Wie kan mij helpen?


Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb mijn nieuwe pomp binnen en ben gisteren naar de winkel geweest. Ik heb hier alvast gekocht:

- mos bal
-mos op een kokosnoot boog
- mooi stukje hout
-een los plantje waarvan ik de naam niet meer weet :p
- heel fijn zwart grind
- steentje

Hiermee ga ik me bak opstarten en in laten draaien , ik denk dat er altijd wat meer bij kan lopende de bak.

Plantjes staan nu in emmer water tot zondag net zoals het stukje hout dat aan het verwateren is. Raden jullie uitkoken van het steen en hout nog aan?
 
Steen kun je even testen met azijn, als het bruist zit er kalk in en beinvloed het de PH.
Verder kun je de steen wel even uitkoken.
Hout gewoon onder een hete kraan schoonborstelen en ook even in een emmer doen.
Daardoor verkleurd het water minder erg als je het er in doet.

Als je een foto plaatst van het plantje word die wel herkend door iemand.:thumbs:
 
Top bedankt! Ik zal als ik wat tijd vind alles even op de foto vastleggen. Zal ik ook meteen een foto met de bak maken. Ik kreeg bij me pomp ook 3 herfst bladeren en 3 garnalen pallets , dus goede service !
 
Wat een mooi project. Top van je dat je hier van alles vraagt dat is alleen maar goed.

Ik denk alleen dat het niet zo goed is om 6 dagen van tevoren al plantjes te kopen.
Deze kunnen versnotteren in de emmer water, heb ik ook wel eens gehad, toen was ik ook te overmoedig en had een week geleden planten gekocht die dus pas later in de bak kwamen en er was niks meer van over.

Maar het kan ook gewoon goed gaan hoor, ik wil je zeker niet ontmoedigen
 
Wat een mooi project. Top van je dat je hier van alles vraagt dat is alleen maar goed.

Ik denk alleen dat het niet zo goed is om 6 dagen van tevoren al plantjes te kopen.
Deze kunnen versnotteren in de emmer water, heb ik ook wel eens gehad, toen was ik ook te overmoedig en had een week geleden planten gekocht die dus pas later in de bak kwamen en er was niks meer van over.

Maar het kan ook gewoon goed gaan hoor, ik wil je zeker niet ontmoedigen

Dat kan zeker een probleem worden ja, mijn kennis is hier helaas beperkt in dus nam ik dit aan van andere fora leden die hun planten max 5-7 dagen lieten weken ivm stoffen die eventueel giftig kunnen zijn. ik heb ze wel pas vandaag in water gelegd dus tot zondag zijn 4 dagen. Misschien dat dat nog meevalt en net kan?

Planten staan in water op kamertemperatuur en ververs het elke dag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik leg ze ook 4-5 dagen in een emmer en dat geeft in de regel geen problemen en zo spoelt eventueel gif eraf.
 
Dat kan zeker een probleem worden ja, mijn kennis is hier helaas beperkt in dus nam ik dit aan van andere fora leden die hun planten max 5-7 dagen lieten weken ivm stoffen die eventueel giftig kunnen zijn. ik heb ze wel pas vandaag in water gelegd dus tot zondag zijn 4 dagen. Misschien dat dat nog meevalt en net kan?

Planten staan in water op kamertemperatuur en ververs het elke dag

Ah okee. Ik denk dat het ook scheelt waar de emmer staat, er komt natuurlijk weinig voeding en licht bij de planten.
Bij sommige mensen zal het ook best wel goed gaan hoor.
ik ben erg benieuwd naar je leuke projectje.
 
Ik zet zelf de emmer altijd wel in het licht bij een raam. Dagelijks water verversen en dan kunnen ze na een dag of 4 wel de bak in.
 
Zo staat die hier ook! Als ik updates heb post ik deze
 
- waterplanten 4-5 dagen in water gehad
- stenen uitgekookt
- hout gewassen en ingewaterd

Kortom alle voorbereiding en spullen aanwezig voor als de bak vanavond komt
 
Bak ingericht en draaien maar! Viel me meteen op dat ik wel een plantje erbij wil voor bij de steen en de achtergrond ... maar eerst maar eens laten draaien en kijken.


Is de foto te zien?

10xehqo.jpg
9
 
Hmm wel de Url geplakt , is er een topic waar het uitgelegd wordt :) ? Of weten jullie het?
 
Als je een bericht wilt plaatsen, staat er naast ''Plaats Reactie'', ''Upload Bestand''.
Dan kan je gewoon je foto selecteren op je computer, en moet het lukken. ;)
 
Hierbij een paar foto's :)!

IMG_4337.JPG


image.jpg


image.jpg
 
Leuk bakje,zou wel dat ene plantje uit het potje halen en bv op het hout binden want is een plantje die je beter niet in de bodem zet.
 
Leuk bakje,zou wel dat ene plantje uit het potje halen en bv op het hout binden want is een plantje die je beter niet in de bodem zet.

bedankt voor de tip! Waar op het hout zou jij het binden? En dat gebeurt met vis draad toch? Want wil het dan wel een beetje mooi weg werken zeg maar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan met (dun) visdraad of naaigaren bv.
Tja waar? Op de kruising bv.
 
Kan met (dun) visdraad of naaigaren bv.
Tja waar? Op de kruising bv.
Ik zal morgen eens kijken hoe dat veel gedaan wordt . Weet jij wat voor plantje het is? En waarom die niet in de grond /mag/wilt ? Dit plantje stond in de winkel al in een garnalen bak , ook in de grond namelijk ...
 
Ja in de winkel staan ze maar tijdelijk natuurlijk,zitten ook heel veel en vaak grote vissen in kleine bakken dus dat is geen voorbeeld hoor.
Is een anubias soort maar welke precies weet ik niet.
De worteltjes zelf mogen wel in de bodem maar zullen er nu niet zoveel aanzitten ook.
En de worteltjes komen uit een dikker gedeelte dat rizoom heet of wortelstok en die gaan rotten als ze in de bodem zitten waardoor het plantje doodgaat.
 
even een aanvulling op John,

Beste blijft om ze gewoon op te binden, ookal houd je de wortelstok vrij heb je nog kans dat de worstel afsterven en wegrotten.
heb het een keer geprobeerd en ging een hele tijd goed, maar op ten duur ging de plant toch dood.
trok op ten duur zo de plant uit het aquarium en de wortels bleven achter in de bodem.
toen ik die er uit trok kwamen er allemaal bubbels met vieze luchtjes mee omhoog... was waarschijnlijk rotting van de wortels :)
 
even een aanvulling op John,

Beste blijft om ze gewoon op te binden, ookal houd je de wortelstok vrij heb je nog kans dat de worstel afsterven en wegrotten.
heb het een keer geprobeerd en ging een hele tijd goed, maar op ten duur ging de plant toch dood.
trok op ten duur zo de plant uit het aquarium en de wortels bleven achter in de bodem.
toen ik die er uit trok kwamen er allemaal bubbels met vieze luchtjes mee omhoog... was waarschijnlijk rotting van de wortels :)


Fan ga ik hem vandaag maar binden aan het hout.ik neem aan dat de rotting ook slecht is en giftig? Dus is het inderdaad in de grond helemaal niet slim. Is het verstandig om ander plantje te halen? En zo ja welke dan? Die wel in de grond kunnen?
 
Als het plantje verder overal hard aanvoelt dus niet snottig, kan hij gewoon nog mee hoor.
Bijna alle planten kunnen de grond in m.u.v. planten met een wortelstok (rizoom) zoals Anubias en Javavaren b.v.
 
Fan ga ik hem vandaag maar binden aan het hout.ik neem aan dat de rotting ook slecht is en giftig? Dus is het inderdaad in de grond helemaal niet slim. Is het verstandig om ander plantje te halen? En zo ja welke dan? Die wel in de grond kunnen?

Rotting kan inderdaad de waterwaarden negatief beïnvloeden en dat moet je zeker niet willen
 
Even een waarschuwing!

Volgens mij is je bakje al een eind ingedraaid dus zullen er eerdaags garnalen komen pas dan wel heel erg goed op mocht je nieuwe planten kopen.
Sommige zijn behandeld met slakkengif en is dodelijk voor de garnalen.
 
Even een waarschuwing!

Volgens mij is je bakje al een eind ingedraaid dus zullen er eerdaags garnalen komen pas dan wel heel erg goed op mocht je nieuwe planten kopen.
Sommige zijn behandeld met slakkengif en is dodelijk voor de garnalen.

Bedankt allemaal voor het meedenken! Mijn bak is pas 1e kerstdag aangezet :( helaas dus pas 2 dagen indraaiende.. haha kan niet wachten om er garnalen in te doen.. ik pas inderdaad erg goed op met nieuwe planten , die was ik eerst een week uit.
 
Mijn kunsten ... meningen mogen gegeven worden :)

IMG_4346.JPG


IMG_4347.JPG


IMG_4347.JPG


IMG_4348.JPG


IMG_4349.JPG
 
Goed gedaan hoor.
Met wat heb je ze vastgemaakt want is niet te zien en dat is heel mooi natuurlijk
 
Kan prima zo :thumbs: persoonlijk zet ik de wortels uit het zicht dus aan de andere kant van het hout, maar dit kan ook, wat je zelf het mooiste uit vind komen.
 
Goed gedaan hoor.
Met wat heb je ze vastgemaakt want is niet te zien en dat is heel mooi natuurlijk
Kan prima zo :thumbs: persoonlijk zet ik de wortels uit het zicht dus aan de andere kant van het hout, maar dit kan ook, wat je zelf het mooiste uit vind komen.

Ik heb door mijn hobby vissen veel vis draad aanwezig dus ook hele dunne lijn! Bedankt voor het compliment! En wat betreft de wortels , wat je zegt heb ik geprobeerd haha misschien dat ik ze nog wat beter bind maar zo is het even mooi!

Ik heb ook 4 nieuwe plantjes zal ze even posten als ik tijd heb! Staan nu in bak met water
 
Ik heb nog gekocht :

- pogostemon helferi
- hygrophila-polysperma
- limnophila heterophylla
-pogostemon erectus

Waren allemaal geschikt voor garnalen. Hebben jullie nog tips over deze plantjes ?
 

Terug
Bovenaan