Foto-album Juwel 240 van Angelawiersma17


Voor vijvers wil men inderdaad een hoge KH houden ivm bovengenoemd effect.

KH is carbonaat hardheid. En heeft een bufferend vermogen.

Pas onder de 3 kan dit te laag zijn, en is de pH niet stabiel.

In de aquaristiek willen wij graag een zacht en zuur milieu creeren voor onze vissen.
Echter willen wij een zuur milieu creeren bij een hoge KH waarde. Dat krijgen we heel veel CO2 in het water.
Met andere woorden. Er is heel veel CO2 nodig om bij een hoge KH waarde, de pH te doen dalen.

uitleg KH en pH

Er zijn vissen die een pH van 8 lekker vinden, de vraag is? Heb jij die?
KH is een goede buffer, dat is waar. Maar met de KH ga jij bepalen wat je pH van je water wordt.
 
Mooie maat, dat aquarium van jou. Ziet er goed uit, lekker de planten laten groeien.

W.b KH ik dacht dat tot een kh van tien de planten de voeding het beste opnemen dus dan ook de beste groei. Er zullen ongetwijfeld op het forum mensen zijn die je dit goed kunnen uitleggen.

Ik heb vroeger eens een betta gehad die mijn hand ook aanviel. Is idd grappig als je dat ziet.
Groet Albert
 
Bedankt voor de toelichting heren :book:

De vissen die ik heb wensen een PH waarde tussen de 6.0 en 7.5
Dit wordt lastig als ik gewoon kraanwater gebruik, dan moet ik er wel ontzettend veel CO2 tegenaan knallen en dat lijkt mij ook niet gezond.

Ik blijf dus mooi het osmose water gebruiken zodat mijn KH zakt en daardoor mijn PH ook gemakkelijker naar beneden te krijgen is.

Er ligt nog steeds een beetje een laagje op het water, waarschijnlijk heeft dit te maken met de bacteriecultuur?

Ook merk ik dat mijn CO2 checker niet zo groen wordt als eerst sinds ik de nieuwe planten heb toegevoegd.

Even 2 fotootjes :foto:
866633_0_82_dsc_0060_2.jpg


387645_0_82_dsc_0059.jpg
 
Dat laagje op het water gaat vanzelf minder worden, eens de bak in balans is.
Het is een hele goede indicator, hoe de bak ervoor staat.

Dat je CO2 indicator niet meer zo groen is, is niet verwonderlijk.
Je hebt meer planten, dus een hoger verbruik van CO2. Ook beginnen de planten zich aan het onderwaterleven aan te passen.
Dus je kunt het aantal bellen iets opvoeren.
Doe dit een keer, kijk gedurende de volgende dag of het genoeg was. Zo niet de dag erna weer wat opvoeren. De dag daarna weer kijken of het verbeterd.
Niet teveel tegelijk en te snel veranderen.
De dropchecker reageerd na 1-2 uren.

Je wateroppervlak mag ook nog iets rustiger bewegen hoor. Drijft ook minder CO2 eruit.
De gaatjes evenwijdig aan het oppervlak laten stromen. Dus niet omhoog richten.

PS. Waar is dat superfish pompje voor??
Ook zou ik die aan dezefde zijde plaatsen als je spraybar. Stroming zelfde kant op.
 
Oké! Dan ga ik daar even mee bezig :D
Dat superfish pompje heb ik er in omdat ik nogal veel last had van zweefvuil en dat hoop ik hiermee op te lossen. Het zijn hele kleine stofdeeltjes.

Ik zal de spraybar meer recht vooruit laten wijzen, gelijk met het oppervlak lukt niet want de spraybar is onder water
 
Ik zal de spraybar meer recht vooruit laten wijzen, gelijk met het oppervlak lukt niet want de spraybar is onder water

Dat bedoelde ik ook. Spray bar op dezelfde hoogte houden, alleen de waterstroom dus horizontaal uit laten stromen.
 
Mooi aquarium:)
 
Ik heb trouwens de Hemiographis colorata er uit gehaald en in een bloempotje gedaan maar nu wordt hij helemaal slap? :S
 
De Altispinosa heeft het niet overleefd :( Er nog geen wormen bij de andere vissen waargenomen en ik hoop ze ook niet meer te zien! Ik houd het in de gaten iig.

Cedric heeft die plant idd ook en het topic in je link had ik ook al bekeken. Ik was echter altijd in de veronderstelling dat echte "waterplanten" slap worden zodra ze uit het water komen zoals de Valisneria. Toen ik de Colorata uit het water haalde was deze nog wel stevig maar nu hij een nacht in het potje zit is ie gaan hangen. Ach ja we zien het wel of hij het overleefd! Hij komt iig niet terug in mijn aquarium ;)
 
Jammer van de vis zeg. Hier heeft dat middel destijds goed gewerkt maar ja elke situatie is weer anders natuurlijk. Goed dat je het in de gaten houdt in elk geval.
 
Jaa, het leek ook wel minder te worden, er staken niet meer zoveel rode stekels uit als eerst. Ik ben bang dat ik het te laat heb opgemerkt, hij was ook al best mager en was al een langere tijd minder mooi op kleur. Ik zie nog wel steeds een rode streep op een van de onderste vinnen van mn corydoras. Dit lijkt echter anders dan de stekel die uit de anus van mn Alti kwam. Toch zal ik ook hem goed in de gaten blijven houden.

Leuker nieuws, mijn man en ik hebben een nieuw fototoestel aangeschaft! :foto: Het is een systeemcamera geworden, de Sony A5000. Nu zijn wij nog ontzettende leken op dit gebied en zijn we druk bezig met het verkennen van alle opties. Gelukkig staan er op dit forum een aantal tips en is op het internet ook wel het een en ander te vinden betreft aquarium fotografie.. :c

Diafragma, iso, sluitertijd pff.... :help:
 
Even een paar probeersels met de nieuwe camera :) Ik vond de onderste twee zo leuk omdat het ene roodneuzalmpje recht de camera in kijkt en de ander zit te "snoepen" van het plantje :p

Er moet nog veel geoefend worden, gelukkig vind ik dat leuk om te doen! :D

FgQhyp-ICUq89XboQeCkIEJiBsAZWDwo.jpeg

FgQhyp-ICUq89XboQeCkIEJiBsAZWDwo.jpeg

FgQhyp-ICUq89XboQeCkIEJiBsAZWDwo.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het rode smoeltje er leuk op staan.
 
Bedankt jongens! :daisy:


Zou het beter moeten doen in een potje. Dit is géén aquariumplant.

Jaa, ik had ook verwacht dat hij het beter zou doen in een potje.. Nou ja, ik zie het even aan. Misschien heeft hij even de tijd nodig :juggle:


Weer even geoefend en een beetje geknutseld met bewerken :foto::c
 
Hier zijn ze al Cedric! :p

29546428740_a1f54f86d4_k.jpg




29546431580_4726ede2ee_k.jpg





0MZpkNnvW0CcsncfBbE2KV5MM99u_2q7.jpeg




0MZpkNnvW0CcsncfBbE2KV5MM99u_2q7.jpeg
 
Neeee!! In een flits zag ik een lijkbleke japonica garnaal waardoor ik dacht dat dat hij overleden was.:eek: Toen ik even beter ging kijken bleek het gelukkig om een vervelling te gaan. :rolleyes:

Ik vond het ook wel een geinig gezicht omdat het net leek alsof er nog gewoon een echte garnaal op het hout zat dus ik heb even een fotootje gemaakt :foto:

29921294715_03d9ea77a8_k.jpg
*bewerking: ik kreeg het niet voor elkaar om de foto in dit bericht te krijgen, daarom de foto in een bericht hieronder.
 
Jaaa toch gevonden!
Mooie bak zeg en prachtige foto's!
 
Mooie scherpe foto's

Gaat alles nu nog steeds naar wens?
 
Ja ik gebruik witte filterwatten in de TetraTec pomp en daarnaast heb ik nog (tijdelijk) een kleine aquaflow met witte watten ivm het zweefvuil. Misschien toch nog een beetje spelen met de spraybar?

O ja, en er ligt nog steeds een laagje op het water. Ik had begrepen dat dit te maken heeft met de bacteriën en dat dit vanzelf wel goed komt? Hoe lang duurt zo iets ongeveer?
 
Ja ik gebruik witte filterwatten in de TetraTec pomp en daarnaast heb ik nog (tijdelijk) een kleine aquaflow met witte watten ivm het zweefvuil. Misschien toch nog een beetje spelen met de spraybar?

O ja, en er ligt nog steeds een laagje op het water. Ik had begrepen dat dit te maken heeft met de bacteriën en dat dit vanzelf wel goed komt? Hoe lang duurt zo iets ongeveer?

Tja dat is heel verschillend. Meestal als er rust in de bak komt. Dus er geen wijzigingen aan de kwaliteit zijn.

Wat is zweefvuil? kleine deeltjes, of een soort mist?

Deeltjes dwarrelen meestal op als de corydora eten krijgen. Maar die dalen wel weer. Een aquarium zonder deeltjes op de bodem bestaat niet.
 

Terug
Bovenaan