Stoppen met diepvriesvoer?


Dank je wel voor de uitleg :) moet ik het filter ook helemaal met rust laten en niet uitspoelen met aquarium water? En hoeveel water mag ik maximaal wisselen?
Niets moet! :cool: Maar, ja, het filter kun je eventueel gewoon met rust laten voorlopig. Net zolang tot de stroming op een gegeven moment duidelijk verminderd is. Dan even de media licht uitknijpen / door een emmer water halen (kraanwater is ook prima). Het kan kort duren voor je op dat punt komt of het kan maanden duren, dat verschilt een beetje per bak.

Aan water wisselen zit verder geen limiet, zoals Nathalie eigenlijk ook al zei. Af en toe een grote wissel zou je nu kunnen helpen om de bak gezond te houden. Uiteindelijk (of idealiter) zouden je filters de boel dusdanig op orde moeten kunnen houden dat je feitelijk alleen nog water ververst om bij te sturen in de waterwaarden. Dan hoeft het echt niet zo vaak meer.
 
Dank jullie wel allemaal voor het meedenken! Heel fijn, veel geleerd hier op het forum waardeer het enorm :)
 
Nog een vraagje.. ik heb 3 visjes die last krijgen van hun zwemblaas en omhoog gaan drijven als ze brokjes hebben gegeten. Ik geef ze nu al paar dagen dopewrten en diepvriesvoer en dan blijven ze wel normaal zwemmen. Vandaag de vissen die wel brokken kunnen eten apart gezet van degene die dat niet kunnen en apart gevoerd, maar is wel een behoorlijk gedoe zo…

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van het drijven na dit voer en of het op te lossen is? En als de enige optie is zo voeren of ze dan ook genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen met alleen erwten en diepvriesvoer? Ik geef ze alleen zinkende korrels van hakiri en gold japan
 
En als je die korreltjes een beetje voorweekt voorze
Dan is er meer lucht uit.
 
En als je die korreltjes een beetje voorweekt voorze
Dan is er meer lucht uit.
Dank je voor je reactie. Dat ga ik morgen eens proberen
 
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van het drijven na dit voer en of het op te lossen is?
Goudvissen regelen hun drijfvermogen door lucht te happen, en die via een verbinding in hun slokdarm naar de zwemblaas te leiden. En dezelfde weg terug. Rondom het eten doen ze daar vaak aanpassingen aan.

Bij kweekvormen zoals jij die hebt, is dat systeem niet altijd goed intact door de lichaamsvorm. Op termijn ga je dan nog wel eens problemen zien. Is helaas niets aan te doen, behalve uit proberen te vogelen welke soorten voer bij jouw vissen de minste problemen geven.
 
Misschien een tip voor mensen voor mensen die goudvissen hebben en planten willen:

Mijn moeder heeft goudvissen en javavaren. Daar blijven ze wel van af 😊
 
Goudvissen regelen hun drijfvermogen door lucht te happen, en die via een verbinding in hun slokdarm naar de zwemblaas te leiden. En dezelfde weg terug. Rondom het eten doen ze daar vaak aanpassingen aan.

Bij kweekvormen zoals jij die hebt, is dat systeem niet altijd goed intact door de lichaamsvorm. Op termijn ga je dan nog wel eens problemen zien. Is helaas niets aan te doen, behalve uit proberen te vogelen welke soorten voer bij jouw vissen de minste problemen geven.
Ja precies.. gekke is wel dat ze het later pas hebben ontwikkeld
 
Maar het is dus niet zo dat ik slecht voer geef of het komt door geen goede verzorging?

Vaak is het een combinatie van factoren; huisvesting, kwaliteit water, voeding. Je voeding kan goed zijn maar tegelijkertijd te eenzijdig bijvoorbeeld. In principe is diepvriesvoer prima, maar ik zou het niet dagelijks geven, wellicht om de 2/3 dagen, afgewisseld met verschillende soorten pellets en groenvoer als doperwtjes, stukjes komkommer, broccoli etc
 
Vaak is het een combinatie van factoren; huisvesting, kwaliteit water, voeding. Je voeding kan goed zijn maar tegelijkertijd te eenzijdig bijvoorbeeld. In principe is diepvriesvoer prima, maar ik zou het niet dagelijks geven, wellicht om de 2/3 dagen, afgewisseld met verschillende soorten pellets en groenvoer als doperwtjes, stukjes komkommer, broccoli etc
Oke dank je wel voor de tip :) geen brokjes meer geven is het beste dus?
 
Vaak is het een combinatie van factoren; huisvesting, kwaliteit water, voeding. Je voeding kan goed zijn maar tegelijkertijd te eenzijdig bijvoorbeeld. In principe is diepvriesvoer prima, maar ik zou het niet dagelijks geven, wellicht om de 2/3 dagen, afgewisseld met verschillende soorten pellets en groenvoer als doperwtjes, stukjes komkommer, broccoli etc
Mag ik hier aan toevoegen dat door hun gekweekte lichaamsvorm deze vissen hier extra gevoelig voor zijn? En dat je er dus mee kunt dealen door aangepast voer etc, maar dat de oorzaak in de lichaamsvorm ligt...
 
Mag ik hier aan toevoegen dat door hun gekweekte lichaamsvorm deze vissen hier extra gevoelig voor zijn? En dat je er dus mee kunt dealen door aangepast voer etc, maar dat de oorzaak in de lichaamsvorm ligt...

Please do :)
 
En wat Lysia schrijft betekent dat je er tot op zekere hoogte invloed op hebt. Soms is het niet te verhelpen of wordt het naar mate de vis groeit erger.
En het is maatwerk. Wat bij de ene sluier wel werkt hoeft bij de ander niet te werken.
 
Ja precies. Nu heb ik zelf niet het idee dat hun bouw van de buitenkant zo anders is als dat van andere vissoorten. Maar zal dan toch wel zo zijn inwendig helaas… maar zal wel wat experimenteren met verschillend voer zodat ze normaal blijven zwemmen.

Mij valt het trouwens ook op dat mijn vissen hun zwarte vlekjes en zwarte kleur iets verliezen. De vissen die zwart in zich hebben worden wat meer bruin ipv zwart. Weet iemand hoe dat kan?
 
Ja precies. Nu heb ik zelf niet het idee dat hun bouw van de buitenkant zo anders is als dat van andere vissoorten. Maar zal dan toch wel zo zijn inwendig helaas… maar zal wel wat experimenteren met verschillend voer zodat ze normaal blijven zwemmen.

Mij valt het trouwens ook op dat mijn vissen hun zwarte vlekjes en zwarte kleur iets verliezen. De vissen die zwart in zich hebben worden wat meer bruin ipv zwart. Weet iemand hoe dat kan?

Vind je sluiers geen afwijkende vorm hebben met hun bolle buikjes en dikke kopjes?
Sluiers en goudvissen kunnen flink verkleuren, vooral de kleur zwart verdwijnt vaak mettertijd, dus dat kan goed kloppen. Als je twijfelt kun je foto plaatsen en kunnen
we meekijken of er iets geks te zien is.
 
Het zijn trouwens geen jonge goudvissen die van zwart naar goud gaan. Maar de wat oudere vissen met zwarte vlekjes
 
Vind je sluiers geen afwijkende vorm hebben met hun bolle buikjes en dikke kopjes?
Sluiers en goudvissen kunnen flink verkleuren, vooral de kleur zwart verdwijnt vaak mettertijd, dus dat kan goed kloppen. Als je twijfelt kun je foto plaatsen en kunnen
we meekijken of er iets geks te zien is.
Het zijn 2 ranchu’s die de problemen hebben. Ze hebben alleen geen rugvin maar na mijn idee verder wel een normale lichaamsvorm. Ik zal zo anders wel even foto’s zoeken :)
 
Wist je dat de gezonde vorm van sluierstaarten een vorm van een goudvis is? Alle sluierstaarten zijn door de mens zo gekweekt dat ze er niet meer uitzien als een ‘normale’ vis.
 
Wist je dat de gezonde vorm van sluierstaarten een vorm van een goudvis is? Alle sluierstaarten zijn door de mens zo gekweekt dat ze er niet meer uitzien als een ‘normale’ vis.
Jaa dat weet ik. Maar deze vissen zijn ook best “langwerpig” hahah
 
Kijk naar de ruggengraat, als die mooi rechtdoor loopt, is de oorspronkelijke vorm min of meer behouden. Als er een knik inzit, niet.
En stel je dat voor bij een mens (niet helemaal eerlijk, die heeft meer last van de zwaartekracht).
 
Ik heb vandaag de korrels even laten weken voordat ik het gaf en het lijkt te helpen, dank je wel Edwin :)

Ik heb ook van Hikari de speciale “fancy” goldfish voer gehaald. 20 euro per zakje.. hoop dat dat misschien ook helpt.
 

Terug
Bovenaan