Stoppen met diepvriesvoer?


Ik denk dat je grootste winst in wekelijks een grote waterwissel zit.
Het is met hygiëne net als met andere dieren en mensen, hou je de omgeving niet voldoende schoon, dan word je ziek. En bij vissen zie je het niet gauw omdat het in het water oplost, maar de lfs zou je beter een goed filter kunnen adviseren ipv van symptoombestrijding zoals flesjes bacteriën.
 
Goudvissen, zelfs de doorgefokte sluiers, zijn goed bestand tegen koeler water. Als je je bak verwarmd zou ik daar mee stoppen. Ook zou ik de wekelijkse waterwissels verdubbelen naar 60%, dan haal je altijd meer dan de helft aan de slechte stoffen uit het water, mochten die er zijn. Bij minder dan 50 procent loopt de concentratie van gifstoffen week op week op zonder stoppen.

het gaat minder snel bij een grote wissel maar de concentratie van een stof die niet wordt afgebroken of opgenomen loopt altijd op tenzij je 100% wisseld.
 
het gaat minder snel bij een grote wissel maar de concentratie van een stof die niet wordt afgebroken of opgenomen loopt altijd op tenzij je 100% wisseld.
Maar 100% wisselen is ook niet goed toch?
 
Maar 100% wisselen is ook niet goed toch?
Oh kan wel hoor. In de natuur wordt aan de lopende band water gewisseld. :) Maar 100% is normaal gesproken niet nodig.

Voor wat betreft ophopende stoffen is het in de meeste bakken voldoende om periodiek je nitraat even te meten, als graadmeter van je bakonderhoud. Gaat het richting de 100 mg/L dan is het een idee om een keer vers water te regelen. Eventueel de pH eens nagaan, of die over de lange termijn gezien stabiel is. Dat zegt ook iets over de processen in je bak.
 
Ah oke! Mij was ooit verteld dat je dan ook alle goede bacteriën eruit haalt en het zo nooit stabiel kan worden.

Nu heb ik vanmiddag 80% gewisseld en de vissen zien er al wat levendiger uit nu :)
 
In water zitten maar weinig bacteriën Daphne. Dus de waterwissel heeft een kleine invloed op de hoeveelheid bacteriën.
Verhaal wordt anders met medicijnen. Medicijnen kunnen zeker een grote invloed hebben op de bacterien.
 
Ah oke! Mij was ooit verteld dat je dan ook alle goede bacteriën eruit haalt en het zo nooit stabiel kan worden.

Nu heb ik vanmiddag 80% gewisseld en de vissen zien er al wat levendiger uit nu :)
En nu wekelijks blijven wisselen. Dan knappen je vissen hopelijk op en krijgen meer weerstand.
 
En nu wekelijks blijven wisselen. Dan knappen je vissen hopelijk op en krijgen meer weerstand.
Wekelijks deed ik al wel, maar dan gewoon wekelijks 80 procent dus :)
 
het gaat minder snel bij een grote wissel maar de concentratie van een stof die niet wordt afgebroken of opgenomen loopt altijd op tenzij je 100% wisseld.
Loopt wel op, maar niet eindeloos. Als je elke week 50% wisselt dan haal je er de helft uit van wat er die week bij kwam. Van de week daarvoor is er nog de helft over. Van die helft haal je nu weer een helft weg. Dus een kwart. Volg je het nog?
Na de wissel heb je dus de helft van die week en een kwart van de week ervoor. Weer een achtste van de week daarvoor, enz. Totaal heb je dus maximaal twee keer de hoeveelheid die er per week bij komt in je bak. Meer wordt het niet.
Een beetje zoals de EI.
 
Ik had het ook al in het andere topic benoemd, maar dat schip is simpelweg niet geschikt voor een bak met sluiers. Het is niet voor niks dat meer ervaren sluierhouders kiezen voor een kale of soms zelfs lege bak. Je zult met sluiers nou eenmaal aan een aantal voorwaarden moeten voldoen, en dat is een geschikte bak met voldoende ruimte en adequate inrichting en filtering. Op dit moment wordt daar niet aan voldaan, en dan krijg je dus de situatie dat vissen telkens ziek worden. Wekelijks 80% moeten verversen is gewoon geen goed teken en in mijn ogen geen goede oplossing voor je probleem van onvoldoende filtercapaciteit. Sluiers zijn in optimale omstandigheden al een uitdaging om gezond te houden, laat staan wanneer niet aan voorwaarden als filtratie en inrichting wordt voldaan. Ik zou je persoonlijk aanraden om er niet 1 maar 2 filters onder te zetten, het is een investering maar het lijkt me dat je uiteindelijk het beste wil voor je visjes. Of anders de keuze voor sluiers nog eens heroverwegen, en misschien kiezen voor kleinere, wendbare visjes die met gemak om je schip heen kunnen zwemmen 🙂
 

Ik had het ook al in het andere topic benoemd, maar dat schip is simpelweg niet geschikt voor een bak met sluiers. Het is niet voor niks dat meer ervaren sluierhouders kiezen voor een kale of soms zelfs lege bak. Je zult met sluiers nou eenmaal aan een aantal voorwaarden moeten voldoen, en dat is een geschikte bak met voldoende ruimte en adequate inrichting en filtering. Op dit moment wordt daar niet aan voldaan, en dan krijg je dus de situatie dat vissen telkens ziek worden. Wekelijks 80% moeten verversen is gewoon geen goed teken en in mijn ogen geen goede oplossing voor je probleem van onvoldoende filtercapaciteit. Sluiers zijn in optimale omstandigheden al een uitdaging om gezond te houden, laat staan wanneer niet aan voorwaarden als filtratie en inrichting wordt voldaan. Ik zou je persoonlijk aanraden om er niet 1 maar 2 filters onder te zetten, het is een investering maar het lijkt me dat je uiteindelijk het beste wil voor je visjes. Of anders de keuze voor sluiers nog eens heroverwegen, en misschien kiezen voor kleinere, wendbare visjes die met gemak om je schip heen kunnen zwemmen 🙂

Nu had ik het schip er al lang uitgehaald als ze zichzelf er pijn aan zouden doen. Ik zit heel wat naar de vissen te kijken, ik zie ze er altijd netjes omheen zwemmen of in zitten en er zijn nooit beschadigingen te zien. Omdat ze er dus wel een schuilplekje aan hebben en ik geen nadelen ervan zie, zie ik zelf nu ze nog kleiner zijn niet echt het gevaar. Als ze groter worden gaat hij er sowieso uit.

Ik ga wel kijken naar een buitenfilter die erbij kan.
 
Nu moet ik trouwens ook erbij zeggen dat ik eigelijk maar 1 sluierstaart heb, 3 ranchu’s en ook nog een normale goudvis, en 2 telescoopogen. Weet niet of die gewoon minder lomp zijn? Of is het dan hetzelfde gevaar met hun onhandigheid?
 
Daphne, als je de mogelijkheid hebt, je kent iemand met een vijver, dan zou ik vragen of de goudvis daarbij mag.
Verder ter informatie bij bijvoorbeeld een JBL technisch product krijg je na registratie 4 jaar garantie van de firma.
 
Daphne, als je de mogelijkheid hebt, je kent iemand met een vijver, dan zou ik vragen of de goudvis daarbij mag.
Verder ter informatie bij bijvoorbeeld een JBL technisch product krijg je na registratie 4 jaar garantie van de firma.

Ik ken opzich wel iemand met een vijfer. Alleen deze goudvis heeft dubbelgeklapte kieuwen. Dit was al zo bij de aankoop ongeveer een jaar geleden. Alleen is erger geworden nadat hij is gegroeid. Verder bij deze vis nooit problemen gezien. Ik weet niet of ik hem goed doe aan een vijver.

Bedoel je voor de pomp om hem terug te brengen? Hij werd geleverd samen met het aquarium. Ik wil vandaag gaan kijken naar de mogelijkheden voor buitenfilters in de winkel.
 
Nee hoor Daphne. Een goudvis heeft gewoon veel meer ruimte in een vijver. De vis zal zich, met een moeilijk woord;)happier voelen.
 
Nee hoor Daphne. Een goudvis heeft gewoon veel meer ruimte in een vijver. De vis zal zich, met een moeilijk woord;)happier voelen.
Ook nu het winter wordt? Dit is die vis
CF6A8EE7-661F-4F6B-9AE3-1D34E5FFD65C.jpeg
 
Daphne, dit is beslist geen kritiek. Maar als ik me baseer op de foto dan lijkt me de vis te klein gehuisvest te zijn (geweest). Een goudvis heeft meer een langgerekt lijf.
 
Daphne, dit is beslist geen kritiek. Maar als ik me baseer op de foto dan lijkt me de vis te klein gehuisvest te zijn (geweest). Een goudvis heeft meer een langgerekt lijf.

De vis was al zo qua bouw toen ik hem kocht, en qua kieuwen ook. Ik weet niet precies onder welke soort hij valt.
 
Hier een foto gevonden van toen ik de vis net had:

F4181231-4965-4850-B7A5-39A94B28D873.jpeg
 
Wat het filter betreft. Ik zou het huidige gewoon blijven gebruiken. Dat filter is al ingedraaid heeft al bacteriën gehuisvest. Persoonlijk zou ik je als advies geven om een extra buitenfilter erbij te zetten. Voordeel van bijvoorbeeld een jbl cristalprofi is dat het een complete set met toebehoren heeft.

 
Er zijn mensen met meer ervaring op het gebied van goudvissen. Die zullen denk ik meer kunnen vertellen over de vis. En voor de zekerheid. Bij water verversen hoef je geen watervoorbereider te gebruiken.
 
F4195A1A-04E9-4FA2-9C16-B5F97E3C1E44.jpeg


Heeft iemand ook een idee of dit wat is? Of deze een beetje stil is in huis ook? Deze is voor mij nog een beetje betaalbaar.
 
Bekijk bijlage 367457

Heeft iemand ook een idee of dit wat is? Of deze een beetje stil is in huis ook? Deze is voor mij nog een beetje betaalbaar.
Eerlijk gezegd. Ik denk dat deze aan de krappe kant is. Qua liters per uur mag je met een gevuld filter rekening houden met een halvering. En tot 250 liter is ook krap. Een JBL of Eheim zal stiller zijn en je hebt Duitse kwaliteit.

Maar het is jouw portemonnee. Jij zult voor jezelf een keuze mogen en moeten maken. Maar denk niet te krap als het mogelijk is.
 
Ah oke! Ik dacht dat Fientje onder de sluierstaarten valt (waar ik eerder een foto van stuurde) maar deze vis niet. Bedankt voor alle info! Ik wil het graag goed doen, dus ben nu onderweg naar de hornbach voor een beter buitenfilter dan deze superfish. Ze hadden hier in de winkel geen andere.

Ik vraag me alleen af of de vissen zich niet gaan vervelen als al het decoratie eruit is?
 
Je maakt een zeer goede keuze Daphne! En qua vervelen zou ik me geen zorgen maken. Met wat planten kom je al een heel eind.

*edit*
Spoel voor gebruik wel eerst de witte kogeltjes, Micromec dat erbij zit bij het filter even om het vuil kwijt te zijn.
Mocht je hulp nodig hebben bij het opstarten van het filter. Schroom dan niet en meldt je even. :)
 
Laatst bewerkt:
Je maakt een zeer goede keuze Daphne! En qua vervelen zou ik me geen zorgen maken. Met wat planten kom je al een heel eind.

*edit*
Spoel voor gebruik wel eerst de witte kogeltjes, Micromec dat erbij zit bij het filter even om het vuil kwijt te zijn.
Mocht je hulp nodig hebben bij het opstarten van het filter. Schroom dan niet en meldt je even. :)
Is goed, ga ik doen dank je wel!
 
Ah oke! Ik dacht dat Fientje onder de sluierstaarten valt (waar ik eerder een foto van stuurde) maar deze vis niet. Bedankt voor alle info! Ik wil het graag goed doen, dus ben nu onderweg naar de hornbach voor een beter buitenfilter dan deze superfish. Ze hadden hier in de winkel geen andere.

Ik vraag me alleen af of de vissen zich niet gaan vervelen als al het decoratie eruit is?

Mijn complimenten Daphne voor hoe je dit oppakt...advies geven in de goudvissectie is soms een vermoeiende aangelegenheid, omdat de meeste mensen advies in de wind slaan en uiteindelijk weer stilletjes van het forum verdwijnen. Fijn om te zien dat je de zorg van je visjes serieus neemt!

Je hoeft niet meteen alle decoratie eruit te halen, maar zorg er goed voor dat er niks scherps/puntig in staat, of iets waar ze zich klem in kunnen zwemmen. Vooral je zwarte telescoopoog is een kwetsbaar visje, een klein beetje stoten kan al zorgen voor schade aan of verlies van een oog.

Vervelen zullen ze zich met z'n achten echt niet snel doen hoor, maar je kunt zo nu en dan een bosje waterpest er los ingooien, kost je 2 euro maar kunnen ze zich urenlang mee vermaken.
Dat specifieke filter heb ik geen ervaring mee maar ik vermoed dat je met JBL iets meer kwaliteit in huis haalt. 1 is in eerste instantie prima samen met je huidige filter, maar uiteindelijk zou ik er nog een tweede bij onder zetten, dan verdeel je het werk over 2 stuks en houd je veel beter kwaliteit in je water vast. Dat binnenfilter zou je er uiteindelijk dan uit kunnen halen, dat is vrij makkelijk, waardoor je visjes weer wat meer zwemruimte krijgen 😊
 
Dank je wel :) Ik vind toch dat als je dieren koopt je er verantwoordelijk voor bent, hoe groot of klein ze ook zijn.

Ik heb net het JBL filter 1502 gehaald.
 
Opzich een prima filter en hier draaien er 2 op de bakken.
 
Ik heb ook lang het interne filter van Juwel gebruikt (450 l tank toen nog met cicliden) maar zou je echt aanraden (zoals al eerder gezegd) om een extern filter te kopen, eentje die goed in het kastje eronder past. En dan haal je bij de volgende grote schoonmaak het interne filter er helemaal uit, is niet moeilijk, mooier om te zien en geeft toch weer wat extra ruimte.
 

Terug
Bovenaan