Foto-album Juwel 240 van Angelawiersma17


haha oooooh!!! :rolleyes: Bedankt voor je toelichting Richard :thumbs:

Is het dan verstandig om het kleine filter vooral biologisch (keramische pijpjes etc) te doen en de grote eheim met de sponzen en watten?
 
Zo....

-Turf er uit.

-De Eheim als biologisch filter ingericht
En de ander met sponzen en watten.

-De ph elektrode is weer gekalibreerd

-De uitstromers links en de aanzuigers rechts

-Planten een beetje gegroepeerd


Ik zal morgen even weer een fotootje posten van de situatie.

Kan niet wachten tot het osmose apparaat binnen komt! Moet nog wel even dat GH+ zout bestellen en een jerrycan aanschaffen.

Ik hoop echt dat m'n bak straks opknapt van het osmose water.
 
Verwacht geen wonderen. Maar hij zal zeker verbeteren.

Je biologische filter kun je het beste vullen met siporax en substrat pro. Dit heeft zeer lange stand tijden en zal niet snel verstoppen. Dus deze filter hoef je niet al te vaak schoon te maken.
De andere filter vullen met sponzen en een laag watten. Deze filter kan wat sneller terug lopen. Dus moet je dan iets vaker schoonmaken.
Kijk eerst eens na 4 weken. Is de flow nog goed, dan nog een week laten.

Je water waardes goed in de gaten houden. En probeer eens voor en na de wissel de waardes te meten.
Dan krijg je een overzicht in hoe snel je bak vervuilt en hoeveel voeding er wordt verbruikt.

Alles zal wel aan de nieuwe situatie moeten wennen, dus reken wel op een maand of 2.
 
Ik gebruik osmose nu ook, werkt volgens mij prima! Duurt ff drie uur per emmer, maar het is de moeite waard.
 
De eheim is idd gevuld met keramische buisjes (siporax) De substrat pro heb ik nog niet.. Er zit nu naast de keramische buisjes oud, niet meer actief kool in en andere steentjes.. Wellicht dat ik die substrat pro ook nog ga bestellen dan.

Ik heb een logboekje gemaakt voor de waterwaardes, deze zal ik dus mooi in de gaten kunnen houden.

Ik verwacht zeker geen wonderen maar wel verbetering :p
Over een maandje of 2 na gebruik van het osmose water maar weer eens kijken hoe het dan met de plantjes gaat :)

Inmiddels is er een jerrycan aangeschaft en is het mineral GH+ besteld.
Het osmose apparaat is ook onderweg dus ik hoop vanaf volgende week aan de slag te kunnen :D
 
Totaaltje
589556angelawiersma17_0_82_dsc_0175.jpg


Links
274198angelawiersma17_0_82_dsc_0176_2.jpg


Lotus
364591angelawiersma17_0_82_dsc_0177.jpg


Belgische sprieten :p
173475angelawiersma17_0_82_dsc_0219.jpg


Hygrophila Difformis
641613angelawiersma17_0_82_dsc_0220.jpg


Valisneria
695728angelawiersma17_0_82_dsc_0221.jpg


En een aantal foto's van de bewoners! :D

887641angelawiersma17_0_82__20160808_133233.jpg


323415angelawiersma17_0_82__20160808_133130.jpg


L-240 die zich niet graag laat zien
466478angelawiersma17_0_82_dsc_0216.jpg


877734angelawiersma17_0_82__20160808_133328.jpg


976849angelawiersma17_0_82__20160808_132947.jpg


887762angelawiersma17_0_82__20160808_132923.jpg


917386angelawiersma17_0_82__20160808_132908.jpg


712151angelawiersma17_0_82__20160808_133017.jpg


777629angelawiersma17_0_82__20160808_132831.jpg
 
hmm.. ik weet niet waarom hij de laatste 3 foto's niet laat zien?
Kan ik dat nog aanpassen?
 
Niet teveel filtermateriaal tegelijk vervangen hoor. Substrate (steentjes) of de substrate pro is allebij heel goed voor bacterien.
De pro versie zou iets betere stroming hebben.

Actief kool zou ik er zeker niet meer in doen. Dit haalt ook je voeding eruit.
Als water helederheid een issue mocht zijn, dan kun je purigen of uv overwegen.
Heeft allebij voor en nadelen.
 
Oke dan wacht ik nog wel even met de substrate pro :)
Ik had het kool er in om de kleur van de turf er uit te halen.

Dit kool zou ik wel kunnen vervangen voor de substrate pro! Wanneer kan ik dit het beste doen, over een maandje ofzo?

Fishy, ik denk dat je gelijk hebt inderdaad! Als ik er op klik laat hij ze ook zien.
Zal wel een limiet op het aantal foto's in een post zitten dan inderdaad :)
 
Angelawiersma17 zei:
Oke dan wacht ik nog wel even met de substrate pro :)
Ik had het kool er in om de kleur van de turf er uit te halen.

Dit kool zou ik wel kunnen vervangen voor de substrate pro! Wanneer kan ik dit het beste doen, over een maandje ofzo?
:)

Je zou de kool er volgende week al wel uit kunnen halen. Je hebt je andere filter ook nog. Die moet je dan wel even met rust laten.
Als je met het osmose water begint, heb je ook geen turf meer nodig. Dus je hoeft dan ook niet te ontkleuren.

Dus dan zit er in je eheim filter. Keramische pijpjes (siporax) dan de steentjes en als laatst de nog te kopen supstrate pro.

En in je andere filter zitten sponzen en watten?
 
Ja dat klopt, in de kleinere zitten van die witte watten en grovere sponzen :)
De substrate pro komt op de bestellijst haha! :D

Bedankt voor het alsnog plaatsen van de foto's John :)

En bedankt voor het complimentje Catcorp :D
 
Ik heb ook mijn stukken spiderwood en stenen collectie voorzichtig van zolder gehaald..

Een tijd geleden heb ik veel last gehad van allerlei soorten alg waardoor ik alle stenen en het hout er uit heb gehaald omdat dit er telkens onder kwam te zitten.

Nu ik meer bezig ben met de waterwaardes op orde te krijgen en omdat ik nu niet meer zoveel last heb van die explosieve alg durf ik het weer een beetje aan om wat aan de inrichting van de bak te doen.

Ik heb alles een beetje opgepoetst en zit nu na te denken over wat er mee te doen..

Dit is wat ik aan materiaal heb:

646731_0_82_13950644_1233961973343972_2145628055_oo.jpg



Ook vraag ik me af of het mooier is om filterzand te gebruiken? Ik heb nu zwart zand maar ik denk dat filterzand natuurlijker staat. Ik heb destijds gekozen voor dit zand om de kleuren van de vissen beter uit te laten komen. Is het ook niet zo dat licht zand het licht weerkaatst en dat dit niet goed is voor de planten?
 
Gewoon zand is qua kleur prima hoor en dat gebruiken ook erg veel leden. Lichte stenen zullen op een donkere bodem beter uitkomen.
 
Ik heb filterzand gehaald en er in gedaan! Ik zal morgen een update posten. Heb de stukken hout verzwaard met de lichte stenen, deze zal ik verwijderen zodra het hout niet meer de behoefte heeft om te gaan drijven :D
 
Marcel of iemand anders die hier wellicht het antwoord op weet?

Ik heb de substrate pro besteld en ook Purigen,aangezien ik daar goede verhalen over lees en mijn water altijd kleurt van het spiderwood.

Ik heb ook een flesje filterstart (bacteri�n) aangeschaft. Nu vraag ik mij echter af of de Purigen dit er uit zal halen?


Ik heb het substrate pro en purigen nog niet binnen dus ik zou ook nu eerst de filterstart kunnen toevoegen. (dit omdat ik m'n hele bodem heb vervangen en al het water, daarom leek het filterstart spul met bacteri�n mij wel handig)
 
zover ik weet heeft purigen geen affect op een filter starter.

filter starter zou ik erin doen zodra je substrat in je filter zit.
 
RichD1011 zei:
zover ik weet heeft purigen geen affect op een filter starter.

filter starter zou ik erin doen zodra je substrat in je filter zit.

Mee eens.

Filter start over de substrate pro sprenkelen, dan zit het gelijk goed gebonden aan het substraat.

Purigen werkt zeer goed tegen verkleuring van het water. Echter je moet wel rekening houden dat je niet zomaar alles in je aquarium kunt stoppen. Sommige producten kunnen purigen onherstelbaar beschadigen.
Ook medicijnen kunnen onwerkzaam worden.
Ik zou het daarom ook in je spons filter stoppen, en niet in je biologische.

Zelf heb ik het er onlangs uitgehaald ivm medicatie. Heb het nog niet terug gestopt.
 
oke! dan wacht ik nog even met het toevoegen van de filter start ;)

De nieuwe inrichting! De eerste foto gemaakt bij daglicht met de telefoon van m'n man en de tweede foto is 's avonds gemaakt met mijn eigen telefoon.

716111_0_82_9816f.jpg



692481_0_82_9816e.jpg
 
Wat zou een leuke plant zijn voor op het hout/tussen de stenen?
 
Ik zit er aan te denken om de maanvissen weg te doen, deze heb ik nogal impulsief aangeschaft. Ik had namelijk ergens een keer gelezen dat ze minimaal in een bak moeten van 120 cm en dat heb ik onthouden.. maar nu ik ze in mijn bak zie denk ik dat ze toch te groot zullen worden voor mijn aquarium en dat ze meer zwemruimte verdienen.

Wellicht kan ik iets als een zuid amerika biotoop maken zodra de manen een ander thuis hebben? Ik zal hier een apart topic over openen om idee�n op te doen.
 
Update:


Het filtermateriaal is toegevoegd:

In het biologisch filter:
Eheim substrat pro
Eihem substrat
Filterstart bacteri�n

In het mechanisch filter:
Purigen

En het grove filterzand (1-2 mm) is verwisseld voor fijner filterzand (04-08 mm)

Nu alles even lekker met rust laten,
daar ben ik zelf ook wel even aan toe haha ;)
 
De waterwaarden weer gemeten:

PH: 7.3
KH: 9
GH: 6
NO3: 10 mg/L
NO2: tussen de 0,0 en 0,5 mg/L in
NH3: 0,0 mg/L
PO4: 0,0 mg/L



Zaterdag 13 augustus voor het eerst het osmose water toegevoegd.
Op 06 augustus was de KH 11 en vandaag was de KH 9.
Het is dus al iets gezakt na het toevoegen van het osmose water.

Wel zie ik dat de NO2 iets gestegen is. Dit komt denk ik omdat er tweemaal een andere bodem in is gekomen en het filtermateriaal is vervangen. Ik heb afgelopen zaterdag wel de filter start (bacteri�n) toegevoegd dus ik hoop dat het straks weer goed gaat komen.

Ik houd de NO2 in ieder geval in de gaten..
 
P04 mag ook wel wat omhoog, zonder fosfaat ook geen plantengroei.

volgens mij mag deze gerust tussen de 1 en de 2 inzitten.
 
Hoe krijg ik die omhoog dan?

*toevoeging:

Ik geef op dinsdag 15 ml easylife profito
op zaterdag 15 ml scapers green van dennerle
en op donderdag 10 ml easylife easycarbo (dit omdat algen hier niet van houden, kan dit kloppen?)

Daarnaast zitten er easylife root sticks bij de lotus stekjes en bij nog 1 plant. (niet bij de valisneria)


Betreft het verhogen van de PO4 lees ik dingen over easylife foso, is dit aan te raden?
 
persoonlijk zou ik niet weten waarom fosfo niet zou werken.

je bak is voornamelijk vallisneria geloof ik?

dat zijn wat makkelijkere planten en hebben niet gigantisch veel voeding nodig. zelf zou ik gewoon of je profito of je scapers green toevoegen. (in de maximale dosering per week)

of 1x in de week carbo toe te voegen verstandig is weet ik niet, heb het gevoel dat dat veel schommeling geeft in je co2 niveau wat weer alg in de hand werkt.

Edit: lees nu ook dat je lotus stekjes hebt, hoe doen je planten het tot nu toe?
 

Terug
Bovenaan