750 liter zeewater pret


Lijkt me nog een hele klus omdat hee in je bak te krijgen maar goed ik heb geen ervaring verder met verlijmen.
Even met ze 2en sjouwen... dat viel wel mee..
Ik heb 2 trekstrips over de lengte van de bak, dus groter dan 40 krijg ik niet in 1 deel erin ..

Dit is een nieuwe doos stenen, vervolgens 1 grote steen als onderkant uitgezocht.. en de rest van de grote stukken kleiner gemaakt met hamer en beitel...

De kleine stukjes die eraf vielen heb ik tot poeder geslagen.. en met een mix van secondelijm en dat poeder, de stenen aan elkaar gezet zodat het houdt (dit is eigenlijk al verdomd stevig...)

Hierna heb ik de kieren en lastige plekken dicht gestopt/afgesmeerd met aquaforest stonefix.. dat is een soort reefsafe cement, dat onder water door hard.. ik heb dit 3 uur ongeveer in de woonkamer laten drogen. En toen in het aquarium gezet.. vastgehouden aan de middelste boog/plateau, die was makkelijk sterk genoeg om het hele ding aan elkaar vast te houden, dus dit is meer dan sterk genoeg.

Leuk om te doen! Verrassend makkelijk (doe wel handschoenen aan) en sterk
 
Ik heb ook alles in kleine delen gelijmd/gemetseld om het fatsoenlijk in de bak te krijgen. Vervolgens kan je het met 1 steen verbinden en het ziet eruit als 1 geheel. Mocht je wat willen veranderen ooit dan is dat allemaal net wat makkelijker als niet alles aan elkaar vast zit.
 
PXL_20230915_052506340.jpg
 
Leuk gedaan en hoeveel kilo heb je er nu in?
Uuuhhhh .. er zat 40 in.. +20 erbij..
Ik heb 2 grote stenen eruit gehaald.. dus zeg 50 en had er nog iets over

Dit zou totaal rond de 43 tot 45 kilo zijn ongeveer..

Vanmiddag nog een stukje lijmen voor eraan.. en dan vh weekend wat van de rechter stapel eraf halen, en hakken🥳
 
Holletje links erbij.. niks meer aan doen..

Wel moet k echt iets aan stroming erbij
PXL_20230915_164603047.jpg
 
T is weer mistig.. maar deel 2..

Middelste deel zal iets fijnere structuur krijgen.. soort 3 poot moet dat worden

Eerst opklaren
PXL_20230916_120159952.jpg
 
Je maakt het wel spannend Aron want nu zie ik nog amper wat:ROFLMAO:
 
Bakkie is waaaazig van al het gekloot erin...

En is nog niet af...
PXL_20230916_133038859.jpg
PXL_20230916_133006792.jpg
 
Daar ben je wel even mee bezig geweest vermoed ik zo.
 
Daar ben je wel even mee bezig geweest vermoed ik zo.
Ja.. maar is best leuk . Grote stenen doormidden rammen met grote hamer en beitel .
En dan alles aan elkaar lijmen..

Eerst met secondelijm en "stof" van het hakken.. dan zit het al "vast".. om daarna alles te vullen met reefsafe cement (aquaforest stonefix)

Best leuk een keer.. en beter dan de pyramide van Almere
 
Ja.. maar is best leuk . Grote stenen doormidden rammen met grote hamer en beitel .
En dan alles aan elkaar lijmen..

Eerst met secondelijm en "stof" van het hakken.. dan zit het al "vast".. om daarna alles te vullen met reefsafe cement (aquaforest stonefix)

Best leuk een keer.. en beter dan de pyramide van Almere
Ik had het gelezen hoe je het ging doen met lijmen enz...
En is idd leuk zo met de hobby bezig zijn.
Dan maakt het ook niet uit hoe lang het duurt.
 
Als het vol staat met koralen... dan zie je het steen toch niet meer👀

En deze komt echt wel vol te staan
 
Heb jij geluk dat ze momenteel zo goedkoop zijn;)
De meeste zul je wel van hobbygenoten kopen neem ik aan.
Ja.. k heb verschillende mensen die me binnenkort een keer verwachten.. voor zowel stekken als import stukken..

No way dat k winkelprijzen ga betalen
 
Ja dat scheelt al een heel stuk en anders was het ook geen doen nee.
 
Bruine bende is wel ECHT aanwezig
 

Bijlagen

  • PXL_20230918_141550447.jpg
    PXL_20230918_141550447.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 63
Mooi geheel en ja dat bruine hoort er dan weer bij ondanks alle preparaten.
 
Mooi geheel en ja dat bruine hoort er dan weer bij ondanks alle preparaten.
Ja is wel mooi ook..
Kunnen de witte stenen een beetje begroeien...
Ben benieuwd hoe het zand het uithoudt.. maar in het ergste geval komt er ander in.. deze vind k ook eigenlijk te fijn/ waait teveel
 
Update .

Bak doet lekker zijn ding .

Helemaal bruin . Cycle staakt een beetje door de enorme nitraat piek . Van 100+

Meting vandaag:
Kh8
Ca 435
Mg 1400
Po4 0.14 (toegevoegd..anders 0)
No3 100+.

Ik had geen po4.. waardoor er weinig/geen nitraat wordt afgebroken.. dus heb over 5 dagen 0.14 po4 toegevoegd (0.025 per dag).. dit verdwijnt in een 24 uur.. dus het wordt afgebroken..

Kleine bacterbloei nu...

Om te helpen de no3 te verlagen ga ik vandaag:
Powerfilter maken .
Bodem afzuigen
Stenen schoonmaken.. en ter ondersteuning/schoonmaak stop ik er een 4000lph powerfilter in voor 24 uur met 1 wissel tussendoor..

Afschuimer even schoonmaken..

Woensdag alle bio media schoongespoeld.. dat was ECHT nodig . Tevens de helft van de biofil eruit gehaald, en weer terug klein beetje kool in het filter gedaan.

Vandaag grote schoonmaak, en dan laten we het weer een weekje stabiliseren

Buiten de montipora plaat die ik perongeluk heb bedolven onder het zand... doet eigenlijk alles het goed.. de paddo leder doet het sinds ik iets po4 heb toegevoegd prima . De poccilopora ook eigenlijk wel . Hoewel voor sps dit natuurlijk geen fijn leefgebied is..

Kwa vissen.. geen sterfgevallen.. mijn dochtertje kocht een koppel kauderni's.. dus bestand is:
2 annemoonvisjes
5chromis
2 kauderni

Kauderni's hebben ruzie.. ondanks gekocht als koppeltje . Maar we gaan het meemaken..
 

Bijlagen

  • PXL_20230923_083732943.jpg
    PXL_20230923_083732943.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 59
Hoe kun je het geslachtsonderscheid bij deze zien dan? Ik had 2 Pyama s maar ik dacht dat het niet te zien was.
geen idee ze hebben ze gekochr bij diebo als koppel.. ik was er niet bij en kan dat niet zien
 
Schijnt dat de man een veel diepere insnede heeft bij de bek omdat daar de jongen in moeten. Weet niet of je erg jonge visjes hebt?
 
Ik heb er nog maar 1 maar heb daar nooit op gelet.
 
Geen idee..

Alle stenen afgeblazen.. zand afgezogen.. schuimer schoon.. 125liter ongeveer gewisseld..
Powerfilter erin.. al 1x schoongemaakt.. deze blijft erin tot vanavond.. en dan gaat hij er weer uit..

Vanavond rondje testen kijken hoe hoog de no3 nu is..
 

Terug
Bovenaan