750 liter zeewater pret


Oke gister bietje los gegaan..
Opgehaald:
Apex met eb6 / ph en temp sensoren
Apex probeholder en breakout box
Hanna po4 checker
Grote emmer coralpro zout
5liter dsr kh 5l ca 5l mg
2liter redsea carbon (kool)
Redsea coralpro X
Fe+
Faunamarin lps pellets
Kz coral snow


3 caulastrea "toxic green" 2x 25+- kopjes 1x 10
1 steen 7koppen Duncanopsamia
1 caulastrea "blue/brown"
2 steentjes Lord of the rings zoanthid
1 steentje watermelon zoanthid
1 steen groene zoanthid
1 steen blastomusa wellsi
4 brokken montipora Capricornis groen
2 grote koppen euphyllia druifje
1 ricordea Yuma fluo oranje met groen mondje
1 zee egel

En 1 steentje waar 2 blue walter button poliepen op zouden moeten zitten.. maar k ben bang dat deze al rip is

Fotos volgen..
 
Zo dat is een hele waslijst zeg en ik wil er niet over nadenken wat dit heeft gekost:ROFLMAO:
Gister keek ik hier bij Frits weer rond en schrok van alle prijzen:DD
 
Zo dat is een hele waslijst zeg en ik wil er niet over nadenken wat dit heeft gekost:ROFLMAO:
Gister keek ik hier bij Frits weer rond en schrok van alle prijzen:DD
Wilde het van dag 1 bijhouden...
Gaan we niet meer doen👀
Maar.. dit was particulier.. die dit al een tijdje vast hield..

Sneaky plaatje dan
 

Bijlagen

  • PXL_20231022_054053306.jpg
    PXL_20231022_054053306.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 50
Leuke Caulastrea en die heb ik ook. 5 jaar geleden ooit als klein koraal gekocht en toe werd die zo groot dat er stukken afbraken en ik heb wel 100 koppen destijds aan Frits verkocht.
Nu heb ik door de bak weer verschillende stukken staan en dat zijn 6 stukken met wel weer 100 koppen samen. Dat groeit vrij snel.
 
Klopt daarom ook bak ff gevuld met hoop van dit soort stukken, en kon t nu voor goede prijs krijgen dus dat scheelt ook een stuk . Moest er toch heen om die apex te halen..

Dit soort vrienden maken de hobby leuk 💪
 
1000160422.png


Ph nog niet geijkt.. dus vergeet die 7.7..
Temp sensor wel geijkt tegen gewone thermometer en redsea ato titanium probe vandaar die 1 graden val in de grafiek..

Trident aangesloten.. mag pas 24/48 uur her calibreren, maar zou gecalibreerd uit de fabriek komen (heb hier calibratie vloeistof liggen)..

Maaaaar... Het ding werkt . En zo krijgen we 4x per dag de KH.. 2x per dag de calcium en magnesium waardes .. op de telefoon..met notificatie EN email als er iets mankeert aan deze vitale waardes..

Vanochtend de Hanna checker po4 getest.. 0.02 gaf deze.. k heb 12 uur ervoor een 0.01 toegevoegd, dus lijkt goed te kloppen..

Nu alleen de no3 Hanna checker nog kopen... En ik wil heel graag een vat kalkwasser als ph booster... En dan snachts tegen de pH dip een liter tot 2 toevoegen over 8 uur de tijd..
Ook wil.ik graag ozon op de schuimer tijdens de nacht een periode van 3 tot 5 uur als alternatief voor kool en uv..

Zometeen maar eens naar CFS kijken of ze nog iets hebben...
 
Netjes en overzichtelijk. Ik zou geen pinpas meenemen naar CFS:DD
Nee... Naja...
Aanwinsten dan maar?

Acanthurus coeruleus M
Zebrasoma scopas M
Vallencienne strigata M (koppel dus 2)
8x tectus slakken
Hanna no3 highrange checker
Hanna no3 reagent
3x 1meter buisjes voor doseer flessen
Arka myaqua 1600 resin filter
 
Mooie foto en hoe gaat het met de bruinalg?
Is op zijn retour.. heb wel nog weinig licht aan.. wil dit halverwege/einde vd week terugbrengen geleidelijk

Ik heb aquabiotica phycoex onderweg mocht het echt te hardnekkig worden, maar wil dat het liefst als aller laatste optie achter de hand houden
 
Zover ik lees is dat tegen cyano s maar bruinalg is een diatoom.
Waar lees je dat?

Help juist niet tegen cyano👀 wel tegen goud/bruin/dino's.. specifiek 1cellige algen, als dino's / diatomeeën e.d.

Multicellige als bryopsis e.d. kan je beter iets anders pakken (fluconazol / reef flux rx)


1000160669.png
 
Wauw wat een gave bak :)
Ja zout is echt een heel andere tak van sport.. maar wel echt heel leuk!

Vaak pas na een half jaar ofzo is een zeebak echt stabiel en pestvrij.. de opstart en stabilisatie periode duurt gewoon heel erg lang
 
Ja zout is echt een heel andere tak van sport.. maar wel echt heel leuk!

Vaak pas na een half jaar ofzo is een zeebak echt stabiel en pestvrij.. de opstart en stabilisatie periode duurt gewoon heel erg lang
Ja dat geloof ik. Ik wil ook ooit nog aan die tak van sport beginnen, alleen merk ik dat het met sluiers al minder makkelijk is dan vaak gedacht wordt. Eerst maar eens genieten van dit aquarium en veel ervaring opdoen. Maar leuk om te zien hoe je bezig bent met deze hobby!
 
Gewoon een kant en klaar bakje met beetje deftige techniek kopen en wat test setjes. Vooral geduld (zei degene die dat niet heeft) en dan kom je een heel eind
 
Test rondje vanavond... In zoverre dat nog echt testen is...
1000161011.png

1000160992.jpg



Ik was gestopt po4 toe te voegen voor 48uur.. en dit is het resultaat... Direct gewoon 0.00 helemaal niks...

No3 s in die tijd opgelopen van 5/6 naar gister 8 naar nu 10.. die onbalans is ook direct terug te zien aan terugkeer van de bruine algjes e.d. die waren op retour maar na 1x zo onbalans komt dat toch schrikbarend snel terug..

Hoop afgezogen, en de al 2 weken "vergeten" 20% waterwissel gedaan (100l dus iets minder dan 20%) zoutgehalte 1% terug gebracht (35.5 naar 34.5)

Actie plan:
1: blijven po4 toevoegen en meten 2x per week
2: no3 blijven meten (ik voeg alleen zeostart3 toe, geen flessen azijn/suiker of andere koolstof verbindingen meer)
3: stabiliteit vinden in doseren..

Technische puntjes:
1: ph elektrode calibreren en schoonmaken
2: iets doen aan PH als deze calibratie terug komt met zelfde waardes
3: uv of ozon aanschaffen en installeren, ik neig sterk naar ozon
 
Je po4 is 0 en de no3 is 10 maar dat veroorzaakt toch geen bruinalg? Volgen mij krijg je die net als in zoet met een teveel aan organische belasting.
 
Je po4 is 0 en de no3 is 10 maar dat veroorzaakt toch geen bruinalg? Volgen mij krijg je die net als in zoet met een teveel aan organische belasting.
No3 en po4 zijn aan elkaar verwant als in: als de ene 0 is.. kan de andere niet afbreken..

Zodra mijn po4 op 0 staat begint no3 te stijgen doordat er geen afbraak meer plaatsvindt

Koolstof bron dat kleine beetje zeostart zorgt direct voor een bloei, en die bloei wordt opgenomen/ voed de bruin alg die al aanwezig was. Dus je hebt gelijk hoor.. in principe niet direct.. tenzij de bloei een al bestaande voed..

Plaatje van deze ochtend (sorry wel veel blauw.. want werken/ochtend) en veel vissen slapen
 

Bijlagen

  • PXL_20231024_053150969.MP.jpg
    PXL_20231024_053150969.MP.jpg
    3.7 MB · Weergaven: 32
Dus je hebt gelijk hoor.. in principe niet direct.. tenzij de bloei een al bestaande voed..
Ja dan zou het kunnen inderdaad en het klopt dat de no3 en po4 samengaan. Ik ken het middel niet dat je bedoeld maar gebruik zelf soms ReefFuel voor extra koolstof en dan zie ik ook snel een witte waas op de ruiten.
 
Ja dan zou het kunnen inderdaad en het klopt dat de no3 en po4 samengaan. Ik ken het middel niet dat je bedoeld maar gebruik zelf soms ReefFuel voor extra koolstof en dan zie ik ook snel een witte waas op de ruiten.
Dat s ongeveer vergelijkbaar.. witte waas is vaak een teken van lichte over dosering / bacterie afzet
 
Mooi zo met die koraaltjes en heb jij sommige op de stenen geplakt en zo ja waarmee?

Bijna alle stenen zijn aan elkaar gelijmd...
Ik heb een aantal dozen dood steen gekocht.. met de hamer kleiner geslagen..

Het stof en de mini delen dat daarbij komt ver-poedert....

2 stenen tegen elkaar aan.. snufje poeder. En secondelijm... Weer wat poeder en secondelijm.. tot het vast zit en stevig is...

Toen alles vast zat heb k het afgesmeerd ter versterking met aquaforest rock fix of stonefix.. dat snel cement.. en de zichtbare plekken weer ingesmeerd met secondelijm en steen poeder/hele kleine steentjes
 
Ja dat wist ik al hoor maar ik doelde meer op die groene koralen die aan de stenen vast te lijken gelijmd. Daarom vroeg ik het.
 
Ok, ik dacht dat die groene schelpachtige koralen geplakt zaten dus daarom vroeg ik dat. Welk koraal dat is dat zie ik zo niet .
 
Die platen/schelpen zijn allemaal van 1 enorm moederdier die in 8 stukken brak bij uit de vorige bak halen.. en zijn montipora Capricornis.. gewone groene montipora platen
 
Ik heb als het goed is paarse montiporaplaat en dat groeit helemaal over een grote steen heen en zit dus vast. Maar die stukken heb je wel gelijmd toch aan de stenen?
 

Terug
Bovenaan