aan iedereen die moeite met mij heeft


Ik denk dat mensen die moeite hebben met andere mensen juist een kritisch naar zichzelf moeten kijken.

Ik denk dan ook dat het probleem dan ook bij die mensen zelf ligt. Een gebrek aan inleveingsvermogen. Zich niet buiten het boekje kunnen begeven.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in begin ook wel even aan Antje moest wennen. Maar als je dat even opzij zet, en de moeite neemt om de persoon wat beter te leren kennen (wennen). Dan merk je juist dat die persoon een aanvulling is.
Ook leer je omgaan met de manier van (soms impulsief) schrijven.
Je moet ook de moeite nemen om met tegen argumenten te komen. En dan ontstaat er een goede discussie, waar uiteindelijk blijkt dat de waarheid toch redelijk dicht bij het midden ligt.

Eigenlijk geld dit ook voor @Edwin68
Hij heeft ook een heel eigenzinnige kijk op het houden van aquaria. En ik vind dit juist een aanvulling voor een forum.
Tevens is hij ook heel openhartig geweest over zijn prive leven, zodat mensen zich een beetje kunnen inleven waarom hij niet altijd even duidelijk is, of soms heftig reageerd.
Ik vind dat heel erg moedig.
Tevens vind ik het ook erg jammer dat zijn boeiende topic is gesloten.

Daarnaast moet een ieder beseffen dat de nu inmiddels zeer bekende aquarium methodes eens ook erg controversieel zijn geweest. Met ook zeer heftige discussies.
Alle methodes kunnen werken voor een aquarium, de basis is altijd een vorm van consequent zijn en blijven.

Verde valt het mij op, dat de personen die de boel hier doorgaans verstieren nu niet aanwezig zijn in dit topic. Gelukkg maar!

Antje, en ook Edwin. Ga vooral door met jullie eigen manier. En houd plezier in deze hobby.

Fijne dagen.
 
Dank voor jullie reacties, ik heb niet de indruk in de slachtofferrol te zitten maar als mensen mij liever bannen om mijn uitspraken doet dat pijn, want de maatschappij heeft de mond vol over all-inclusiv en iedereen telt mee, maar de psychisch zieken is geen begrip voor, je zag het bij Edwin ook, mensen zoals ik en Edwin zouden vroeger in een gesticht geplaatst zijn ver uit de buurt van de beschaafde wereld zodat niemand last van ze heeft. Die denkvorm zie je nog steeds over mensen die anders zijn als anderen, gewoon omdat men totaal geen voorstelling heeft welke worstelingen wij dagelijks maken om overeind te blijven of om in je dagelijkse behoeftes te voorzien.
En dat is eigenlijk wat ik probeer te zeggen: de hele maatschappij is zo egoistisch als de pest en dat hele roeptoeteren dat iedereen meetelt is een farce
All-inclusiv is een grote farce. Een volgens het boekje methode. Zodat op papier je goed voor de dag komt.
Maar de praktijk is anders.
Gelukkig merk je daar bij vrienden en collega’s niks van.

Maar in de annonieme buitenwereld gelden deze papieren regels niet. En is iedere vorm van acceptatie een papieren vodje.

Ik spreek hierin ook uit ervaring. Ben ook niet de doorsnee persoon waar een ander van uitgaat.
En val ook compleet buiten de norm.
En daar moet je heelaas je leven op aanpassen om niet buiten de circel te komen, en jezelf in zeer vervelende situaties te brengen.

Sorry dat ik zo lekker vaag blijf, maar dat heet zelfbescherming.
 
Wauw, wat een mooi topic. Dapper dat je dit gestart hebt! Het heeft een prachtig gesprek op gang gebracht. Het meeste is al wel gezegd volgens mij, ik zie veel opmerkingen waar ik me in kan vinden.

Het is fijn om een forum te hebben waar je kan leren van de ervaringen van anderen, waar je vragen kan stellen of gewoon leuke momenten delen uit een hobby. Helemaal als er in je omgeving geen mensen zijn die dezelfde hobby hebben. Het is leuk om andere mensen tegen te komen die ook een half uur naar een aquarium kunnen staren of ook helemaal enthousiast kunnen worden van iets waarvan de meeste mensen om je heen je alleen maar een beetje onbegrijpend aankijken. Een zwangere garnaal of een babyvisje is 'oh leuk' maar om daar nou in de gloria van te zijn... Nou ik wel dus 😍
Het plezier dingen delen/vragen stellen valt of staat met een veilige omgeving. Ik heb dingen op het forum gelezen waardoor ik me bemoedigd, geholpen en blij voelde en ik heb dingen gelezen die maken dat je huiverig wordt om vragen te stellen of ervaringen te delen. De één heeft als uitdaging dat hij/zij iets teveel het hart op de tong heeft liggen of moeite heeft met dingen tactisch formuleren, de ander heeft als uitdaging dat hij/zij onzeker/angstig/kwetsbaar/gevoelig voor negatieve sfeer is, en zo zijn er nog heel wat meer variaties te bedenken. Als al die verschillende personen elkaar tegenkomen kan de communcatie zomaar spaak lopen, helemaal met alleen geschreven tekst. Ik denk dat daar de omgangsvormen om de hoek komen kijken als handige 'tool' om ervoor te zorgen dat iedereen zich prettig voelt. Dat betekent dat je je best doet om dingen op een voor de ander prettige manier te formuleren en het betekent ook dat je vergevend bent als iemand het een keertje niet lukt of iemand er niet zo goed in is. Iemand blokkeren kan een manier zijn om jezelf te beschermen tegen al te veel negativiteit als je daar erg veel last van hebt. Maar als je wat achtergrondinformatie hebt kan je opeens een heel ander gevoel erbij hebben en ik vind het heel mooi om dat te zien gebeuren in dit topic. Dus nogmaals, mijn complimenten voor het starten ervan en wat mij betreft hoef je zeker niet uitgesloten te worden ;). Zoals Iemand die over twee dagen jarig is ooit heel mooi zei: ‘Laat hij die zelf nooit zondigt, de eerste steen maar gooien!’

Oké, en dit is dus best veel tekst voor iemand die schrijft dat het meeste al gezegd is... 🤨😁
 
Beste Antje (en in verlengde ook Edwin),

Dapper dat je dit zo schrijft, maar ik ga daar dan net als jullie met gestrekt been in. Ik heb overigens niets, tegen jullie beide. Laten we dat even voorop stellen. Hier gaan we:

Hoi,
Ik heb PDD-NOS. Ik heb MCDD. Een ernstige vorm van ADHD. Mijn impulscontrol laat zeer te wensen over (heeey, kijk mij hier bijvoorbeeld typen!). Ik ben een enorme betwetenr (hè jongens? XD), heb het door de psychiaters veelvuldig geteste IQ om het betweterige te onderbouwen (en dat heb ik als puber ook veelvuldig gedaan) om maar niet te spreken van de dingen die ik gezien, gedaan en meegemaakt heb die mij meerdere vormen van PTSS gegeven hebben. Er zijn zoveel dingen die mij triggeren in een paniek- of woedeaanval dat ik ze niet eens op ga schrijven (plus, ik ken mensen die ik geen amo wil geven). Ik heb meerdere opleidingen op het hoogste niveau gedaan, twee vingers in de neus. Ik dacht echt dat mensen op mij zaten te wachten, de wonder van de goden, de zegening op aarde, de slimste mens die alles op kon lossen! Jaren van veren in je kont geprikt krijgen op school over hoe slim en knap en geweldig je wel niet bent... En wat blijkt: Ze kunnen prima zonder mij. Sterker nog: Mensen HATEN mensen die alles beter weten en dat ook laten blijken. Zonder uitzondering.

Kortom: Het leven is voor mij ook geen sinicure.
- En toch heb ik vrienden. Het zijn er niet veel, maar als ik ze nodig heb zijn ze er voor me en ik zou voor hen door het vuur gaan. Letterlijk. Ik heb kennissen met wie ik af kan spreken die het leuk vinden om eens in de zoveel tijd in mijn buurt te zijn, te sparren, en van mijn kennis gebruik te maken. Allemaal prima.
- En toch kan ik mij handhaven in de maatschappij. Ik heb een goede baan, mijn collega's laten geen moment onbenut om te vertellen hoe geweldig ze me vinden (neem ik met een korrel zout, want ik kan behoorlijk onaardig zijn als iemand mij lastigvalt op een onhandig moment en het is belangrijk met 2 voeten op de grond te blijven als je buiten bent), ik heb af en toe ruzie op straat, maar wie niet tegenwoordig? Iedereen heeft na Covid een korter lontje, om maar niet te spreken van de "jeugd van tegenwoordig" die denkt dat alles wat van jou is, eigenlijk van hun is. Sommige mensen zijn "jouw bloedgroep" en sommige mensen kan je niet luchten of zien. Het is het leven.

Je ziet me misschien zelden posten (onderdeel van mijn "praten is zilver, zwijgen is goud", of zoals mam dat dan zei "als je niks aardigs te zeggen hebt mot je je muil houden" aanpak), ik ben ook veel actiever in forums waar ik daadwerkelijk wat te melden heb en ook daar heb ik eigenlijk zelden tot nooit problemen. Mensen die ik niet leuk vind negeer ik. Want ik pas mij aan. Ik probeer iemand aardig te benaderen, want met honing vang je veel meer vliegen dan met azijn. Met vragen en vriendelijk advies kom je veel verder dan proberen aan te tonen dat je alles beter weet. Ik probeer geen betweter te zijn en mijn kami, VOORAL uit de buurt te blijven van als een betweterige nasale trut te klinken. Ik pest geen mensen, want ik weet zelf hoe het is om jarenlang relentless getreiterd te worden, tot ik geen andere uitweg meer zag dan er maar gewoon op te slaan, iets wat ik daarna ook nooit meer gedaan heb, tenzij uit zelfverdediging. Ik sla blijkbaar hard genoeg voor mensen om in 1 keer genezen te zijn van hun gedrag.

Want! En hier komt het: door de jaren heen heb ik geleerd dat betweterigheid een tijd en plaats heeft. Zoals bij BHV. Dan zijn mensen ineens heel blij dat je weet hoe je een jas moet doven, of een noodverband aan moet leggen. Dat ervaring je geen meester maakt, je niet het recht geeft om iedereen van tafel te vegen met je zelfopgelegde superioriteit en dat je altijd nog iets te leren hebt. Dat "het bij het juiste eind hebben" je geen heimachine geeft om iemand volledig de grond in te stampen en dat je af en toe uit moet kijken hoe je dingen schrijft. Mijn houvast? Als ik het teruglees, zou ik het fijn vinden als iemand dat tegen mij schrijft of zou ik boos worden? In dit geval zou ik waarschijnlijk janken, want de waarheid doet pijn, maar ik kan dan ook heel slecht tegen mensen die naar anderen wijzen: Het is JOUW schuld dat je geen vrienden met mij wilt zijn. Het is JOUW schuld dat je jezelf aan mij ergert. JIJ moet medelijden met mij hebben want ik -boehoe- mankeer nou eenmaal wat. Beperkingen geven je niet het recht je als een hork te gedragen. Niet in het echte leven, én niet online. Jezelf kun je thuis zijn, buiten (en ja, het www telt ook als "buiten", ondanks dat je lekker met je kont op de bank zit) zal je jezelf aan moeten passen, dat is nou eenmaal wat een maatschappij van je verlangt en hoe je meekomt met de stroom. Je kunt tegen de stroom invechten, maar je bent nog steeds geen zalm of forel en je zult nooit komen waar je wilt zijn. En anders lekker zonder internet op een hutje op de hei gaan zitten, dan kan je precies zijn wie je wilt zijn zonder dat iemand daar last van ervaart.

Mijn ex was ook een "alles ligt aan jou" persoon. Helaas voor hem is hij niet de eerste, en waarschijnlijk ook niet de laatste egocentrische eikel die ik tegen ga komen, maar het geeft je wel een goed voorbeeld: Hij komt ook niet echt veel verder in zijn leven, en dat komt omdat hij geen, 0,0, absoluut nooit zelfreflectie heeft. Zijn gedrag doet er niet toe, mensen reageren niet op hem, mensen zijn "zomaar" onaardig. Mensen laten hem "zomaar" links liggen. Want hij is toch een geweldige gozert? Nee. Dat is hij niet. Het is een wisselwerking. Hij doet iets dat anderen triggert. Anderen wijzen hem daarop. Hij gaat gewoon op dezelde voet door "want hij moet toch zichzelf kunnen zijn" en vindt het dan vreemd dat mensen hem de rug toekeren. De mensen die hij vrienden noemt laten hem net zo snel en hard vallen als ze erachter komen dat ze geen profijt van hem hebben. Ze nodigen hem liever niet uit als ze het kunnen voorkomen en vaak genoeg zat hij weer te zeuren dat "ze hem buitengesloten hadden". En het was nooit hijzelf, het was altijd de knappe vriendelijke sociale jongen "die iedereen tegen hem opzette". Of zoals ik het zag: Als "jezelf" een excessief egocentrische, narcistische, "de wereld draait om mij en ik ben superieur aan iedereen" persoon is... Als werkelijk bijna niemand je aardig vindt, zou dat misschien een trigger kunnen zijn eens naar jezelf te kijken? Voor hem niet. Wees niet als hem.

Newsflash! Ik ben erachter gekomen dat 80% van de mensen op dit forum het een en ander mankeert. Ik werk op vrijwillige basis met ernstig gehandicapten. Die mensen zijn verre van "perfect" maar hebben onderling goede vriendschappen, en ik durf te zeggen dat ik mijzelf ook als hun vriendin mag rekenen. En af en toe strijken we elkaar hier op het forum, en in het echte leven tegen de haren in. De ruzies die ik gehad heb met mijn vrienden... oef... En af en toe blazen we eens boos naar elkaar. En dan nemen we een afkoelperiode en zeggen we "sorry" tegen elkaar. En dan praten we over wat we precies fout gedaan hebben. En dat nemen we mee in de toekomst, zodat we daar niet nog een keer over in een bitchfight belanden. Dat het niet nog een keer gebeurt.

En dat zie ik hier nooit. De sorry. De regressie van gedrag, het oplossen van conflicten. Forumbeheer zegt "iedereen mag zichzelf zijn" (heel fijn en inclusive allemaal, maar geen oplossing), leden zeggen "maar dit kan toch niet?!", al dan niet over zichzelf, of omdat ze zich zorgen maken dat bepaald gedrag reflecteert op het forum en het zorgt dat mensen niet terugkomen omdat ze zich onaardig behandeld voelen. Er zijn twee kampen ontstaan en het komt de sfeer niet ten goede.

Moraal van het verhaal: Kijk eens naar jezelf. Hang niet zo het slachtoffer uit. Ga met mensen in gesprek wat je kunt verbeteren, en wat zij kunnen verbeteren (zonder, in kami's naam, de neuzerige betweter te worden), ipv loopgraven te bouwen en een stille oorlog te beginnen. Groei, in jezelf en in je leven.

En om af te sluiten een mooie quote van mijn begeleider:

Je bent niet je beperking, je laat je beperken.

Oh, en nogmaals, ik heb dus echt niets tegen jou persoonlijk Antje (of Edwin). Het kan me letterlijk geen een meter interesseren waar je precies aan "lijdt" of wat jij vindt dat je het recht geeft onaardig te zijn. Ik heb gewoon iets tegen de manier waarop je naar anderen wijst om je problemen te verklaren, terwijl ik meerdere dingen voorbij heb zien komen waarvan ik denk "mijn ziel, waarom schrijft iemand zoiets?!". Als je dát 5 keer nagelezen hebt en nog vindt dat thet acceptabel is, moet je misschien even een psycholoog opzoeken of iets die je ermee kan helpen. Of vraag mensen voor de grap gewoon eens wat ze nou zo triggert aan jou. Misschien leer je er nog iets van.

Ja, mooi gezegd. Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Niemand verbied jou om jezelf te zijn of om scherpe randen te hebben. Maar je kunt ook jezelf zijn en tegelijkertijd accepteren dat sommige dingen die je doet anderen pijn doen. Je hoeft niet te begrijpen hoe of waarom. Als je maar begrijpt dat het zo is. En als dat dan gebeurt is het wel fijn als je iets zegt van "sorry, het was niet mijn bedoeling om je te kwetsen". Dat doet al zoveel goed.
En niet altijd is het fijn of zinvol om mensen met de feiten om de oren te slaan. Een bekend voorbeeld van dingen die je beter even niet kan zeggen: "jeetje, wat ben jij dik geworden!" Kan hardstikke waar zijn, maar de meesten zitten daar niet op te wachten.
En als je dan reageert met "ja, het is toch zo!" Dan gooi je wel olie op het vuur.

Kan gebeuren dat je zoiets eruit flapt in het heet van de strijd. Maar als je het later terugleest en spijt hebt, geef dat dan ook gewoon aan. Als iemand je dan nog wil bannen dan zegt dat meer over hem dan over jou.
 
Hebben jullie er wel eens bij stilgestaan hoe dat voor mij is? al die snoeiharde oordelen over mij? dat ik maar geband moet worden enzo, de pm's naar het beheer over mij zijn niet meer te tellen, hebben jullie uberhaupt zelf wel inlevingsvermogen? Omdat ik toevallig niet in het plaatje pas van een doorsnee forumbezoeker moet ik maar wieberen?
Ik heb altijd dat ik 5x nadenk voordat ik wat plaats, zelf zie ik ook niet wat ik fout doe of hoe het anders kan, (kortsluitinkje in de hersenen misschien? maar vast staat dat dat 1 van mijn handicaps is) dus handel ik naar beste vermogen. Ik ga hier geen zielige verhalen ophangen maar ik heb diverse etiketjes ben ben van heel ver gekomen en hoop op mijn eigen manier overeind te blijven in de maatschappij. Want wat jullie hier naar mij doen, gebeurd irl ook, heb ook helemaal geen kennissen of vrienden omdat men mij niet accepteert hoe ik ben en hoe ik doe.
Ben je dan een held dat er leden zijn die mij nu zover hebben gekregen dat ik dit topic ben gestart om uit te leggen dat ik niet anders kan als hoe ik doe?
Dus als ik het ff kort samenvat, jij vliegt uit de bocht en gedraagt je ongepast, maar daar mag niemand direct of indirect jou op aanspreken. Want dat is sneu voor jou.

Sorry dat gaat er bij mij echt niet in.

Vooropgesteld, je bent wie je bent en daar zul je vooral zelf mee moeten leven. Ik lig niet wakker van wat jij op het forum zegt of hoe je dat zegt.
Maar het gebeurt met de regelmaat van de klok dat je met een gestrekt been de discussie invliegt. Dat je dat zelf niet in de gaten hebt vind ik niet alleen moeilijk voor te stellen, maar vooral ook irrelevant; je krijgt hoe dan ook de afkeurende (of boze) reacties van anderen mee. Als je merkt mensen gekwetst te hebben terwijl je dat niet zo bedoelt had, is het toch niet zo moeilijk om "sorry, niet zo bedoelt"te zeggen.

Dat lijkt me een volwassen manier om met je tekortkomingen om te gaan, ipv een hele tirrade af te steken tegen je medegebruikers die zich terecht storen aan jouw bij momenten ongepaste gedrag.
 
Dus als ik het ff kort samenvat, jij vliegt uit de bocht en gedraagt je ongepast, maar daar mag niemand direct of indirect jou op aanspreken. Want dat is sneu voor jou.

Sorry dat gaat er bij mij echt niet in.

Vooropgesteld, je bent wie je bent en daar zul je vooral zelf mee moeten leven. Ik lig niet wakker van wat jij op het forum zegt of hoe je dat zegt.
Maar het gebeurt met de regelmaat van de klok dat je met een gestrekt been de discussie invliegt. Dat je dat zelf niet in de gaten hebt vind ik niet alleen moeilijk voor te stellen, maar vooral ook irrelevant; je krijgt hoe dan ook de afkeurende (of boze) reacties van anderen mee. Als je merkt mensen gekwetst te hebben terwijl je dat niet zo bedoelt had, is het toch niet zo moeilijk om "sorry, niet zo bedoelt"te zeggen.

Dat lijkt me een volwassen manier om met je tekortkomingen om te gaan, ipv een hele tirrade af te steken tegen je medegebruikers die zich terecht storen aan jouw bij momenten ongepaste gedrag.
Precies dit. Ik kan het niet beter verwoorden.
Dankje @Akwarium
 
Dus als ik het ff kort samenvat, jij vliegt uit de bocht en gedraagt je ongepast, maar daar mag niemand direct of indirect jou op aanspreken. Want dat is sneu voor jou.

Sorry dat gaat er bij mij echt niet in.

Vooropgesteld, je bent wie je bent en daar zul je vooral zelf mee moeten leven. Ik lig niet wakker van wat jij op het forum zegt of hoe je dat zegt.
Maar het gebeurt met de regelmaat van de klok dat je met een gestrekt been de discussie invliegt. Dat je dat zelf niet in de gaten hebt vind ik niet alleen moeilijk voor te stellen, maar vooral ook irrelevant; je krijgt hoe dan ook de afkeurende (of boze) reacties van anderen mee. Als je merkt mensen gekwetst te hebben terwijl je dat niet zo bedoelt had, is het toch niet zo moeilijk om "sorry, niet zo bedoelt"te zeggen.

Dat lijkt me een volwassen manier om met je tekortkomingen om te gaan, ipv een hele tirrade af te steken tegen je medegebruikers die zich terecht storen aan jouw bij momenten ongepaste gedrag.
Klopt dat ik een sorry kan zeggen, iets wat ik ook vaak genoeg doe, dat jij je niet voor kan stellen dat ik niet inzie wat er fout is aan mijn reactie neem ik jou niet kwalijk want iedereen heeft zo zijn eigen visie daarover, wat ik jou kwalijk neem is dat je mij erop veroordeeld en mij niet neemt zoals ik ben.
 
Wat een drama de laatste tijd op dit forum, het lijkt wel een beetje op een Metoo beweging, de een verontschuldigd zichzelf en de ander gaat in de verdediging.

Waarom nemen we iedereen zo nu en dan naar de letter van het woord, laat het los en geef een reactie, maar geen lange discussie over problemen, we zijn elkaar aan het aanvallen om niks, en dat is toch niet de bedoeling en de opzet van dit forum.

Een ieder die een reactie ontvangt, neem deze in je gedachten mee en doe er mee wat je wilt, ook als het niet is wat er van werd verwacht, filter de antwoorden en doe ermee wat je wil.

Deze discussie mag van mij helemaal niet gevoerd worden als ik het voor het zeggen had.

Indien iemand buiten de pot pist grijpt het forum toch in of niet en zolang dit niet gebeurt is er helemaal niks aan de hand.
 
red card tackle GIF by Tomas Ferraro, Sports Editor
 
Mensen, het is bijna Kerst. Laten we het een beetje gezellig voor elkaar houden :DD .

Overigens vind ik een andere blik of mening altijd wel verfrissend en zet dat mij wel is aan om nog is na te denken over mijn eigen visie. Helaas ziet men kritiek of een argument geregeld als een aanval. Maar wat je zou moeten doen is het tot je nemen of naast je neer leggen. Niet welles nietes roeptoeteren. Helaas ook wel beetje de tendens tegenwoordig met het individualisme in onze maatschappij. Geen oog meer voor elkaar. Dit zijn mijn woorden.

En om toch vrolijk af te sluiten:
Fijne Kerst in ieder geval allemaal!

Gr
Stefan
 
Sorry, ik zal wel een ongelooflijke non-voetbalbeliever zijn (daar komt het dus kennelijk vandaan) maar wat betekent die uitdrukking precies: 'er met een gestrekt been ingaan'? Lijkt me pijnlijk voor jezelf, maar het zal wel weer wat anders zijn. Dat is altijd zo met die voetbaluitdrukkingen....
 
Sorry, ik zal wel een ongelooflijke non-voetbalbeliever zijn (daar komt het dus kennelijk vandaan) maar wat betekent die uitdrukking precies: 'er met een gestrekt been ingaan'? Lijkt me pijnlijk voor jezelf, maar het zal wel weer wat anders zijn. Dat is altijd zo met die voetbaluitdrukkingen....
Het betekent dat je er hard en zonder je in te houden in gaat. Je zou het ook als bot en/of lomp kunnen omschrijven.

In het voetbal kun je ervoor kiezen je been te strekken bij een tackel, maar dan zal deze veel harder aankomen(een been wat licht gebogen is veert immers makkelijker mee bij contact) en dit wordt dan ook gezien als onbesuisd omdat het risico om iemand te blesseren/pijn te doen groot is.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet zo vaak op dit forum te vinden en daardoor heb ik blijkbaar niets meegekregen over dit onderwerp. Doch de momenten dat ik hierzo actief ben, heb ik eerlijk gezegd nooit iets vekeerds over Antje of Edwin ondervonden. En wat maakt een forumlid een gewone forumlid eigenlijk? Volgens mij bestaat daar geen definitie over. Het enige wat erover gesteld kan worden is dat men de forumregels in acht neemt. Waarbij wederzijds respect toch het meest toonaangevend is.
Felheid kan in een persoon zitten doch behoeft dat niet vertaald te worden in de bewoordingen als forumlid zijnde. Ik begrijp maar al te goed dat het innerlijk van een persoon nu eenmaal verschilt per persoon. Daar valt niets anders over te stellen. Zolang men maar bewust is van zichzelf om op een volwassen manier hier met elkaar te communiceren ongeacht of men nu op één lijn zit met een ander of niet. En ik ben me ervan bewust dat op velerlei fora mensen zich niet kunnen scheiden van infantiliteit naar volwassenheid binnen een conversatie. En dat zal altijd wel zo blijven. Maar men kan wel zijn/haar best doen om zich volwassen te gedragen.

Ik ben door de jaren heen hier twee keer lid geworden. De eerste keer dat ik lid was, ben ik ook wel vaker door meerdere lieden afgevallen met niet al te nette bewoordingen omdat zij zich verheven voelden als aquariaan zijnde. Dat terwijl zij veel later zich met de hobby hebben bezig gehouden maar al dachten dat ze dominant genoeg en vol zelfvertrouwen zaten om anderen in de zeik te zetten. Dat soort mensen hebben een hekel aan doorgewinterde aquarianen omdat zij hen kunnen corrigeren op het aquaristieke vlak. Ze wilden graag op een voetstuk hier gezet worden als de zogenaamde specialisten. Op een gegeven moment ben ik voor een tijd weggeweest hierzo omdat ik niet de behoefte had om met kleuters om de tafel te moeten gaan zitten en het ook nog eens zonde was van mijn energie. Het duurde echt nog ff eer ik me weer lid maakte hierzo onder de naam "stanovic" (voorheen was ik aangemeld onder de naam "emeraldking"). En diegenen die zo hoog van de toren afbliezenbleken inmiddels vertokken. Ik vind het nu juist een leuk forum.

Jongens en meisjes, je mag hier zijn wie je wilt zijn doch wel met het nodige respect jegens anderen en uiteraard jezelf...
 
Klopt dat ik een sorry kan zeggen, iets wat ik ook vaak genoeg doe, dat jij je niet voor kan stellen dat ik niet inzie wat er fout is aan mijn reactie neem ik jou niet kwalijk want iedereen heeft zo zijn eigen visie daarover, wat ik jou kwalijk neem is dat je mij erop veroordeeld en mij niet neemt zoals ik ben.

ik heb kritiek op de manier waarop je je af en toe gedraagt, dan heeft helemaal niks met iemand wel of niet accepteren te maken.
Het idee dat iemand het recht heeft 24/7 ongefilterd zichzelf te zijn is volkomen belachelijk, je hebt je op een fatsoenlijke en waardige manier te verhouden tot de ander.
Dat dat af en toe niet lukt is menselijk maar zoals ik al aangaf dan past een excuus wat mij betreft beter dan verwijten over niet geaccepteerd worden.
 
Wat een drama de laatste tijd op dit forum
Hier wil ik even op reageren Bert en ik ben nu 10 jaar beheerder en dit is van alle tijd denk ik en jaren geleden toen ik net begon was het denk ik erger. Toen werd er veel vaker een topic gesloten en was men in de regel minder lief voor elkaar. Het leek wel oorlog dacht ik in het begin zo af en toe en daardoor heeft gids HVA destijds ook afscheid genomen.
Het is en blijft een forum met veel verschillende mensen en niemand is gelijk. De een is beter in communiceren dan de ander. Vaak is iets niet zo bedoeld maar dat is lastig uit een tekst te halen.
Ik denk dat we met wat respect en inlevingsvermogen een eind komen en het gezellig kunnen hebben hier.
Je kan en hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn maar blijf respect hebben en als je denkt dit gaat te ver meld het via een report zou ik zeggen (dit is een algemene opmerking hoor).
Mocht je toch niet de posten van een bepaald lid willen lezen dan kun je de negeerfunctie gebruiken.
Nou almost Christmas dus laten we genieten van deze dagen.
 
Nou ik zie dit als een tracht tot begrip, waardoor er door bepaalde leden hun eigen gelijk willen halen wat mijns inziens de bedoeling niet was hier.
Overigens wel steeds dezelfde stoorzendertjes wiens namen ik hier niet mag noemen, die zitten antje danwel een ander onderuit te halen, en mogen ze na zoiets misselijks nog een like naar elkaar opsturen ook.
Ik had geen foraervaring maar raak er nu langzamerhand wel van doordrongen hoe het zit met het niveau waar je ook respect moet kunnen opbrengen maar dat wist ik in het begin niet! Nu wel dus.😁
 
Het betekent dat je er hard en zonder je in te houden in gaat. Je zou het ook als bot en/of lomp kunnen omschrijven.

In het voetbal kun je ervoor kiezen je been te strekken bij een tackel, maar dan zal deze veel harder aankomen(een been wat licht gebogen is veert immers makkelijker mee bij contact) en dit wordt dan ook gezien als onbesuisd omdat het risico om iemand te blesseren/pijn te doen groot is.
Kijk, dit is een omschrijving van een vakman! :):);)
 
Hier wil ik even op reageren Bert en ik ben nu 10 jaar beheerder en dit is van alle tijd denk ik en jaren geleden toen ik net begon was het denk ik erger. Toen werd er veel vaker een topic gesloten en was men in de regel minder lief voor elkaar. Het leek wel oorlog dacht ik in het begin zo af en toe en daardoor heeft gids HVA destijds ook afscheid genomen.
Het is en blijft een forum met veel verschillende mensen en niemand is gelijk. De een is beter in communiceren dan de ander. Vaak is iets niet zo bedoeld maar dat is lastig uit een tekst te halen.
Ik denk dat we met wat respect en inlevingsvermogen een eind komen en het gezellig kunnen hebben hier.
Je kan en hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn maar blijf respect hebben en als je denkt dit gaat te ver meld het via een report zou ik zeggen (dit is een algemene opmerking hoor).
Mocht je toch niet de posten van een bepaald lid willen lezen dan kun je de negeerfunctie gebruiken.
Nou almost Christmas dus laten we genieten van deze dagen.
Je laatste zin zou ik, als het mag, willen aanvullen met; geniet van deze dagen maar behandel die ander met het respect dat je zelf zou willen krijgen ook in de overige jaartijden. 't Ja, en die negeerknop? Voor mij hoeft die niet. Het is m.i. beter te accepteren dat er andere meningen bestaan als op een knopje te drukken om vervolgens die andere meningen niet hoeven te lezen. Ook al zie je niet met je hoofd in het zand, ze blijven er wel. Ook bij die wat minder slimme mensen op het wereld toneel zie en dergelijke rare gedachtes. Je schiet met alles wat je hebt je eigen volk en anderen aan het flarden en je beslist dat het geen oorlog genoemd mag worden door anderen. Maar ook al geloofd deze persoon z'n eigen leugens nog, De waarheid verdwijnt er niet door. Mensen weten; dit is een oorlog! Oh, dit is gewoon een mening hoor. Je hoeft er helemaal niet eens te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Aan iedereen die hier een reactie op heeft gegeven

Zien jullie allen dat jullie hetzelfde nastreven? Wij zijn helemaal niet zo verschillend als we willen doen lijken in bovenstaande reacties.

Iedereen vraagt in zijn reacties maar om 1 ding: “ik wil graag gerespecteerd worden.”

En op een of andere manier vinden we dat van onszelf makkelijk te begrijpen en van een ander veel moeilijker te begrijpen.

Ik heb daar nog niet zo lang geleden een post over geschreven die daar een beetje over gaat. Je kunt deze terug vinden in de babbelbox.

Maar het komt er op neer dat ik denk dat we allen blijer worden als we met meer compassie naar de ander kijken:
De beschaving van een samenleving is af te meten aan hoe wij met onze kwetsbare medemens omgaan.
 
En juist daar kan ik me zo vreselijk over ergeren.
Er is hier weldegelijk een stelling genomen, nu zit 90% in de tegen voor wat er eerst zeer beleefd mijns inziens gesteld werd!
 
Aan iedereen die hier een reactie op heeft gegeven

Zien jullie allen dat jullie hetzelfde nastreven? Wij zijn helemaal niet zo verschillend als we willen doen lijken in bovenstaande reacties.

Iedereen vraagt in zijn reacties maar om 1 ding: “ik wil graag gerespecteerd worden.”

En op een of andere manier vinden we dat van onszelf makkelijk te begrijpen en van een ander veel moeilijker te begrijpen.

Ik heb daar nog niet zo lang geleden een post over geschreven die daar een beetje over gaat. Je kunt deze terug vinden in de babbelbox.

Maar het komt er op neer dat ik denk dat we allen blijer worden als we met meer compassie naar de ander kijken:
De beschaving van een samenleving is af te meten aan hoe wij met onze kwetsbare medemens omgaan.
Nee, je moet respect geven....
 
Heel onhandig om nicoliene w zo in een hoek proberen te plaatsen jullie, waarom zijn jullie niet gewoon mee terug naar spanje genomen.
Stoute kinderen.
Een hulpsint speaking.
In ZO 020 respect is was for oneother one dead 17 wastie nog
 
@Nicolientje-W Moedig en goed van je dat je dit topic bent begonnen. (y):)

Ik vermoedde wel dat er iets speelde, maar ik kende jouw geschiedenis in principe niet. Nu ik er wat meer van weet, begrijp ik beter waar het vandaan komt (of kan komen) als er onbegrip is tussen "bepaalde" leden op dit forum. Of een beetje wrijving in de discussies. ;)

Het voelt voor mij heel dubbel, moet ik eerlijk zeggen.

Aan de ene kant: ik snap volkomen dat het voor jou frustrerend is om niet altijd even soepel over te komen in de communicatie. Als dat steeds maar blijft gebeuren, met steeds weer die afkeurende reacties van anderen (en kapotgelopen vriendschappen lees ik nu), kan dat alleen maar isoleren en ongelukkig maken... En ik weet (vanuit mijn eigen verleden) hoe het is om je op jezelf teruggeworpen te voelen en te denken dat het normale mensen / de wereld geen reet interesseert of het goed met jou gaat. Er ontwikkelt zich spontaan een bepaalde haat naar de buitenwereld toe. En daar kom je niet zomaar vanaf.

Als ik in een discussie (zoals laatst over die pH :cool:) door opmerkingen jou slecht heb doen voelen, terwijl jij zelf eigenlijk geen slechte intenties had naar mij toe, dan vind ik dat oprecht jammer en dan wil ik je daarvoor mijn excuses aanbieden.

Het is niet zo dat ik een hekel heb aan jou. Überhaupt heb ik die eigenlijk nooit aan iemand. In het echte leven ben ik een allemansvriend die altijd het goede van mensen probeert in te zien. Wie weet zou ik jou bij een real life ontmoeting daarom beter behandeld hebben dan hier. 😜 Mensen zijn SUPERGOED in oordelen vellen over elkaar. Dat is een van de grootste valkuilen / blinde vlekken van ons ego. Daarin gaan ontzettend veel mensen (is wat ik geloof) zichzelf op een dag tegenkomen.

Kort gezegd: het is dus echt niet mijn bedoeling om snel een oordeel over iemand klaar te hebben. En het is ook niet zo --ondanks mijn harde uitspraak laatst-- dat ik jou dit forum niet gun. Het lijkt mij vrij kut om hier niet meer te kunnen posten. :-/

Waarom ik dan toch vaak harde kritiek op je heb gehad: ik vind het belangrijk dat er op het forum een normale/vriendelijke sfeer heerst; waarom zouden mensen hier anders nog willen komen... En ik vind het belangrijk dat de antwoorden die gegeven worden in topics, vooral die van nieuwkomers (voor wie het allemaal al ingewikkeld genoeg is) een beetje begripvol overkomen en echt iemand verder helpen. Nu wil ik niet zeggen dat het aan mij is om berichten te gaan lopen keuren, want wie ben ik. Maar ik heb jou heel vaak opmerkingen zien maken die op anderen gegarandeerd overkomen als focussen op het negatieve, als afkraken, of ik zag jou in alle zelfverzekerdheid opmerkingen/adviezen plaatsen die écht kort door de bocht of vergezocht waren. En daardoor allesbehalve bijdroegen aan een oplossing. Of je herhaalde in topics bepaalde stukken "kennis" die aantoonbaar niet klopt. Feedback daarover komt vaak niet bij je binnen. Althans zo ervaar ik het dan.

Dat soort zaken halen een forum gewoon erg naar beneden als ze steeds maar blijven gebeuren. En dan ben ik niet het type persoon dat zich maar op de vlakte houdt, "zuiver van geweten, zonder oordeel". Terwijl je gewoon links en rechts de irritatie ziet ontstaan en er ondertussen al een aantal mensen zullen zijn afgehaakt (of überhaupt zich nooit hier hebben ingeschreven) door hoe het er op dit forum aan toe kan gaan. Niet allemaal door jou, dat zeg ik niet, maar e.e.a. draagt wel daaraan bij.

Dus... ik heb zeker begrip voor jouw situatie. Communiceren wat je precies bedoelt is via een forum altijd lastiger dan in het echte leven, en voor sommige mensen nóg lastiger. Dat kan. Maar hopelijk kun je begrijpen dat iederéén een brandstoftankje "vriendelijkheid" bij zich draagt dat af en toe bijgetankt mag worden door een ander. ;)
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan