Zwarte vlek


L

LucasGeurink

Guest
1614756713036445302522784885144-jpg.320511

Hallo, ik heb een sluierstaart in mijn aquarium. Deze heeft een grote zwarte vlek op zijn buik. Ik heb het idee dat de plek ook iets opgezwollen is. Er zitten ook wat kleine zwarte randjes op zijn vinnen. Hij zit de tijd aan het wateroppervlak en drijft dan op zijn kop. Zodra ik boven de bak ga staan zwemt ie gauw naar beneden. Ook zit hij vaak rond de pomp. De andere vis zit vaak bij hem in de buurt. Ik heb al gezocht op internet maar kan niks vinden. Kan iemand me helpen?

 
Morgen Lucas.

Kun je wat meer informatie geven? Bakgrootte, filter, hoe vaak en hoeveel waterwissel, hoelang de bak is ingedraaid?
 
Ik zie sowieso een klein binnenfilter en vrees dat zowel bak als filter te weinig zullen zijn qua grootte en capaciteit.

*Edit*
Ik lees over nog een vis. Kun je daar ook nog informatie over geven.? Er zijn verschillende mensen actief op het forum die heel goede informatie kunnen geven. Zij zullen zich, denk ik, zeker nog melden om hulp te bieden.
 
Voor nu: minimaal 50% van je aquarium het water verversen en dat dagelijks volhouden. Uitleg: goudvissen zijn grote vervuilers waardoor je waterwaardes vrij snel met zo'n klein filter, slecht worden, dan gaan je vissen letargisch worden en allerlei symptomen vertonen, dus als crisisbezwering: dagelijks 50% water verversen.
En dan opzoek gaan naar een groter aquarium (minimaal 1 meter zwemlengte (zie foto waarom) en een groot extern filter
Onderstaand een foto van een sluierstaart hoe groot ze worden als ze goed gehuisvest worden
 

Bijlagen

  • sluierstaart.png
    sluierstaart.png
    496 KB · Weergaven: 179
16147574219816728835693373445917.jpg

Morgen Lucas.

Kun je wat meer informatie geven? Bakgrootte, filter, hoe vaak en hoeveel waterwissel, hoelang de bak is ingedraaid?
Goeiemorgen, de bak is 30x20x20cm. Filter zou ik niet weten, het is geen grote. Waterwissel, ik maak hem eens in de paar weken schoon, er zit geen patroon in ofzo. Wat bedoelt u met ingedraaid?
 
Voor nu: minimaal 50% van je aquarium het water verversen en dat dagelijks volhouden. Uitleg: goudvissen zijn grote vervuilers waardoor je waterwaardes vrij snel met zo'n klein filter, slecht worden, dan gaan je vissen letargisch worden en allerlei symptomen vertonen, dus als crisisbezwering: dagelijks 50% water verversen.
En dan opzoek gaan naar een groter aquarium (minimaal 1 meter zwemlengte (zie foto waarom) en een groot extern filter
Onderstaand een foto van een sluierstaart hoe groot ze worden als ze goed gehuisvest worden
dit dus
 
Voor nu: minimaal 50% van je aquarium het water verversen en dat dagelijks volhouden. Uitleg: goudvissen zijn grote vervuilers waardoor je waterwaardes vrij snel met zo'n klein filter, slecht worden, dan gaan je vissen letargisch worden en allerlei symptomen vertonen, dus als crisisbezwering: dagelijks 50% water verversen.
En dan opzoek gaan naar een groter aquarium (minimaal 1 meter zwemlengte (zie foto waarom) en een groot extern filter
Onderstaand een foto van een sluierstaart hoe groot ze worden als ze goed gehuisvest worden
Er zitten twee kleine vissen in, moeten die echt een bak van een meter hebben? En moet ik dat een tijdje volhouden of altijd?
 
Ingedraaid is apparatuur laten werken een tijd lang zonder vissen.
Oh nee ik had eerst helemaal geen pomp, totdat een van mn vorige vissen er slecht uitzag en ik de bak vaak moest verschonen. En meestal zet ik hem na het schoonmaken meteen bij de vissen.
 
Er zitten twee kleine vissen in, moeten die echt een bak van een meter hebben? En moet ik dat een tijdje volhouden of altijd?
Heb je de foto gezien die ik geplaatst heb? want daarom heb je zo'n groot aquarium nodig, doe je dat niet worden je goudvisjes met veel geluk max 2 jaar, terwijl die vis van mijn foto 25 jaar is en mooi volgroeid, dus ja het is uitermate belangrijk dat ze groot genoeg gehuisvest worden
 
Hallo Lucas,

Om een goed beeld te kunnen krijgen van wat er aan de hand is, is het belangrijk om, zoals hierboven al aangegeven is, meer informatie te geven over de bak waarin je vis zit. Ondertussen zet ik hieronder alvast een paar links met meer informatie over mogelijke oorzaken, en over de Stikstofcyclus, die een grote rol speelt in de gezondheid van vissen.



Edit: @LucasGeurink , ik heb de berichten hierboven gelezen, en je bak en filter zijn inderdaad veel te klein. Ik heb zelf een meterbak met 3 Sluierstaarten en 1 Ancistrus, waarin 3 filters zitten: 2 Fluval U4 binnenfilters en een Overheadsump die in mijn bak is ingebouwd. Ik ververs iedere 3 dagen 60% van het water.

Ik denk dat de vis die drijft ten eerste last heeft van de hoge ammoniak- en nitrietwaarden in je bak, maar ook problemen met zijn zwemblaas en balans heeft omdat hij een rond lijf heeft. Dit kun je vaak oplossen door het voer dat je geeft. De andere vis heeft ook last van de slechte waterwaarden, net zoals zijn maatje zit hij bij de uitstroom, omdat daar nog het meest verse water uitkomt. Oplossing: iedere dag minimaal 50% verversen, een set om je water te testen aanschaffen, en een grotere bak van minimaal 100 cm breed met goede (liefst externe) filtering. Sluierstaarten zijn ontzettend leuke, intelligente vissen, maar zijn wel arbeidsintensief als het om verzorging gaat.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Lucas,

Om een goed beeld te kunnen krijgen van wat er aan de hand is, is het belangrijk om, zoals hierboven al aangegeven is, meer informatie te geven over de bak waarin je vis zit. Ondertussen zet ik hieronder alvast een paar links met meer informatie over mogelijke oorzaken, en over de Stikstofcyclus, die een grote rol speelt in de gezondheid van vissen.


Wat wilt u weten?
 
Heb je de foto gezien die ik geplaatst heb? want daarom heb je zo'n groot aquarium nodig, doe je dat niet worden je goudvisjes met veel geluk max 2 jaar, terwijl die vis van mijn foto 25 jaar is en mooi volgroeid, dus ja het is uitermate belangrijk dat ze groot genoeg gehuisvest worden
Sow, dat wist ik niet eens.
 
Lucas, even een paar voorbeelden. Een clownbotia en een maanvis. Wanneer je die aanschaft zijn vaak nog maar klein maar alleen al die vissen kunnen in een jaar tijd veel groeien..

 
Wat wilt u weten?
De posts hadden elkaar gekruist, ik heb mijn bericht hierboven inmiddels aangevuld, omdat ik je info had gelezen. Ik heb een paar links in het bericht gezet, waar je hopelijk iets aan hebt. En kijk ook even in mijn topic, dan zie je op de laatste pagina hoe mijn vissen in een acht maanden tijd zijn uitgegroeid van 6 cm naar ruim een hand vol!
 
Als er teveel ammonia en/of nitriet in je bak zit dan kunnen vissen daar een soort brandwond door krijgen. Bij jou is dit duidelijk het geval want ze zwemmen te lang in veel te erg vervuild water. Hoe ik dat weet? Een mini bakje met 3 grote vervuilers (ook al zijn ze nog niet zo groot) die vel te weinig schoon water krijgen. Als je het in zo'n klein bakje een tijd goed wilt laten gaan dan zul je dagelijks minstens de helft van het water moeten verversen.
En als je het beste met je vissen voor hebt dan zoek je snel een grotere bak voor ze met een grote pomp.
 
Maar ik kan dus wel deze twee samen in de bak houden? Want volgens mij zijn het twee verschillende soorten.
 
Is een ammoniak verbranding. Direct al het water verversen. Anders gaan ze dood
 
1614761079557.png
 

Bijlagen

  • 0cd9aef2-504a-4a1c-90db-c5f6db79d94b.jpg
    0cd9aef2-504a-4a1c-90db-c5f6db79d94b.jpg
    77.8 KB · Weergaven: 127
  • 6ec9ff43-0537-4305-8ed7-4aec61dd4614.jpg
    6ec9ff43-0537-4305-8ed7-4aec61dd4614.jpg
    118.5 KB · Weergaven: 93
Aan de bubbels op het oppervlak zie ik al dat de waterwaarden niet goed zijn. Het water stinkt waarschijnlijk ook? Gewoon snel nieuw water erin doen. Het is nu net alsof je een bad met bleek neemt
 
Dit is niet de juiste manier van goudvissen houden, maar belangrijkste is nu dat ze vers water krijgen
Oh oke, ik doe het al een paar jaar zo. Ik heb al wel meerdere vissen gehad
 
Aan de bubbels op het oppervlak zie ik al dat de waterwaarden niet goed zijn. Het water stinkt waarschijnlijk ook? Gewoon snel nieuw water erin doen. Het is nu net alsof je een bad met bleek neemt
Nee het stinkt niet heel erg
 
Dat wil nog niet zeggen dat het goed is toch? Deze slechte waterwaarden zijn dan ook een direct gevolg van een klein aquarium en de slechte waterwaarden die je dan krijgt heel snel. Om nog maar niet te spreken over de ruimte die je vissen missen
 
Maar als je het acute probleem wilt oplossen zal je dus al het water moeten vervangen
 
Alle Goudvissen horen tot dezelfde soort, Carassius auratus. Daaruit zijn verschillende kweekvormen ontstaan. De gewone Goudvis is een enkelstaart met een torpedovormig lichaam en een snelle zwemmer. Hij heeft het liefst de ruimte, en kan goed op lagere temperaturen. Daarom voelt deze zich het lekkerste in een ruime vijver, of in een 200 cm bak op een koele plek. De kweekvarianten, de Sluierstaarten dus, zijn wat kwetsbaarder en zwemmen minder snel. Daarom zijn deze beter geschikt voor een aquarium op kamertemperatuur. Omdat ze zo groot kunnen worden is een 100 cm bak, liever nog 120 cm breed, de aanbevolen manier om ze te houden. Op jouw foto zie ik twee vissen met dubbelstaarten, het zijn dus allebei Sluierstaarten.

 
Even een voorbeeld van een grotere bak en hier zou ook een buitenfilter bij gezet kunnen worden om het geheel te optimaliseren.
*Edit* ook even een voorbeeld van een groter filter, Eheim kan ook.
 
Maar ik kan dus wel deze twee samen in de bak houden? Want volgens mij zijn het twee verschillende soorten.

Nee!
Ga nou niet van alles een discussiepunt maken.

Ik ben helemaal voor vriendelijk advies enzo. Maar die wond op je vis is een erg duidelijk teken dat het héél héél héél erg slecht gaat met de bak.

Dus even ontzettend duidelijk. Laat er geen twijfels over bestaan.

Die 2 vissen kunnen absoluut niet zo verder!!!
 
Nee!
Ga nou niet van alles een discussiepunt maken.

Ik ben helemaal voor vriendelijk advies enzo. Maar die wond op je vis is een erg duidelijk teken dat het héél héél héél erg slecht gaat met de bak.

Dus even ontzettend duidelijk. Laat er geen twijfels over bestaan.

Die 2 vissen kunnen absoluut niet zo verder!!!
Ho sorry het spijt me als u het verkeerd opvatte het was niet bedoeld om een discussie te starten, ik wilde gewoon advies. Ik ga vandaag het water verversen. Zou een bak van 80cm voldoende zijn? Of moet het echt minstens een meter zijn?
 
Ik zou echt (minimaal) een meter kiezen zowel voor u als de vissen een grote verbetering. En vergeet niet te kijken naar een ander filter.
 

Terug
Bovenaan