aan iedereen die moeite met mij heeft


en dan heeft iedereen het over “inclusiviteit” tegenwoordig en Woke..
ook zwarte schapen zijn deel vd kudde toch? Of is dat op Fora anders?
Het punt dat hier inmiddels al meermaals gemaakt is, is ook niet dat die zwarte schapen zoals je ze noemt verwijderd moeten worden. En als mens zijn ze geaccepteerd, maar dat betekent niet dat je maar kunt doen en laten wat je wilt onder het mom van zo ben ik nu eenmaal. Binnen een community is er sociale controle, dit is een concept wat gemeenschappen leefbaar houdt (bij een gezonde dosis). Dit betekent dat een persoon die ongewenst gedrag vertoond niet op de brandstapel gezet wordt, maar wel op kritiek kan rekenen. Iemand accepteren is wat anders dan totaal kritiekloos iemand zijn gang laten gaan. Sterker nog, ik verwacht van mijn vrienden bijvoorbeeld dat ze me corrigeren als ik me als een eikel gedraag. Zonder dat onze relatie daaronder lijdt. Dit zorgt ervoor dat ik weet waar andermans grenzen liggen en daar rekening mee kan houden. Zo leren we wat gewenst en ongewenst gedrag is.
 
Het punt dat hier inmiddels al meermaals gemaakt is, is ook niet dat die zwarte schapen zoals je ze noemt verwijderd moeten worden. En als mens zijn ze geaccepteerd, maar dat betekent niet dat je maar kunt doen en laten wat je wilt onder het mom van zo ben ik nu eenmaal. Binnen een community is er sociale controle, dit is een concept wat gemeenschappen leefbaar houdt (bij een gezonde dosis). Dit betekent dat een persoon die ongewenst gedrag vertoond niet op de brandstapel gezet wordt, maar wel op kritiek kan rekenen. Iemand accepteren is wat anders dan totaal kritiekloos iemand zijn gang laten gaan. Sterker nog, ik verwacht van mijn vrienden bijvoorbeeld dat ze me corrigeren als ik me als een eikel gedraag. Zonder dat onze relatie daaronder lijdt. Dit zorgt ervoor dat ik weet waar andermans grenzen liggen en daar rekening mee kan houden. Zo leren we wat gewenst en ongewenst gedrag is.
Waar als dat moge zijn, want dat is het, de samenleving is wel erg zwart wit geworden.
Zeker op fora.
Je hebt maar het maar wit te vinden als de grootste groep dat vindt.
Als je iets grijs vindt, laat staan zwart, kun je wachten op een flinke portie kritiek.

Nog niet zo lang geleden:
Pro vaccinatie?
Mak schaap.
Anti vaccinatie?
Mafklapper. (Even vergeten hoe het genoemd werd. Zoiets.)

Dat je misschien een weloverwogen keuze voor het één danwel het andere gemaakt had deed niet terzake.

Als in de auto iemand plotseling remt en jij dus ook hard moet remmen is die ander een kl**tzak.
Terwijl diegene misschien wel opeens voor een ree moest remmen.
(Of jij niet genoeg afstand hield.)

Hier op het forum zijn ook van die kreten die gelijk reacties oproepen:
eSHa 2000?
Nutteloze troep.
LFS?
Op geldbeluste nitwits.
Guppen?
Zwakke mietjes met ingeteelde kromme ruggen.

En je zit in kamp eens (grootste groep) of oneens.
Terwijl ik dan merk dat ik in kamp grijs of zelfs oneens zit.
Maar dat zeg ik dan inderdaad maar niet omdat een bepaald forumlid dan al deelneemt aan dat topic.
(Hierbij algemeen sprekend, geenszins doelend op Antje)
 
Ik vind dit eigenlijk wel een zeer mooi topic en hecht hier veel waarde aan naar onze leden toe.

Om te lezen hoe iemand in de wedstrijd zit en dat er door veel leden hetzelfde verwacht wordt en of bedoeld (niet altijd met dezelfde woorden) doet mij goed. Op deze manier ontstaat er nog meer begrip naar elkaar toe, ondanks de meesten elkaar (nog) niet hebben ontmoet (of niet kunnen ontmoeten).

De laatste tijd is het wat meer onrustig geweest op het forum en hebben wij als forumleiding wat meer werk gehad om te beoordelen wat wel kon en wat niet. Ook al dan niet met de hulp van jullie, want een forum maken we samen!

Naast dit topic hebben wij meerdere mooie topics over dergelijke onderwerpen geopend zien worden. Dit geeft voor mij aan hoe waardevol wij het vinden om respectvol met elkaar om te gaan in de samenleving (en daar hoort internet ook bij). En dat de durf er is om je hart tot zover te luchten als wat jij wilt.

Wij hebben een sterk gevarieerd forum waar we best trots op mogen zijn zo met zijn allen!

Gr. Ed
 
Even een regel:
Er zijn ALTIJD uitzonderingen op de regel, of het nou om een LFS, gup of ESHA gaat.... Of: in mijn geval easycarbo...
Het gaat er om dat je bij de bak van TS kijkt wat in zijn/haar geval het beste antwoord is. Kijk wat de vraag is, kijk naar de ervaring van diegene, wat de reden is van te doen wat diegene doet en DAARNA kun je je antwoord geven. En dat zal in 90% van de gevallen inderdaad bovenstaande lijstje zijn, maar dus niet altijd.

Verder: als je een eikel bent:
bloempot, beetje potgrond, beetje aarde en buiten zetten. Op den duur zal het wel wat worden...
Of een muis is ermee vandoor!
 
Ik vind dit eigenlijk wel een zeer mooi topic en hecht hier veel waarde aan naar onze leden toe.

Om te lezen hoe iemand in de wedstrijd zit en dat er door veel leden hetzelfde verwacht wordt en of bedoeld (niet altijd met dezelfde woorden) doet mij goed. Op deze manier ontstaat er nog meer begrip naar elkaar toe, ondanks de meesten elkaar (nog) niet hebben ontmoet (of niet kunnen ontmoeten).

De laatste tijd is het wat meer onrustig geweest op het forum en hebben wij als forumleiding wat meer werk gehad om te beoordelen wat wel kon en wat niet. Ook al dan niet met de hulp van jullie, want een forum maken we samen!

Naast dit topic hebben wij meerdere mooie topics over dergelijke onderwerpen geopend zien worden. Dit geeft voor mij aan hoe waardevol wij het vinden om respectvol met elkaar om te gaan in de samenleving (en daar hoort internet ook bij). En dat de durf er is om je hart tot zover te luchten als wat jij wilt.

Wij hebben een sterk gevarieerd forum waar we best trots op mogen zijn zo met zijn allen!

Gr. Ed
Cheers Yes GIF by MASTERPIECE | PBS
 
Dank voor dit bnericht Gino, maakt mijn dag weer goed
Ja, nou is wel weer mooi geweest. We moeten ook niet overdrijven. Het lijkt gossamme wel op flower power en lief zijn voor elkaar! Bovendien is het ok al kerst. Dubbelop dus al. Dat is echt veel te veel liefde... Dat kunnen we niet hebben hoor. :):);)
 
Ik zat te twijfelen om maar iets te zeggen.

Ik weet dat veel van jullie mij niet moeten. Al is mijn bedoelingen voor 90% gewoon een grapje.

Ik lig er voor de rest ook niet zo wakker van wie mij wel en wie mij niet mag.

Maar buiten dit. Ik zoek vaak de grenzen op en soms er net over heen met mijn grappen. De een vind het leuk en de andere niet. Dat wilt dan zeggen dat we niet allemaal het zelfde zijn.

Ik moet dan ook wel zeggen dat het dapper is van Antje om dit aan te geven. Dat geeft toch een heel ander kijk en belevenis hoe iets geschreven wordt.

Waar ik wel moeite mee heb. Is niet zo zeer haar gestrekte been. Maar meer haar informatie die ze geeft. Voorbeeld De ene keer is google slechte bron van info want elke noob kan er wat opzetten. En andere keer geeft ze aan dat men op google moet zoeken.

Dit is maar een voorbeeld van 1 klein ding wat vaker terugkeert ook met andere info.en dat is dan wanneer ik dan erop reageer.

Wellicht niet goed of wel goed. Maar everyone is who he is right?

Ik wil bij deze dan ook mijn excuses aanbieden voor iedereen die ik heb (gekwetst, gepest, en niet op de gemak heb laten voelen). Ook voor Antje en voor Edwin.


Ik wens jullie allemaal fijne kerst. En een gelukkig nieuwjaar dat alle wensen voor allen mogen uitkomen.

 
Maar meer haar informatie die ze geeft. Voorbeeld De ene keer is google slechte bron van info want elke noob kan er wat opzetten. En andere keer geeft ze aan dat men op google moet zoeken.
En toch heeft ze daar gelijk in Google kan een prima instrument zijn maar ook 1 met valkuilen
Als je niet oppast ben je de pisang en je bak ook.:eek:
Let wel communiceren is nog niet zo eenvoudig
men ziet het dagelijks in de praktijk en als het fout loopt heeft men daar geen actieve herinnering meer van:Dk;)
 
En toch heeft ze daar gelijk in Google kan een prima instrument zijn maar ook 1 met valkuilen
Als je niet oppast ben je de pisang en je bak ook.:eek:
Let wel communiceren is nog niet zo eenvoudig
men ziet het dagelijks in de praktijk en als het fout loopt heeft men daar geen actieve herinnering meer van:Dk;)
Het gaat niet zo zeer dat er gezegd wordt wanneer het uitkomt.
Op google staat net zo veel waarheden en leugens als hier op AF.
 
Wat een zwaar topic, zo bij m'n ontbijt :oops: Misschien weer een goede les: dat woorden/opmerkingen niet alleen anders kunnen óverkomen dan je had bedoeld, maar ook anders (bijv. harder) kunnen bínnenkomen bij de ander.
 
Ik wil bij deze dan ook mijn excuses aanbieden voor iedereen die ik heb (gekwetst, gepest, en niet op de gemak heb laten voelen). Ook voor Antje en voor Edwin.


Ik wens jullie allemaal fijne kerst. En een gelukkig nieuwjaar dat alle wensen voor allen mogen uitkomen.

Ik aanvaard jou verontschuldigingen en neem ze met veel genoegen aan .
Ik heb inderdaad Edwin en Antje in bescherming genomen omdat ze door jullie zo hard werden aangepakt .
De verdrukte helpen doe ik steeds en ik weet dat anderen mij daarom haten of minder kunnen verdragen .
Door die mensen te verdedigen heb ik zelf al een ban gekregen van de forum leiding .

als je iemand wil beoordelen leg je handen op je eigen hoofd en begin bij jezelf als je daarmee klaar bent begin dan met een ander .

Met vriendelijke groet ,
L201
 
Persoonlijk vind ik dat het forum (of de reacties van leden) de laatste jaren best mild is geworden. Het geschreven woord kan soms harder overkomen dan bedoeld, dit zal de schrijver en de lezer altijd in het achterhoofd mee moeten nemen.

Verder moest ik denken aan een verhaal wat ooit door oud-beheerder Catweazle is geschreven. Helaas heb ik zijn origineel post niet terug kunnen vinden, wel een quote door een andere oud-beheerder.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik dat het forum (of de reacties van leden) de laatste jaren best mild is geworden
Blij toe dat jij dat zegt als oud beheerder Marcel. Ik hoor ook weleens de geluiden dat het verhard maar dan zeg ik ook vaak dat in mijn begintijd in 2012 het er soms veel erger aan toe ging. Namen neem ik natuurlijk niet maar soms liep dat de spuigaten uit.
Veel zullen deze tijden niet hebben meegemaakt maar maar het is wel een feit dat de sfeer tegenwoordig goed is te noemen en helemaal vlekkeloos zal het nooit gaan.
 
Klopt John, in die tijd was het in ogen van vele leden not done om een zwaarddrager te combineren met een tetra omdat ze (in de vrije natuur) andere waterwaarden wensen. Andere discussie was altijd het volume per goudvis, alle bakken <2 meter waren op voorhand al te klein.

Al moet ik zeggen dat we tegenwoordig soms ook wel erg lief doen tegen elkaar en men altijd maar rekening wil houden met de ander. Wij hebben niet voor niet het spreekwoord ‘zachte heelmeesters maken stinkende wonden’.
 
Persoonlijk vind ik dat het forum (of de reacties van leden) de laatste jaren best mild is geworden. Het geschreven woord kan soms harder overkomen dan bedoeld, dit zal de schrijver en de lezer altijd in het achterhoofd mee moeten nemen.

Verder moest ik denken aan een verhaal wat ooit door oud-beheerder Catweazle is geschreven. Helaas heb ik zijn origineel post niet terug kunnen vinden, wel een quote door een andere oud-beheerder.

Ik herinner me die tekst nog heel goed , goh alweer lang geleden .
 
Zachte heelmeesters kunnen ook prima wonden genezen hoor.
 
Dit is voor mij uiteindelijk een verhelderend topic.
Het is een forum met een smaakje.
Ik post niet meer zo veel, ben door enkele leden een beetje schuw gemaakt.
Ook vind ik al die middeltjes van co2 , carbo en o.a. e.i. maar niets en daar word hier zo bij bezworen dat het interessante voor mij eraf gaat.
Laat me zeggen , poppetje gezien kastje dicht.
Lees ik liever weer een boek en een goed gesprek in de dierenwinkel waardeer ik ook!
En soms dit forum voor een onbenulligheidje😀.
YO Antje , "internepformatie" dit woord heeft mij veel beter doen nadenken!!
 
Ook vind ik al die middeltjes van co2 , carbo en o.a. e.i. maar niets en daar word hier zo bij bezworen dat het interessante voor mij eraf gaat.
Even off topic maar geen bak is gelijk en veel bakken hebben extra voeding nodig Edwin. Ik heb ook bakken gehad zonder co2 en de EI hoor en dat ging prima maar zoals ik al zei hangt het af van de bak.
Kunnen we nu weer ontopic;)
 
Mensen, laten we gaan voor vrede op aarde...

En als dat niet genoeg is dan kom ik bij je langs... Gewoon ff de voet tussen de deur (heb ik geleerd van de jehova's getuigen die af en toe langskomen)... om liefde te prediken... 😇

fishnerd4.jpg

Respecteer elkaar en heb elkaar lief... Dat zegt de Here...
Anders worden we weer bestraft met een zonvloed. En dan moeten we een ark gaan bouwen en mogen maar twee exemplaren van onze vissen meenemen. Is toch zonde...! Weet je wel hoeveel vissen ik heb...? En dan moeten we Noach opgraven want die moet uiteraard weer zo'n ark gaan bouwen. Of we gebruiken de oude ark die blijkens gestrand is op de berg Ararat in Turkije. Maar goed, dat is ook al zo'n klote eind fietsen...
Dus laten we elkaar hier met respect behandelen of we het nu eens zijn met elkaar of niet...
 
Ik reageer niet vaak in een topic, meestal onder het mom van:”Het belangrijkste is al gezegd, mijn reactie/mening gaat niets toevoegen.”
Maar goed, hier wil ik toch wel even reageren.

1. Als je het niet eens bent met iemand is dat niet erg en mag je daar best op reageren. Echter de manier waarop je dat doet maakt een groot verschil. In het dagelijks leven doe ik dat op de volgende methode: Gedrag, gevoel, gevolg. Voorbeeld:
”Doordat jij x doet, krijg ik het gevoel dat …., met als gevolg ….”
Op deze manier krijg je onderbouwd kritiek. Prima als je mij een eikel vindt, maar vertel er dan ook even bij waarom. Dan is het aan mij om daar iets mee te doen (of niet).

2. Je mening geven is (bijna) nooit fout. Het houdt echter op als jouw vrijheid van meningsuiting aan de vrijheid van iemand anders komt. En zoals bij punt 1: onderbouwing is belangrijk.

3. De negeeroptie op het forum ben ik geen fan van. Doordat je iemand negeert mis je misschien ook pogingen van diegene om weer op een normale manier met elkaar om te gaan.

4. Ik kom niet vaak op het forum en had dan ook geen idee dat dit speelde. Ik heb dan ook geen enkele moeite met TS en Edwin.

5. Wil je respect? Heb respect.

Nou lang verhaal (op mijn telefoon in ieder geval) kort: Probeer met elkaar in gesprek te blijven en echt naar elkaar te luisteren. Daar heb je in het offline leven ook nog wat aan.

Groeten,

Leopard
 
Was dit topic al weer even vergeten, maar @Leopard, ik ben het helemaal met je eens dat een ieder overal op kan en mag reageren alleen dat de manier waarom wel fatsoenlijk moet blijven. Ondanks beperkingen, aandoeningen, stoornissen of gewoon sociaal wat minder handig denk ik wel dat een ieder zich fatsoenlijk kan gedragen op een forum. Neem nou onderstaand topic, de reacties daar jegens een nieuw lid zijn dusdanig dat deze persoon niet terug komt. Deze reacties van meerdere leden zijn toch nooit goed te praten? Dit gaat toch voorbij aan het doel van het forum, namelijk informatie uitwisselen en elkaar helpen...


Ik post niet meer zo veel, ben door enkele leden een beetje schuw gemaakt.
Ook vind ik al die middeltjes van co2 , carbo en o.a. e.i. maar niets en daar word hier zo bij bezworen dat het interessante voor mij eraf gaat.
Waarom is dat een reden om niet veel meer te posten, juist een ander geluid is -mits als eerder genoemd fatsoenlijk gebracht- juist heel waardevol. Anders is de mening of ervaring van degene die het luidst roept de algemeen aanvaarde waarheid ;))
 
Was dit topic al weer even vergeten, maar @Leopard, ik ben het helemaal met je eens dat een ieder overal op kan en mag reageren alleen dat de manier waarom wel fatsoenlijk moet blijven. Ondanks beperkingen, aandoeningen, stoornissen of gewoon sociaal wat minder handig denk ik wel dat een ieder zich fatsoenlijk kan gedragen op een forum. Neem nou onderstaand topic, de reacties daar jegens een nieuw lid zijn dusdanig dat deze persoon niet terug komt. Deze reacties van meerdere leden zijn toch nooit goed te praten? Dit gaat toch voorbij aan het doel van het forum, namelijk informatie uitwisselen en elkaar helpen...



Waarom is dat een reden om niet veel meer te posten, juist een ander geluid is -mits als eerder genoemd fatsoenlijk gebracht- juist heel waardevol. Anders is de mening of ervaring van degene die het luidst roept de algemeen aanvaarde waarheid ;))
Sorry hoor Marcel, maar je reageert op een post waarin aangedragen wordt om feedback te geven, en vervolgens maak je een statement dat gedrag van bepaalde leden niet goed te praten is zonder man en paard te noemen. Geef dan in het desbetreffende topic op de man je mening inclusief onderbouwing.

Ik heb het desbetreffende topic teruggelezen en wat betreft mijn eigen bijdragen zie ik geen probleem, als anderen dat wel zo ervaren wordt dat alleen duidelijk als het gedeeld wordt. Overigens vind ik nagenoeg alle bijdragen in dat topic wel binnen de grens. Er is duidelijk gesteld dat een goudvis zo huisvesten niet oké is en waarom niet, naar mijn mening was het de waarheid horen voor wat betreft dit onderwerp eerder de reden voor het afhaken dan de negativiteit.
 
Ik ken het topic over het oog dat Marcel aanhaalt. Soms zijn de posten te direct voor een nieuw lid maar soms is het ook zeker het geval dat men slecht een andere mening hoort.
Als men een bepaald advies heeft gehad en men krijgt hier iets anders te horen dan is dat soms ook een reden om te vertrekken en dat is jammer.
Maar goed Antje heeft alleen iets duidelijk willen maken en weet dat ze soms iets "onhandig" uit de hoek komt. Maar ja wie is er wel perfect en ik vindt het al te prijzen dat ze daar voor uit durft te komen.
Neemt niet weg dat we allemaal respect moeten tonen en soms wijzen we leden daarop als het even niet lukt. Dit is aan de voorkant niet altijd even goed zichtbaar maar als beheer zijn we wel actief daarmee bezig.
 
Sorry hoor Marcel, maar je reageert op een post waarin aangedragen wordt om feedback te geven, en vervolgens maak je een statement dat gedrag van bepaalde leden niet goed te praten is zonder man en paard te noemen.
Waar het mij hier om gaat is dat ik vind, en dat is mijn mening, dat je je gewoon fatsoenlijk moet gedragen. Daar doet, en nogmaals, voor mij een topic waarom je reageert zoals je reageert er niet toe. Mensen lezen je bericht in een bepaald topic en daar baseren zij hun gevoel op. Hun gevoel bij een persoon, maar ook bij het forum.
 
Waar het mij hier om gaat is dat ik vind, en dat is mijn mening, dat je je gewoon fatsoenlijk moet gedragen. Daar doet, en nogmaals, voor mij een topic waarom je reageert zoals je reageert er niet toe. Mensen lezen je bericht in een bepaald topic en daar baseren zij hun gevoel op. Hun gevoel bij een persoon, maar ook bij het forum.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens, maar blijkbaar is fatsoenlijk gedrag niet voor iedereen hetzelfde. Om dan toch een norm te bereiken in een groep/samenleving/community/etc. is er overleg en elkaar aanspreken nodig. Hoe kunnen leden hun posts aanpassen in de richting van jouw fatsoensnorm(en die van de rest) als je niet uitspreekt waar het knelt?
 

Terug
Bovenaan