dat gaat doen.
Elke bak gaat een biofilm ontwikkelen die niet alleen bestaat uit koolhydraten, maar ook uit eiwitten en vetzuren (lipiden).

Als de bak gezond is, wordt deze normale hoeveelheid gemakkelijk gecontroleerd door verstoring
van het oppervlak. Het veranderen van de positie van de filteruitlaat om het oppervlak te verstoren (maar niet te breken) kan dit in
toom houden. Wanneer de dikte van de biofilm echter te groot wordt, kan dit een aanwijzing zijn dat de planten niet gezond zijn.
Ongezonde planten verzuren grotere hoeveelheden koolhydraten, eiwitten en lipiden als ze stress hebben, dus dit is meestal een aanwijzing
dat de verlichting te hoog is voor het niveau van voedingsstoffen, CO2 of stroomverdeling die worden toegediend
Dit kan trouwens net zo gemakkelijk gebeuren in een bak zonder CO2.

Als de opname van voedingsstoffen slecht of inefficiënt is, raken de planten gestrest en ongezond. Wanneer dit gebeurt, wordt de uitstoot van lipiden en organisch afval
ongecontroleerd (denk aan diarree of braken). Ontbindende koolhydraten en sommige eiwitten veroorzaken een ander soorten afval, zoals de bruine, naar detritus
lijkende zwevende deeltjes. Bacteriën en algen voeden zich vaak hiermee omdat het veel koolstof bevat.

Hoge filtratie en/ of hoge circulatie van het water is belangrijk - niet alleen voor het opbreken van de oppervlaktefilm, maar voor het verspreiden van voedingsstoffen en CO2.
Maar als de filmlaag te hardnekkig word moet je planten meer voedingsstoffen geven dan nu het geval is. Hetzelfde voor de CO2.
De planten zullen dan stoppen met de uitstoot van organisch afval of zal naar een redelijk niveau worden verlaagd..

Probeer eens te roeren in de biofilm: als het stuk gaat dan is het bacterieel en vaak gerelateerd aan ijzertekort.
En als het onmiddellijk terugkeert naar een 'gesloten vorm' dan is het op olie gebaseerd en kan meer te doen hebben met lipiden en uitstoot van groeiende
planten en/ of oliën uit gedroogd visvoer.
 
Goed verhaal, daar kan ik wat mee:thumbs:

Met de voeding ben ik nog wat aan het spelen, de planten groeien overigens wel goed en alg is er ook niet (meer)

het breekt eerder dan dat het terug veert

Hopelijk is het de biofilm fase (net stukje over gelezen) en trekt het snel weer weg
 
Bedankt voor de uitleg Corne en ik geef maar een minimale hoeveelheid plantenvoeding dus ik zal eens kijken of wat meer verandering zal laten zien.

Als de opname van voedingsstoffen slecht of inefficiënt is, raken de planten gestrest en ongezond. Wanneer dit gebeurt, wordt de uitstoot van lipiden en organisch afval
ongecontroleerd (denk aan diarree of braken).

Dit is ook nieuw voor me dus nuttige info:thumbs:
 

Terug
Bovenaan