Zweefvuil... om moedeloos van te worden


Rene B

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2009
Berichten
9,758
Locatie
Roden
Al enkele maanden(!) heb ik last van een verschrikkelijk storende hoeveelheid zweefvuil.

Het begon met een witte waas van zeer fijn vuil, toen ben ik overgestapt op een grotere bak, van 100 naar 180 liter. Nieuwe bodem, zelfde filtermateriaal en het zweefvuil verdween. Voor even...

Wanneer de uitstroom volledig open staat heb ik die witte waas weer, zet ik hem half open dan zweven er grotere stukken door het water.

Bezetting is als volgt:
4 stuks L066
18 stuks Hyphessobrycon bentosi
2 stuks Apistogramma panduro

Zootje wordt gefilterd door een cristalprofi 901 greenline, zou dus ruim voldoende moeten zijn. Materiaal bestaat uit 1 mandje keramiek pijpjes en 2 vol met fijne filterwatten. Ik ververs wekelijks 40 tot 50%, bodem is helemaal vrij van vuil, op 1 dode hoek na.

Bak is relatief open ingericht, dus de instroom of de stroming zelf worden niet gehinderd.

Oplossingen? Ik hoor het graag. Zat al te denken aan een filter van 1400 liter p/u, maar vond deze al behoorlijk fors.

Edit: slangen al regelmatig schoongemaakt, maar haalt niks uit.
 
Hoe vaak reinig je de filter ?
 
Probeer eens om filterwatten in het bovenste mandje te doen, en dan regelmatig uitspoelen.
 
Ik denk dat 2 mandjes vol met filterwatten erg veel is en daar krijg je ook minder goed een goede bacteriecultuur. Ik zou in het laatste mandje een dun laagje stoppen en de bakjes vullen met een ander substraat.
Ik heb ook op een bak van 1 meter de 901 en kraakhelder water Rene.
 
Rene

Je hebt een bak van 180 Liter,de Greenline pompt volgens opgave 900 Liter per uur. Dat komt er op neer dat jou bak in 24 uur 70 keer wordt vol en leeggepompt,dat is wat te veel van het goede.Het zweefvuil krijgt geen tijd om naar de bodem te zakken en is daarom constant in beweging.

Ik zou dus zeggen,in plaats van jou mening om een nog grotere pomp te plaatsen,zet een kleinere pomp op de bak.Maar zeker geen grotere.
 
Je hebt een bak van 180 Liter,de Greenline pompt volgens opgave 900 Liter per uur. Dat komt er op neer dat jou bak in 24 uur 70 keer wordt vol en leeggepompt,dat is wat te veel van het goede.Het zweefvuil krijgt geen tijd om naar de bodem te zakken en is daarom constant in beweging.

Ik zou dus zeggen,in plaats van jou mening om een nog grotere pomp te plaatsen,zet een kleinere pomp op de bak.Maar zeker geen grotere.
Op mijn 60 l staat een 500l filter zelf al doet deze maar 360l/u dan komt dit op 144 maal de inhoud op 24 uur . Wel geen zweefvuil te zien dus ....
 
Stefan

In mijn optie gaat het niet om de pompsnelheid maar meer om een gepaste hoeveelheid water wat het filter per 24 uur filterd,daarbij zijn/is de inhoud van en de keuze van het filtermateriaal belangrijker dan de pompsnelheid
bij jou aquarium worden voorzichtig gezegd de vissen rondgepompt, helemaal niet nodig deze overdreven filtering.
 
Rene

Je hebt een bak van 180 Liter,de Greenline pompt volgens opgave 900 Liter per uur. Dat komt er op neer dat jou bak in 24 uur 70 keer wordt vol en leeggepompt,dat is wat te veel van het goede.Het zweefvuil krijgt geen tijd om naar de bodem te zakken en is daarom constant in beweging.

Ik zou dus zeggen,in plaats van jou mening om een nog grotere pomp te plaatsen,zet een kleinere pomp op de bak.Maar zeker geen grotere.

Daar ben ik het niet mee eens want van de 900 liter zal je netto misschien 500 liter overhouden en dat is 2,4 de inhoudt van de bak en dat is netjes voor een gemiddelde bak.
 
Ik heb zoals ik al zei ook de 901 op de meterbak en dat geeft en rustige stroming en niet teveel en niet te weinig dus niks mis mee met deze filter volgens mij qua capaciteit.
 
Probeer eens een bacteriekuur.
Vaak heb je dat door een slecht werkende filter.
Filterwatten heb je zelfs niet nodig voor helder water. Ik gebruik al jaren geen meer.
Bacterien zullen helpen.
 
Rene

Je hebt een bak van 180 Liter,de Greenline pompt volgens opgave 900 Liter per uur. Dat komt er op neer dat jou bak in 24 uur 70 keer wordt vol en leeggepompt,dat is wat te veel van het goede.Het zweefvuil krijgt geen tijd om naar de bodem te zakken en is daarom constant in beweging.

Ik zou dus zeggen,in plaats van jou mening om een nog grotere pomp te plaatsen,zet een kleinere pomp op de bak.Maar zeker geen grotere.
De waarde 900 liter per uur is een niveau dat alleen wordt gehaald wanneer het filter leeg is. Bij dit filter, ik heb er zelf een op een Rio 180, zou ik uitgaan van 450 liter per uur. Een kleinere pomp zou ik dan ook niet doen! Overigens heb ik zonder filterwatten geen last van zweefvuil.
 
Ik denk dat 2 mandjes vol met filterwatten erg veel is en daar krijg je ook minder goed een goede bacteriecultuur. Ik zou in het laatste mandje een dun laagje stoppen en de bakjes vullen met een ander substraat.
Ik heb ook op een bak van 1 meter de 901 en kraakhelder water Rene.
Is inderdaad erg veel, normaal heb ik 1 mandje met wat fijne filterwatten en de rest opgevuld met grove watten. Dit was een beetje een pure wanhoop opbouw. Maar goed, minder watten dus.

Probeer eens een bacteriekuur.
Vaak heb je dat door een slecht werkende filter.
Filterwatten heb je zelfs niet nodig voor helder water. Ik gebruik al jaren geen meer.
Bacterien zullen helpen.
Wat houdt dit precies in? Nooit van gehoord namelijk.

Welk filtermateriaal is aan te raden? Het bovenste mandje is nu gevuld met grote en kleine keramische pijpjes, daaronder dus de filterwatten, maar die kunnen er beter (grotendeels) uit begrijp ik.
Ik was altijd in de veronderstelling dat fijne watten noodzakelijk zijn om klein vuil uit het water te halen, maar dat klopt dus niet?

Rene

Je hebt een bak van 180 Liter,de Greenline pompt volgens opgave 900 Liter per uur. Dat komt er op neer dat jou bak in 24 uur 70 keer wordt vol en leeggepompt,dat is wat te veel van het goede.Het zweefvuil krijgt geen tijd om naar de bodem te zakken en is daarom constant in beweging.

Ik zou dus zeggen,in plaats van jou mening om een nog grotere pomp te plaatsen,zet een kleinere pomp op de bak.Maar zeker geen grotere.
Dit is misschien ook nog wel een dingetje, en heb ik inderdaad ook aan gedacht. Ik heb een diffusor op de uitstroom zitten die voor een behoorlijke stroming zorgt, ook naar de bodem toe (omwille van de L-nummers). Het is echter ook weer zo, dat het zweefvuil niet minder wordt als ik minder stroming heb, het zakt alsnog niet naar de bodem.
 
Ik heb bij de 901 in de bovenste mand in het midden de onderste laag sponzen verwijderd en daar een dun laagje filterwatten voor teruggeplaatst. het is enkel dat het fijne vuil/stof daar wordt opgevangen. Voor de rest heb ik de standaard vulling erin zitten dacht ik.
 
Dus in de bovenste mand onderin een laagje fijne watten?
Ik ben met name erg benieuwd naar de manier van Jurgen, zonder watten.
 
Keramische pijpjes zijn goedkoop, maar rommel als het op bacteriehuizing aan komt.
Dan koop je beter Siporax van Sera. Ook pijpjes, maar van gesinterd glas. Deze houden echt veel bacterien.
Keramische pijpjes zijn gewoon filtervulling, maar brengen weinig bij.

Een bacteriekuur? Heb je zeker al van gehoord.
In iedere LFS kan je bacterien in een flesje kopen. Vloeibaar of in poedervorm.
Zelf verkies ik poedervorm omdat deze bijna onbeperkte houdbaarheid hebben.
Ze komen 1-2 dagen later actief in de bak, maar zijn doorgaans goedkoper ook.
Op de vijverafdeling heb je bv Velda Bacterial. Heel goed spul.

Aangewezen dit te gebruiken na een flinke reiniging van de filter of bij problemen.
Denk aan onhelder water, kaamlaag, na behandeling van medicijnen, of zelfs gewoon na groot onderhoud.
 
Is het niet zo dat die potjes en fles meestal enkel bacterien bevatten (heterotrophe?) die vuil omzetten naar nh3/4 en niet omzetten in nitriet en nitraat? Ik had gehoord dat de bacterie strart van Tetra ook goed moest zijn en die heb ik ooit gebruikt.
 
Siporax heb ik er in zitten, gemengd met goedkope pijpjes dan waarschijnlijk.
Zal er woensdag eens achteraan gaan!

Verder nog materiaal wat aan te raden is om te gebruiken?
 
De standaard pijpjes zijn heel geschik voor het eerste mandje. Dus waar het water als eerste aankomt na de evt prefilter.

Door het kleine formaat en de gladde oppervlakte zijn deze zeer geschikt om griver vuil vast te houden. De gladde structuur bied plaats aan slijmvormende bacterien meestal de heterotrofe. Deze verwerken het eerste vuil.
Daarna kun je de siporax gebruiken. Daar zitten de (de)nitrificerende bacterien in.

Ben ook wel benieuw wat Jurgen bedoeld met geen watten. Heb je dan ook geen wit filter vlies? Zoals van Eheim?
 
Mh een hele hoop raad en zo hier en daar ook wel redelijk goede.
Echter, je kan NOOIT te veel filteren of waterbeweging hebben, dat is echt zo. Het is zelfs goed voor je vissen en andere dieren en je planten.
De zeer fijne en storende stofdeeltjes kun je er makkelijk uitfilteren, beproefde en goed werkende methode is als volgt:
Vul je filter aldus, gezien van inlaat naar uitlaat:
Grove filtermat, een zakje met actieve kool ( max 2 maanden dan verwijderen) fijne filtermat, siporax of keramische pijpjes, een portie Purigen ( met eigen zakje) en fijne filter watten.

Als je dat inzet bij een pomp met een capaciteit van 900 liter, ( die overigens met filtermedia al rap terug loopt naar 60% van dat debiet) is je bak binnen 48 uur glashelder en blijft dat ook!
 
heb zelf bakken zonder watten/vliezen gehad zonder zweefvuil.
heb ook bakken die niet zonder watten kunnen.
maar hoe dan ook heb ik nooit zweefvuil.

mandjes vol proppen met filterwatten zal geen extra effect hebben, een laagje van een paar cm zou voldoende moeten zijn.

hoe ik mijn filters opbouw:

-onderste mandjes kleine dunne keramische pijpjes (zoals die van eheim, mech heet dat geloof ik)
-tot aan het bovenste mandje de rest vullen met sera siporax.
-bovenste mandje heeft bij mij altijd een fijne mat en een laag filterwatten / filtervlies

wellicht heb je er wat aan.

ook de plaatsing van de in- en uitstroom set kan wel is van zeer groot belang zijn, hoe heb je deze zitten?

en welke soort/merk bodem heb je?



Mh een hele hoop raad en zo hier en daar ook wel redelijk goede.

weet je het weer allemaal beter? je doet ook altijd erg je best om aardig over te komen hè?
 
Mh een hele hoop raad en zo hier en daar ook wel redelijk goede.
Echter, je kan NOOIT te veel filteren of waterbeweging hebben, dat is echt zo. Het is zelfs goed voor je vissen en andere dieren en je planten.
De zeer fijne en storende stofdeeltjes kun je er makkelijk uitfilteren, beproefde en goed werkende methode is als volgt:
Vul je filter aldus, gezien van inlaat naar uitlaat:
Grove filtermat, een zakje met actieve kool ( max 2 maanden dan verwijderen) fijne filtermat, siporax of keramische pijpjes, een portie Purigen ( met eigen zakje) en fijne filter watten.

Als je dat inzet bij een pomp met een capaciteit van 900 liter, ( die overigens met filtermedia al rap terug loopt naar 60% van dat debiet) is je bak binnen 48 uur glashelder en blijft dat ook!

Waarom onderin de filtermat want die gaat dan soms vrij snel dichtslibben zou ik denken?
 
Mh een hele hoop raad en zo hier en daar ook wel redelijk goede.
Echter, je kan NOOIT te veel filteren of waterbeweging hebben, dat is echt zo. Het is zelfs goed voor je vissen en andere dieren en je planten.
De zeer fijne en storende stofdeeltjes kun je er makkelijk uitfilteren, beproefde en goed werkende methode is als volgt:
Vul je filter aldus, gezien van inlaat naar uitlaat:
Grove filtermat, een zakje met actieve kool ( max 2 maanden dan verwijderen) fijne filtermat, siporax of keramische pijpjes, een portie Purigen ( met eigen zakje) en fijne filter watten.

Als je dat inzet bij een pomp met een capaciteit van 900 liter, ( die overigens met filtermedia al rap terug loopt naar 60% van dat debiet) is je bak binnen 48 uur glashelder en blijft dat ook!
Aardig wat raad ook hier maar helaas ook niet 100% correct.
Active kool is om chemische onzuiverheden te verwijderen b.v. na een medicijn kuur. Bij normaal gebruik werkt het alleen maar nadelig voor je planten omdat je de voeding er ook uit filtert.
Purigen is mooi spul maar verwijderd hoofdzakelijk kleurstoffen en dat is geen fijnstof. Als je het water iers geel of zelfs bruin wil hebben kan dat prima zonder fijnstof door de juiste filtering.
 
Allemaal heel erg leuk en aardig....Laat de TS nu eens gewoon het recept proberen!! Is heel wat eenvoudiger dan allerlei chemische middeltjes toepassen.
En ik weet gewoon uit ervaring dat het wel degelijk werkt bij zweefvuil. Het is (waarschijnlijk) de combinatie van media en de gebruikte volgorde welke tot het gewenste resultaat leiden. Als dit niet werkt kan de TS altijd nog de andere aanwijzingen opvolgen. Kost heel wat minder gedoe.
Daarnaast heb ik nog nooit vastgesteld dat de planten of dieren van deze media combinatie te lijden hebben gehad.
Dat dus ondanks datgene wat fabrikanten of "profi's" daarover publiceren.

Soms denk ik dat men tegenwoordig gewoon aanneemt, dat dat wat op I-NET staat altijd de onwrikbare waarheid is. Ik houd het op theorie, welke door praktijk ervaring meer dan eens blijkt niet te kloppen met de werkelijkheid.
 
Op internet kom je inderdaad veel verschillende meningen en adviezen tegen en soms moet je zelf ondervinden welke de beste is. Dit even terzijde dus;)k
 
Allemaal heel erg leuk en aardig....Laat de TS nu eens gewoon het recept proberen!! Is heel wat eenvoudiger dan allerlei chemische middeltjes toepassen.
En ik weet gewoon uit ervaring dat het wel degelijk werkt bij zweefvuil. Het is (waarschijnlijk) de combinatie van media en de gebruikte volgorde welke tot het gewenste resultaat leiden. Als dit niet werkt kan de TS altijd nog de andere aanwijzingen opvolgen. Kost heel wat minder gedoe.
Daarnaast heb ik nog nooit vastgesteld dat de planten of dieren van deze media combinatie te lijden hebben gehad.
Dat dus ondanks datgene wat fabrikanten of "profi's" daarover publiceren.

Soms denk ik dat men tegenwoordig gewoon aanneemt, dat dat wat op I-NET staat altijd de onwrikbare waarheid is. Ik houd het op theorie, welke door praktijk ervaring meer dan eens blijkt niet te kloppen met de werkelijkheid.

En jou recept is de enige goede natuurlijk.

Heel wat minder gedoe? Elke 6weken je kool vervangen vind ik veel gedoe.
 
heb zelf bakken zonder watten/vliezen gehad zonder zweefvuil.
heb ook bakken die niet zonder watten kunnen.
maar hoe dan ook heb ik nooit zweefvuil.

mandjes vol proppen met filterwatten zal geen extra effect hebben, een laagje van een paar cm zou voldoende moeten zijn.

hoe ik mijn filters opbouw:

-onderste mandjes kleine dunne keramische pijpjes (zoals die van eheim, mech heet dat geloof ik)
-tot aan het bovenste mandje de rest vullen met sera siporax.
-bovenste mandje heeft bij mij altijd een fijne mat en een laag filterwatten / filtervlies

wellicht heb je er wat aan.

ook de plaatsing van de in- en uitstroom set kan wel is van zeer groot belang zijn, hoe heb je deze zitten?

en welke soort/merk bodem heb je?





weet je het weer allemaal beter? je doet ook altijd erg je best om aardig over te komen hè?

Respect voor elkaars mening? Laten we het eens proberen, de tijd van het jaar leent zich ervoor!

:r:r:r
 
Respect voor elkaars mening? Laten we het eens proberen, de tijd van het jaar leent zich ervoor!

:r:r:r
Dat ben ik met Ben eens en iedereen kan en mag hier zijn mening en ervaringen verwoorden en iedereen kan daar dan mee doen wat hij of zij wil. vaak zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.
 
Goed, ben vanmorgen nog even op pad geweest. Heb nu het onderste mandje vol dunne keramische pijpjes, tweede mandje vol met die 'glazen' pijpjes, bovenste mandje een blauwe filtermat en een laagje fijne watten daar bovenop.
Blauwe mat en een deel van de pijpjes is nieuw, rest uiteraard 'oud' filtermateriaal. Tevens een flesje bacteriën gehaald, poedervorm kon ik niet vinden.

Kool en/of purigen ga ik overigens niet gebruiken, omdat ik dan ook de kleur uit het water filter en dat wil ik nou net behouden.

ook de plaatsing van de in- en uitstroom set kan wel is van zeer groot belang zijn, hoe heb je deze zitten?

en welke soort/merk bodem heb je?
Ik heb filterzand als bodem, merk zou ik echt niet meer weten.
Uitstroom heb ik rechtsachterin, diagonaal over de oppervlakte gericht, instroom zit linksachterin.
 
Goed, ben vanmorgen nog even op pad geweest. Heb nu het onderste mandje vol dunne keramische pijpjes, tweede mandje vol met die 'glazen' pijpjes, bovenste mandje een blauwe filtermat en een laagje fijne watten daar bovenop.
Blauwe mat en een deel van de pijpjes is nieuw, rest uiteraard 'oud' filtermateriaal. Tevens een flesje bacteriën gehaald, poedervorm kon ik niet vinden.

Kool en/of purigen ga ik overigens niet gebruiken, omdat ik dan ook de kleur uit het water filter en dat wil ik nou net behouden.


Ik heb filterzand als bodem, merk zou ik echt niet meer weten.
Uitstroom heb ik rechtsachterin, diagonaal over de oppervlakte gericht, instroom zit linksachterin.


Ik neem aan dat je filtering eerst door de blauwe filtermat gaat en dan pas door de filterwatten en niet andersom ?

Mechanische filteren moet je zo opbouwen.

Eerst grove mat dan steeds fijner, beginnen grof, medium, fijn .. maar in jouw geval blauw dan de watten als 2e filter stage door naar het overige medium zoals je pijpjes en dergelijke waar de bacterien de rest doen.
Blijf je last houden van fijn zweefvuil in je water ? zijn het geen zweef algen ? zoja belichting te fel of te lang belichten in uren dat kan ook een oorzaak zijn.
 
Uitstroom heb ik rechtsachterin, diagonaal over de oppervlakte gericht, instroom zit linksachterin.

Dan heb je geen complete water circulatie. Water stroomt van Rechtsachter naar linksvoor. En dan naar beneden via het raam direct naar de aanzuig linksbeneden.

Hoe wil je het vuil wat rechtsonder of middenonder zweeft naar de aanzuig krijgen?

Beter de uitstroom en aanzuig aan dezelfde kant plaatsen. In jou geval rechts. Dan stroomt het water van rechtsboven naar linksboven. Daar stuwt het via het raam naar beneden. Vervolgens stroomt het via de bodem terug naar rechts. En neemt zo alle vuil mee richting aanzuig.

Wat je in jou geval ook kunt doen. Maar dan heb je geen opprvlakte beweging. Is de uitstroom rechts gelijk naar beneden laten stromen. Dan stroomt het water van rechtsboven naar rechtsbeneden. Via de bodem stroomt het naar links. En neemt zo ook alle vuil mee.
Enig nadeel. Je hebt geen oppervlakte beweging.

Maar je moet eigenlijk visueel een cirkel voorstellen in je aquarium tussen uitstroom en aanzuig. Dan heb je dus circulatie!
 
Laatst bewerkt:
Heb je een foto van je bak?

Edit we reageren precies tegeljk :D

IK doe mijn picasso er nog even bij ;)

2017-12-23 14.08.20.jpg
 

Terug
Bovenaan