Zwart zand in juwel vision 260


Dus kan het nou wel ? De Senegal,Ik heb het aquarium nog niet maar ik krijg hem wel
,
En ik deed altijd al elke week water verversen maar hoeveel water moet ik dan gaan verversen in 260 liter brutto?
En is hij moeilijk te verzorgen (de Senegal) want u heeft hem of had hem
En kwa bodem zit ik te twijfelen tussen zwart zand of filter zand
Ja het kan naar mijn idee wel. De vis zal max 20cm worden en is niet zo actief. Wel alleen senegalus, andere polypterussen worden te groot.
ook zou ik er maar 1 aanraden sinds ze solidair zijn en meer voor agressie kan zorgen.

je bent je bewust dat met een grote roofvis in zon bak er vrij weinig andere vissen bij kunnen? Zelf vind ik het niet erg maar volgens mij zien niet veel mensen fan van een semi lege bak :)

ze zijn naar mijn idee niet al te moeilijk als je iedere week gewoon je water ververst. Het zijn nachtdieren, ik voer ze meestal savonds vlak voordat de lampen uitgaan. Ik voer 1x in de 2 dagen
ik voer ze zelf stukken vis uit de supermarkt en wormen en ook soms hikari (sinking carnivore pellets).
ik zou voor filterzand gaan.
 
Laatst bewerkt:
En ik zet er pas vissen in na de zomervakantie,oja en hoevaak moet ik water wissel doen met alleen de Senegal? En ik ga bergen maken can stenen , waarschijnlijk lava stenen met buizen die er door en onderdoor gaan met op de grootste berg een Bonsai boom met mosballen als bladeren maar als bodem wil ik graag zwart zand alleen ik weet niet waar ik het kan kopen en hoeveel ik nodig heb en hoe duur ?
Ik zou je bak zo leeg mogelijk houden. Het is aan de krappe kant voor een senegal. Als je de helft volbouwd met stenen dan is de bak echt te klein.


ik zou hooguit paar takken erin stoppen waar de vis omheen en onder kan zwemmen. ook planten worden wel gewaardeerd. Hieronder mijn bak als mogelijk voorbeeld.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    263.4 KB · Weergaven: 59
Misschien is een vlindervis (panthodon buchholzeri in deze setting wel een idee. Omdat deze vis aan de oppervlakte zwemt, zullen ze elkaar niet in de weg zitten.

Verder wil ik ook een bak inrichten die geschikt is voor holenvissen (in mijn geval de wimpelaal), dus je kunt overwegen om wat inspiratie op te doen:
Je moet een eindje naar beneden scrollen voor foto's.

Ik heb een steenrand gemaakt met daarin pvc buizen. Tussen de steenranden komen planten te staan die dan ook wat meer substraat hebben om in te wortelen. Afgewisseld met lagere delen met zand.

(Sorry Nekko, ik had te snel op posten gedrukt...)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips 😁👍, Ik ga ok aan de slag met buizen alleen ik moet ze nog snijden en nog wat meer bochten kopen want ik wil een kleine berg maken (40cm hoog ) met daarop een bonsai boom en de berg bekleden met open gevouwen mosballen en in de berg gaan dus die buizen en dan moet ik nog effe nadenken over de bodem ,filter zand of colorzand ik denk filter zand want dat is stukke goedkoper meer dan de helft en dan zet ik er wat spider wood bij of zoiets,nog effe nadenken en dan wordt het zoiezo de senegal die u bedoeld en dan vind ik de vlindervis wel interessant, oja , zijn lava stenen schadelijk voor de senegal ?
 

Bijlagen

  • 16832170993721106185265604267913.jpg
    16832170993721106185265604267913.jpg
    199.9 KB · Weergaven: 49
Voordat ik er meer ga kopen , en welke stenen raden jullie aan ?
 
Ik denk dat ik met filter zand een klein op hoopje maak en daarop de boom zet met in de bak zelf verspreid 3 grootte lava stenen met kleintjes ernaast en middel groote stenen ernaast en dan nog wat dik en lang en groot hout , en dan onder het hoopje zand ,daar zit een buis waardoor de senegal eventueel in kan gaan ,klinkt dit goed kwa hardscape ?
 
Is dit zand goed ?
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-05-04-19-15-21-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2023-05-04-19-15-21-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    80.2 KB · Weergaven: 48
Ik denk dat ik met filter zand een klein op hoopje maak en daarop de boom zet met in de bak zelf verspreid 3 grootte lava stenen met kleintjes ernaast en middel groote stenen ernaast en dan nog wat dik en lang en groot hout , en dan onder het hoopje zand ,daar zit een buis waardoor de senegal eventueel in kan gaan ,klinkt dit goed kwa hardscape ?
Dat is moeilijk zo in te schatten, wat jij een klein hoopje vindt, is voor de ander een enorme berg. Ik zou wel proberen zoveel mogelijk ruimte voor planten en holletjes voor je vis te laten, stenen heeft ie weinig aan. Misschien kun je proberen met kleine steentjes een berg te bouwen waar hij in kan schuilen?
 
je bent je bewust dat met een grote roofvis in zon bak er vrij weinig andere vissen bij kunnen? Zelf vind ik het niet erg maar volgens mij zien niet veel mensen fan van een semi lege bak :)
Ik vindt het juist leuk , lekker rustig en ik kan me lekker focussen op 1 vis 😁
 
Hoe veel procent per week moet ik verversen ?
 
Ik ga geen lava stenen doen maar leistenen waar hij onder kan schuilen en 2 stukken hout en wat bedoeld u zonder emmers te schouwen, en moet ik ook 50% doen of ligt dat eraan hoeveel vissen ik heb ? En Nekko , heeft de senegalus speciale planten nodig ?
 
Welk filterzand dan wel ?
 
Ik zou als advies geven om het iets donkere te kiezen. Is voor de vissen en jou, voor je oog, je blik dadelijk aangenamer. Misschien ff naar de Wildkamp? Korrelgrootte 0,4 - 0,8 mm is prima.
 
Hoe vaak je moet verversen hangt van een aantal factoren af: oa.a de bezetting, aantal planten, filtergrootte...
Mijn Juwel Rio 350 moet ik elke week verversen, anders krijg ik problemen. Veel planten, intern filter en 1000l extern filter.
Mijn 2m bak (ook 350 l) kan ik rustig eens in de 3 maanden verversen. Ook veel planten, maar minder snel groeiend, intern filter (1000l/u) en extern filter 1000l. Maar in deze bek zitten minder vis en het zijn geen jonkies.
Kijk naar je vissen, je waterkwaliteit.
Als jij in een dergelijke bak met een goed filter maar één vis (eventueel nog vlindervis erbij) hebt, kan het best zijn dat je maar eens per maand hoeft te verversen. Of toekomt met wekelijks 25%. Dat is een beetje uitproberen en afwegen.
 
Ik ga geen lava stenen doen maar leistenen waar hij onder kan schuilen en 2 stukken hout en wat bedoeld u zonder emmers te schouwen, en moet ik ook 50% doen of ligt dat eraan hoeveel vissen ik heb ? En Nekko , heeft de senegalus speciale planten nodig ?
Nee zeker niet. planten zijn ook niet noodzakelijk. Anubias zijn veel voorkomend in winkels en komen ook uit de rivier waar polys vandaan komen.
 
Ik ga geen lava stenen doen maar leistenen waar hij onder kan schuilen en 2 stukken hout en wat bedoeld u zonder emmers te schouwen, en moet ik ook 50% doen of ligt dat eraan hoeveel vissen ik heb ? En Nekko , heeft de senegalus speciale planten nodig ?
Ik gebruik een Gardena Classic tuinslang. Aan weerszijden een koppeling en een tussenstuk om twee slangen bijvoorbeeld te koppelen. Het ene uiteinde in de bak vastgezet met een veerklem en andere uiteinde in de tuin even krachtig aanzuigen. Water loopt dan uit de bak. Ook gebruik ik extra een soort waterdief van Gardena aan de keukenkraan bij het vullen. Niet elke keukenkraan is geschikt voor de Gardena waterdief een andere kan dan gebruikt worden.

Verkrijgbaar bij bouwmarkten.
Voorbeeld..
 

Bijlagen

  • IMG20230101120626.jpg
    IMG20230101120626.jpg
    167.8 KB · Weergaven: 44
  • IMG20230108112959.jpg
    IMG20230108112959.jpg
    179.4 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Ik heb perongeluk te scherpe leistenen gehaald en ik heb ze al geschuurd alleen ze zijn nog aardig scherp, weet iemand wat ik er nu nog mee kan doen 😞
 

Bijlagen

  • 16833105029333531956358693626932.jpg
    16833105029333531956358693626932.jpg
    185.7 KB · Weergaven: 47
Jouw vissen snijden zich minder snel dan jij hoor aan die paar leistenen.
Zwart zand wilde je en dat moet verkrijgbaar zijn.
 
Ik wil heel graag dat zwarte zand alleen ik weet niet welke en hoeduur en hoeveel
 
Ik heb ff meegekeken Yaantje. Een juwel vision 260 heeft al een lengte van 1,20 meter. Daar gaat behoorlijk wat zand in afhankelijk van de hoogte van de bodem.
 
Ik heb die van de Hornbach en die is niet goedkoop maar wel goed.
Ik heb perongeluk te scherpe leistenen gehaald en ik heb ze al geschuurd alleen ze zijn nog aardig scherp, weet iemand wat ik er nu nog mee kan doen 😞
Nou ik zou het zeker niet in de bak doen .
 
Is het mogelijk om bij die viskeuze zwart grind te gebruiken? Omdat ik zag dat dat wat minder kost.
Is mogelijk zolang het klein is.
het gaat echt meer om kleinere stenen dan grind Die dan de darm of keel verstoppen.
 
Is mogelijk zolang het klein is.
het gaat echt meer om kleinere stenen dan grind Die dan de darm of keel verstoppen.
Dus filterzand is safe ? En ook dat zwarte zand ? En welke raadt u meer aan
 
Is het mogelijk om toch de leistenen te houden maar dat ik de randen dan heel erg ga schuren en er opengemaakte mosballen op maakt ?
 

Bijlagen

  • 16833706974272698004765972587105.jpg
    16833706974272698004765972587105.jpg
    214 KB · Weergaven: 41
  • 16833707061637563092572821344118.jpg
    16833707061637563092572821344118.jpg
    158.3 KB · Weergaven: 41
  • 16833707209905366066976163920093.jpg
    16833707209905366066976163920093.jpg
    218.1 KB · Weergaven: 40
Tja als ik het zo bekijk dan ben je heel wat mosballen nodig en dat is een duur geintje. Ik zou liever wat dikker leisteen kopen en dan ben je denk ik goedkoper uit.
 
Dus filterzand is safe ? En ook dat zwarte zand ? En welke raadt u meer aan
je hoeft geen u te zeggen. Filterzand is zeker safe, zelfde geld voor zwart grind.
ik vind persoonlijk zand altijd het prettigst. Maar beide zijn prima het ligt aan je persoonlijke voorkeur


zijn die stenen echt zo scherp dan?
 
Als je wilt, kan ik je een hoeveelheid mos uit de tuin sturen (geplooid snavelmos). Ik durf niet te garanderen dat het het doet, maar in mijn bak ben ik optimistisch. Het vertoont groeipunten. Ik heb makkelijk een emmer vol, alleen portokosten.
 
Het hoeft niet dat mos hoor alsnog bedankt, het wordt 100% filterzand en dan maak ik met hout en Ardenne breuk stenen een Afrikaans biotoop met hout en ik zorg voor genog zwem en schuil plekken , en nekko ik heb gelezen dat de senegalus ook op het wateroppervlak rust maar hoe zorg ik dat hij steun krijgt ? En ik leg trouwens tempex onder de stenen
 
Het hoeft niet dat mos hoor alsnog bedankt, het wordt 100% filterzand en dan maak ik met hout en Ardenne breuk stenen een Afrikaans biotoop met hout en ik zorg voor genog zwem en schuil plekken , en nekko ik heb gelezen dat de senegalus ook op het wateroppervlak rust maar hoe zorg ik dat hij steun krijgt ? En ik leg trouwens tempex onder de stenen


ze ademen boven water en zwemmen dus soms naar het oppervlak. ik zie die van mij bijna nooit daar rusten echter. En zou een rustoppervlak daar ook zeker niet nodig noemen.
je zou bijv wat planten erin kunnen stoppen die bij het oppervlak groeien zoals pythos. Hier rusten mijn polys heel heel soms in.
 

Terug
Bovenaan