750 liter zeewater pret


Haha ja die noodpijp slurpt hier soms ook zomaar Aron en dat is een rotgeluid. Ik stel hem dan zo af dat ie er net onderstaat maar door weet ik veel wat of na het verversen komt het er dan toch weer net boven. Je zou verwachten dat die stabiel blijft maar nee hoor.
 
Mijne maakt alleen herrie als de gyre op wave staat.. dat is prima te verhelpen door een durso op de nood overloop.. dan heb je een licht/zacht lucht aanzuig geluid.. in plaats van de plee die doorspoelt.. ik heb gelukkig ruimte ZAT in die overloop kamer, en 40mm afvoeren😂
 
Volgende week ofzo even een po4 en nitraat Hanna checker kopen ..
Maar zakken doet het
 

Bijlagen

  • PXL_20231007_072611690.jpg
    PXL_20231007_072611690.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 41
Gaat de goede kant op Aron.
Yes yes..
Powerfilter s net gestorven.. was al een oudje maar toch jammer..

Als nitraat zo door blijf zakken zal k een Hanna checker kopen.. ben ook nog opzoek naar een apex en Trident... en po4 Hanna checker..

Dan.. kunnen we los😂😂
 
I did a thing.....

Ophaal afspraak apex gemaakt . Niet dit weekend maar volgend weekend.. 21e

Voor eraan een nieuwe apex trident besteld alvast
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231009-202616.png
    Screenshot_20231009-202616.png
    166.9 KB · Weergaven: 46
Ow en de stroming is aangepast.. de gyre staat nu verticaal achter de stenen om alle meuk erachter weg te spoelen.. en een soort wasmachine effect te creëren..

Heb 2 jebao mlw30 besteld.. er hangt er nu 1 in, de andere komt morgen
 

Bijlagen

  • PXL_20231009_183010059.jpg
    PXL_20231009_183010059.jpg
    946.1 KB · Weergaven: 45
Testronde. Dit weekend geen wissel gedaan en besloten huidige doseer regime vast te houden..

No3 tussen de 10 en 25.. gok rond 15 maar dit is precies in het beroerde meetbereik van de test..

Kh 7.3 dus er is licht verbruik
Ca405 bevestigd licht verbruik
Mg1320
Po4 0.00/0.01

Conclusie.. gaat de goede kant op, ik ben laatste paar dagen po4+ gestopt/geminderd omdat de vorige test ronde ik toch wel een overschot/opbouw zag, deze is nu volledig afwezig, deze gaat dus weer iets omhoog (midden weg)
Daarbij blijf k azijn/suiker als koolstof toevoegen tot ik goed onder de 10no3 zit (5-10) om daarna af te bouwen en terug naar alleen zeostart 3 (1ml per dag max)

Allemaal theorie, maar het lijkt te werken
 
Ding dong special delivery. ..
Alleen de apex zelf nog ophalen...

Gebracht is.. de Neptune trident, + 2maanden reagent+aquabus kabel+netvoeding..

Normaal krijgt dit ding prik via de "1link" poort.. maar helaas heeft deze apex dat nog niet.. en moet er extern stroom en aquabus in...

Dit ding test 4/2/2/ kh/ca/mg per dag, en kan eventueel in later stadium dit aansturen met de dos doseerpomp... nu ben ik een gierige Hollande en stuur ik wel een apparte doser aan mer de waardes die dit ding tovert..

Maar is wel heel fijn speelgoed dit.. duur... maar wel lejk
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231011-164121.png
    Screenshot_20231011-164121.png
    2 MB · Weergaven: 45
Zeker.. is ook dat ik mijn vorige apex zo kan ophalen.. als je dat er nog bij moet kopen + een jaar reagenten voor erin en wat sensoren, zit je heel snel op 2000€.. en das wel geld
 
En... Test resultaten.

Kh 7.5/7.7.
Ca 410
Mg 1260
Po4 0.00/0.01
No3 0.5/1

Nutriënten..laag.. heel laag.. precies zoals ik ze wil hebben, NET meetbaar.. ik weet dat dat erg oldschool is, en er een hele discussie gevoerd kan worden over dat dit juist niet goed is...

Trust me, i know..

Maar de enorme hoeveelheid koralen voeding doet dit in zeovit compenseren, heavy nutrition in, heavy nutrient out..

Aankomend weekend een grote techniek update, er gaan een hoop dingen aankomen (is de planning)
 
Ben benieuwd, voor mezelf wil ik het zo simpel mogelijk houden. Afschuimer en watten en klaar. Vindt het wel mooi om te zien bij andere.

Heb je trouwens de slurpende noodoverloop al opgelost, heb zelf een 45 graden bocht erop gezet. Dan loopt het water langs de wand van de buis in plaats van klateren. Dat is de rede waarom er altijd een bocht zit in je regenpijp onder de goot, anders wordt je echt leip als het gaat regenen.

Zo zit het bij mij met de open kant van de kam af.. is muisstil

Dat witte op de foto is een randje piepschuim dat op de kam staat omdat mijn zesstreep er 2 keer overheen gejumped is
 

Bijlagen

  • 1697321451932414763360.jpg
    1697321451932414763360.jpg
    504.7 KB · Weergaven: 53
Een of andere Joop heeft op deze bak een durso op de hoofd overloop gemaakt... En de noodpijp gewoon rechte open .. met een of ander vage dop, dus kan er niet zomaar iets opzetten..
Maar de laatste 2 weken na hoop afstellen is hij ook geruisloos dus ik laat hem even zo..

Simpel is prima, ik wil deze alleen op termijn tot de nok toe vol met acro's zetten.. dus wil zo veel mogelijk automatiseren. Het lange termijn idee is:
Groot topoff vat van 100l zodat k gewoon 1x in de maand hoef bij te vullen..
Automatisch kh/ca/mg meten met de Trident en dit automatisch laten bijvullen, hiervoor heb ik alleen nog een dos doseerpomp nodig..
Zeobak /start /spongepower/zeofood op een losse doseer unit..
Ik zoek nog een geschikt roller filter voor op de inlaat

Dan hoef je in principe alleen maar die flessen vol te houden... En schuimer te legen.. en 1x in de week (of meer als nodig) no3 en po4 te testen..

Als k ooit een automatisch schuddende zeoreactor kan vinden (zijn er bijna niet) is het helemaal makkelijk..
 
Heb zelf ook de clarisea gen2 op mijn vorige bak gehad, die staat nu in de kast bij mij. Zo'n filter trekt inderdaad alles eruit, vond het alleen een duur plaatje worden om elke 3 weken een rol van 22 euro erop te zetten. Vandaar nu terug naar watten voor 9 euro in de 5 weken.
Ik raad trouwens de clarisea niet aan vanwege het geluid van de motor, klinkt elke keer alsof er een schaap staat de blèren als de rol vooruit wordt getrokken en de motor heb ik in de garantie na 7 maanden kunnen vervangen omdat ie eigenlijk te zwak is als de rol bijna vol is.
Elke keer als hij halfvol was dan haalde ik hem er al af, ben je nog elke keer na 1.5 week met dat ding bezig.
Het filmpje op het internet dat je rol er zo afschuift werkt niet, de rol zit er zo strak op dat ik hem elke keer met een scherp stanleymes eraf moest snijden. En dat is een behoorlijk geurende klus, als je dat binnen doet is het hele huis vergeven :poop:
 
Laatst bewerkt:
I
Heb zelf ook de clarisea gen2 op mijn vorige bak gehad, die staat nu in de kast bij mij. Zo'n filter trekt inderdaad alles eruit, vond het alleen een duur plaatje worden om elke 3 weken een rol van 22 euro erop te zetten. Vandaar nu terug naar watten voor 9 euro in de 5 weken.
Ik raad trouwens de clarisea niet aan vanwege het geluid van de motor, klinkt elke keer alsof er een schaap staat de blèren als de rol vooruit wordt getrokken en de motor heb ik in de garantie na 7 maanden kunnen vervangen omdat ie eigenlijk te zwak is als de rol bijna vol is.
Elke keer als hij halfvol was dan haalde ik hem er al af, ben je nog elke keer na 1.5 week met dat ding bezig.
Het filmpje op het internet dat je rol er zo afschuift werkt niet, de rol zit er zo strak op dat ik hem elke keer met een scherp stanleymes eraf moest snijden. En dat is een behoorlijk geurende klus, als je dat binnen doet is het hele huis vergeven :poop:
k had op me vorige bak die van bubblemagus, arf m.. dat beviel wel..
Ik kijk nu naar de reef factory medium, puur omdat deze heel smal is en ik makkelijk in mijn sump kwijt kan zonder veel aanpassingen..

Probleem met die rollen is makkelijk op te lossen, er zijn legio hobbyisten die rollen van weet k veel hoeveel meter kopen.. in 2meter breed, en deze zelf op maat maken, of op oude kartonnen wikkelen, dat scheelt minimaal 50% in de kosten.

En.. na zeovit toevoegingen, elke maand 35€ reagent in de Trident, elke maand liter kh/ca/mg.. elektra.. kan die paar euro voor een rolletje er wel bij . Hoewel ik NU niet direct een enorme drive heb om zo een ding te kopen
 
Zeovit is toch een zeoliet die de organische stoffen eruit haalt waardoor de no3 beperkt zal blijven?
 
Zeovit is toch een zeoliet die de organische stoffen eruit haalt waardoor de no3 beperkt zal blijven?
Ja zoiets.
Zeoliet en speciale bacterie streng die Ammonia direct zou kunnen opnemen en afbreken, ipv de uiteindelijke stap na no3 levert dit een soort bacterie vervuiling op.. dit schud je los en zien je koralen als voeding.. samen met dagelijks synthetische voeding (zeofood special/zeofood7) aminos en andere specifieke toevoegingen zou je koralen meer dan voldoende nutriënten geven, zonder meetbaar nitraat of fosfaat
 
Die zeovit reactor kan nog een dingetje worden, ze staan nog wel op de marine depot site van het merk alvast marine maar op de site van alvast marine staat dat ze die dingen niet meer maken.
Maar ik zal je denk ik niet nieuws vertellen nu..
 
Die zeovit reactor kan nog een dingetje worden, ze staan nog wel op de marine depot site van het merk alvast marine maar op de site van alvast marine staat dat ze die dingen niet meer maken.
Maar ik zal je denk ik niet nieuws vertellen nu..
Ik hb me eigen de klere gezocht...
Ik had er vroeger 1 van MTT (meerwasser technik nog iets).. faunamarin maakte vroege de zeomatic..

Zelfs een hand schudders van degelijke kwaliteit krijgen valt niet mee, ik heb nu een korallenzucht easylift magnetic M met aquabee 1000 erop.. dat is in principe echt prima..
Als k aan de achterkant of zeikant een grote schudpomp monteer en die 1x per dag 1 minuut aan zet.. moet het ook goed gaan..

Enige shitte daarvan is dat de deksel dan daadwerkelijk vast en geseald moet zijn, omdat je dan "druk" in de reactor zet.. auto schudder... Is gewoon een DIY project.. voor van de winter oid
 
En als je van pvc buis iets maakt met een schroefdop erop, dan zou voor de luxe het buis gedeelte uit doorzichtig pvc kunnen doen.

Voor de schudder had ik niet echt een idee, ik kwam uit op de verfpotschudder die bij de bouwmarkt staat maar lijkt me niet echt een optie

Wel leuk om zoiets uit te denken...
 
zat nog even te denken, maar is dit wat als basis... een oude kalkreaktor van aquacompleet?
De buis is 30cm hoog en 12cm doorsnede
 

Bijlagen

  • 16973958933171818707513.jpg
    16973958933171818707513.jpg
    532.9 KB · Weergaven: 40
  • 16973959532731528766624.jpg
    16973959532731528766624.jpg
    638.5 KB · Weergaven: 43
zat nog even te denken, maar is dit wat als basis... een oude kalkreaktor van aquacompleet?
De buis is 30cm hoog en 12cm doorsnede
Kan... Maar... Die eheim moet er sowieso af voor iets moderner.. dan moet er een terugslag klep/systeem komen zodat als de schudpomp aangaat, niet al het water terug geforceerd wordt door de kleine pomp.. zeomatic deed dit met 2 pompen tegenover elkaar.. met een soort bal erin.. zodra de grote pomp aan ging.. duwde de bal de uitgang van de kleine pomp dicht... Als ie klaar was.. andersom.. dat s wel te maken..

Maar voor je zo reactor eenmaal gemodificeerd heb, kan je net zo goed van 0 iets maken
 

Terug
Bovenaan