Stoppen met diepvriesvoer?


het gaat minder snel bij een grote wissel maar de concentratie van een stof die niet wordt afgebroken of opgenomen loopt altijd op tenzij je 100% wisseld.
Dit hangt af van de mate waarmee de concentratie oploopt! Het is absoluut mogelijk de concentratie week op week te doen dalen wanneer je 60% wisseld.
 
B665CA13-5FA5-4692-B0DB-9EDB411D1136.jpeg

Ik heb hem geïnstalleerd. Loopt alleen nog niet helemaal goed, denk dat al het lucht er nog uit moet?

Daarnaast past hij niet goed aan de rechterkant omdat daar het andere filter nu zit. Is het beter om die er dan toch op een manier uit te halen?
 
Ik zou het iets eenvoudiger doen als dat kan. Aanvoer en terugvoer links zonder spraybar, alleen het bochtje. Door het filter een beetje heen en weer te bewegen help je de lucht eruit. De rest doet het filter voor je.
 
Ik heb de uitlaat van mijn JBL aan de zijkant ietsje vóór het inwendige filter. Daarvoor een stukje van de juiste grootte uit het deksel geknipt. Dat gaat met een goede kniptang prima. Nu zijn mijn vissen al naar bed, maar als je wilt kan ik er wel een foto van maken.
Verder heb ik het interne filter laten zitten: als er één filter (om welke reden dan ook) uitvalt, heb je altijd nog een backup, en intern filter is erg geschikt als oppervlakteskimmer. (Stukjes plantenresten, stofjes etc). Ja het kost een beetje ruimte, maar ik heb kristalhelder water....
 
Ik zou het iets eenvoudiger doen als dat kan. Aanvoer en terugvoer links zonder spraybar, alleen het bochtje. Door het filter een beetje heen en weer te bewegen help je de lucht eruit. De rest doet het filter voor je.
Met dat heen en weer bewegen moet je erg voorzichtig zijn, voor je het weet mag je er een nieuw rotortje in zetten. Wat wel werkt om de lucht eruit te krijgen is de grote knop een aantal keren induwen, eventueel een eindje laten draaien en dan nog een keertje. (Soms zitten er wat luchtbellen gevangen, die dan eerst weer naar boven moeten bubbelen).
 
Ik heb de uitlaat van mijn JBL aan de zijkant ietsje vóór het inwendige filter. Daarvoor een stukje van de juiste grootte uit het deksel geknipt. Dat gaat met een goede kniptang prima. Nu zijn mijn vissen al naar bed, maar als je wilt kan ik er wel een foto van maken.
Verder heb ik het interne filter laten zitten: als er één filter (om welke reden dan ook) uitvalt, heb je altijd nog een backup, en intern filter is erg geschikt als oppervlakteskimmer. (Stukjes plantenresten, stofjes etc). Ja het kost een beetje ruimte, maar ik heb kristalhelder water....
Ja graag, ik ben benieuwd.

Hebben jullie de slangen nog op een manier weg kunnen werken?
 
Ze zitten bij mij dus aan de zijkant, en daar staat een vogelkooi naast, zodat ze niet al te zichtbaar zijn. Als je aquarium ver genoeg van de muur staat, kun je ze erachter laten hangen en dan een achterwand erin of folie ertegen.
 
Met een poster zie je de slangen niet meer die erachter hangen
 
Met dat heen en weer bewegen moet je erg voorzichtig zijn, voor je het weet mag je er een nieuw rotortje in zetten. Wat wel werkt om de lucht eruit te krijgen is de grote knop een aantal keren induwen, eventueel een eindje laten draaien en dan nog een keertje. (Soms zitten er wat luchtbellen gevangen, die dan eerst weer naar boven moeten bubbelen).
Ik doe dat bewegen heel voorzichtig. Verder is het een goede opmerking Lysia. Wel zou ik de startknop even insmeren met zuurvrije vaseline van de bouwmarkt of silicone spray.
 
Je kunt ook op zoek naar een gebruikt filter. Er staat genoeg op marktplaats. Dat scheelt vaak fors met nieuw. Al zou het kunnen dat je dan wel nieuwe vulling moet kopen.
 
Om het interne filter eruit te halen heb ik 'gewoon' een heel dun plamuurmes gebruikt, het filter zit met rubbertjes ertussen en siliconenkit tegen het glas gelijmd, heel voorzichtig dat plamuurmes ertussen, sommigen doen het met een touwtje. Wel verstandig om de bak dan even leeg te halen, hoewel misschien niet strikt noodzakelijk.
 
Ik heb hem geïnstalleerd. Loopt alleen nog niet helemaal goed, denk dat al het lucht er nog uit moet?

Daarnaast past hij niet goed aan de rechterkant omdat daar het andere filter nu zit. Is het beter om die er dan toch op een manier uit te halen?

Je kunt de in- en uitlaat ook wel aan dezelfde kant plaatsen, dat maakt niet zo heel veel uit. Het duurt vaak een paar dagen tot soms weken voor een filter lekker ingedraaid is,
belangrijk is wel dat het filter vol zit met water op het moment dat je m aanzet. Je kunt m vol gieten met een gieter of zo, wat ik persoonlijk makkelijker en beter vind is om even
kort te zuigen aan het uiteinde waar het water normaal gesproken uitkomt, je krijgt dan geen water in je mond maar je trekt een vacuum waardoor het filter zich helemaal
vol laat lopen met water en daarna klaar is voor gebruik.
 
[BGCOLOR=rgb(231, 225, 249)]Je kunt de in- en uitlaat ook wel aan dezelfde kant plaatsen, dat maakt niet zo heel veel uit. Het duurt vaak een paar dagen tot soms weken voor een filter lekker ingedraaid is,[/BGCOLOR]
belangrijk is wel dat het filter vol zit met water op het moment dat je m aanzet. Je kunt m vol gieten met een gieter of zo, wat ik persoonlijk makkelijker en beter vind is om even
kort te zuigen aan het uiteinde waar het water normaal gesproken uitkomt, je krijgt dan geen water in je mond maar je trekt een vacuum waardoor het filter zich helemaal
vol laat lopen met water en daarna klaar is voor gebruik.
dank je wel voor de tips. Ik had het filter ook vol met water voordat ik hem aan heb gezet. Het duurde even maar het ziet er nu wel naar uit dat hij goed loopt gelukkig.

Ik heb de in en uitlaat nu aan dezelfde kant zitten. Het enige is nu dat de klep niet meer helemaal dicht wil.
 
Ik heb de in en uitlaat nu aan dezelfde kant zitten. Het enige is nu dat de klep niet meer helemaal dicht wil.
Ik had ook al voorgesteld om de aanvoer en terugvoer beide links te doen. :thumbs:

Zitten beiden wel recht (horizontaal) door de opening van de bak?
 
Dit hangt af van de mate waarmee de concentratie oploopt! Het is absoluut mogelijk de concentratie week op week te doen dalen wanneer je 60% wisseld.

De concentratie is bij start direct na de wissel altijd hoger dan die van de week ervoor ook bij 60% reken maar eens na.
vanzelfsprekend wordt bij een lange reeds de toenamen steeds kleiner en is het limiet van de toenamen 0 ongeacht welke hoeveelheid je wisselt
bij kleine wissels is de maximale concentratie hoger

waarbij het overigens heel goed kan dat die maximale concentratie geen enkel effect heeft op je bak en deze prima in evenwicht blijft.
zelfs als je alleen het verdampte water vervangt.

Als een concentratie daalt wordt de stof wel afgebroken, opgenomen of minder geproduceerd.
 
Hoi @Daphne

Even nog voor jou ter informatie.
Onder het bovenste mandje met daarin de groffe spons zit een mandje geklikt met daarin een fijne spons. Op het moment dat je de groffe spons eruit neemt om te spoelen zie je links en rechts de haakjes van dat mandje die je los kunt klikken.
 
Als! Maar als je nu met een plamuurmes van evt een buur de hoek vrij maakt en wel alles in de bak uitknijpen voor het nieuwe filter, zul je veel opgeruimder gaan vinden en hopelijk de deksel beter past
.Met hooggroeiende planten kun je dan de stok met de korf voor de inlaat weer verbergen of met ornamenten natuurlijk😀
 
Daphne, een kleine tip.
Ik zou voor die vis ff een apart topic aanmaken bij ziekten.


Dat werkt voor jou en andere forumleden erg prettig.
Anders loopt alles kriskras door elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Daphne, een kleine tip.
Ik zou voor die vis ff een apart topic aanmaken bij ziekten.


Dat werkt voor jou en andere forumleden erg prettig.
Anders loopt alles kriskras door elkaar.
Ah sorry ja snap ik! Nieuw hier op het forum dus moet daar nog beetje handigheid in krijgen :p
 
Zoals beloofd wat fotootjes van hoe ik de JBLfilter in/ aan mijn Juwel gehangen heb:
 

Bijlagen

  • gat in juweldeksel 2.jpg
    gat in juweldeksel 2.jpg
    113 KB · Weergaven: 39
  • gat in juweldeksel.jpg
    gat in juweldeksel.jpg
    63.2 KB · Weergaven: 38
  • jbl filter juwel uit en instroom.jpg
    jbl filter juwel uit en instroom.jpg
    209.7 KB · Weergaven: 38
  • jbl filter juwel.jpg
    jbl filter juwel.jpg
    62.4 KB · Weergaven: 40
Zoals beloofd wat fotootjes van hoe ik de JBLfilter in/ aan mijn Juwel gehangen heb:
Dank je wel voor de foto’s! Dat zou inderdaad ook nog een optie zijn :)
 
Hoe hebben jullie de uitlaat van het filter? Ik heb de lange buis er nu op alleen merk dat ze moeite hebben met de stroming. Al in verschillende richtingen gezet alleen ze blijven er hard tegenin zwemmen :p
 
Wij houden van stroming dus zoeken we het op, dan kun je het zo gaan richten dat ze naar je toe moeten zwemmen, anders zie je alleen maar achterkanten van ze.
 
Hoe hebben jullie de uitlaat van het filter? Ik heb de lange buis er nu op alleen merk dat ze moeite hebben met de stroming. Al in verschillende richtingen gezet alleen ze blijven er hard tegenin zwemmen :p
Dit gedrag ken ik wel. Ze zullen daar waarschijnlijk aan wennen. Over een paar dagen kunnen ze ermee omgaan. Eventueel kun je de gaatjes van de spraybar iets uitboren, maar het is belangrijk dat er wel stroming blijft.
Ik zou een dag of 5 wachten en kijken of ze ermee leren omgaan. Daarna kun je de spraybar uitboren indien gewenst.
 
Hoe hebben jullie de uitlaat van het filter? Ik heb de lange buis er nu op alleen merk dat ze moeite hebben met de stroming. Al in verschillende richtingen gezet alleen ze blijven er hard tegenin zwemmen :p
Oeii een uitlaat nog wel. Ik moet dan denken aan het iiedje van Henk Wijngaard. Je weet dat een uitlaat ook een knaldemper heeft? :juggle::ROFLMAO:

Gebruik je trouwens 1 gaatjesbuis of 2? Ik ben zelf nog altijd een beetje, zeg maar een beetje veel, aan het experimenteren met de terugstroom.
 
Laatst bewerkt:
Dit gedrag ken ik wel. Ze zullen daar waarschijnlijk aan wennen. Over een paar dagen kunnen ze ermee omgaan. Eventueel kun je de gaatjes van de spraybar iets uitboren, maar het is belangrijk dat er wel stroming blijft.
Ik zou een dag of 5 wachten en kijken of ze ermee leren omgaan. Daarna kun je de spraybar uitboren indien gewenst.
Mee eens en je kan ze iets vergroten waardoor de kracht minder is.
 
Je kunt ook het uiteinde van de spraybar wat schuin naar boven zetten. Ik geloof dat dat de uitstroom het hardst gaat aan het uiteinde van de buis.
 
Ik zou denken aan het begin. Als het water aan het einde aankomt is het al een boel gaatjes gepasseerd, waar het dan telkens een beetje druk verliest.
 
Ik zou denken aan het begin. Als het water aan het einde aankomt is het al een boel gaatjes gepasseerd, waar het dan telkens een beetje druk verliest.
Ooh wacht, je hebt helemaal gelijk! Neem ik de dop van de spraybar komt er nog water uit de eerste gaatjes!
 
Hoe hebben jullie de uitlaat van het filter? Ik heb de lange buis er nu op alleen merk dat ze moeite hebben met de stroming. Al in verschillende richtingen gezet alleen ze blijven er hard tegenin zwemmen :p
Daphne, elke bak is weer anders. Ik kreeg met de buis op de zijkant weer het probleem dat door de stroming de planten weer meer last hadden daarvan. Het blijft voor mij daarom een zoektocht. Door te experimenteren leer je ook.

De praktijk is de beste leermeester.
 
Ik heb beide er nu op. Eerst op het wateroppervlakte gericht maar nu richting het glas erachter en beetje naar boven. Vooral de kleinste ranchu heeft er moeite mee maar misschien moet hij nog beetje spieren kweken :p
 
Ik heb (zoals ook op de foto's te zien is) de uitstroomopening van de JBL schuin naar voren. Dan werken de stroming van het Juwelfilter en de stroming van JBL samen om de hele bak netjes in beweging te krijgen. Iets schuin naar voren, dus onder een hoek tegen het glas om de toch wel sterke stroming een beetje af te remmen.
In combinatie met het interne filter vond ik spraybar niet echt geschikt om te gebruiken, omdat het dan toch lastig wordt om die zodanig op te hangen dat de stroomrichtingen elkaar niet tegen werken. Hoewel ik op zich wel een spraybar-fan ben, maar je moet kijken wat kan, en wat de beste optie is en je niet blind staren op een bepaalde methode.

'Ken 't niet zoals 't mot, dan mot 't maar zoas 't ken.'
 

Terug
Bovenaan