Zweefvuil... om moedeloos van te worden


Ik heb filterzand als bodem, merk zou ik echt niet meer weten.
Uitstroom heb ik rechtsachterin, diagonaal over de oppervlakte gericht, instroom zit linksachterin.

nou over de uitstroom is al wat gezegd, ik heb het hetzelfde als hun en werkt echt ideaal, wellicht ook wat om te proberen.

neem ook aan dat je je zand wel goed hebt gewassen voor het de bak in is gegaan?

Respect voor elkaars mening? Laten we het eens proberen, de tijd van het jaar leent zich ervoor!

:r:r:r

ho ho, ik ben hier niet degene die zijn manier almachtig vind.

maar laat het maar rusten, heb mijn probleem van irritatie al opgelost :)
 
Zand is uiteraard gewassen inderdaad.
Zal de uitstroom eens verplaatsen dan. Zo leer ik toch nog elke keer wat bij.

W.b.t. die filtermat: blauw ligt inderdaad bovenop, de fijne watten daaronder. Zat even niet op te letten.
 
@BigSmoke ik ben heel benieuwd waarom je zowel kool als purigen gebruikt, als ze beiden hetzelfde effect zouden moeten hebben, of, eigenlijk, ik benieuwd waarom je überhaupt altijd kool in het filter hebt, het enige wat dit doet is plantenvoeding en eventueel tanninen uit het water verwijderen. Het heeft letterlijk 0 positieve effecten, en waarschijnlijk alleen negatieve effecten.

Ik weet dat het voor jou en jouw bak perfect werkt , maar ik ben benieuwd naar je redenering.
 
@BigSmoke ik ben heel benieuwd waarom je zowel kool als purigen gebruikt, als ze beiden hetzelfde effect zouden moeten hebben, of, eigenlijk, ik benieuwd waarom je überhaupt altijd kool in het filter hebt, het enige wat dit doet is plantenvoeding en eventueel tanninen uit het water verwijderen. Het heeft letterlijk 0 positieve effecten, en waarschijnlijk alleen negatieve effecten.

Ik weet dat het voor jou en jouw bak perfect werkt , maar ik ben benieuwd naar je redenering.

Nou, filterkool kan een zeer goed biologisch filtermateriaal worden. Maar dan moet je het dus echt lang in je filter laten.
Want filterkool is ook poreus. Dus bacterien vinden dat ook fijn. Tevens trekt de kool voedsel voor de bacterien aan.
De kool verliest dan wel zijn primaire functie. Maar de secundaire functie is ook heel goed.
 
In- en uitstroom hangen nu een kleine 2 uur in dezelfde hoek en nagenoeg al het vuil is al weggetrokken.
Achteraf gezien best logisch, ik zag het vuil altijd met de stroming mee terug naar de uitstroom gaan, van de instroom vandaan dus.

Drijft nog een klein beetje zeer fijn vuil rond, maar dat zal ook wel spoedig wegtrekken lijkt mij, als ik dit zo zie.

Tevens een ledstripje verwijderd. Bleek dat deze de waas nog eens enorm versterkte. Vinden de L-nummertjes ook fijner zo. Bak staat er weer fris bij nu.

Dankjullie zeer voor de tips!
 
hoe een in- uitstroom anders plaatsen al niet kan helpen :)
 
Voor degenen die het interesseert, Biljoenblik heeft al een groot deel van de redenen om kool langdurig te gebruiken verklaard, daarnaast doet kool iets wat Purigen niet kan, het stopt namelijk ook waterbloei in de kiem en haalt bepaalde ( weet ff niet precies welke!!) sporenelementen uit het water die ( mede) oorzaak zijn van onder meer blauwalg.

Anderzijds snap ik het vinnige commentaar van bepaalde mensen niet. Mijn methode is zeker niet alleen zaligmakend, ik ventileer een mening die in eerste instantie uitgaat van theorie, maar die door zeer langjarige praktijkervaring danig is bijgesteld, waardoor er van de oorspronkelijke theorie weinig meer over is gebleven.
In de wetenschap gebeurd er niks anders, voortschrijdend inzicht noemt men dat. Als een hobbyist dat ook doet door proefondervindelijk waarnemingen te verrichten en die hier te posten, zijn er dus mensen die vinden dat dan een onmogelijkheid als alleen zalig makende waarheid wordt verkondigd. Niets is minder waar, ik verkondig een methode, die gebaseerd is op zeer langjarige ERVARING in de PRAKTIJK en die dus bewezen werkt.

Eenieder is vrij hiermee als dan niet in mee te gaan. Immers de TS vraagt op meningen en tips en trucs, en die krijgt hij!
 
@BigSmoke:

Ik vraag me wel het volgende af als ik jouw relaas lees:
Aanvankelijk geef je deze raad:

een zakje met actieve kool ( max 2 maanden dan verwijderen)

In je laatste post zeg je echter het volgende:

Voor degenen die het interesseert, Biljoenblik heeft al een groot deel van de redenen om kool langdurig te gebruiken verklaard,

Waarmee je naar deze post verwijst:
Nou, filterkool kan een zeer goed biologisch filtermateriaal worden. Maar dan moet je het dus echt lang in je filter laten.
Want filterkool is ook poreus. Dus bacterien vinden dat ook fijn. Tevens trekt de kool voedsel voor de bacterien aan.
De kool verliest dan wel zijn primaire functie. Maar de secundaire functie is ook heel goed.

Dus mijn vraag is dan ook de volgende:
Als je eerst aanraadt om de kool na max 2 maanden te verwijderen (verwijderen of vervangen?) dan kan je toch niet zeggen dat je de kool langdurig gebruikt?
Toch niet dezelfde kool dan blijkbaar, of bedoelde je dat je ze na twee maand vervangt door nieuwe kool en gebruik je eerder langdurig "actieve" kool door ze te vervangen wanneer ze uitwerkt?

Terwijl Biljoenblik letterlijk zegt dat kool goed bio filtermateriaal kan worden als je het echt lang laat zitten... 2 maand is toch niet lang en dan nog, als je het dan verwijdert na twee maand smijt je de bacteriën toch ook weg?

Ik bedoel er niets negatiefs mee hé maar ik vraag me af hoe je het precies bedoelt?
 
@Honeybadger: Kool KAN worden gebruikt om diverse stoffen op korte termijn uit het water te halen. Als dat en dat alleen de bedoeling is, en ja dat was mijn intentie ook om zo de TS te helpen zijn probleem op te lossen, dan verwijder je na 2 maanden of zo het kool met de gebonden schadelijke stoffen. Daarna gebruik je dan weer opnieuw kool als filtermedium en deze keer zijn de bedoelde schadelijke stoffen al zo goed als verdwenen, de resten worden ook gevangen, maar zijn te weinig om daar dan de kool weer voor te vervangen en dan kan de kool gewoon blijven zitten. En langdurig is in mijn beleving, de duur dat de filter niet wordt schoongemaakt, dat is in mijn geval tussen 5 en 7 maanden. Hopelijk is het zo wat duidelijker?
 
Is het met kool niet zo dat het wanneer het verzadigd is het ook weer bepaalde stoffen kan loslaten en kan dat geen kwaad?
 
Goedemorgen,

Ik lees tegenwoordig wat meer mee dan dat ik reageer. Ik neem tips van Bigsmoke altijd serieus. Kijk maar even terug naar zijn zeer uitgebreide purigen topic. Bigsmoke heeft veel ervaring. Er zijn weinig problemen in het aquarium bij Bigsmoke dus misschien heeft hij af en toe wel een punt. Ook vind ik de reactie op Bigsmoke vaak vervelender dan de opmerking van Bigsmoke zelf.
Ik zou zulke langdurige leden koesteren.....

Fijn uiteinde allemaal.

gr Peter
 
Is het met kool niet zo dat het wanneer het verzadigd is het ook weer bepaalde stoffen kan loslaten en kan dat geen kwaad?

Dat zou zo kunnen zijn, mits de kool verzadigd is. In het voorbeeld van Bigsmoke, gaat de eerste kool er na 2 maanden uit. De 2e portie kool, zal minder snel verzadigen. Het water is immers al gezuiverd.

Koolstof die verzadigd is, zal alleen de sterk bindbare stoffen nog opnemen, echter zal de kool dan een andere stof welke minder sterk bind loslaten.
Welke dat precies zijn weet ik zo 123 niet.

Tevens zal er op/in de kool een bacterie cultuur vestigen. Welke dus profiteerd van de koolstof. De voeding voor de bacterien wordt door de kool aangetrokken.

Ik weet, dat bacterien bij voedsel schaarste ook het chelaat als voeding kunnen zien. Dus dat zal ook wel met andere stoffen zo zijn.
 

Terug
Bovenaan