Wie kan mij helpen?


In principe zijn bijna alle planten wel geschikt voor garnalen maar je zit ook nog met de behoefte van de planten zelf.
Ik weet van de eerste en de laatste sowieso dat het niet de makkelijkste zijn en moet je vaak extra co2 en andere voeding geven bv
 
In principe zijn bijna alle planten wel geschikt voor garnalen maar je zit ook nog met de behoefte van de planten zelf.
Ik weet van de eerste en de laatste sowieso dat het niet de makkelijkste zijn en moet je vaak extra co2 en andere voeding geven bv

Hmm dat was ik niet van plan haha Nouja ik zet ze er lekker in en merk het vanzelf. :)
 
Kan prima zo :thumbs: persoonlijk zet ik de wortels uit het zicht dus aan de andere kant van het hout, maar dit kan ook, wat je zelf het mooiste uit vind komen.

In principe zijn bijna alle planten wel geschikt voor garnalen maar je zit ook nog met de behoefte van de planten zelf.
Ik weet van de eerste en de laatste sowieso dat het niet de makkelijkste zijn en moet je vaak extra co2 en andere voeding geven bv

Weten jullie
Toevallig of deze planten die ik heb gekocht wel de grond in moeten of ook binden? Zal vanavond een foto plaatjes
 
Of even de namen opgeven.
 
Ik zag je lijstje al in een eerdere post, ja, deze kunnen gewoon de grond in.
Wel voor de zekerheid wat bodemvoeding erbij.
 
Ja moeten allemaal in de bodem staan,helferi op de voorgrond en in het midden de erectus en vanachter die andere 2 .
Om het van laag naar hoog te laten gaan maar is aan jezelf natuurlijk hoe je ze zet! ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja moeten allemaal in de bodem staan,helferi op de voorgrond en in het midden de erectus en vanachter die andere 2 .
Om het van laag naar hoog te laten gaan maar is aan jezelf natuurlijk hoe je ze zet! ;)
Ik zag je lijstje al in een eerdere post, ja, deze kunnen gewoon de grond in.
Wel voor de zekerheid wat bodemvoeding erbij.[/QUOTE

Dank !!! Laat ze nog 1 dag in ververst water staan :) gaan er 30 december in.
 

Hij is nu een paar dagen ingedraaid maar het water blijft ongeveer 20 graden ( kamer temp) ik heb nog een kleine verwarming liggen , is het verstandig deze te gebruiken tot 23 graden ongeveer ?
 
op een temp van 22-23 kweken garnalen wel wat beter. niet veel warmer dan dat hoor, verkort alleen maar de levensduur.
 
Ik heb in geen van de garnalenbakjes een verwarming meer.
Het is hier 20-21 graden en in de zomer wat warmer.

Je kunt ze beter 1 graden koeler hebben dan een verwarming in een klein bakje, die aangaat en dan weer uit en dan weer aan, wat schommelingen veroorzaakt.
 
op een temp van 22-23 kweken garnalen wel wat beter. niet veel warmer dan dat hoor, verkort alleen maar de levensduur.
Ik heb in geen van de garnalenbakjes een verwarming meer.
Het is hier 20-21 graden en in de zomer wat warmer.

Je kunt ze beter 1 graden koeler hebben dan een verwarming in een klein bakje, die aangaat en dan weer uit en dan weer aan, wat schommelingen veroorzaakt.


Ik denk dat ik hem ook zo houdt de bak is 20-21 graden en zal van de zomer ook wat warmer zijn. Staat nu bij t enkel glas raam dus wel netjes zo. Bedank :)
 
Hou je dan wel in de gaten dat je niet giga veel temp verschillen krijgt? Stel het is snachts erg koud geworden en sogens stook jij de kachel weer op en dat dagen achter elkaar.

Enkel glas kan best nog wel kou doorheen komen namelijk.
 
Hou je dan wel in de gaten dat je niet giga veel temp verschillen krijgt? Stel het is snachts erg koud geworden en sogens stook jij de kachel weer op en dat dagen achter elkaar.

Enkel glas kan best nog wel kou doorheen komen namelijk.

Ik zal de avonden eens in de gaten houden. Ik stook zelden de kachel aan trouwens maar wel iets om even in de gaten te houden idd. Bedankt
 
Complete tank, vind hem zo wel af. :)

image.jpg
 
Leuk hoor,lekker laten groeien nu.
Grappig je reflectie in het glas! ;)
 
Wat betreft het temperatuur verschil, bij mij is de kachel overdag op 21 en in de nacht op 17, maar het water in de bakjes koelt hooguit 2 graden af tijdens de nacht en dat was het bakje zonder deksel. De bakjes met deksel koelen of niet of slechts 1 graden af. Heb ik een keer nagemeten toen ik niet kon slapen ;)
 
Anubia zijn die plantjes op het hout.
Zijn de meningen/ervaringen over verdeelt dat het wel of geen kwaad kan.
 
Anubia zijn die plantjes op het hout.
Zijn de meningen/ervaringen over verdeelt dat het wel of geen kwaad kan.

Ik heb even gauw gekeken en de meningen verschillen idd nogal. Hoewel veel mensen de "myth" ontkrachten uit eigen ervaring. Deze 2 heb ik trouwens uit een speciaalzaak gekocht en kwam uit een aquarium. Ik las namelijk dat ze vooral gevaarlijk zijn wanneer ze "nieuw" van je handelaar af komen en ze dan veelal worden bespoten met gif en dit opnemen en vrij laten bij snoeien/ blad uitval.
 
Heb ze ook gewoon bij m'n Crystals en in mn gezelschapsbak gehad met vuurtjes. Nooit last van gehad, zelfs niet met bladeren afhalen en wortels wegknippen!
 
Nu maar wachten tot half januari.. duurt lang !! Wel zie ik mijn plantjes mooi groeien kan alleen de bruine gloed op de plantjes duiden of voeding of CO2 te kort ?

image.jpg
 
Kun je het er af poetsen? Lijkt een beetje op bruine alg maar kan het niet goed beoordelen.
Wat geef je voor plantenvoeding?
 
Kun je het er af poetsen? Lijkt een beetje op bruine alg maar kan het niet goed beoordelen.
Wat geef je voor plantenvoeding?

Ik geef op dit moment nog geen planten voeding omdat ik wilde zien hoe mijn planten het eerst zouden doen zonder , allemaal groeien ze namelijk mooi en met nieuwe wortels. Het is er afpoetsbaar !

image.jpg
 
Bruinalg zie je vaak bij opstartende bakken.
Trekt vanzelf weg.
 
Vandaag wat korrels toegevoegd om wat bacteriën te kweken. Nu komt het nadenken over welke garnalen ik wil gaan houden. Welke raden jullie aan? Neo of de normale caridina? Ik weet dat neo makkelijker zijn te houden maar wat is precies het verschilt hierin?
 
De keuze hangt sterk af van jouw waterwaarden, die zou ik dus eerst even meten.
 
De keuze hangt sterk af van jouw waterwaarden, die zou ik dus eerst even meten.

Ik heb op dit moment nog geen meet apparatuur , raden jullie iets goedkoops aan? En voor alleen het essentiële ?
 
Zoals hier op het forum wel te lezen is is dat garnalen behoorlijk gevoelig zijn.
 
Zoals hier op het forum wel te lezen is is dat garnalen behoorlijk gevoelig zijn.

Ja dat heb ik zeker gelezen! Maar moet je ook na je 3/4 weken indraaien alle waterwaardes meten om er vervolgens uit te halen welke garnalen je kan nemen?
 
simpel gezegd

er zijn soorten die veel op kraanwater worden gekweekt zonder verdere speciale bodems, dit zijn meestal de neocaridina soorten

er zijn soorten die op PH en KH verlagende bodems worden gekweekt + met gebruik van osmose water, dit zijn meestal de caridina soorten.
gebruik je deze bodems en osmose water niet bij deze beesten, dan kweken ze niet verder en kunnen zelf ook moeilijkheden krijgen.

nu zijn er ook wel caridina soorten die het wel goed doen op gewone waardes maar dat is een grote minderheid.
 

Terug
Bovenaan