Zwarte vlek


Ik wil niet lullig doen, maar is er niet al meerdere keren gezegd dat het minimaal een meter moet zijn? Kijk eens op Marktplaats, daar vind je vaak voor weinig geld mooie aquariums.
 
Als je groter kunt gaan dan raad ik 100-120 aan. Daarmee maak je het jezelf gemakkelijker. Des te meer water des te minder snel de concentratie afvalstoffen erin te groot is. Denk aan een groot glas met water en een klein glaasje. Als je in beide glaasjes evenveel limonade gooit is de limonade in het kleine glaasje veel zoeter.Op marktplaats zijn ze vaak wel voordelig te vinden. Je doet er je vissen en uiteindelijk ook jezelf een groot plezier mee.

Mocht groter dan 80 écht niet lukken. Kies dan 1 hele grote externe filter waar héél erg veel biologisch filtermedia in past. Dat zijn vaak kleine ringetjes of bolletjes of staafjes van een soort steen (keramisch materiaal) want in dat materiaal gaan dan de bacteriën groeien die de afvalstoffen van je vissen omzetten naar minder schadelijke stoffen.
 
Als je groter kunt gaan dan raad ik 100-120 aan. Daarmee maak je het jezelf gemakkelijker. Des te meer water des te minder snel de concentratie afvalstoffen erin te groot is. Denk aan een groot glas met water en een klein glaasje. Als je in beide glaasjes evenveel limonade gooit is de limonade in het kleine glaasje veel zoeter.Op marktplaats zijn ze vaak wel voordelig te vinden. Je doet er je vissen en uiteindelijk ook jezelf een groot plezier mee.

Mocht groter dan 80 écht niet lukken. Kies dan 1 hele grote externe filter waar héél erg veel biologisch filtermedia in past. Dat zijn vaak kleine ringetjes of bolletjes of staafjes van een soort steen (keramisch materiaal) want in dat materiaal gaan dan de bacteriën groeien die de afvalstoffen van je vissen omzetten naar minder schadelijke stoffen.
Oke bedankt
 
Denk dat veel mensen (en dit geldt zeker ook voor mij) toen ze met een goudvis/sluierstaart begonnen heel veel dingen nog niet wisten, en doordat er problemen ontstonden bij hun vissen, die dingen hebben moeten leren.
Dus ik vind het hartstikke goed dat je om advies vraagt. Want je bent op weg naar de oplossing!

Kort gezegd gebeurt er in je aquarium dit: Je vissen eten, en dat eten zetten ze om in ontlasting. Dat komt je aquarium in. Dus je vissen zwemmen eigenlijk in hun eigen afvalwater, zo moet je het zien. Daarom is een filter nodig, om de schadelijke stoffen die je vissen uitscheiden, om te zetten in niet-schadelijke stoffen (zie daarover ook de link van @Giebeltje over de stikstofcyclus, erg verhelderend!). Worden de afvalstoffen van je vissen niet goed omgezet, dan worden ze ziek, en gaan ze uiteindelijk (vervroegd) dood.

Het water verversen doe je om dus zo veel mogelijk en zo snel mogelijk je schadelijks stoffen te verdunnen waar je vissen in zwemmen. Zie het als een glas limonade: als je in een glas van 150ml 10 ml limonade doet, krijg je sterkere limonade dan wanneer je in een glas van 500ml 10 ml limonadesiroop doet (haha @Fiskje ik zie net dat je dezelfde vergelijking maakt!). Zitten je vissen in een groter aquarium, dan zwemmen ze in meer water, waardoor dus ook gezonder water. Het is dus belangrijk dat ze, naast voldoende liters, ook een goed filter hebben. Want in je filter bouwt zich een bacteriekolonie op die de schadelijke stoffen die je vissen uit scheiden af breekt. Waardoor je waterkwaliteit (langer) goed blijft.

Dus dat is waar je op moet letten bij de huisvesting: genoeg liters voor je vissen (50L per vis), en een goed filter. En dus voldoende waterwissels. Voor een 1-meter-bak wordt hier veel aangehouden dat je 2x per week 60% van het water ververst. En om twee sluierstaarten te houden wordt een aquarium van minimaal 1 meter aangeraden.

Wat betreft je zieke vis: zo snel mogelijk nu al het water verversen. Het is verstandig (eigenlijk wel noodzakelijk) om een testkit te kopen die NO2, NO3 en NH3 meet. Zodat je je waterwaarden in de gaten kunt houden en daardoor kunt zien of je water nog veilig voor je vissen is, of niet.
En daarnaast ook de vissen zo snel mogelijk in een groter aquarium.
 
Oke ik heb net meer dan de helft van de bak vervangen. Moet ik nog steeds het water blijven vervangen als ik zon grote bak heb?
 
Oke ik heb net meer dan de helft van de bak vervangen. Moet ik nog steeds het water blijven vervangen als ik zon grote bak heb?
Als er op dit moment een hele hoge concentratie NH3 (ammoniak) in je bak zit, dan is iets meer dan de helft aan vers water waarschijnlijk niet genoeg verdund. Dus ik zou je aanraden, omdat je het (waarschijnlijk) niet kunt meten nu, nu op dit moment nog een of twee keer je water voor de helft te verversen (achter elkaar dus) zodat je er zeker van bent dat die ammoniak je vissen nu niet dood maakt.
Daarnaast is het wijs om een test te kopen waarmee je je waterkwaliteit kunt meten. En om NH3 pieken op te vangen kun je zeoliet gebruiken.

Als antwoord op je vraag:
Voor een 1-meter-bak wordt hier veel aangehouden dat je 2x per week 60% van het water ververst.
Ja, dat moet, als je wil dat je vissen gezond blijven.
 
Misschien is dit een nuttige tip dan ben je voorlopig alvast wat geholpen en je vissen ook.
Bij de action hebben ze voor een €15,- een kunststof opbergbak van 145 liter. Ook handig bij opnieuw beginnen..
 
Oke ik heb net meer dan de helft van de bak vervangen. Moet ik nog steeds het water blijven vervangen als ik zon grote bak heb?
Ja, maar minder vaak en minder veel.

Als je je hier op het forum een beetje inleest dan leer je dat het goed is om dus veel biologisch filtermedia te hebben omdat dat veel afvalstoffen omzet. Uiteindelijk blijft er dan vaak wel nitraat over, dit is minder schadelijk maar ik hoge concentraties kunnen vissen er wel veel last van krijgen.
Maar nitraat bouwt véél langzamer op. Dus dat is makkelijker in bedwang te houden. Als je bepaalde planten boven je bak houdt die de wortels in de bak hebben een die van nitraat houden kun je het water verversen zelfs nog meer verminderen.

Het is dus een natuurlijke balans die je graag in je aquarium hebt. Dat maakt het leven en het onderhoud veel aangenamer.
 
Maar wat voor pomp moet er dan in die bak?
 
Maar wat voor pomp moet er dan in die bak?
Dat hangt er vanaf hoe groot de bak is. Houd aan dat de pomp véél ruimte moet hebben om er filtermateriaal in te doen. En bij voorkeur pompt hij minimaal 3x de inhoud van de bak per uur.
Ik heb een bak van 500 liter en mijn pomp pompt 1750 liter per uur. Ik heb een eheim professionel 3 (2080). Daar heb ik volgens mij zo'n 6 kg Biohome in. Je kunt ook Siporax of ander spul gebruiken.

Ik wil er in de toekomst ook een "bloembak" met filtermateriaal in waar ik planten met de wortels in zet die dan het nitraat deels uit het water halen en waar het water doorheen loopt. De bak deel ik dan in als een filter met sponzen en biologisch filtermedia zodat daar ook nog meer goede bacteriën kunnen groeien en mijn water dus nog meer gezuiverd wordt.
 

Terug
Bovenaan